|
|
کدخبر: ۱۵۷۷۶۸

نیویورک تایمز: پس از توافق ژنو

خبرگزاری تسنیم: نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت اکنون که توافق هسته ای ژنو به میانه عمر خود رسیده است باید گفت ایرانی ها کمتر از آنچه که انتظار داشتند، از کاهش تحریم ها منتفع شده اند و بانک ها، کشتی داران و شرکت های بیمه همچنان از ایران دوری می کنند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت: به گفته وکلای تجاری و تحلیلگران دیپلماتیک، در میانه راه توافق هسته ای شش ماهه بین ایران و غرب، ایرانی ها کمتر از آنچه که انتظار داشتند، از کاهش تحریم ها منتفع شده اند.
هنوز مشخص نیست که آیا این مسئله بدان معناست که این کشور انگیزه کمتر یا بیشتری برای مذاکره جهت رسیدن به یک توافق جامع هسته ای تا روز ۲۰ جولای خواهد داشت یا نه.
فرهاد علوی، متخصص امور تحریم ها در موسسه حقوقی آکریویس در واشنگتن که تاکنون مطالعات مختلفی را در مورد تجارت با ایران پس از اجرای توافق موقت انجام داده است، گفت: «بانک ها و کشتی داران و همچنین شرکت های بیمه، از ایران دوری می کنند.»
وی افزود: «وقتی قانونی ممکن است تغییر کند و پس از شش ماه به حالت قبلی اش برگردد، آیا یک بانک آلمانی سیاست تبعیت خود از قوانین را تغییر می دهد؟» وی ادامه داد: «من فکر می کنم آنچه ما شاهد آن بوده ایم این است که توافق مذکور آن پیشرفت مد نظر را ایجاد نکرده است. هیچ کس آن گام قابل توجه را برای افزایش روابط اقتصادی بین ایران و بقیه جهان برنداشته است.»
اسکات فلیکر، عضو موسسه حقوقی پل هاستینگز در واشنگتن نیز گفت، به خصوص ماهیت تحریم های آمریکا بسیاری از تجار را از اینکه با نزدیک شدن حتی موقتی به ایران خود را به زحمت بیندازند، منصرف کرده است.
وی افزود: آنها نگران اند، مقررات پیچیده برقرار شده توسط اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تحریم اقتصادی ایران را نقض کنند. نقض کنندگان در معرض ریسک مجازات های سنگین شامل محروم شدن از بازار آمریکا قرار می گیرند.
به گفته فلیکر «هیچ کس نمی خواهد مبادله مالی با ایران را امتحان کند، مگر اینکه یک ابراز موافقت محکم از اداره کنترل دارایی ها داشته باشد.»
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: به رغم ادعاهای اولیه مقامات ایرانی مبنی بر اینکه رژیم تحریم های غرب علیه ایران ترک برداشته و دوره ای جدید شروع شده است، این کشور به دلیل عدم همکاری بانک های خارجی، حتی در دسترسی به دارایی های غیر مسدود شده خود با مشکل مواجه است. تنها قراردادهای تجاری اعلام شده در آمریکا، چند قرارداد کوتاه مدت تعمیر قطعات هواپیماهای قدیمی بوئینگ و خدمات مربوط به آنهاست.
بر اساس گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، ظاهرا ایران در حال صدور نفت بیشتری است و اقتصاد این کشور تثبیت شده است. اما بسیاری از کارشناسان تحریم می گویند ایران همچنان از نظر اقتصادی تحت فشار است.
علوی گفت: «چیز زیادی اتفاق نمی افتد زیرا بانک ها خودشان را(از طریق همکاری با ایران) به زحمت نمی اندازند.»
آمارهای منتشر شده در روز جمعه توسط آژانس بین المللی انرژی نشان داد که ایران در ماه فوریه روزانه ۱.۶۵میلیون بشکه نفت صادر کرده است که بیشترین میزان در ۲۰ ماه گذشته است. همچنین صادرات نفت ایران در ماه مارس نیز از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.
مارک والاس، مدیر گروه صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته ای که از طرفداران تحریم های سختگیرانه علیه ایران است گفت اطمینان بخشی های دولت آمریکا کاملا با واقعیت در تناقض است.
دولت آمریکا گفته است، میزان صادرات نفت ایران در ماه های آینده کاهش خواهد یافت و صادرات روزانه نفت ایران در شش ماه اجرای توافق، به طور متوسط نزدیک به یک میلیون بشکه خواهد بود.
وی افزود: افزایش صادرات ایران یک نشانه بدشگون برای مذاکرات هسته ای است، زیرا از نظر وی، رهبران ایران اکنون فشار اقتصادی کمتری احساس می کنند.
مذاکره کنندگان که جدیدترین دور مذاکرات را هفته گذشته در وین برگزار کردند، گفتند، همچنان موضوعات اصلی باقی مانده است. آنها گفتند، هنوز به پیش نویس نهایی توافق جامع نزدیک نیستند. دور بعدی مذاکرات روز ۱۳ می برگزار خواهد شد.
کلیف کوپچان، متخصص امور ایران در گروه اوراسیا که موفقیت این مذاکرات را ۶۰ درصد ارزیابی کرده است، گفت مذاکره کنندگان باید در آینده نزدیک بتوانند بگویند که به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند.
وی افزود: «به بیان دیگر، تنها یک جلسه دیگر(در ماه می) باقی مانده است که انتشار اخباری غیرمفید درباره آن می تواند عادی باشد… پس از آن، عدم انتشار خبری مهم، نگران کننده خواهد بود.»
انتهای پیام / / ۵۹


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار