|
|
کدخبر: ۱۵۵۰۳۵

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به پاسداری از زبان فارسی در کتب درسی گفت: برخی از رفتارهای غیرعقلانی که خواستگاه ملی و دینی ندارد در فرهنگ ما رسوب کرده بنابراین به بحثخرافه زدایی در کتاب های درسی توجه داریم.

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: در چارچوب سند تحول و برنامه درسی ملی معتقدیم فرهنگ اسلامی و ایرانی باید توسعه پیدا کند و پیرایش هایی را درباره خرافه زدایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته باشیم و در رابطه با عقلانیت و عقل گرایی صحبت کنیم.

وی گفت: باید در حوزه ادبیات و زیبایی شناسی در فرهنگ ایرانی و اسلامی که منجر به تقویت هویت ملی، اسلامی و انقلابی باشد توجه لازم را داشته باشیم و مدل های فرهنگی خود را ارتقاء بخشیم همچنینبه ارزش های اخلاقی در قالب فعالیت های فرهنگی حساس باشیمالبته در کتاب های درسی کم و بیش به این موارد پرداخته شده است ولی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برای مشاهده نتایج این فعالیت ها به صورت محسوس برنامه ریزی های مجددی را داریم.

** پاسداری از زبان فارسی در کتب درسی و توجه به معارف دینی

محمدیان بیان کرد:از جمله نکات فرهنگی که ضرورت دارد به آن بپردازیم پاسداری از زبان و ادبیات فارسی است و نسبت به تقویت زبان فارسی یعنی درست نویسی، صحیح خوانی، برگردان های واژگان معادل نسبت به واژگان وارداتی به زبان فارسی اقدام می کنیم تا ظرفیت زبان فارسی توسعه پیدا کند همچنین نسبت به معارف مدنی، اسلامی، دینی در کتاب های درسی توجه ویژه شده است و سال به سال که کتاب های درسی تغییر پیدا می کند و تجدید تالیف داریم و این سیاست ها را به صورت مداوم پیگیر هستیم.

وی با اشاره به بحثخرافه زدایی گفت:برخی از رفتارهای غیر عقلانی در فرهنگ ما رسوب کرده استکه این موارد پایگاه و خاستگاه ملی و دینی ندارند این موارد به صورت خرده فرهنگ ها یا مشابهت گزینی از فرهنگ های بیگانه ساخته شده است. در برخی مواقع به جهت شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی این خرافه ها بیشتر می شود مانند دعا نویسی، فالگیری یا نحس دانستن عدد ۱۳ یا اعتقاد داشتن به اثرات درمانی یک سنگ خاص که باید نوع تربیتی اتفاق بیفتد که هر رفتاری که از ما سر می زند مبنای عقلانی داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: فعالیت فرهنگی باید ذهن را اقناع کند، دل را آرامش بخشیده و عمل را تصحیح کندنوع آموزه های ما در کتاب های درسی اقناع فکری و ذهنی، آرامش قلبی و تصحیح رفتار عملی است که این مجموعه در ۵ حوزه ارتباطی تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق می گنجد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار