|
|
کدخبر: ۱۵۸۴۹۰

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: مرکز آمار نرخ بیکاری ۹۲ را در حالی ۱۰.۴ درصد اعلام کرده است که چند روز گذشته وزیر کشور نرخ بیکاری فعلی را ۱۴ درصد اعلام کرد و نسبت به بزرگی آمار بیکاری کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در حالی مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری سال ۱۳۹۲ را ۱۰.۴ درصد اعلام کرد که در روزهای گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در اظهاراتی جدید نسبت به وضعیت بیکاری حدود ۱۱ میلیون نفری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و با هشدار نسبت به بزرگی آمار بیکاری کشور گفت: نرخ بیکاری در حال حاضر به ۱۴ درصد رسیده است.

به گزارش تسنیم، وزیر کشور خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور در سال ۹۲ منفی ۳ درصد بوده است. طبق محاسبات صورت گرفته تعداد بیکاران کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

رحمانی فضلی ادامه داد: برای اینکه ما بتوانیم جوابگوی نیاز حدود ۱۱ میلیون بیکار در سال ۱۴۰۰ که همگی آنها دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند باشیم، باید حداقل به رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی برسیم.

همچنین بر پایه گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری سال ۹۲، نرخ بیکاری پاییز ۱۰.۳ درصد، تابستان ۱۰.۴ درصد، بهار۱۰.۶ درصد و زمستان سال گذشته معادل ۱۰.۵درصد بوده است.

میانگین نرخ بیکاری جوانان در سال گذشته ۱۵تا ۲۴ ساله ۲۴ درصد بود که این نرخ برای مردان ۲۰ و زنان ۴۰.۸درصد است. متوسط نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۷.۶ درصد اعلام شده که این نرخ برای مردان ۶۳ و برای زنان ۱۲.۴درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی برای مناطق شهری ۳۶.۹ و روستایی ۳۹.۷درصد گزارش شده است.

درنتایج طرح آمارگیری میانگین نرخ بیکاری مناطق شهری ۱۱.۸ درصد و روستایی هفت درصد اعلام ثبت است. همچنین در سال گذشته ۴۴.۴درصد از شاغلان مرد بیش از ۴۹ساعت در هفته کار کرده اند در حالیکه این میزان برای زنان شاغل ۱۵.۳درصد است. همچنین سهم شاغلان با بیش از ۴۹ ساعت کار درمناطق شهری ۴۱.۳ و روستایی ۳۷.۴درصد است. سهم اشتغال ناقص در کل کشور در سال ۱۳۹۲ معادل ۸.۹درصد و این نرخ برای مردان ۹.۷ و زنان ۴.۷درصد است.

متولی امر اشتغال نیز در دفعات متعدد به عملکرد اشتغالی دولت های سابق انتقاداتی را وارد کرد و افزود: همیشه مشکل اشتغال تزریق منابع مالی نیست گاهی باید ساختار هاعوض شود.

ربیعی نیز انتقادی به سیستم آموزش عالی کشور وارد کرد و گفت: در ۸ سال گذشته، میزان ورود به دانشگاه ها بسیار بالا بوده که این مسئله هیچگونه تطابقی با نیاز بازارکار نداشته است. تنها در صورت ایجاد سالیانه ۱ میلیون شغل است که می توان بر مشکل بیکاری فائق آمد.

به گزارش تسنیم، مسئله اینجاست که در حال حاضر نرخ بیکاری مرکز آمار به عنوان متولی اصلی ارائه آمارهای مختلف در کشور صحت دارد یا نرخ بیکاری اعلامی از سوی وزیر کشور؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار