|
|
کدخبر: ۱۵۴۳۷۵

محسن مومنی شریف؛ رییس حوزه هنری در نشست مطبوعاتی امروز ۱۸ فروردین در مورد تحریم برخی فیلم های دولت قبل گفت: مثل همه سینماها می توانیم انتخاب کنیم و این حق طبیعی هر مجموعه ای است.

گروه فرهنگی مشرق- نشست رسانه ای روز هنر انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز ۱۸ فروردین ماه ۹۳ با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در تماشاخانه مهر برگزار شد.

در این نشست که جمعی از مدیران حوزه هنری از جمله سید هادی مولوی دوست؛ مدیر کل روابط عمومی حوزه هنری، حضور داشتند محسن مومنی شریف طی سخنانی گفت: با دستور مقام معظم رهبری که سال گذشته در یک دیدار تاریخی به حوزه هنری آمدند قرار بوده که ۲۷ سینمای دیگر به سینماهای حوزه هنری اضافه شود، این سینماها متعلق به بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و کمیته امداد امام خمینی(ره) است، اما متاسفانه هنوز انتقال این سینماها صورت نگرفته و امیدواریم که امسال شاهد واگذاری این سالن های سینمایی باشیم. امیدواریم در سال جهاد فرهنگی با نگاه جهادگونه به فرهنگ و هنر انتقال سینما بهتر صورت گیرد. با این اتفاق سینمای های حوزه هنری بیشتر از ۱۰۰ سینما خواهد شد. سینماهای ما مدیریت واحدی دارند.

وی با بیان اینکه در صحنه عمل به فرهنگ توجهی نمی شود و نقش و جایگاه آن مورد غفلت قرار می گیرد، افزود: به جای این که فرهنگ در رأس حوزه های دیگر باشد، برعکس زیر مجموعه و تابع آنها شده و به طور کلی فرهنگ ما از سه حوزه دیگر یعنی سیاست، اقتصاد و امنیت آسیب دیده است.

رییس حوزه هنری با اشاره به این مطلب که بعد از پذیرش قطعنامه زمینه برای هجوم دشمن به فرهنگ ایران اسلامی مهیا شد، گفت: شاید ما نخستین نشانه بارز آن را زمانی می بینیم که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای بازسازی و توسعه ایران بعد از جنگ، نسخه دادند و سیاستمداران ما مجبور به اجرای آن شدند. در مدتی کوتاهی چنان تاخت و تازی به باورها و آرمانهای متأثر از فرهنگ انقلاب شد و کسی که در خطبه های نماز جمعه همواره از عدالت اجتماعی سخن می گفت ناگهان در افکار و منشش چنان چرخشی به وجود آمد که به سمت رفاه و اشرافی گری رفت و حتی واژه مستضعفان که از فرهنگ قرآن وارد ادبیات انقلاب شده بود به قشر آسیب پذیر تبدیل شد.

رییس حوزه هنری، یکی از مؤلفه های فرهنگ ساز چه در بعد ایجابی و چه سلبی، رفتار و سیره رهبران و مدیران جامعه دانست و گفت: از نظر ما اهالی فرهنگ و ادب، بخشی از مسئولان و مدیران از هجوم فرهنگی دشمن آسیب دیدند، لذا هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی، نخستین کسانی بودند که آن زمان متوجه این موضوع شدند و به انتقاد و مقابله با آن پرداختند. ادبیات و هنر اعتراض در درون نظام و با تکیه بر فرهنگ انقلاب در حوزه هنری شکل گرفت. آقایان قزوه با شعر مولا ویلا نداشت، سیدحسن حسینی و آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی با کاریکاتورهایش و شهید آوینی با مقالات خود در مجله سوره، از این گروه بودند.

وی با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ در حوزه سیاست در هر انتخابات، آسیب جدی می بینند، افزود: نمونه بارز آن در انتخابات مجلس سوم بود که در مقطعی موجب عقب نشینی های ما و پیشروی دشمن در جبهه های جنگ شد. این به این دلیل است که سیاست از فرهنگ و از بنیاد های اندیشه ای بر نمی خیزد بلکه در سطح است و تمام هم و غم در انتخابات تعریف روشی برای غلبه بر حریف است ولو به قیمت قربانی شدن منافع ملی!

مومنی با اشاره به اینکه همواره در حوزه اقتصاد از دو جهت فرهنگ آسیب دیده است، ادامه داد: یکی از این طرق واردات بی حساب و کتاب کالا که معمولاً با خود فرهنگ بیگانه را می آورد ثانیا، پروژه ها و طرح هایی اقتصادی که به الزامات فرهنگی آن توجهی نمی شود. دانشگاهی در شهر کوچکی با فرهنگ و سنت های کهن در استان یزد تأسیس می شود که وقتی انبوه دانشجویانی که از سراسر کشور به آن شهر می آیند نه تنها فرهنگ و آداب و رسوم بلکه بافت جمعیتی آنجا را هم تحت تأثیر خودش قرار می دهد. همین طور ایجاد خیلی از کارخانه ها و شرکت تولیدی. لذا برای مقابله با این پدیده، رهبری انقلاب دستور توجه داشتن به پیوست فرهنگی را ابلاغ کردند.

وی در ادامه بیان کرد: در حوزه امنیت هم گاهی بدفهمی از مسائل امنیتی و تفسیرهای نادقیق و من عندی در بعضی دوره ها موجب اقداماتی شده که نتیجه اش به نفع انقلاب و فرهنگ انقلاب نبوده است. همه این مشکلات به خاطر نداشتن پایگاه فرهنگی و بی اطلاعی از آفاق فرهنگی است.

مومنی با تاکید بر رجوع دوباره به آرمانهای حضرت امام و رهبری معظم و آموزه های بنیادی انقلاب اسلامی، گفت: خوشبختانه امروز فرصت مناسبی است تا با نقد گذشته مان، آینده مطلوب را ترسیم کنیم؛ راه هم مشخص است.

رییس حوزه هنری خاطر نشان کرد: بر همین اساس نقشه فرهنگی کشور تنظیم و تدوین شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است که متأسفانه رئیس جمهور سابق در دستور اجرای آن تعلل کرد اما امیدورایم رئیس جمهور و رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی زودتر دستور اجرای آن را صادر کنند و وظایف و قلمرو هر بخش مشخص شود.

در ادامه این نشست محسن مومنی شریف پاسخگوی پرسش های اصحاب رسانه بود و در پاسخ به عدم نمایش(تحریم) برخی فیلم ها در سینماهای حوزه هنری در سال گذشته گفت: ما هیچ فیلمی را تحریم نکردیم و این تهمتی بود که از طرف رسانه ها و مطبوعات به ما زده شد. ما هیچگاه اعلام نمی کنیم که فیلمی را نمایش می دهیم یا نمی دهیم. متاسفانه گاهی جو رسانه ای طوری می شود که یک دروغ و تهمت را آنقدر تکرار می کنند که اینگونه می شود، اما ما چون به دنبال کار کردن هستیم پاسخگوی اینگونه موارد هم نیستیم.

وی درباره اینکه آیا عدم نمایش فیلم ها اتفاقی سیاسی است، گفت: ما از مخاطبانمان دفاع کردیم، وقتی مخاطب فیلم سینمای حوزه را نپسندد و سالن های ما خالی شود، برای حوزه هنری هزینه دارد. اول اینکه تعداد این فیلم ها کم بودند و با اقدام حوزه هنری راه آن فیلم ها بسته شد و در تولید ات بعدی هیچ مشکلی پیش نیامد و واقعا هیچ مسئله سیاسی وجود نداشت.

رئیس حوزه هنری افزود: نهادی که بخواهد به جای کار کردن پاسخگویی این و آن باشد که نمی تواند جلو برود. ما مانند همه سینماها حق انتخاب داریم و فیلمی را می پسندیم انتخاب می کنیم. ما با مسئولان سینمایی همه دولت ها تا زمانی که وفادار به آرمان های ما هستند همکاری می کنیم و با قبلی ها هم خیلی همکاری داشتیم.

مومنی با اشاره به اینکه مسئولان سینمایی ارشاد دغدغه های ما را دارند، گفت: نظارت وظیفه ارشاد است و فیلم های ما هم با نظر ارشاد ساخته می شوند و تا آنجایی که بتوانیم با ارشاد همکاری می کنیم و در عین حال حق پخش فیلم در سینماهای خود را محفوظ می داریم.

مومنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که حق انتخاب حوزه هنری برای اکران فیلم ها قابل درک نیست، گفت: خیلی ساده است، در طول سال حدود ۶۰ هزار کتاب منتشر می شود، آیا همه کتاب فروشی ها از جمله فروشگاه های حوزه هنری ملزم به داشتن این کتاب ها هستند، نه! بالاخره حق هرجایی است که خودش انتخاب کند. اما نباید فراموش کنیم حوزه هنری یک ارگان انقلابی است و احتمال دارد در تغییر دولت های و سیاست ها نظرات مختلفی مطرح شود، اما ما نباید از آرمان خودمان عقب نشینی کنیم.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: ما یک ارگان انقلابی هستیم و اصولی برای خود داریم و نباید از آن عقب نشینی کنیم. معتقدم کار ما موثر بود و آمدیم از مخاطبانمان حمایت کردیم. خود آنها به برخی از فیلم ها اعتراض داشتند و با کار حوزه، جامعه متوجه شد و خود سینماگران مقابله کردند و راه بسته شد.

رئیس حوزه هنری در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم اکران منتخب فیلم های جشنواره فجر در حوزه به روال سال های قبل اظهار کرد: سعی کردیم از کارهایی که وظیفه ما نیست پرهیز کنیم. ما به این مقوله با توجه به اینکه تولید کننده فیلم هم هستیم از آن موضع نگاه کردیم که نمایش فیلم های جشنواره بدون بلیت برای مردم اشتباه است و باعثمی شود آنها اشباح شوند.

وی ادامه داد: نمایش فیلم های جشنواره برای عموم مردم به صورت مجانی به نفع سینما نیست. ضمن اینکه نمایش این آثار مزاحمت هایی را برای ما ایجاد می کرد. البته ما نمایش فیلم ها را برای جبهه فکری انقلاب اسلامی در حوزه داشتیم و با نمایش فیلم ها با جاهای دیگر هم همکاری کردیم.

منبع: سینما پرس

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار