|
|
کدخبر: ۱۵۹۸۵۹

خبرگزاری تسنیم: مشکلات مربوط به حوزه های آموزش، بهداشت، حقوقی و شغلی بانوان سیستان و بلوچستان با حضور معان امور بانوان و خانواده رئیس جمهور تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، مشکلات مربوط به حوزه های آموزش، بهداشت، حقوقی و شغلی بانوان سیستان و بلوچستان با حضور معان امور بانوان و خانواده رئیس جمهور تشریح و مورد بررسی قرار گرفت. این مشکلات در نشست تخصصی کارگروه بانوان و خانواده سیستان و بلوچستان طرح و بررسی شد.

رئیس اداره اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ابتدا در این نشست به تشریح مشکلات بانوان استان در حوزه اشتغال پرداخت و گفت: کمبود فرصت های شغلی ثابت و پایدار و فقدان توزیع عادلانه آن ها، فقر فرهنگی، دسترسی نداشتن به تسهیلات مالی از عمده مشکلات اشتغال بانوان استان محسوب می شود.

ˈتوران سرابندیˈ با بیان این که از مجموع ۳۸۶ هزار شاغل در سیستان و بلوچستان ۵۷ هزار تن آنان را بانوان تشکیل می دهند، افزود: آماده کردن زیرساخت های اقتصادی در شهرها و روستاها، حمایت های بیمه ای و مالیاتی، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت و سهل الوصول بودن آن ها، ترویج فرهنگ کارآفرینی، اتخاذ سیاست های تشویقی، توزیع عادلانه مجوزهای استخدامی و توسعه تعاونی های صنایع دستی می تواند بخشی از مشکلات اشتغال زنان در این استان را برطرف سازد.

این عضو کارگروه تخصصی بانوان و خانواده سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر دولت زمینه استفاده مناسب و توجه بیشتر به ظرفیت های موجود در استان را فراهم سازد، بخش زیادی از مشکل بیکاری از جمله در حوزه بانوان در سطح استان حل خواهد شد.

ˈمریم خلیلی جهان تیغˈ استاد دانشگاه و از اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به تشریح مسایل و مشکلات حوزه آموزش بانوان این استان پرداخت و گفت: ارتقای آموزش به زنان و دختران نتایج سودمندی را برای خانواده ها و جامعه بدنبال دارد.

وی، آموزش دختران را ایجاد کننده امید برای از بین بردن محرومیت آنان و فراهم آوردن فرصت های جدید در جامعه برای آنان دانست و گفت: این آموزش ها می تواند زمینه لازم برای ازدواج معقول و تربیت صحیح فرزندان را برای بانوان فراهم سازد.

خلیلی جهان تیغ با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به رغم محرومیت در بسیاری از شاخص ها در حوزه آموزش عالی در وضعیت مناسبی به سر می برد و در این حوزه با توسعه نیافتگی روبرو نیست.

وی با اشاره به تحصیل ۲۰ هزار دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی کشور، گفت: بیشتر مشکلات آموزشی این استان به روستاها و بخش آموزش و پرورش مرتبط می شود.

وی با اشاره به حضور بانوان در برخی پست های مهم اداری سیستان و بلوچستان، افزود: با این وجود می توان از بانوان تحصیل کرده و توانمند که دارای صلاحیت ها و شایستگی های لازم هستند، در پست های کلیدی و امور مدیریتی بیشتر استفاده کرد.

عصمت عزیزی، معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی تحول بزرگی در زمینه آموزش و پرورش کشور از جمله در بخش دختران حتی در دور افتاده ترین نقاط بوجود آمده است که نتیجه آن وجود مادرانی آگاه، مسوولیت پذیر و متعهد است.

وی با بیان اینکه ۴۶ درصد از جمعیت ۵۶۱ هزار نفری دانش آموزان سیستان و بلوچستان را دختران تشکیل می دهند، گفت: این رقم پیش از انقلاب ۲۷ درصد بود.

وی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را توسعه آموزش و پرورش رایگان دانست و یادآور شد: با این وجود ریشه کن کردن بی سوادی و دسترسی یکسان به آموزش رایگان به خاطر موقعیت جغرافیایی و بعد مسافت در استان کار دشواری است و راه درازی در این خصوص پیش رو داریم.

این مسئول در ادامه به مشکلات پیش روی بانوان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی یکسان به آموزش رایگان، اعتیاد سرپرستان خانوار، مهاجرت های اجباری در پی خشکسالی و کوچ های چندباره، وجود سنت ها و باورهای غلط در بعضی اقوام، ازدواج زودهنگام و فقر مالی شدید برخی خانواده ها که منجر به ترک تحصیل دانش آموزان می شود را از جمله این مشکلات دانست.

عزیزی برای حل این مشکلات نیز پیشنهاد داد: توجه ویژه به تربیت بدنی و بهداشت دانش آموزان، متناسب سازی امکانات و تجهیزات، راه اندازی مراکز مشاوره، تاسیس مدارس شبانه روزی، توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و ارایه کمک برای تهیه ملزوماتی چون پوشاک و لوازم التحریر می تواند بخش قابل توجهی از معضلات آموزش و پرورش دختران این استان را از بین ببرد.

رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست گفت: عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله پایین بودن سطح سواد، فقر، بعد مسافت و وضعیت نامناسب راههای ارتباطی، پایین بودن پوشش بیمه سلامت در حاشیه شهرها و فقدان شناسنامه برخی از بانوان که امکان خدمات دهی به آنان را از بین برده است، از جمله مسایلی محسوب می شود که موجب ایجاد معضلات بهداشتی برای بانوان سیستان و بلوچستان شده است.

مریم زابلی با اشاره به اختصاص ۱۴ درصد از مرگ و میر مادران کشور به سیستان و بلوچستان و مشکلات دیگری همچون کم خونی و سوء تغذیه، شاخص های بهداشتی و درمانی این استان را به ویژه در بخش بانوان نیازمند تقویت و ارتقا دانست.

وی خواستار تامین اعتبار و صدور مجوز برای ایجاد چارت های سازمانی استاندارد و تامین ماما برای مراکز بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان شد و گفت: سلامت مقوله مهمی در جامعه است که نباید به سادگی از آن عبور کرد بویژه در حوزه بانوان که مادران و تربیت کنندگان نسل آینده هستند.

ام کلثوم موذن، مسئول دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری سیستان و بلوچستان نیز مشکلات حقوقی بانوان این استان را عدیده و فراوان دانست و گفت: با توجه به ضعف بانوان در بیان مطالب و عدم توان گرفتن وکیل در سال ۸۶ از طریق عقد تفاهم نامه بین امور بانوان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت دادگستری امکان به خدمت گرفتن چندین روانشناس را فراهم کردیم که این اقدام موجب پیشگیری از بروز تعداد زیادی از طلاق ها شد.

وی اظهار کرد: با ایجاد مشکل مالی و تامین نشدن اعتبار، امکان ادامه خدمت این روانشناسان که کمک زیادی به صلح و سازش در خانواده های استان می کردند از بین رفته است که امیدواریم با مساعدت مسوولان بتوان این مشکل را از میان برد. تقریبا نیمی از جمعیت ۲.۶ میلیون نفر سیستان و بلوچستان به عنوان پهناور ترین استان کشور را بانوان تشکیل می دهند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار