|
|
کدخبر: ۱۶۵۷۰۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

خبرگزاری تسنیم: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مشاغل خانگی، صنایع دستی، گردشگری و ICT را از اولویت های کار دولت خواند و گفت: ایجاد ۱۲۰ تعاونی گردشگری را در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در هفته کار و کارگر با حضور در برنامه نگاه یک از شبکه اول سیما با تاکید بر اینکه وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندین حوزه را در زیرمجموعه خود دارد، اظهار کرد: گسترش تعاونی ها در راستای ایجاد عدالت، سیاست گذاری روابط کار، سیاست تنظیمی برای کارآفرینی و اشتغال، مبارزه با بیکاری، توسعه کارآفرینی و در نهایت سیاست های رفاهی از جمله مواردی است که در این وزارتخانه دنبال می شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت در شورای عالی رفاه سیاست های رفاهی جامعه را دنبال می کند تاکید کرد: این شورا با ریاست رئیس جمهور در دولت تدبیر برگزار شد و مانند شورای عالی بیمه، شورای عالی کار و شورای عالی اشتغال برنامه ریزی هایی را در دستور کار خود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بخش اشتغال این وزارتخانه مسئول سیاستگذاری در سطح کلان و اجرا در برخی بخش ها است، افزود: به طور مثال در حوزه تعاون، آموزش تعاونی ها، تشکیل تعاونی ها و در نهایت نظارت بر بخش های مختلف تعاون را در دستور کار داریم.

ربیعی ادامه داد: اما در حالت کلی سیاست ها در زمینه اشتغال میان بخشی است، یعنی به طور مثال برخی از سیاست ها در تعاون با همکاری وزارت اقتصاد است، چرا که مربوط به امور مالیات هاست. همچنین در تعاونی های کشاورزی برخی سیاست ها را با وزارت جهاد هماهنگ و دنبال می کنیم.

وی گفت: برای بخش اشتغال باید به سمتی پیش رویم که فعالیت های دولت منجر به افزایش تولید شود که این سیاست های فعال را با ساماندهی بیکاران، آموزش دادن افراد جویای کار، بررسی بازار اشتغال و کار، حمایت از فرصت های شغلی کوچک، صنایع دستی، صنایع روستایی و حمایت از تعاونی ها در دستور کار داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه ریزی در حوزه اشتغال نیازمند سیاستگذاری در تمام وزارتخانه ها است، تاکید کرد: مسئولیت این را دارم که آژیر خطر بیکاری را به صدا دربیاورم اما مهار کردن نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال نیازمند همکاری سایر دستگاه ها است.

* تفاهمنامه همکاری در حوزه مشاغل سبز

ربیعی با اشاره به اینکه در روزهای آینده تفاهمنامه همکاری مشاغل سبز با ابتکار رئیس سازمان محیط زیست منعقد خواهد شد، ادامه داد: در زمینه مشاغل روستایی نیز برنامه هایی را در دستور کار داریم. یکی از اهداف دولت در اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها سوق دادن بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی به سوی تولید است.

وی با تاکید بر اینکه ناپایداری مشاغل را شناسایی کردیم گفت: آموزش نیروی انسانی، بازاریابی و فروش را در برنامه های اشتغالزایی خود داریم. طبق آمارهای رسمی مرکز آمار در سال های گذشته سالیانه ۷۵ هزار شغل ایجاد شده است که در این زمینه آسیب شناسی کردیم.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی اظهار کرد: ۶ استان به عنوان پایلوت مطالعه و در زمینه ایجاد تعاونی و مشاغل خانگی حمایت خواهند شد که در بسته سیاستی اشتغال دولت تدبیر ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به اشتغال استانها تخصیص دادیم.

ربیعی در ادامه با اشاره به تامین ارز مورد نیاز تولیدگران(ارز مبادله ای) تاکید کرد: این موضوع مدنظر قرار گرفته است تا زمینه سازی برای حفظ اشتغال موجود در بخش های مختلف شود.

* سه جانبه گرایی در دستمزد ۹۳ لحاظ شد

وی درباره میزان افزایش دستمزد ۹۳ کارگران تاکید کرد: اصل سه جانبه گرایی در تعیین دستمزد میان شرکای اجتماعی به درستی لحاظ شد و همین مسئله زمینه ساز ایجاد اطمینان کارگران به دولت شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از مباحثی در مورد تعیین دستمزد مورد توجه قرار دادیم علاوه بر کنترل تورم در شرایط کارفرمایان بود.

ربیعی بیان کرد: متاسفانه به دلیل رشد منفی اقتصادی در سالهای گذشته بسیاری از کارگاه های تولیدی تعطیل شده بودند و اکنون شرایط بنگاه ها به گونه ای نبود که میزیان حقوق بیشتر از این مبلغ افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سطوح شغلی امسال چشمگیر بود، تاکید کرد: افزایش حق مسکن کارگران به ۲۰ هزار تومان، افزایش بن خواروبار به ۸۰ هزار تومان و افزایش ۲۵ درصدی حقوق در نهایت دستمزد کارگران را به میزان ۲۹ درصد افزایش داد که این مسئله برای افزایش دستمزد در شرایط فعلی مطلوب است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت های دولت در سال ۹۳ را در چند بخش بیان کرد و گفت: برنامه دولت برای تامین امنیت غذایی اقشار ضعیف با حفظ کرامت انسانی، رفع ایرادات مرحله اول توزیع سبد کالا، توجه به مشاغل کوچک و خانگی، توسعه بخش کشاورزی، توسعه بخش گردشگری و ICT از اولویت های دولت در سال ۹۳ است.

ربیعی با تاکید بر اینکه برای ایجاد رفاه کارگران صرفا افزایش دستمزد کافی نیست، گفت: بهبود وضع بیمه ها در کنار ایجاد امنیت شغلی از جمله برنامه هایی است که می تواند کارگران را به سمت رفاه هدایت کند.

وی گفت: تامنی اجتماعی در حال حاضر خدمات مناسبی را به کارگران ارائه می کند. امید آن داریم در آینده ای نزدیک با ارتقاء ارزش دفترچه های درمانی رضایت کارگران به صورت مطلق کسب شود.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه در اینده نزدیک ۶ میلیون ایرانی فاقد دفترچه درمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت، گفت: بخشی از این تعداد آن دسته از کارگران روزمزدی هستند که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند. که به صورت رایگان دولت آنها را بیمه می کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح انیکه بیمه اجباری را در طرح دولت خواهیم برد گفت: تاکنون یک و نیم میلیون افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه درمانی رایگان قرار گرفته اند که بیشتر آنها در حاشیه شهرها زندگی کرده اند.

ربیعی با بیان اینکه دفترچه های بیمه روستایی در گذشته از سرانه ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی برخوردار بود گفت: امروز این سرانه به ۳ برابر یعنی به بیش از ۱۶ هزار تومان افزایش یافته است. که دولت بخشی از این منابع را از محل هدفمندی یارانه ها تامین کرده است.

وی بیان کرد: در اینده ای نزدیک جامعه رضایت خود را از اجرای فاز دوم هدفمندی اعلام خواهد کرد. ما قصد داریم بیمه پایه یکسان در جهت هماهنگی صندوق بیمه ای برای همه ایرانیان داشته باشیم. بزودی این طرح را به دولت ارائه می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره بیمه بیکاری گفت: اکنون تعداد زیادی از جویندگان کار تحت پوشش این بیمه هستند.

ربیعی ادامه داد: طرح بیمه بیکاری در مجلس و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و قرار است مجددا این طرح به منظور اضافه شدن چند بند پیگیری شود.

وی بیان کرد: در لایحه مجلس برای بیمه بیماری در کنار افراد بیکار افراد جویای کار نیز اضافه شده اند. اما ما قصد داریم طرحی به تصویب برسد که علاوه بر ایجاد امنیت خاطر برای بیکاران گرایش کارجویان برای یافتن کار را کاهش ندهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخش اعظمی از درآمد حاصل از هدفمندی به سمت بیمه، سلامت، سیاست رفاهی و تولید هدایت شد، ادامه داد: در بودجه مبلغی برای بیمه بیکاری مشخص شده بود اما با توجه به شیب ملایم دولت در افزایش قیمت حامل های انرژی منابعی آزاد نشد که بتوان آن میزان را به بیمه بیکاری اختصاص داد.

ربیعی با بیان اینکه بیمه درمانی پایه برای همه ایرانیان یکی از ضروریات برنامه پنجم توسعه است، گفت: تا زمانی که نتوانیم منابع را یکسان کنیم به سمت ادغام بیمه تامین اجتماعی با سایر بیمه ها نمی رویم. در گام اول ادغام افقی یعنی یکسانی خدمات پایه را مدنظر داریم.

وی ادامه داد: شورای عالی بیمه در این دولت ۶ بار یعنی به طور میانگین هر ۲ ماه یکبار برگزار شد که این مسئله باعثایجاد هم افزایی بین دو وزارتخانه بهداشت و کار بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از اقدامات دولت در راستای حمایت از اشتغال شناسایی بنگاه های در معرض تعطیلی بود، گفت: ۲۰۰ هزار شغل در معرض تهدید بود که با شناسایی این واحدهای تولیدی و حمایت از آنها به نوعی امنیت شغلی ایجاد کردیم.

ربیعی با اشاره به ابلاغ بخشنامه منع قراردادهای سفید امضاء گفت: در راستای این بخشنامه دستور دادیم اگر در کارخانه ای یا واحد تولیدی قرارداد سفیدامضایی منعقد شود برخورد قضایی می کنیم. که از این طریق به دنبال ایجاد امنیت شغلی برای جامعه کار هستیم.

وی با تاکید بر ایمنی محیط کمار افزود: تجدید نظر در بازرسی محیط کار را در دستور کار داریم. آموزش ایمنی، استاندارد و ایمنی در معدن از جمله برنامه هایی است که در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهد شد.

* تصویب ۲۵ درصدی افزایش حقوق مستمری بگیران

ربیعی با تاکید بر اینکه افزایش ۲۵ درصدی حقوق مستمری بگیران امروز در هیئت دولت تصویب می شود گفت: قصد داریم در جهت ایجاد رفاه بازنشستگان و مستمری بگیران گامهایی را برداریم که توجه به بیمه تکمیلی مستمری بگیران بخشی از برنامه های ما خواهد بود.

وی در ادامه درباره معوقه برخی از کارگران در واحدهای تولیدی تاکید کرد: بخشی ازکارگرانی که معوقات حقوق آنها چندین ماه بود را از طریق بیمه بیکاری حمایت کردیم و بخش دیگر از کارفرمایان را که با توجه به مشکلات بنگاه ها نیروهای خود را تعدیل نکرده بودند با ارائه تسهیلات نیز حمایت و مانع از تعطیلی بنگاه خواهیم شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: معوقات حقوق کارگران صنعت فولاد حدود ۴ تا ۵ ماه بود که تمام آنها پرداخت شد. تنها حقوق فروردین ماه بازنشستگان صنعت فولاد باقی مانده است که در هفته آینده پرداخت خواهد شد.

ربیعی درباره طرح شیک سازی مشاغل گفت: با توجه به اینکه ذائقه نیروی کار تعریف کرده است و برخی از جویندگان کار تمایل به کار کردن در برخی از عناوین شغلی را ندارند این طرح می تواند بخشی از فرهنگ کار را اصلاح کند.

وی ادامه داد: ۴۵ درصد بیکاران در کشور را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند بنابر این باید به سمتی پیش رویم که مشاغل برای آنها جذابیت داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعریف کار نیز گفت: فردی که نمایشی را در خیابان برای کسی انجام می دهد شاغل تلقی می شود شغل با استخدام متفاوت است گاهی عناوین برای نیروی کار جذابیت ندارد می توانیم با تغییر عناوین شغلی انگیزه ای را ایجاد کنیم.

ربیعی در باره فعالیت کاریابی ها گفت: بخشی از این کاریابی ها در زیرمجموعه این وزارتخانه فعالیت می کند و بخشی دیگر نیز برون سپاری شده است اما معاونت روابط کار نظارت دقیقی بر ثبت نام کاریابی ها دارد.

وی به نیروی کار توصیه کرد جویندگان کار با مراجعه به سامانه ثبت نام کاریابی وزارت کار می توانند برای پیدا کردن شغل اقدام کند. در صورتی که افراد در این سامانه ثبت نام کنند برای دولت نیز کمک بسزایی است. چرا که دولت پس از سیاست کنترل تورم به دنبال این است تا فضای مناسبی را با سرمایه گذاری در بخش تولید برای اشتغال عنوان کند.

* مهمترین دغدغه دولت ایجاد اشتغال است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین دغدغه دولت را ایجاد اشتغال دانست و گفت: متاسفانه تعریف درستی از کار وجود ندارد به نظرم فردی که می تواند شغلی نیازهای خود برطرف کند شاغل به حساب می آید ولی هر فردی که خدمتی را عرضه کند شغل به حساب می آید.

ربیعی ادامه داد: باید اینگونه مشاغل را به رسمیت بشناسیم و در قالب نظام بیمه ای اجتماعی از آنها حمایت کنیم.

وی بیان کرد: به طور مثال فردی که در پارک خدمتی را عرضه می کند شغل به حساب می آید، شغل صرفا کار در کارخانه نیست.

به گفته ربیعی زمانی که یک فرد با کارکردن خود در گوشه ای از اقتصاد کشور دخیل است شاغل به حساب می آید و باید برنامه حمایتی برای او در نظر گرفته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: انیکه طبق قانون کار به طور مثال فردی یک روز در هفته، دو روز در هفته و یا یک ساعت در هفته کار کند شاغل به حساب می آید طبق تعریف سازمان جهانی کار(ILO) است.

ربیعی ادامه داد: به نظرم تعریف درست از کار کار شایسته است یعنی فرد با شرافتمندانه فعالیت می کند و دیگر نیازی به حمایت ندارد.

وی درباره سیاست های دولت در زمینه حمایت از مشاغل خانگی افزود: کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در این زمینه موفق عمل کرده اند. صندوق مهر امام رضا نیز برنامه هایی را در این زمینه دارندو دولت نیز در بسته سیاستی اشتغال خود به مشاغل خانگی توجه کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اهمیت بخش تعاون تاکید کرد: یکی از دلمشغولی های مقام معظم رهبری سهم اندک تعاون در اقتصاد است که در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴ و فرمایشات مقام معظم رهبری ارتقاء بخش تعاون، توجه به آموزش تعاون را در دستور کار داریم.

ربیعی ادامه داد: تاکنون در ۱۲۰ روستا فعالان گردشگری را برای ایجاد تعاونی گردشگری شناسایی کرده ایم. همچنین ۲۵۰۳ طرح صنعتی و معدنی برای بخش تعاون با اعتبار مشخص شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ تعاون باید در میان نخبگان و مسئولان تغییر کند، گفت: توجه به بخش تعاون توزیع عادلانه ثروت را به همراه دارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار