|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۴۵

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هر جا پای منافع دولت و بورس در میان بوده است، دولت منافع خود را انتخاب کرده که این موضوع در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه به وضوح قابل مشاهده است.

جواد سنگینیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمگفت: پول و نقدینگی جامعه معمولا به سمتی می رود که سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران می کند؛ بنابراین در هفته های گذشته افزایش نرخ سود بانکی محرک خوبی بود تا نقدینگی جامعه بدون این که ریسکی را تحمل کند به سمت سپرده های کوتاه مدت بانکها برود و این موضوع بر روی کاهش معاملات بورس تاثیر داشت.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که افزایش نرخ سود بانکی یکی از عوامل تاثیرگذار در افت معاملات بورس بوده است افزود: بررسی عملکرد چند ماه گذشته دولت نشان می دهد هر جا که پای منافع دولت و بورس در میان بوده است، دولت منافع خود را انتخاب کرده که این موضوع در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه به وضوح قابل مشاهده است.
وی در ادامه تصریح کرد: نوسانات ارز و دلار و نیز رکود در فروش تولیدات شرکتها و بازار کالایی از دیگر دلایل موثر در افت بورس می باشند؛ بعلاوه این که چشم انداز مذاکرات سیاسی و هسته ای هم در این خصوص بی تاثیر نیست و خوش بینی های مذاکرات سیاسی جای خود را به واقع بینی داده است.
سنگینیان در ادامه افزود: بانک مرکزی ادعا دارد که نرخ بهره را باید بازار تعیین کند؛ جدای از درست و نادرستی این موضوع باید گفت در بازار کشور سیاستگذاری ها دستوری هستند و وزن دولت در بازارها بالاست.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: یکی از بازیگران اصلی در بانکها، دولتی ها هستند که تاثیر زیادی هم دارند و وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را از ۲۰ به ۲۳ درصد افزایش می دهد، سیگنال افزایش نرخ را صادر می کند.
وی با اشاره به این که نوسانات نرخ ازر و دلار برای بازار سرمایه ضرر دارد گفت: افزایش قیمت دلار تنها برای سهامی که با دلار ارتباط دارند خوب است اما برای کلیت بازار مناسب نیست و ثبات در نرخ دلار و ارز یکی از مولفه های بازگشت آرامش با بازار سرمایه است.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار