|
|
کدخبر: ۱۵۱۱۰۵

خبرگزاری تسنیم: اقتصاد آموزش وپرورش به طور حتم یکی از خبرسازترین مباحثدر سال ۹۲ بود، تیم اقتصادی آموزش وپرورش برای دستیابی به راه حل های جدید در این حوزه فعال شد اما با وجود تمام انتظارها، در سال ۹۲ در حوزه اقتصاد، اخبار خوشی منتشر نشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، سال هاست که فرهنگیان از اوضاع نامناسب مالی گله دارند و آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور همواره با معضل کسری بودجه و بدهی به فرهنگیان دست و پنجه نرم می کند. عده ای از کارشناسان ریشه این مشکل را عدم مولد بودن این وزارتخانه می دانند اما در سوی دیگر ماجرا نیز هستند کارشناسانی که معتقدند آموزش و پرورش دارای املاک بسیاری است که اگر بتواند آنها را به درستی مدیریت کند می تواند از اتکای صرف به بودجه های دولتی نجات یابد.

محمد رضا شریف کاظمی یکی از همان کارشناسانی است که معتقد است مشکل اصلی آموزش و پرورش، اقتصاد بیمار بوده که آموزش و پرورش سال هاست از آن رنج می برد.
وی با بیان اینکه تحقق بسیاری از برنامه با اختصاص بودجه و حل مشکلات اقتصادی محقق خواهد شد؛ می گوید: اگر حمایت دولت نباشد بخش عمده ای از کارهای آموزشی روی زمین خواهد ماند. اقتصاد آموزش و پرورش به شکل دولتی پیش نخواهد رفت.

با روی کار آمدن علی اصغر فانی در راس وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای نخست فعالیت بود که خبر تشکیل تیم اقتصادی در آموزش و پرورش به گوش رسید. پس از آن بود که فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد: تیم اقتصادی از ۱۰ روز گذشته مطالعاتی را در رابطه با اقتصاد آموزش وپرورش و امور رفاهی فرهنگیان انجام داده است تا بتوان از پتانسیل صندوق ذخیره فرهنگیان، مراکز خانه های معلم، مراکز رفاهی فرهنگیان و فروشگاه های فرهنگیان استفاده بهینه برد. آموزش و پرورش فعالیت های فراوان پراکنده ای دارد که با سامان دادن آن می توان از سرمایه ها برای این مجموعه استفاده کرد.

فانی در تاریخ اول مهر ۹۲ در گفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: باید توجه داشته باشید که آموزش و پرورش صرفاً با بودجه های دولتی اداره نمی شود، در طول ۳۴ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است دولت های مختلف به روش های مختلفی به آموزش و پرورش توجه داشتند اما بازهم در این وزارتخانه با کمبود بودجه و اعتبار مواجه بودیم. بیش از ۹۸ درصد از اعتبار آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می شود، بنابراین به این نتیجه رسیده ایم که آموزش و پرورش با این روشی که تاکنون اداره می شده است دیگر نمی تواند اداره شود و اتکای صرف به بودجه های دولتی نمی تواند راهگشا باشد.

وی افزود: به همین دلیل تلاش داریم تا فضای جدیدی را در بخش اقتصاد آموزش و پرورش پیش بینی کنیم و در گام نخست فعالیت خود را با انتخاب یک مشاور اقتصادی آغاز کردیم که ممکن است در آینده به معاونت اقتصادی در آموزش و پرورش تبدیل شود، مأموریتی که این بخش به عهده دارد این است که چگونه می توان منابع جدید برای آموزش و پرورش مستقل از منابع دولتی فراهم کرد و چگونه می توان در هزینه هایی که آموزش و پرورش تاکنون داشته است صرفه جویی کرد یا برخی از هزینه ها را به گونه ای هدایت کرد که کیفیت کار افزایش یابد.

اگرچه قرار بود خبرهای خوشی در رابطه با معیشت فرهنگیان و فعالیت های این تیم اقتصادی در سال ۹۲ به گوش برسد اما تاکنون خبری در این زمینه به گوش نرسیده است البته برخی اخبار مبنی بر اختصاص کارت های خریدی همچون فرهنگ کارت از سوی روح الله عالمی مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش در سال ۹۲ منتشر شد اما این خبر نتوانست آنگونه که باید فرهنگیان را دلخوش کند چرا که آنها در گذشته نیز تجربه کارت هایی همچون صدرا و سخا را داشتند.

تیم اقتصادی آموزش و پرورش قرار است برای استفاده از آنچه که املاک پراکنده آموزش و پرورش خوانده می شود چه برنامه ریزی هایی داشته باشد و از این طریق چگونه اقتصاد بیمار و متکی به منابع دولتی آموزش و پرورش را نجات دهد؟ و فعالیت این تیم اقتصادی در حوزه رفاه و مباحثمعیشتی فرهنگیان به چه صورت قرار است تا در کیفیت زندگی آنها تاثیر گذار باشد؟ از جمله سوالاتی است که تاکنون پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

شهاب الدین غندالی، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت وگو با تسنیم با اشاره به اینکه صندوق از طریق شرکت های زیرمجموعه مانند بیمه معلم و بانک سرمایه برای معلمان تسهیلات ایجاد می کند و به کمک برنامه های اقتصادی آموزش و پرورش می رود، گفت: هم اکنون تیم اقتصادی برنامه های خوبی را به عنوان مثال در حوزه درمان و تعاونی مصرف دارد که باید نهایی شود و پس از آن از سوی وزیر اعلام می شود.

وی افزود: اقتصاد آموزش و پرورش تا کنون مغفول مانده است، ما یک میلیون معلم شاغل، ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته و تعداد ۱۲ میلیون دانش آموز داریم بنابراین مجموعه ای که کثرت جمعیت دارد نیاز به ترحم ندارد و ثروت نیز با آن همراه است. در تمام دنیا بخش خصوصی دنبال این است که برای خود بازار پیدا کند، جامعه آموزش و پرورش بازار بزرگی در زمینه های مختلف از جمله بخش بیمه، درمان و وسایل کمک آموزشی است که شرکت های خصوصی مختلف از بابت آموزش و پرورش در این حوزه سود می برند اما خود معلمان از این بازار سودی نمی برند. تعداد بسیاری از زمین های اموزشی هم اکنون در پهنه های تجاری قرار گرفته که می تواند مورد استفاده بهینه قرار بگیرد این موارد مغفول مانده و می توان برای احیای آموش و پرورش از آن استفاده بهینه کرد.

به گزارش تسنیم، ماه هاست که فرهنگیان منتظر هستند تا اخباری از فعالیت های تیم اقتصادی آموزش و پرورش منتشر شود. زمانی که ماجرا را از مسئولان آموزش و پرورش جویا می شویم اعلام می کنند که اقدامات در دست بررسی است و زمانیکه به نتیجه قطعی برسیم، آن را اعلام خواهیم کرد. سال ۹۲ گذشت و خبری اعلام نشد حال باید دید که آیا در سال ۹۳ در حوزه مباحثمعیشتی فرهنگیان اخبار گوش نواز منتشر خواهد شد؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار