|
|
کدخبر: ۱۶۴۸۳۶

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از حمایت بیمه ای کارگران بیکار خبر داد و گفت: تسهیلاتی به فارغ التحصیلان درقالب تعاونی های دانش بنیان پرداخت می شود.

به گزارش اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت آغاز هفته کارگر پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه نامگذاری ۵تا۱۱ اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر نشان از اهمیت نگاه امام شهدا، مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی به جایگاه کارگر دارد گفت: در آستانه گرامیداشت این هفته عنوان امروز کارگر، امام، شهدا و معنویت است و امیدوارم کارگر بتوانند در آینده ای نزدیک به موفقیت های چشم گیر دست یابند.

وی با اشاره به سخن امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب(ره) مبنی بر اینکه " حیات هر ملت مرهون کارگران آن است " اظهار کرد: معنی درست این سخن باید به عنوان یک چشم انداز برای ما به کار گرفته شود چرا که کشور های پیشرفت ناشی از کار و تلاش بسیار به موفقیت دست یافته اند.

ربیعی با تاکید بر اینکه اگر جامعه ای در زمینه کار و تولید داخلی به پیروزی دست یابد از هر گونه آسیب اجتماعی محفوظ است افزود: سرافرازی یک ملت در برابر دشمن و رسیدن به اقتدار در زمینه های مختلف بین المللی تنها از طریق توجه به کار است که مهیا می شود.

وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی به فعالیت سخت کوشانه ملت ایران در ساخت قنات ها و شهرها و تمدن ها اشاره کرد و افزود: در برخی از شهرهایی که عناصر اقتصادی به شدت رشد یافته است از وجود و جوهره ملت بزرگ ایران است.

وی با تاکید بر اینکه آثار ۵۰ سال استبداد بر کشور و وابستگی به خارج همچنان بر جامعه حاکم است بیان کرد: از بین بردن وابستگی سال ها به کشور های خارجی نیازمند زمان است در کنار آن فرهنگ کار و ارزش باید ارج داده شود.

* توجه به بهره وری نیروی کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی

ربیعی تحول در اقتصاد را امری ضروری خواند و ادامه داد: در عرصه های سیاسی در راستای پایمردی های مقام معظم رهبری از جایگاه خوبی برخورداریم اما جای تردید نیست که برای رسیدن به شان اقتصادی مناسب نیازمند کار و تلاش و همت هستیم و باید به سمتی پیش رویم تا از اقتصاد غیر مولد، رانتی و نفتی دور شویم.

وی با اشاره به آموزه های دینی و اسلامی برای رسیدن به پیشرفت و عزت در کشور تاکید کرد: تنها در گرو توجه و ارزش نهادن به کار است که کشوری می تواند به موفقیت دست یابد. سیستم آموزشی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی باید فرهنگ کار و تلاش را به فرهنگ اصلی در جامعه تبدیل کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اینکه طی سه سال متوالی مقام معظم رهبری نامگذاری سال را با سه پسوند و پیشوند اقتصاد عنوان کرده اند نشان از این موضوع دارد که باید در راستای این شعارها متعهد و با برنامه ریزی پیش رویم.

ربیعی بیان کرد: خوشبختانه دولت برای تحقق نامگذاری امسال مقام معظم رهبری برنامه ریزی هایی را داشته است به طور مثال اولین قدم سوق دادن درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها به سمت اشتغال، درمان و تولید خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بحثاشتغال وبهره وری و کاهش میزان مصرف انرژی و تحقق عدالت اجتماعی را در برنامه داریم گفت: در راستای ایجاد عدالت اجتماعی کار آسیب شناسی در بخش تعاون را آغاز کردیم و طرحی در این زمینه آماده و به مجلس ارائه کردیم. همچنین میزان تعاونی های تولیدی افزایش و تقویت صندوق حمایت از تعاونی های دانش بنیان را در برنامه خود داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی دیگر از طرح ها در زمینه ایجاد عدالت اجتماعی طرح امنیت غذایی است گفت: یکی از برنامه های اصلی دولت مقابله با فقر مطلق است. که جامعه هدف در این زمینه شناسایی شده و از اردیبهشت ماه مورد تقویت امنیت غذایی قرار می گیرند.

ربیعی در ادامه به سیاست رشد و بهره وری اشاره و اظهار کرد: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تولید نیروی انسانی با کیفیت مد نظر است که سازمان فنی و حرفه ای در برنامه خود آموزش مهارت شغلی به فارغ التحصیلان دانشگاهی را دارد تا زمینه ای برای رشد تولید و اقتصاد مهیا شود.

*۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی برای حمایت از بنگاه های تولیدی

وی به حمایت و توجه به تولید ملی و کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: تمام کالاهای مصرف اعم از کوچک و بزرگ باید ایرانی باشد و دولت در این زمینه سیاست های وارداتی و صادراتی خود را به منظور حمایت از تولید داخلی آغاز کرده است در کنار آن این موضوع نیازمند تغییر فرهنگ مصرف و تحقق شعار استفاده از کالای ایرانی ضرورت دارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه تمام جوامع پیشرفته به کالای داخلی خود توجه بسیاری داشته اند گفت: همه تولیدکنندگان در جهت تولید با کیفیت و همه مصرف کنندگان در استفاده از کالای وطنی باید توجه داشته باشند چرا که عزت ایرانی و جامعه ایرانی به افزایش تولید ملی وابسته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شیوه مصرف باید اصلاح شود گفت: منابع ناشی از ارز نباید خرج مصرف گرایی بی رویه شود. جامعه کارگری باید آغاز گر حمایت از تولید باشد.

وی مجدا با تاکید بر اینکه فرهنگ کار نیازمند تغییر در فرهنگ و نگرش به کار است گفت: باید همه ملت بدانند با کار زیاد و تلاش بسیار می توانند به خوشبختی دست یابند. به سمتی پیش می رویم که برای هر خانواده یک شغل ایجاد و سپس این تعداد را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مشاغل کوچک و خانگی و همچنین صنایع دستی را از اولویت های دولت در سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: یکی از برنامه ریزی های ما در آزادسازی منابع حاصل از هدفمندی توجه به مشاغل روستایی است.

وی با بیان اینکه مرز سنی در بیمه اجتماعی بازنشستگی روستائیان را منتفی کردیم گفت: دولت بنا دارد به هر میزان منابع از اجرای فاز دوم هدفمندی آزاد شود توجه خود را به مشاغل روستایی بیشتر کند.

ربیعی گفت: امسال ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی برای حمایت از بنگاه های تولیدی در نظر گرفته شده است و حفظ اشتغال موجود یکی از اهداف اصلی ما در بسته سیاستی اشتغال است.

* ۱ میلیون و ۵۰۰ کارگر بیمه رایگان شدند

وی با تاکید بر اینکه ضمانت تسهیلات به فارغ التحصیلان دانشگاهی در قالب تعاونی های دانش بینان را در برنامه داریم گفت: سطح سرانه بیمه روستایی در سال ۹۳ به سه برابر افزایش یافت و تا کنون ۱میلیون و ۵۰۰ کارگر بیمه رایگان شدند و قصد داریم ۶میلیون کارگر که در حاشیه روستا ها بیکار و تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند را حمایت کنیم.

ربیعی به ایجاد شغل برای معلولان اشاره و گفت: از دیگر سیاست های وزارت تعاون ایجاد اشتغال برای معلولان بوده است که دولت با اختصاص منابع و تسهیلات به بهزیستی در این زمینه قدم برداشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سرمایه هیچ دولتی برای خلق اشتغال کافی نیست گفت: مردم به دولت اعتماد کنند و پول های خود را به سمت تولید سوق دهند تا از این طریق به رشد اقتصادی دست یابیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر می خواهیم بقای اتقلاب را تضمین کنیم باید کارآفرینی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. کارآفرینی باید به یک جنبش عظیم اجتماعی و گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار