|
|
کدخبر: ۱۶۲۴۳۱

با امضای تفاهم نامه ای میان سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور و معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی، بخشی از عملیات غیرتخصصی راهداری به دهیاری ها واگذار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین میرشفیع با اشاره به این تفاهم نامه، اظهار داشت: براساس این تفاهم نامه بخشی از کارهای قابل واگذاری راهداری به دهیاری ها واگذار می شود، تا از توان بالای آنها نیز در راستای افزایش سرعت کارها و کاستن هزینه ها استفاده شود.

وی با اشاره به وجود ۱۹۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور اظهار داشت: بخش عمده ای از این راه ها از راههای عمومی تردد به روستاها نیستند و بنا داریم با این تفاهم نامه کارهایی که نیاز به تخصص و ماشین آلات خاص راهداری ندارد، را به دهیاران واگذار کنیم.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امضای این تفاهم نامه چیزی از مسئولیت وزارت راه و شهرسازی در امور راهداری کم نمی کند، افزود: در تفاهم نامه نیز پیش بینی دادن آموزش لازم به دهیاری ها برای کارهای خاص راهداری در صورت لزوم انجام شده است.

میرشفیع با بیان اینکه امضای چنین تفاهم نامه ای موجب می شود، دهیاری ها از خدمات مناسب تری برخوردار شوند، اضافه کرد: علاوه بر برخورداری از خدمات بیشتر منبع درآمدی دهیاری ها و حوزه فعالیت آنها نیز گسترش می یابد.

وی افزود: براساس مفاد تفاهم نامه دهیاری ها متناسب با خدماتی که ارائه می دهند از اعتبارات برخوردار خواهند شد؛ در حال حاضر نیز بخش عمده ای از کارها توسط دهیاری ها انجام می شود و مدیریت روستا به عهده آنها است.

وی با اشاره به ظرفیت های پیش بینی شده در قانون بودجه امسال گفت: براساس قانون می توانیم بخشی از ظرفیت های معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی مانند قیر را در اختیار مشارکت کنندگان توسعه و نگهداری راه های روستایی قرار دهیم.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انجام امور تخصصی راهداری به ویژه هنگام روز حوادثغیر مترقبه همچنان بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است، گفت: ادارات کل راه و شهرسازی در استانها و دفاتر امور روستایی استانداری ها هماهنگی لازم را برای انجام این تفاهم نامه با یکدیگر خواهند داشت.

بنابراین گزارش معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور نیز بررسی شدن کارها در قالب دو سطح ملی و استانی جزو مزیت های این تفاهم نامه برشمرد و گفت: واگذاری بخشی از کارهای راهداری به دهیاری ها موجب پایین آمدن هزینه یک واحد کار در حوزه روستاها به ویژه در مناطق صعب العبور خواهد شد.

کوشش تبار با اشاره به وجود ۱۶ هزار دستگاه انواع ماشین آلات خدماتی و عمرانی در دهیاری های سراسر کشور گفت: در قالب این تفاهم نامه می توان از پتانسیل ۸۱۴ شرکت تعاونی روستایی نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به هم افزایی که از طریق امضای این تفاهم نامه به وجود خواهد آمد، افزود: براساس این تفاهم نامه اعتبارات حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی با همکاری کارگروه های مشترک ملی و استانی به عنوان اعتبار مشترک لحاظ می شود و در نگهداری، خرید علائم راهنمایی و رانندگی و توسعه ایمنی جاده های روستایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور اظهار امیدواری کرد: امضای این تفاهم نامه به پوشش جاده های آنتنی روستاها که پیش از این جزو معضلات دهیاری ها محسوب می شدند نیز کمک کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار