|
|
کدخبر: ۱۵۵۸۰۴

مراسم ویژه روز هنر انقلاب اسلامی با موضوع «مدیریت جهادی در عرصه هنر» روز گذشته در تالار اسوه تهران با حضور هنرمندان، فعالان حوزه فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش مشرق، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «چ» نیز که در این مراسم حضور یافته بود با اشاره به اینکه تالار اسوه یکی از خاطره انگیز ترین سینماهای او در دوران قبل از انقلاب بوده است، خاطر نشان کرد: این مکان قبل از پیروزی انقلاب برای من به عنوان یک سینما خاطراتی دارد، خاطراتی که به ۴۰ سال پیش بر می گردد و نمی دانم واقعا چه شوری ما را به سمت سینما کشاند اما به هر حال می داتم که اولین کار شور سینما بود اما بعدها افتاد مشکل ها و اینکه چه چیزی باید بگوییم.

خدا کند قلم هایی مثل مرتضی آوینی دوباره زنده شوند

این کارگردان سینما ادامه داد: هم اکنون در سال ۹۳ زندگی می کنیم و حالا می بینیم که جای مرتضی آوینی در بین ما خالی است. جالی خالی که بیاید و به ما بگوید باید از چه چیزهایی بگوییم. بنابراین من آرزو می کنم قلم هایی مانند آقا مرتضی آوینی دوباره زنده شده و به چشم بیاند تا دیگر عافیت طلبی سراغ ما نیاید.

وی ادامه داد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است. فقط خداکند این شعار ارزشمند در زیر تفسیرهای عجیب و غریب گم نشود و آنچه به حق است برای همه گفته شود.

اگر امروز آوینی در این دنیا بود منزوی می شد

محمد حسین جعفریان نویسنده، پژوهشگر، شاعر و مستند ساز نیز در این مراسم گفت: در این سال ها در هر جنگی که بوده شرکت کردیم و در این روزگار تلاش کردیم تا به سهم خود فیلم ها و مستندهایی نیز تهیه کنیم اما متاسفانه بیشتر کارهایی که ما تولید کردیم در رسانه ها چه دیداری و چه شنیداری مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: روز ۲۰ فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی است که به همین مناسبت نیز روز هنر انقلاب نام گرفته است. نمی دانم شاید اگر امروز آوینی در این دنیا بود منزوی می شد و کسی به او اقبالی نشان نمی داد.

ما بیشتر جذب شور انقلاب شدیم و از اندیشه غافل شدیم

نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ هم که در این مراسم حضور یافته بود با بیان اینکه در هر کشوری جریان های انقلابی با شور و هیجان انقلابی آن وجود دارد خاطر نشان کرد: در کشور عزیز ما ایران با پیروزی انقلاب اسلامی این اتفاق افتاد اما یک نکته دراین میان حائز اهمیت است. ما مدعی این هستیم که انقلاب اسلامی ما با انقلاب های دیگر دنیا تفاوت های زیادی دارد پس باید بیشتر از آنچه که هست به بیان و تبیین اندیشه ناب انقلاب اسلامی بپردازیم و شاید مصداق و نمونه عینی این دیدگاه بزرگ انسانی شهید مرتضی آوینی باشد که به این اندیشه ناب توجه زیادی کرد.

وی تصریح کرد: ما در این مدت بیشتر جذب شور انقلاب بودیم و از اندیشه کمی غافل شدیم در حالیکه باید ریشه انقلاب را توقیت می کردیم و در این جهت تلاش خود را ادامه می دادیم که به شاخ و برگ این درخت تنومند اضافه کنیم چرا که این درخت ریشه فرهنگی دارد. حال با توجه به نام گذاری امسال که از سوی مقام معظم رهبری مزین به شعار «اقتصاد و فرهنگ» است باید همین موضوعی که به آن اشاره کردم از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

فرهنگ ما در لابی قدرت و سیاست ذبح شد

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور نیز در این مراسم گفت: امروزی از نظر من روزی است که به نام شهید مجاهدی نام گذاری شده که در راه هنر انقلاب قدم های ارزشمندی بر جای گذاشت و آثار ارزشمندی نیز را تقدیم انقلاب کرد. از سوی دیگر قرار بر این است که امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باشد به همین جهت اصحاب هنر باید با پیروی از راه هنرمند و مجاهدی چون سید مرتضی اوینی بخشی از دین خود را به شهیدان به ویژه هنرمندان شهید ادا کنند.

قنادیان ادامه داد: حرکت از خود، مجاهدت، خستگی ناپذیری و تاسی به نقش امامت از خصلت های ماندگار و مانای شهید آوینی است که اصحاب فرهنگ و هنر به ویژه آنهایی که در کسوت انقلاب و بسیج هستند، می توانند با توجه به نامگذاری سال ۹۳ و این خصلت های ارزشمند به این نماد ارزشی و فرهیخته بیشتر توجه توجه کنند. البته متاسفانه فرهنگ در سالهای اخیر بین لابی قدرت و سیاست ذبح شد و حالا که این فضا توسط مقام معظم رهبری گشوده شده است باید در این زمینه تلاش های وصف ناشدنی را داشته باشیم.

صدا و سیما تا حالا بیشتر از وزارت ارشاد به درد انقلاب خورده است

براساس این گزارش در ادامه مراسم نیز نشست تخصصی با عنوان «هنر انقلاب اسلامی و مدیریت جهادی» برگزارشد.

حجت الاسلام طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست تخصصی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا نیروهای خودی منزوی شده اند، گفت: تدوین قوانین عام و خاص در حوزه فرهنگ و هنر یکی از نکاتی است که در دورهای نهم و دهم مجلس مطرح کرده ایم چرا که در این سالها و در هر دولتی که سر کار امده است بخش فرهنگ و هنر به تعابیر مختلف شاهد اجرای قوانین سلیقه ای بوده است که امیدوارم با تعریف کردن خطوط مشخص دیگر شاهد برخی از انحرافات در خط فرهنگ و هنر نباشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود به عملکرد سازمان صدا و سیما در حوزه فرهنگ هنر پرداخت و از تدوین خط و مشی برای نظارت بر رسانه ملی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

طاهری تصریح کرد: تدوین این خط و مشی که به آن اشاره کردیم به دقیقه ۹۰ رسیده و طی برنامه ریزی هایی که انجام گرفته قرار است در آینده ای نزدیک در صحن علنی مجلس مطرح شود تا با این جریات اشکالات قانونی موجود در حوزه فرهنگ مرتفع شود. البته صدا و سیما با همه نقاط ضعفی که داشته تا حالا بیشتر از وزارت ارشاد به درد انقلاب خورده است.

در صدا و سیما تا دلتان بخواهد دکتر وجود دارد

صادق کوشکی نویسنده و مدرس دانشگاه نیز در این نشست به عملکرد صدا و سیما در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که صدا و سیما باید دانشگاه باشد. این جمله یعنی اینکه اعضای هیات علمی این دانشگاه هم باید دانشمند باشند اما متاسفانه در حال حاضر در رسانه ملی ما خبری از دانش وجود ندارد اما تا دلتان بخواهد کوهی از دکتر در آن پیدا می شوند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: به اعتقاد من بی دانشی اولین مشکل صدا و سیمای ماست. اما بحثدیگری که دراین میان می تواند مورد توجه قرار گیرد تفکر انقلابی است که جدا در رسانه ملی ما کمیاب است و آن را تبدیل به یک فضای کارمندی و اداری کرده است و شاید به همین نوع دیدگاه باشد که مردم ما هنوز نمی دانند در سوریه چه خبر است و چرا بچه های غریبانه و مخفیانه دفن می شوند. ما باید تلاش کنیم انقلاب به رسانه ملی ما انتقال پیدا کند گرچه هنوز بچه انقلابی های عزیزی آنجا وجود دارند اما تعدادشان بسیار کم است.

وی درادامه صحبتهای خود به موضوع مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: مدیران ما در حوزه فرهنگ و هنری همواره به موضوعات اداری برخورد کرده اند و همین نوع دیدگاه به خودی خود موجب این شده که خودی ها خود را رها کرده و به سراغ افرادی بروند که به نوعی پیاده نظام دشمن محسوب می شوند.

کوشکی تاکید: همین امسال در جشنواره فیلم فجر اگر ما دیر کرده بودیم نزدیک بود یک فیلم که نظام ما را ظالم، محکوم و قاتل معرفی کرده بود نامزد دریافت ۵ جایزه شود و حتم دارم اگر وزیر ارشاد زیر فشار قرار نگرفته بود این اتفاق حتما رخ می داد.

اگر فردی کاری نکند اما ریش داشته باشد انقلابی به حساب می آید

حجت الاسلام محمدرضا زائری نویسنده و رییس موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی هم در این نشست به موضوع برخورد اداری با موضوع فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: متاسفانه واکنش نهادی چون صدا و سیما هم در برابر موضوعات فرهنگی دیدگاهی انفعالی است. از سوی دیگر فضا نیز به گونه ای است که اگر فردی کاری نکند اما ریش داشته باشد انقلابی به حساب می آید والبته اگر فرد دیگری ریسک کند و دو اشتباه داشته باشد بی دین و ضد انقلاب معرفی می شود.

تقدیر از ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما، محمد حسین جعفریان شاعر و مستندساز، گل علی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، نرگس آبیار نویسنده و فیلمساز، جمال شورجه سینماگر، حسین مسافرآستانه کارگردان تئاتر، داود عامری عکاس انقلاب، محمد امیر زاده سلجوقی هنرمند هنرهای تجسمی، عباس باقری پژوهشگر و شاعر و اسفندیار قره باغی خواننده از بخش های دیگر ویژه برنامه روز هنر انقلاب اسلامی در تالار اسوه بود.

همچنین در این مراسم مستندی درباره شهید محمد باقر روحی و بخشی از سخنان مقام معظم رهبری با موضوع فرهنگ برای حاضران پخش شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار