|
|
کدخبر: ۱۵۳۷۹۰

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه محور اصلی برنامه های بخش تعاون در سال جاری تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی است گفت: فرهنگ تعاون پازل گمشده اقتصاد کار در کشور است که در دستور کار داریم.

غلامحسین حسینی نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون تعاون گفت: آخرین مرحله اصلاح این قانون به بررسی قانون تعاون در مجلس ختم شد.

وی ادامه داد: طرح نمایندگان برای اصلاح قانون تعاون که به تصویب مجلس رسید جایگزین لایحه اصلاح قانون تعاون نیست. لایحه اصلاح قانون تعاون دولت باید حتماً بررسی شود چرا که مسائل اصلی بخش تعاون در این لایحه بیان شده است.

حسینی نیا با بیان اینکه در قانونی که به تصویب مجلس رسید جایگاه نظارتی دولتی کاهش یافته است افزود: تا کنون لایحه اصلاح قانون تعاون دولت در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. تنها یک بار مجلس از ما دعوت به کار کرد، پس از آن هم اعلام کردند که جلسه به زمان دیگری موکول شده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه محور اصلی بخش تعاون در سال ۹۳اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: برای تقویت بنیه پایداری اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد باید از طریق نظم های جمعی فعالیت اقتصادی هم در حوزه کار و هم در حوزه سرمایه وحدت و همکاری میان فعالین گسترش یابد.

حسینی نیا با تاکید بر اینکه این همکاری ها می تواند از طریق شبکه سازی، خوشه سازی، زنجیره تأمین در دستور کار قرار گیرد افزود: تعاونی ها از تجربه های موفق جهانی برای عملیاتی نمودن راهبرد های شبکه سازی در زنجیر های فعالیت اقتصادی در عرصه های تولید و عرضه مطرح هستند.

وی ادامه داد: تعاونی ها فضای حقوقی و مدیریتی مناسبی برای متشکل نمودن اقشار اجتماعی در فرایند های توانمند سازی و مشارکت اقتصادی آحاد جامعه در عرصه های تولید ثروت و توزیع عادلانه دستاورد های ناشی از کار و تلاش جمعی دارند.

معاون امور تعاون وزارت کار بیان کرد: در تعاونی ها تضاد منافع ذی نفعان که در موسسات خصوصی امری رایج و مسئله ساز است از بین می رود و دسترسی همگان به دستاورد های ناشی از تلاش جمعی تسهیل می شود که در نهایت به عدالت توزیعی منجر می شود.

حسینی نیا با بیان اینکه قرار است برنامه بخش تعاون در راستای شعار سال و بحثاقتصاد مقاومتی در قالب برنامه ای آماده و به رئیس جمهور ارائه شود گفت: اقتصاد تعاون به عنوان یکی از بخش های سه گانه اقتصاد در راستای اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه فرهنگ تعاون پازل گمشده اقتصاد کار در کشور است افزود: در بیانیه ۱۴۰۴ به این موضوع اشاره شده است که جامعه ایرانی در افق ۱۴۰۴جامعه ای پویا و دارای روحیه تعاون است.

معاون امور تعاون وزارت کار تاکید کرد: در حال حاضر که موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح است تاثیر پذیری پروژه های این بخش را به روز رسانی کرده ایم.

وی در پاسخ به اینکه در بخش کمی چه برنامه ای برای بخش تعاون در دستور کار دارید اظهار کرد: برای تعاونی هایی که می توانند با هزینه کمتری به فعالیت شغلی خود بپردازند برنامه هایی را در برنامه خود داریم.

حسینی نیا با تاکید بر اینکه در بخش اشتغال حمایتی موضوع تشکیل تعاونی خرد را دنبال می کنیم تاکید کرد: از فرصت ایجاد تعاونی های سهامی عام استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: با زمینه سازی هایی که قبلا انجام شده است در سال گذشته حدود ۱۴ تعاونی سهامی عام با سرمایه ای در حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه اولیه تشکیل دادیم که این شروع خوبی بود.

معاون امور تعاون وزارت کار گفت: گسترش این نوع تعاونی ها و تشویق افراد برای تشکیل تعاونی های بزرگ سهامی عام تشکیل دهند و بتوانند در فعالیت کلان اقتصادی وارد شوند و سهم اقتصاد تعاونی جهشی پیش رود را در دستور کار داریم. راه اندازی بیمه و بانک تعاون به صورت سهامی عام نیز از دیگر برنامه های این بخش است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار