|
|
کدخبر: ۱۴۹۴۱۰

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان ۱۰

خبرگزاری تسنیم: استاد اقتصاد دانشگاه علامه با بیان اینکه باید ناظرانی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را رصد کنند، گفت: حرف زدن لازم است اما کافی نیست بلکه حرفها باید عملیاتی شود و ابتدا در قالب اهداف، سیاست گذاری ها و قوانین شکل بگیرد و سپس اجرا شود.

مصطفی شریف در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه از دو جنبه باید به اقتصاد مقاومتی که مفهوم مهمی است نگاه کرد، اظهار داشت: اول به معنای مقابله با دشمن در شرایط خاص مانند تحریم و دوم از این زاویه که به طور کلی ما در اقتصاد به چه شیوه ای عمل کنیم که اقتصادمان به اقتصادی مقاوم تبدیل شود و در برابر ملایمات و ناملایمات اقتصادی آمادگی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده جنبه دوم بیشتر مورد نظر مقام معظم رهبری بوده، یعنی پی ریزی اقتصادی که در حوزه های مختلف بتواند مقاومت لازم را داشته باشد.
شریف افزود: در کل اقتصاد مفاهیم کلی وجود دارد که ما می توانیم در ارتباط با تولید، بهره وری و استفاده صحیح از امکانات مطرح کنیم و در صورتی که به آنها درست عمل کنیم می توانیم این پایه ها را مستحکم کنیم.
وی ادامه داد: در کشاورزی ما زمینه های فراوانی داریم که در اقتصاد بویژه اقتصاد کشاورزی مقاومت ایجاد نماید.
شریف افزود: یکی از موارد مهم آن موضوع سرمایه گذاری است، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که در گذشته توجه لازم به آن نمی شده یکی از جایگاه هایی است که می تواند به اقتصاد ما در بخش کشاورزی مقاومت لازم را ببخشد.
وی با بیان اینکه خود این مسئله می تواند به زیر بخش هایی تقسیم شود، اضافه کرد: با توجه به محدودیت آبی کشور و این مسئله که بارندگی ما به طور متوسط یک سوم بارندگی دنیا است باید سرمایه گذاری های لازم را در زمینه های آبیاری، سیستم های تحت فشار و امثال این موارد انجام دهیم تا بتوانیم در کشاورزی به موفقیت های لازم برسیم.
شریف افزود: همچنین مسائلی مانند مکانیزاسیون و تکنولوژی مناسب برای کشاورزی از دیگر جنبه های سرمایه گذاری در این بخش است.
وی ادامه داد: علاوه بر این سرمایه گذاری های انسانی که شامل آموزش نیروی انسانی، مسلح کردن کشاورزان و دست اندرکاران کشاورزی به امر آموزش است، همه این موارد یک جنبه که آن نیز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است را نشان می دهد.
شریف با اشاره به اینکه نکته بعدی اقتصادی کردن کشاورزی است، افزود: در حال حاضر بسیاری از اقدامات کشاورزی که ما انجام می دهیم اقتصادی نیستند یعنی ما با مفاهیم اقتصادی منابع زیادی را مصرف و هزینه های زیادی را صرف می کنیم اما بهره لازم را به دست نمی آوریم.
وی ادامه داد: این امر از نظر اقتصاد دان ها بهینه عمل نکردن است.
شریف اضافه کرد: مسئله بعدی تحقیقات و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی است که این امر کشاورزی ما را بسوی علم محور شدن سوق می دهد یعنی در واقع بنیان های کشاورزی متکی بر علم ودانش می شود.
به گفته وی ما در این زمینه ها کم کاری زیادی انجام داده ایم و نیاز به انجام آنها داریم.
شریف با بیان اینکه از دیگر جنبه های کشاورزی افزایش بهره وری این بخش است، افزود: در قوانین کشور این امر ذکر و حتی عدد نیز برای آن مشخص شده که در طول سال یا برنامه مشخص بهره وری به چه میزان چقدر باید افزایش یابد؟
وی اظهار داشت: هم اکنون در کشاورزی رسالت های مختلفی مانند تامین غذای مردم و مواد اولیه صنایع از جمله صنایع غذایی، نساجی و دیگر صنایعی که به کشاورزی وابسته هستند وجود دارد که نیاز است این موارد تامین شده و بهره وری آنها افزایش یابد.
شریف اضافه کرد: علاوه بر این در مورد بهره وری، باید بهره وری نیروی کار، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و تولید کشاورزی افزایش یابد.
وی ادامه داد: اینها مجموعه هایی است که اگر رخ دهد می تواند بخش کشاورزی ما را در برابر ناملایماتی که وجود دارد مقاوم، از مهاجرت کشاورزان به شهرها و امثال این موارد جلوگیری کند.
شریف با بیان اینکه نکته بعدی بحثتوسعه روستایی است، اضافه کرد: علاوه بر توجه به نکات کشاورزی باید به مسائل توسعه روستایی که کشاورزان را نگه داشته، تولید را افزایش داده و شرایط را برای ایجاد مقاومت لازم بوجود می آورد، توجه کرد.
وی تصریح کرد: در صورتی که این موارد تحقق یابد می توان گفت اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری محقق می شود.
شریف افزود: به نظر بنده چالش هایی در این زمینه وجود دارد که به شرح زیر است:
- اول اینکه تضمین اجرای سیاستهایی که اتخاذ می شود، کجاست؟ ما بهترین سیاست هارا اتخاذ می کنیم بهترین دستورها را با بالاترین انگیزه می گیریم ولی چه کسی اجرای آنها را ضمانت می کند؟
- مورد دوم هدف گذاری هایی که انجام می شود، این هدف گذاری ها اولا باید درست باشد و دوم اینکه عملیاتی کردن آنها مهم است گفتن و نوشتن مهم نیست مهمترین نکته عملیاتی کردن آنها است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر این موارد در بهره وری ها، تولیدات، اشتغال و… خود را نشان دهد ما موفق هستیم در غیر این صورت تنها حرف زده ایم.
شریف اظهار داشت: مجموعه نظام باید اجرای این سیاستها را تضمین کند، دستگاه ها، افراد یا گروه های ناظر باید دائما اجرای این سیاست ها را رصد کنند که آیا انجام می شود یا خیر؟
وی با بیان اینکه مهم ترین مسئله محقق شدن حرف هایی است که زده می شود، تصریح کرد: چرا مواردی که در گذشته تصویب و اعلام شد اجرا نشد؟ چه کسی مسئول آن بود؟ آیا کسی یا دستگاهی معرفی شد که این فرد یا دستگاه مسئول بوده اما کوتاهی کرده است و پاسخگو باشد؟
شریف با اشاره به اینکه عده ای دوست دارند در زمینه اقتصاد مقاومتی شعاری بدهند و بروند، اضافه کرد: دلسوزان نظام و آنان که برای این نظام ارزش قائلند هدفشان این است که موارد گفته شده به اجرا درآید.
استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علامه خاطرنشان ساخت: حرف زدن لازم است اما کافی نیست، کافی زمانی است که حرفها عملیاتی شود ابتدا در قالب اهداف، سیاست گذاری ها و قوانین شکل بگیرد و سپس اجرا شود، این موضوع است که اهمیت دارد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار