|
|
کدخبر: ۱۶۳۷۵۹

مدیرمسئول روزنامه عصراقتصاد در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیرمسئول روزنامه عصراقتصاد با اشاره به دلایل پایین بودن تیراژ روزنامه ها در کشور، گفت: ورود و خروج افراد به صنف روزنامه نگاری منطقی نیست.

سیف الله یزدانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمدر پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی پایین بودن تیراژ روزنامه ها در کشور، اظهار داشت: عوامل مختلفی در این موضوع دخیل اند که یکی از آنها خدمات و نهاده های اولیه مطبوعات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کاغذ روزنامه بسته به کیفیت آن و میانگین مصرف ۱۰۰ گرم برای هر نسخه چیزی در حدود ۳۰۰ تومان برای یک نسخه روزنامه تمام می شود، اگر به این هزینه ها هزینه مکان روزنامه، چاپ، لیتوگرافی، درصد کیوسک داران و حمل ونقل بین شهری را اضافه کنیم، باعثبالا رفتن قیمت یک نسخه روزنامه می شود. برای همین است که گاهی اوقات فروش نسخه ای روزنامه زیان ده نیز است که در تصمیم گیری مدیران برای انتشار یا عدم انتشار یک روزنامه تأثیرگذار است.

مدیرمسئول روزنامه عصر اقتصاد همچنین گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که رسانه ها روز به روز در حال تنوع هستند؛ از رادیو، تلویزیون و اینترنت گرفته تا سیستم های تلفن همراه و به نظر می رسد تنوع کاری در روزنامه نگاری متناسب با تکنولوژی روز حرکت نکرده است.

وی افزود: از سوی دیگر تنوع و اطلاع رسانی در حوزه خبر روزنامه ها نیز محدود است، به طور مثال اگر محتوای ۱۰ روزنامه ورزشی کشور را که اکثراً از خبر خبرگزاری ها کپی شده، کنار یکدیگر بگذاریم شاید مجموع این روزنامه ها در ۲۰ صفحه مطلب جدید خلاصه شود که نشان می دهد تنوع اخبار کم است. ضمن اینکه ورود و خروج در صنف روزنامه نگاری نیز اصلاً منطقی نیست و افرادی که سابقه حرفه ای ندارند وارد این حرفه شده و میدان کار را به ضرر سایر نشریات شلوغ می کنند. این مسئله باعثمی شود اگر به طور مثال ۱۰۰ هزار نفر روزنامه ورزشی می خوانند به جای اینکه بین ۴ روزنامه تقسیم شوند و این مسئله تیراژ آنها را بالا ببرد، بین ۱۰ روزنامه تقسیم شوند.

یزدانی بیان کرد: یکی از دلایلی که باعثکاهش استقبال مردم از آنها و در نتیجه پایین آمدن تیراژ روزنامه ها می شود، معیارهای ارزشگذاری متفاوت و وابسته به نگاه مسئولان است در صورتی که مردم برای روزنامه پول می دهند که مطلب نو و جذاب ببینند و اگر فقط مجیز مسئولان گفته شود مردم استقبال نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه عرضه و توزیع روزنامه نیز مناسب نیست و در اکثر کیوسک های روزنامه فروشی چند روزنامه مطرح و شناخته شده روی دکه هاست و بقیه روزنامه ها فقط در حد لوگو به چشم می خورند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار