|
|
کدخبر: ۱۵۷۸۷۳

اکسپرس تریبیون:

خبرگزاری تسنیم: اکسپرس تریبیون با اشاره به کمک ۱.۵ میلیارد دلاری عربستان به این کشور نوشت: اگر فشار آمریکا بر پاکستان برای کنار کشیدن از خط لوله انتقال گاز ایران کافی نبود، حالا هدیه سخاوتمندانه سعودی ها، آخرین میخ را بر تابوت این پروژه کوبیده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی اکسپرس تریبیون طی گزارشی نوشت: وضعیت ژئوپلتیک پدیدار شده پس از تنش ها بین عربستان و ایران بر سر بحران سوریه و دیگر موضوعات منطقه خلیج فارس، موجب به تعطیلی کشیده شدن پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان شده است.

یک کشور مسلمان و برادر به نام عربستان، اخیرا هدیه ای ۱.۵ میلیارد دلاری به پاکستان اعطا کرده و این سوال را به ذهن رسانده است که چرا کشوری همچون عربستان، بدون دریافت هرگونه تضمینی، باید چنین دست و دلبازی ای را در حق پاکستان انجام دهد.

به گفته مقامات پاکستانی، اگر فشارهای آمریکا بر پاکستان برای کنار کشیدن از خط لوله انتقال گاز از ایران کافی نبود، حالا دیگر هدیه سخاوتمندانه پادشاه سعودی، آخرین میخ را بر تابوت خط لوله گاز ایران به پاکستان کوبیده است.

بر اساس گزارش های رسانه ای، به رغم تکذیب شدید مقامات دولت پاکستان، هدیه سعودی ها با هدف متقاعد کردن پاکستان به فروش تسلیحات به ریاض بوده است که در نهایت به دست نیروهای شورشی در سوریه خواهد رسید.

بحران سوریه همچنین منجر به بروز اختلاف بین عربستان و قطر نیز شده است که گفته می شود هر کدام از گروه های متفاوتی حمایت می کنند. این اختلاف نظر بین دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس ظاهرا پروژه خرید ال ان جی از دوحه را نیز قربانی خود کرده است. پاکستان قرار است اولین محموله ال ان جی را امسال از قطر دریافت کند.

یک منبع آگاه پاکستانی گفت: «در میان حلقه های دولتی، این امر مطرح است که پاکستان به دلیل فشارهای خارجی ممکن نیست قرارداد خرید ال ان جی از قطر را امضا کند.»

هرچند آمریکا مخالف انتقال گاز ایران به پاکستان است، اما از تلاش های پاکستان برای انعقاد قرارداد خرید ال ان جی از قطر رضایت دارد. دوحه بخشی از سهام یک پایانه ال ان جی در امریکا را در اختیار دارد.

همچنین شرکت های آمریکایی نظیر اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس با شرکت های قطری در اکتشاف گاز در این کشور همکاری دارند.

این روزنامه پاکستانی افزود: ظاهرا عربستان از آمریکا به دلیل مذاکرات هسته ای با ایران دلخور است. در حال حاضر، پاکستان در میانه اختلافات بین کشورهای مختلف گیر افتاده است و امیدهای این کشور برای واردات گاز از ایران و قطر به تدریج در حال کمرنگ شدن است.

وضعیت ژئوپلتیک پاکستان، از مدت ها قبل طرح های مختلف این کشور برای خرید گاز ارزان قیمت از کشورهای مختلف را به شکست کشانده است. در سال ۱۹۹۷، آمریکا مانع از به سرانجام رسیدن پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند(تاپی) شد و شرکت آمریکایی یونیکول، شرکت اصلی حاضر در این کنسرسیوم با خروج از پروژه مذکور، اسلام آباد را سرگردان رها ساخت.

پاکستان همچنین اقدام به انعقاد قرارداد انتقال گاز با ایران کرد، اما واشنگتن با پیشنهاد کردن فن آوری هسته ای غیرنظامی به هند، دهلی نو را به خروج از این طرح تشویق کرد و پاکستان را در این پروژه تنها گذاشت.

در سال های اخیر، آمریکا در تلاش برای منصرف کردن پاکستان از خط لوله انتقال گاز از ایران، اسلام آباد را به پیگیری پروژه تاپی تشویق کرده است.

قطر نیز از طریق یک خط لوله تمایل به صدور گاز به پاکستان داشت، اما ایران خواستار دریافت سهمی ۵۰ درصدی از آن شد. پس از آن قطر متوجه شد که انتقال گاز از طریق آبهای ایران به پاکستان عملی نیست و به همین دلیل از این طرح کنار کشید.

این گزارش در پایان نوشت: به اعتقاد کارشناسان پاکستان تنها یک انتخاب دارد و آن برگزاری مناقصه برای خرید ال ان جی از بازار جهانی است. گزینه بهتر آن است که این کشور به جای اتکا به واردات، ذخایر نفت و گاز خود را استخراج کند. پاکستان دارای ذخایر نفت و گاز قابل توجهی است که به دلیل قیمت پایین پیشنهادی برای استخراج، تاکنون دست نخورده باقی مانده است. اکنون دولت پاکستان سود قابل توجهی را برای تشویق سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد داده است.

انتهای پیام / / ۶۳

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار