|
|
کدخبر: ۱۶۴۷۱۲

گریگور آراکلیان سفیر ارمنستان در تهران با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه دیدار و درباره توسعه همکاری های دو کشور در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سفیر کشور ارمنستان در ایران برگزار شد. در این نشست در خصوص تعاملات و همکاری های مشترک دو کشور در حوزه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای بحثو تبادل نظر شد.

کورش پرند ضمن تشریح نظام آموزش های مهارتی جمهوری اسلامی ایران و جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در حوزه آموزش های مهارتی، برای ایجاد همکاری متقابل بین دو کشور در این حوزه ابراز تمایل کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه با اشاره به اینکه این سازمان متولی آموزش های غیررسمی مهارتی در کشور بوده و دارای ۷۰۰ مرکز ثابت دولتی و ۱۳ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای فعال است بیان داشت: اولویت تمرکز مراکز دولتی این سازمان در بخش صنعت و کشاورزی و آموزشگاه های آزاد در بخش خدمات است.

پرند با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه ای برای انجام فعالیت ها و برنامه مهارتی خود سندی به نام سند راهبردی مهارت و فناوری شامل ۸ راهبرد، ۲۷ سیاست و بیش از ۲۵۰ برنامه را دارد بیان داشت: راهبرد اول سند مذکور حضور موثر در عرصه های بین المللی است.

وی در ادامه از طراحی دیپلماسی مهارت در راستای توسعه تعاملات بین الملل خبر داد و افزود: در این راستا بالغ بر ۳۰۰ نفر از مربیان کشورهای افغانستان، عراق، لبنان و کشورهای آفریقایی آموزش های فنی و حرفه ای را در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور فرا گرفتند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه دیپلماسی مهارت را به عنوان راهکاری برای رسیدن به دیپلماسی عمومی دانست و با اشاره به موفقیت تیم ملی مهارت کشورمان در چهل و دومین مسابقات جهانی مهارت آلمان - ۲۰۱۳ و کسب مقام چهارم جهانی در میانگین امتیاز تیمی بین ۵۲ کشور شرکت کننده بیان داشت: ایران در حوزه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای از جایگاه ویژه ای در دنیا برخوردار است و سازمان فنی و حرفه ای آماده همکاری با ارمنستان را در این زمینه است.

پرند پیشنهاد همکاری و تبادل تجربیات بین دو کشور را در حوزه های مسابقات بین المللی مهارت، تدوین استانداردها و منابع آموزشی بر حسب نیاز سنجی ها، آموزش مربیان، ایجاد زمینه فعالیت آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در کشور ارمنستان، آموزش های مجازی و شبیه سازی شده، ایجاد زمینه های اشتغال خانگی به خصوص در رشته های صنایع دستی و قالیبافی و همچنین تجهیز و راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در این کشور برشمرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان داشت: یکی از سیاست های جدید این سازمان ایجاد آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در کشورهای خارجی است که این امر در کشور ارمنستان نیز می تواند محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش های مهارتی ما تقریبا تمامی آحاد جامعه را در بر می گیرند که از جمله به آموزش در زندان، پادگان، دانشگاه ها، صنایع، عشایر و روستائیان، زنان خانه دار و… می توان اشاره کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به طور متوسط سالانه برای ۲ میلیون نفر آموزش ارائه می دهد که منجر به اخذ گواهینامه مهارت برای قبول شدگان در آزمون های کتبی و عملی این سازمان می شود.

پرند با بیان این مطلب که سازمان فنی و حرفه ای تاکنون بیش از ۵ هزار استاندارد آموزشی در حوزه های خدمات، صنعت، کشاورزی و فرهنگ و هنر طراحی و تدوین کرده است بیان داشت: استانداردهای این سازمان بین المللی است.

همچنین " گریگور آراکلیان " سفیر کشور ارمنستان در ایران نیز در اظهاراتی بر توسعه همکاری در زمینه های مختلف به خصوص در زمینه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای با ایران تاکید کرد و افزود: در حوزه آموزش های مهارتی زمینه های همکاری خوبی با ایران می توانیم داشته باشیم.

سفیر ارمنستان در تهران در ادامه از پیشنهادات همکاری پرند استقبال کرد و بیان داشت: توسعه همکاری های متقابل با جمهوری اسلامی ایران را از طریق سفارت ارمنستان دنبال خواهیم کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار