|
|
کدخبر: ۱۵۳۷۲۴

سال ها پیش در اوایل دهه ۷۰، برنامه ای با نام صندوق پست روی آنتن شبکه دوم سیما رفت که تنها پس از گذشت مدتی کوتاه بر سر زبان ها افتاده و به محبوب ترین برنامه تلویزیونی دو دهه اخیر تبدیل شد.

گروه فرهنگی مشرق- ستاره برنامه یاد شده عروسک بانمکی به نام کلاه قرمزی با صدای جادویی حمید جبلی بود که در کنار ایرج طهماسب(آقای مجری) قرار می گرفت و همراه با پسرخاله زوج فوق العاده ای را به وجود آوردند.

زوجی که خیلی زود پایشان به سینما کشیده شده و مخاطبان انبوهی در طیف های مختلف سنی را به سالن های سینما کشاندند. این گروه دوست داشتنی چندسالی است که نوروز را میهمان خانه های مردم شده و لحظات شیرینی را برایشان خلق می کنند.

ایرج طهماسب و حمید جبلی به عنوان مغز متفکر این گروه در ویژه برنامه های نوروزی به واسطه مخاطب شناسی بی نظیرشان عروسک های دیگری را در کنار کلاه قرمزی و پسرخاله قرار داده و از این راه تنوع فوق العاده ای را بر کار خود حاکم کرده اند.

کلاه قرمزی حراف و شیرین در کنار پسرخاله کم حرف و مهربان نیاز به مکمل هایی برای پر کردن برنامه ای یک ساعته داشتند که جبلی و طهماسب به بهترین شکل ممکن از عهده انجام آن برآمده اند.

یکی از مهمترین آنها شخصیتی به نام پسرعمه زا است که در ابتدای کار با لهجه عجیبی صحبت می کرد و کلاه قرمزی در نقش مترجمش ظاهر می شد!. اما در ویژه برنامه نوروز امسال پسرعمه زا بهتر از قبل حرف زده و دیگر نیاز به مترجم نداشت. یک شخصیت بازیگوش با بدجنسی های شیرین کودکانه که رد پررنگی از جنون کمدی در خلق آن به چشم می خورد.

محمدرضا هدایتی به عنوان صداپیشه پسرعمه زا کار بسیار مشکلی در پیش رو داشته که با موفقیت آن را به سرانجام رسانده و یکی از نقاط قوت این برنامه محسوب می شود. اوج کار او را می توان در نمایش های روحوضی مانند انتهای هر قسمت مشاهده کرد که در قالب شخصیتی دیگر رفته و لحظات مفرحی را می آفریند.

فامیل دور هم یکی از برگ برنده های سازندگان این برنامه در مواجهه با مخاطبان است که در ابتدا چندان جذاب نبوده و شوخی های نوشته شده براساس شغلش(دربانی) آن چنان که باید مورد توجه قرار نمی گرفت.

اما این شخصیت در برنامه امسال نقش محوری تری به خود گرفته و در شیطنت های جمعه کلاه قرمزی و دوستان نقش فعالی دارد. به ویژه با اضافه شدن بچه فامیل دور شاهد شوخی هایی ناب با محوریت این دو هستیم که بیش از هرچیز نشان از خلاقیت و نبوغ پایان ناپذیر جبلی و طهماسب در مقام صاحبان اثر دارد.

این خلاقیت کم مانند شخصیت های درخشان دیگری را هم شکل داده که هریک گوشه ای از کار را گرفته و شوخی های درخشانی را به نمایش گذاشته اند.

انتخاب اسم جیگر برای الاغ از آن دسته کارهایی است که فقط از این گروه برمی آید و بس؛ شخصیتی دوست داشتنی که هر حرفی را سه بار تکرار کرده و در برابر شنیدن واژه الاغ از خود واکنش نشان داده و دادو فریاد می کند!.

سادگی و بلاهت جیگر در برابر شیطنت های مثلثپسره عمه زا، کلاه قرمزی و فامیل دور، فضا را متعادل تر کرده که شخصیت گابی(که برای بلعیدن هر چیزی آمادگی دارد) آن را کامل می کند.

زوج طهماسب و جبلی برای جذب مخاطبان طیف سنی بالاتر هم شخصیت های جذابی را تدارک دیده اند که بهترینشان آقای همساده است. یک لاف زن تمام عیار جذاب که هربار خاطره ای عجیب و غریب را برای مخاطبانش تعریف کرده و در برابر همه بلاهایی که به سرش آمده خنده ای سر می دهد!.

برای نمونه می توان به بحثلباس عید خریدنش در کودکی و رفتارهای خانواده در قبال او یاد کرد که جنون کمدی به شدت در آن به چشم می خورد. در واقع همساده بهلول جمع کلاه قرمزی و دوستان است که هیچ چیز را جدی نگرفته و به مشکلات زندگی فقط می خندد.

اما غافلگیری بزرگ امسال را سازندگان کلاه قرمزی با رو کردن دیوی رقم زدند که به سرعت محبوب مخاطبان شد. بچه دیوی که در اعماق زمین زندگی می کند اما با ته کشیدن سفره آب های زیرزمینی به روی زمین آمده است.

برعکس حرف زدن دیوی برگ برنده این شخصیت برای جذب مخاطب است که با صداسازی عالی هوتن شکیبا به بهترین شکل نتیجه داده است.

انتقال پیام که آن هم در برنامه هایی از جنس کلاه قرمزی موضوع حساس و ظریفی است که به شکلی کاملا زیرپوستی انجام گرفته که نمونه درخشان آن را در کم شدن آب های زیرزمینی و آمدن دیوی به خانه آقای مجری به دنبال آب مشاهده کرده ایم.

حضور بازیگرانی همچون شهاب حسینی، نگار جواهریان و باران کوثری نیز دیگر ایده هوشمندانه جبلی و طهماسب در هرچه جذاب تر شدن برنامه نوروزی شان است که از آن میان بخش مربوط به حسینی بهتر و جذاب تر از از بقیه از کار درآمده است.

برنامه نوروزی کلاه قرمزی برای چندمین بار ثابت کرد که آنچه اثری نمایشی را به محبوبیت می رساند، نه سرمایه و نه ستاره های بازیگری است بلکه خلاقیت و نبوغی است که در حمید جبلی، ایرج طهماسب و گروه توانمندش به وفور یافت می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار