|
|
کدخبر: ۱۵۹۵۹۴

در بازدید وزیر راه و شهرسازی از ایستگاه راه آهن زاهدان اعلام شد که برای نواقص راه آهن زاهدان - بم و نصب علائم به اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد تومان نیازمندیم که امیدواریم با تامین اعتبار، نواقص موجود منطقه به تدریج برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن پورسید آقایی با بیان اینکه برای نواقص خطوط راه آهن و نصب علائم به اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد تومان نیازمندیم، اظهار داشت: امیدواریم با تامین اعتبار نواقص موجود منطقه به تدریج برطرف شود.

وی افزود: با تصویب دولت دهم کار تکمیل و رفع نواقص محور ریلی زاهدان - بم از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار شده است و در این راستا نصب علایم و ارتباط بین ایستگاه ها در این خط آهن و ساماندهی ایستگاه مسافری و باری در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

همچنین وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تاکید کرد: این مسیر ریلی می تواند در توسعه ترانزیت کالا و افزایش جابه جایی مسافر در قواره فرا منطقه ای سهم بیشتری داشته است.

بنابر این گزارش در این نشست مدیر کل راه آهن جنوب شرق گفت: فقدان انبارهای کافی برای نگهداری کالا یکی از مهمترین کمبودهای راه آهن زاهدان است از طرفی نگهداشت شبکه ریلی منطقه به سبب وجود طوفان های شن بسیار پُرهزینه است.

سید مصطفی داودی اظهار داشت: این شبکه ریلی نواقص و کمبودهای زیادی دارد و امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم بتوانیم نسبت به رفع نواقص ایستگاه اقدام کنیم.

وی افزود: قطار مسافری زاهدان - تهران هم اکنون با ضریب اشغال ۱۰۰ در صد فعال است و با تلاش های انجام شده در خطوط ریلی و افزایش سرعت قطارها مدت زمان سفر را به ۲۲ ساعت کاهش داده است.

مدیر کل راه آهن شرق کشور با بیان اینکه دو سال پیش قطار مسافری زاهدان - تهران این مسیر را در ۲۸ ساعت طی می کرد، اظهار داشت: با بهبود شبکه ریلی و انجام زیر ساخت های مورد نیاز طول زمان سفر مسیر به حدود ۲۰ ساعت کاهش یافته است.

داودی افزود: وجود ریزگردها در یک مسیر ۷۰ کیلومتری و مستعد جمع شدن شن های روان، سبب شده خطوط ریلی منطقه همواره سست باشد و این سرعت قطار را به ۷۰ کیلومتر در ساعت کاهش داده است از دیگر سو هر گونه هزینه برای جلوگیری از حرکت و مهار شنهای روان، هدر رفت منابع را به دنبال دارد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق با اشاره به جابه جایی برخی کالاهای مهم گفت: گاز مایع مورد نیاز زاهدان توسط شبکه ریلی جابه جا و روزانه ۲۱ مخزن گازوییل از طریق واگن به زاهدان حمل می شود. داودی یادآور شد: برای نخستین بار نیز محموله سیمان سیستان هفته گذشته به وسیله ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان صادر شد.

بنابر این گزارش هجوم شن های روان و انباشت ماسه بر روی ریل یکی از مشکلات شبکه ریلی در مناطق کویری و بیابانی بوده که همه ساله علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت سبب وارد آمدن خسارت سنگین به صنعت حمل و نقل ریلی کشور و برخی اوقات باعثتوقیف حرکت قطارها و ایجاد سوانح ریلی می شد.

در منطقه بیابانی شوره گز خط ریلی زاهدان - بم در اغلب روزها در معرض هجوم شنهای روان قرار گرفته که از ابتدای ریل گذاری تاکنون همواره تحت تاثیر این شرایط خاص مشکلات عدیده ای بوجود آمده است.

راه آهن جنوب شرق، موجب دسترسی سهل و آسان کشورهای عضو اوپک به پاکستان، هند، شبه قاره و چین و اتصال شبه قاره هند به اروپا می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار