|
|
کدخبر: ۱۵۸۹۲۴

هر انسان روزانه ۱۶ کیلو هوا تنفس می کند

خبرگزاری تسنیم: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قطعا بدون همکاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط و اجرایی، مفاد مصوبه آلودگی هوا پیش نخواهد رفت.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار اظهار داشت: مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مربوط به آلودگی هوا اتفاق خوبی است که در دولت یازدهم رخ داده است زیرا آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی کشور است.

وی که به دلیل مصدومیت ناشی از سانحه رانندگی همچنان دوره نقاهت را در منزل می گذراند، افزود: آلودگی هوا در طولانی مدت گاهی عوارض جبران ناپذیری برای سلامت افراد جامعه به دنبال دارد و آثار و عوارض سوء گسترده ای در حوزه سلامت به جای می گذارد.

ابتکار ادامه داد: هر انسان روزانه ۱۶ کیلو هوا تنفس می کند این در حالی است که فقط یک کیلو غذا می خورد بنابراین اهمیت و نقش هوا در زندگی، سلامت افراد و کیفیت جوامع بسیار موثر است.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی و مجامع بین المللی بحثآلودگی هوا را از مباحثبسیار حائز اهمیت برای پویایی، نشاط و سلامت جوامع تلقی کرده است و دولت یازدهم همت خود را برای برطرف کردن این معضل به کار گرفته که تصویب مصوبه آلودگی هوا در هیئت دولت یکی از برنامه های دولت است.

ابتکار ادامه داد: برای آماده کردن این مصوبه حدود ۴ ماه جلسات مختلفی با دستگاه های مختلف برگزار کردیم و در نهایت وظایف هر دستگاه به طور جداگانه مشخص شد. البته هر کدام از دستگاه های مختلف از دوره گذشته مشکلات و محدودیت هایی داشتند و موانعی برای پیشبرد کارهایشان وجود داشت که با برگزاری جلسات متعدد این مشکلات برطرف شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در این جلسات وظایف تمام دستگاه های مرتبط از جمله وزارت نفت، صنعت معدن تجارت، نیرو، کشور، بهداشت درمان و آمورش پزشکی، ستاد حمل و نقل و سوخت و شهرداری ها مشخص شد.

ابتکار افزود: مهمترین مساله در اجرای مفاد این مصوبه هماهنگی و همکاری تمام دستگاه های ذی ربط است، اگر نتوانیم دستگاه ها را با هم هماهنگ و همراه کنیم قطعاً به هدفمان نخواهیم رسید و در مصوبه هیات دولت هم به این موضوع تاکید شده است و میزان اعتبارات، زمان و وظیفه هر دستگاه نیز مشخص شده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی جلساتی را به طور مداوم برگزار می کند و در آن روند اجرایی وظایف سازمان های تعیین شده در مصوبه هیات دولت را پایش و بررسی می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین جلسات کارگروه اجرایی آلودگی هوا به طور مستمر در استان ها به ریاست استاندار برگزار خواهد شد و روند اجرای کارها مورد بررسی می گیرد.

به گفته وی در این جلسات مشکلات و کمبودها شناسایی و برای برطرف کردن آنها یک برنامه علمی و عملی تهیه می شود.

وی اظهارداشت: البته در این میان نقش مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مردم با خارج نکردن خودروهای شخصی از منزل سهم زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت.

معاون رئیس جمهور گفت: در بسیاری از شهرهای اروپایی جنبش ضد گواهینامه شگل گرفته و جوانان از دریافت گواهینامه خودداری می کنند و معتقدند با این اقدام وظیفه خود به عنوان یک شهروند را در قبال محیط زیست انجام می دهند.

وی تاکید کرد: فرهنگسازی این مساله و آگاه سازی مردم از وظایف رسانه ها و سازمان های مردم نهاد است که باید جدی گرفته شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در سازمان محیط زیست انجام شده است گفت: توقف تولید بنزین پتروشیمی، تولید بنزین و گازوییل یورو ۴ و توزیع بنزین یورو ۴ در شهرهای تهران، کرج و اراک برخی از این اقدامات است.

وی به نقش شهرداری ها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی، خطوط اتوبوسرانی و مترو جزو وظایف شهرداری ها و شورای شهرهاست که باید با همت و جدیت بیشتری در این زمینه تلاش کنند و دولت هم از این روند حمایت خواهد کرد.

ابتکار گفت: در بحثهدفمندی یارانه ها هم جهت گیری و سمت و سوی خوبی در ارتباط با موضوع آلودگی هوا داریم و امیدواریم با اجرای بحثهدفمندی یارانه ها گام موثری در جهت توسعه حمل و نقل عمومی برداشته شود. برنامه اجرایی مدون برای کاهش آلودگی هوا در ۸ گروه ۲۴ فروردین ماه در جلسه هیات دولت و با ریاست حسن روحانی رئیس جمهور به تصویب رسید.

هیئت وزیران به موجب این مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیت های موثر در کاهش آلودگی هوا با زمان بندی مشخص و تعیین مجری و ناظر مربوط به تفکیک هر یک از فعالیت های مذکور در هشت محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری مورد بحثقرار داد و تصمیم گیری کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار