|
|
کدخبر: ۱۴۹۸۶۴

وزیر خارجه سابق انگلیس فاش کرد

خبرگزاری تسنیم: جک استراو از اعمال فشار دولت آمریکا به بانک های انگلیسی برای خودداری از همکاری با ایران در زمینه خرید قانونی مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت این اقدام میلیون ها پوند به اقتصاد انگلیس زیان زده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از فایننشال تایمز، ۲ سیاستمدار برجسته انگلیسی در پارلمان این کشور تاکید کردند واشنگتن در حال اعمال فشار بر بانک های انگلیسی برای خودداری از حمایت از صادرات قانونی به ایران است که منجر به از دست رفتن میلیون ها پوند بازار فروش محصولات شرکت های انگلیسی می شود.

در حالی که صادرات کالاهای آمریکایی به ایران در حال افزایش است، اعضای پارلمان انگلیس می گویند واشنگتن با استفاده از تهدیدات فراسرزمینی، تلاش دارد شرکت های انگلیسی را از صادرات قانونی مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران باز دارد.

این در حالی است که بر اساس توافق هسته ای ژنو، طرف غربی متعهد شده است در زمینه خرید دارو و غذا و تجهیزات پزشکی با ایران همکاری کند و کانال های بانکی لازم در این زمینه را ایجاد نماید.

جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس و نورمن لامونت، دیگر سیاستمدار برجسته انگلیسی می گویند که رفتار واشنگتن چالشی مستقیم علیه حاکمیت انگلیس به شمار می رود.

استراو گفت: «اگر وضعیت برعکس می شد، کنگره آمریکا و دولت این کشور آن را یک لحظه هم تحمل نمی کردند.» لرد لامونت نیز گفت، انگلیس «نباید تحت تاثیر مقامات آمریکایی قرار بگیرد.»

استراو که در ماه ژانویه در راس هیئتی پارلمانی به تهران سفر کرده بود، گفت بانک های انگلیسی به دلیل نگرانی از مواجهه با تحریم های سنگین در آمریکا، از ارائه خدمات مالی و بانکی برای صادرات قانونی کالا به ایران خودداری می کنند.

استراو که در پارلمان انگلیس سخن می گفت، اضافه کرد: «فشار بر بانک های ما شدید است… تاثیر(اعمال) این صلاحیت یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا به خصوص علیه موسسات مالی مستقر در انگلیس با توجه به ماهیت چند ملیتی آنها، تبعیض آمیز است.»

وی تاکید کرد که تجارت با ایران از دیگر کشورهای اروپایی و به خصوص آلمان با چنین مشکلاتی مواجه نیست، زیرا آنها اغلب از خدمات بانک های منطقه ای بدون فشار و یا با فشار کم دولت آمریکا استفاده می کنند.

استراو، از ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس خواست تا در صورت لزوم از اختیارات قانونی موجود برای مقابله با این اقدام دولت آمریکا استفاده کند. یکی از ابزارهای قانونی موجود در این زمینه به قانونی مربوط می شود که در سال ۱۹۸۰ به تصویب رسیده است و شرکت های انگلیسی را از تبعیت از هرگونه تحریم فراسرزمینی منع می کند.

وی افزود: «زمان آن فرا رسیده است که دولت انگلیس برای آمریکا کاملا مشخص سازد در حالی که ما در مورد تحریم هایی که آنها و ما بر سر آنها توافق کرده ایم مصمم هستیم، اما هیچ گونه ممانعت دولت آمریکا از فعالیت های تجاری قانونی را تحمل نخواهیم کرد.»

لرد لامونت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس نیز گفت انگلیس در بهره بردن از فرصت بازگشایی درهای بازار ایران، «مایل ها عقب مانده است.»

این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود، مقامات آمریکایی در حال اطمینان بخشی به شرکت های آمریکایی هستند که اگر مبادلات تجاری با ایران انجام دهند، با تحریم ها مواجه نخواهند شد.

آمار صادرات کالاهای آمریکایی نشان می دهد که فروش محصولات آمریکایی به ایران از ۲۱۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۳۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ رسیده است. این در حالی است که صادرات کالاهای انگلیسی به ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون هر سال کاهش یافته از ۸۰۲ میلیون دلار به ۱۵۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

استراو افزود: «شرکت آمریکایی کوکاکولا قادر است به صورت قانونی محصولات خود را به ایران بفروشد و برای دریافت پول محصولات فروخته شده، از خدمات بانکی استفاده نماید… دریافت خدمات بانکی برای یک شرکت انگلیسی با وضعیت مشابه اگر غیرممکن نباشد، به احتمال قریب به یقین با مشکلاتی همراه خواهد بود.»

بانک های انگلیسی شامل رویال بانک اسکاتلند، اچ اس بی سی، استاندارد چارترد، گروه لویدز بانک و بارکلیز همگی در ماه های اخیر جریمه هایی را به دلیل نقض تحریم ها یا قوانین ضد پولشویی آمریکا پرداخت کرده اند.

انتهای پیام / / ۹۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار