|
|
کدخبر: ۱۶۴۹۵۶

در گفت وگوی اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تسنیم اعلام شد

خبرگزاری تسنیم: اضافه پرداخت ۵ هزار میلیاردی دولت به پالایشگاه های نفتی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موجب شد تا برخی اعضای کمیسیون انرژی مجلس خواهان بررسی این موضوع و توضیحات معاون وزیر نفت در امور پالایشی شوند.

نادر فریدونی رییس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماعلام کرد: مسئله اضافه پرداخت های دولت به پالایشگاه های نفتی در کمیسیون انرژی مجلس بررسی می شود.

وی با تاکید بر این که باید پرداخت های دولت به پالایشگاه ها بر اساس شاخص ها و و پارامتر های کیفی صورت بگیرد گفت: کمیته نفت و گاز به زودی پرداخت دولت به پالایشگاه ها را بر اساس کیفیت فرآورده های نفتی در کمیسیون انرژی مجلس مطرح خواهد کرد.

نماینده مردم فیروزآباد یادآور شد: دولت باید قانون هدفمندی یارانه ها را به طور کامل اجرا کند تا درآمد حاصل از اجرای این قانون به طور کامل محقق شود.

همچنین جلیل جعفری؛ نماینده مردم خلخال در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری تسنیماظهار کرد: اگر پرداخت های دولت به پالایشگاه ها بر اساس کیفیت فرآورده های تولیدی صورت نگیرد موجب می شود مدیریت پالایشگاه انگیزه خود را برای ارتقای فناوری های به کار رفته در واحد پالایشی از دست دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز بر مطرح شدن این موضوع در اولین جلسه کمیسیون انرژی تاکید کرد و گفت: در این جلسه از مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خواهیم خواست که در مورد نحوه خرید فرآورده نفتی و پرداخت به پالایشگاه های تولید کننده توضیح دهند.

پیش از این جلیل سالاری؛ عضو سابق هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت وگو با تسنیم اعلام کرده بود: دلیلی که موجب شد درآمد ۴۲ هزارمیلیارد تومانی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به طور کامل محقق نشود پرداخت های مضاعف دولت به پالایشگاه ها بود؛ به طوری که این اضافه پرداخت ها به ۴ تا ۵ هزارمیلیارد می رسید.

به گفته وی در تبصره های قانون بودجه سال ۱۳۹۳ ایراداتی وجود دارد که موجب پرداخت های مضاعف به اشخاص حقوقی و عدم تحقق منابع هدفمندکردن یارانه ها شده است.

یکی از این ایرادها این است که طبق بند " د " تبصره۲ ماده واحده قانون بودجه امسال به پنج فرآورده نفتی، سوخت هوایی و سایر افزودنی هایی که از خارج از آن پالایشگاه تامین شود مابه التفاوت پرداخت می شود که پرداخت مابه التفاوت به افزودنی ها موجب پرداخت مضاعف وعدم تحقق درآمد هدفمند کردن یارانه ها شده است؛ در واقع طبق این بند برای اکتان افزایی که تولیدکننده برای رسیدن به استاندارد مشخص شده تهیه می کند هم یارانه پرداخت می شود.

همچنین طبق ماده " ۱ " قانون هدفمندی یارانه ها باید قیمت فروش داخلی فرآورده های نفتی و سایر مشتقات بر اساس کیفیت و هزینه های تولید، ۹۰ درصد فوب خلیج فارس تعیین شود که متاسفانه شاخص کیفیت هیچ نقشی در قیمت گذاری فرآورده های نفتی نداشته و همچنان به صورت سنتی انجام می شود؛ یعنی به طور مثال پرداخت دولت به پالایشگاه برای نفت گازهای - گازوییل - تولیدی با دامنه هفت شاخص محتوای گوگرد ۱۰،۵۰، ۵۰۰،۲۵۰۰ ٬ ۵۰۰۰ ٬ ۷۰۰۰٬ و ۱۰۰۰۰ PPM یکسان است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار