|
|
کدخبر: ۱۶۵۱۵۳

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس:

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس گفت: ما اعتقاد داریم بنزین پتروشیمی آلاینده نیست، برخی می گویند آلاینده است، ما نمی خواهیم در این زمینه بحثکنیم. واحدهای تولید پارازایلین، ارتوزایلین با توقف تولید بنزین به حجم تولیدات گذشته باز می گردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، عادل نژاد سلیم در نشستی خبری اظهار داشت: زمانی که واگذاری شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در برنامه سازمان خصوصی سازی قرار گرفت، احساس بر تدبیر غلبه کرد و موجب شد که ما دچار مشکلاتی شویم که صنعت پتروشیمی را با موانع جدی روبه رو کرد.

وی افزود: واگذاری را با خصوصی سازی اشتباه گرفتند و در آن زمان ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت جلوگیری از متلاشی شدن شرکت های پتروشیمی تلاش کردیم و موفق شدیم مصوبه هلدینگ را با ۲۴ شرکت بگیریم که بعد از ما تعداد شرکت های زیرمجموعه هلدینگ به ۱۵ شرکت رسید و هم اکنون ۷ شرکت تولیدی و ۸ شرکت خدماتی در مجموعه هلدینگ خلیج فارس قرار دارند.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه میانه سال گذشته همچنان تفکر دولتی بر این مجموعه حاکم بود، گفت: به اصلاح ساختار سازمانی و تدوین استراتژی شرکت با درنظر گرفتن تعریف جهانی هلدینگ پرداختیم.

نژاد سلیم با اشاره به بدهی ۵۰۰ میلیون یورویی شرکت بازرگانی پتروشیمی به شرکت پتروشیمی خلیج فارس اذعان داشت: مباهی نامه ای با این شرکت امضا شد تا ظرف دو ماه آینده ۵۱ درصد سهام شرکت پترول به ارزش ۲۲۰۰ میلیارد تومان بابت بدهی PCC به هلدینگ خلیج فارس واگذار شود که بدین صورت ۱۵ شرکت طرح و تولیدی به مجموعه شرکت اضافه می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون در بهترین شرایط حدود ۷۲ تا ۷۳ درصد از ظرفیت اسمی نصب شده تولید داشتیم و در سال ۹۲ از مجموع ظرفیت اسمی ۲۲ میلیون تنی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ۱۵.۵ میلیون تن در عمل محصول به تولید رسید.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اظهار امیدواری از اینکه در سال ۹۳ جهش خوبی در تولید خواهیم داشت، گفت: پتروشیمی اروند که در سال ۹۱ زیان ده بود امسال به مرز سوددهی رسیده است و پتروشیمی تندگویان نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با افزایش یک درصدی سوددهی همراه بود.

وی افزود: گرفتاری ها و مشکلاتی که در انتقال محصول LPG پتروشیمی پارس و بندرامام داشتیم یکی از دلایل افت تولید ما بود.

نژاد سلیم در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری سهام دو شرکت فجر و مبین تصریح کرد: ما کاملا آمادگی داریم که هر زمان سازمان خصوصی سازی بگوید سهام این دو شرکت را واگذار کنیم.

وی در خصوص صادرات محصولات LPG گفت: درخواست کرده ایم محصولات LPG را که تا پیش از این جزو محصولات پتروشیمی به حساب نمی آوردند جزو محصولات پتروشمی محسوب شده تا در صادرات آن آزادی عمل بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به در دست ساخت بودن NGL ۳۲۰۰ اظهار داشت: قرار است خوراک واحد NGL ۳۲۰۰ به پتروشیمی بندرامام اضافه شود که از اینرو یک طرح جدید اتان در بندر امام در نظر گرفتیم تا تولید اتیلن را افزایش دهیم.

وی افزود: به شرکت ملی نفت ایران نامه نوشتیم که آمادگی داریم تمامی طرح های NGL را اجرا کنیم که در این صورت اگر همه میعانات گازی واحدهای NGL جمع شود ظرفیت پتروشیمی بندرامام کامل خواهد شد.

نژاد سلیم خاطرنشان کرد: یک واحد NF با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در بندرامام احداثشده که با دو واحد ۷۵ هزار بشکه ای قبلی این شرکت پتروشیمی، هم اکنون ۲۵۰ هزار بشکه ظرفیت جداسازی میعانات گازی در این پتروشیمی وجود دارد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه از نظر ارزش تولیدات، تولید بنزین در واحدهای آروماتیکی یا تولیدات پازایلین، اورتازایلین و بنزن با توجه به اینکه بر اساس قیمت فوب خلیج فارس کار می کنیم برای ما تفاوت چندانی ندارد، گفت: ما اعتقاد داریم بنزین پتروشیمی آلاینده نیست، برخی می گویند آلاینده است، ما نمی خواهیم در این زمینه بحثکنیم. واحدهای تولید پارازایلین و ارتوزایلین با توقف تولید بنزین به تولیدات گذشته باز می گردد.

وی ادامه داد: ۴۸ درصد محصولات ما در سال ۹۲ صادر شد که با توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی، حجم صادرات ما در سال ۹۳ افزایش خواهد یافت.

نژاد سلیم در پاسخ به اینکه آیا با توقف تولید بنزین و افزایش تولید محصولات آروماتیکی، مشکلی در صادرات آنها ندارید، تصریح کرد: محصولاتی چون پارازایلین و اورتازایلین مورد نیاز بازار است و هر زمان در بازار جهانی عرضه شود خریدار دارد.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از پیشرفت ۱۲ درصدی پتروشیمی هنگام خبر داد و گفت: فاینانس پتروشیمی هنگام در اواخر سال ۹۲ باز شد و قرارداد هرمز را امضا کردیم و به دنبال این هستیم تا فاینانس هرمز نیز باز شود.

وی افزود: در پتروشیمی ونیران سالهاست ونزوئلا ۶۰ میلیون یورو کنار گذاشته که منتظر اقدام ایران برای جذب این پول است، هم اکنون واحد ایرانی احداثپروژه در حال کار است اما اگر ونزوئلا هم از ادامه همکاری انصارف دهد خودمان این واحد را به سرانجام می رسانیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار