|
|
کدخبر: ۱۵۷۹۷۸

دبیر اجرایی کنگره بین المللی خدمات آزمایشگاهی ایران عنوان کرد

خبرگزاری تسنیم: دبیر اجرایی کنگره بین المللی خدمات آزمایشگاهی ایران با تشریح چرایی علت ارجاع بیماران به آزمایشگاه های طرف قراداد پزشکان، آزمایشگاه های ایران را ارزان ترین در جهان عنوان کرد و گفت: آزمایشگاهی ها از چابهار تا نیاوران منضبط ترین هستند.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، علی صادقی تبار در حاشیه نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که برخی از بیماران از اینکه پزشکانی با آزمایشگاه ها رابطه خاصی دارند و بیمار را مجبور می کند که برای انجام آزمایش حتما به دستور آنان عمل کند و به آزمایشگاه هایی که آنها معرفی می کنند بروند، تصریح کرد: بنده قبل از توضیح این مسئله باید عنوان کنم که شاید اینگونه اخبار که درباره رابطه مالی و به نوعی زیرمیزی باشد از نظر خبری جذاب باشد ولی آسیب آن این است که اعتماد جامعه به پزشکان از بین می رود. مسلما هر صنفی کج روی خودش را دارد ولی جامعه پزشکی فرهیختگانی هستند که انگیزه فعالیت ناسالم ندارند بنابراین باید دریافت که اگر چنین خطاهایی نیز می شود ریشه آن چیست.

وی افزود: مسلماً ریشه چنین خطاهایی در سیاست های نابجا در حوزه کلان سلامت کشور است. در همه جای دنیا علی الخصوص برای کار آزمایشگاه ۳ رکن اساسی تعریف می شود که از جمله آن می توان فردی که تست می گیرد دستگاهی که تست را انجام می دهد و موادی که تست باید صورت پذیرد بنابراین ۲ رکن مهم این ۳ ضلع به ارز وابسته است و شاهد آن بودیم که در ماه های قبل به دلیل افزایش ارز مشکلات متعددی برای آزمایشگاه ها ایجاد شد و از آن طرف نیز تعرفه ای که برای آزمایشگاه باید ۳۰۰ درصد افزایش می یافت متأسفانه افزایش قابل توجهی نداشت بنابراین از این رهگذر شاید چند نفری نیز در امور آزمایشگاهی تخلف کنند.

* آزمایشگاه های ایران ارزان ترین در جهان

صادقی تبار در ادامه عنوان کرد: در هیچ جای دنیا خدمات آزمایشگاهی نسبت به کشور ما کمتر نیست. به نوعی آزمایشگاه های ایران ارزان ترین در جهان هستند و این صحبت بنده نیز بر اساس آماری است که از ۲۰ کشور در آمریکا، اروپا و خاورمیانه گرفته ایم و شاهد عینی آن نیز بیمارانی است که از طریق گردشگری سلامت به ایران می آیند و ما مشاهده می کنیم در ارکان مختلف کشورمان همه چیز از جمله مسکن، غذا، پوشاک، جاده و خیلی موارد دیگر گران تر از کشورهای دیگر هستیم و فقط حوزه بهداشت ما ارزانتر است.

* آزمایشگاهی ها منضبط ترین ها از چابهار تا نیاوران

وی با اشاره به اینکه بنده عنوان می کنم که جامعه آزمایشگاهی از چابهار تا نیاوران گرفته منضبط ترین گروه هستند و این در حالی است که شاهد آن مثلا آزمایش تست قنند خون و یا C. B. C تعرفه آن یکسان است ولی ما مشاهده می کنیم در سونوگرافی، تغذیه و موارد دیگر اصلا تعرفه مشخصی وجود ندارد و همین تعرفه تست قند خون که در کشور ما انجام می شود یک پنجم قیمت مشابه در کشور ترکیه است و این در حالی است که برای سلامت و بهداشت سالی باید ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان هزینه شود ولی برای پوشاک چندصدهزارتومان هزینه می شود.

دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران در ادامه با تشریح مباحثاجرایی این کنگره و همچنین برپایی جشنواره حکیم جرجانی عنوان کرد: در ۱۰ قرن پیش حکیمی با نام جرجانی زندگی می کرد که در ریاضیات، فیزیک، نجوم و شیمی و رشته های دیگر سرآمد بود بنابراین بر این اساس کسانی که مقالات قابل توجهی در علوم آزمایشگاهی داشته باشند در جشنواره حکیم جرجانی مورد داوری و جوایزی به آنان اهدا می شود.

وی خاطرنشان کرد: دوازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیصی و پزشکی ایران برای همه گروه های پزشکی امتیاز بازآموزی دارد و ۳۵۰۰ نفر با حضور ۱۷۵ شرکت و همچنین میهمانان خارجی در این کنگره از ۲۸ تا ۳۱ فروردین در سالن همایش های رازی به بحثو گفت وگو درباره آخرین مباحثعلوم آزمایشگاهی می پردازند. بر این اساس در این کنگره نمایشگاهی نیز برای ارائه تجهیزات جدید آزمایشگاهی برپا می شود و مشاوره های مناسبی نیز به فعالان آزمایشگاهی ارائه خواهد شد و در این راستا تخفیف های مناسبی نیز به همراه مشتری یابی برای شرکت ها فراهم خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار