|
|
کدخبر: ۱۶۶۹۷۷

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

خبرگزاری تسنیم: مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام این که صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۳ به ۱۴ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت، از کاهش قیمت دلار با عرضه ماهانه ۱.۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات پتروشمی ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، احمد مهدوی با اظهار این که پیش بینی می شود با عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در آینده نزدیک قیمت دلار کاهش یابد گفت: واحدهای پتروشیمی هر ماه ۱.۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را در بازار عرضه خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه عرضه ارز از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد گفت: این کار به صورت مزایده ای توسط صرافی های مجاز و مشخص شده توسط بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

او در مورد مقدار ارزی که واحدهای پتروشیمی در سال گذشته به بازار داخل انتقال دادند توضیح داد: قسمتی از این ارز در ازای بدهی و وام های واحدهای پتروشیمی و بخشی نیز برای خرید قطعه و کاتالیست داده شد باقی آن نیز به بازار داخل تزریق شده است.البته ۵۰ تا ۶۰ درصد ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازار داخل عرضه می شود.

** صادرات ۱۴ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی در سال ۹۳

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار محصولات پتروشیمی صادر شد، گفت: کمبود خوراک در برخی از واحدهای پتروشیمی به دلیل قطع گاز در زمستان موجب شد حدود یک میلیارد دلار از درآمد واحدهای پتروشیمی از دست برود.

مهدوی با اعلام اینکه در سال ۹۲ حدود ۴۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی صادر شد گفت: از ظرفیت ۵۶ میلیون تنی واحدهای پتروشیمی ۱۶ میلیون تن در سال گذشته خالی ماند که ۵۰ درصد آن مربوط به کمبود خوراک بود. عوامل دیگری مانند تعمیرات، تحریم، کمبود کاتالیست و قطعه در خالی ماندن ظرفیت این واحدها نقش داشت.البته با توجه به وعده مسوولان وزارت نفت با راه اندازی فازهایه جدید پارس جنوبی پیش بینی می شود در سال ۹۳ کمبود خوراک نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه مذاکره با وزارت نفت برای تامین مناسب خوراک واحدهای پتروشمی در سال جدید انجام شده است گفت: اگر ۹۰ درصد ظرفیت واحدهای پتروشیمی عملیاتی شوند ۱۰ میلیون تن افزایش تولید محصولات پتروشیمی خواهیم داشت.

مهدوی از راه اندازی تعدادی از طرح های پتروشیمی در سال جدید خبر داد و گفت: با راه اندازی واحدهایی مانند اوره شیراز و پتروشیمی خوزستان ظرفیت تولید مصرف پتروشیمی در سال جدید افزایش خواهد یافت.

مدیر انجمن صنفی کافرمایی صنعت پتروشیمی پیش بینی کرد: حجم صادارت محصولات پتروشیمی در سال جدید به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یابد.

** محدودیتی برای صادرات به اروپا نداریم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محدودیتی برای صادرات محصولات پتروشیمی به اتحادیه اروپا نداریم گفت: اگرچه در حال حاضر صادرات محصولات پتروشیمی به این اتحادیه صورت نمی گیرد و نیازی نیز به انجام این کار نداریم اما صادرات به این منطقه را هم در دستور کار قرار داده ایم.

وی د رمورد بازارهای محصولات پتروشمیی ایران گفت: هم اکنون محصولات ایران به همه جهان به جز آمریکا و اروپا صادر می شود که از مهمترین کشورهای وارد کننده محصولات پتروشیمی ایران آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، هند، آفریقای جنوبی ترکیه و روسیه است.

** راهکارهای اقتصاد مقاومتی در پتروشیمی

مهدوی در مورد اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به بند ۱۳ و ۱۵ سیاست های مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است افزایش تولید محصولات پتروشیمی و صادرات آن در دستور کار قرار دارد که در همین راستا گسترش صنایع پایین دستی و ارزش افزوده یکی از راهکارهای این انجمن برای جلوگیری از نیمه خام فروشی و در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی است.

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: از طرف دیگر احتمال دارد با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی، قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی برای مدت طولانی(۱۰ تا ۲۰ سال) تعیین شود تا کسانی که خواهان سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی هستند تکلیف خود را بدانند.

مهدوی با اشاره به اینکه قیمت خوراک در بودجه ۹۳ قید شده اما در سالهای آینده دیگر در بودجه منظور نخواهد شد، اظهار کرد: در سال آینده قیمت خوراک به طور مستقل توسط مجلس و دولت تعیین می شود تا افراد سرمایه گذار در جریان افزایش قیمت خوراک قرار گیرند.

** قیمت گاز مصرفی را قبول نداریم

مهدوی در مورد نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی و قیمت گاز مصرفی این واحدها گفت: واحدهای پتروشیمی قیمت ۱۳ سنت خوراک را پذیرفته اند اما قیمت گاز مصرفی را قبول ندارند چرا که این نرخ نیز باید مانند سایر صنایع برای هر متر مکعب ۱۰۰ تومان تعیین شود. صنایع پتروشیمی نیز مانند سایر صنایع ها محسوب می شوند و نباید قیمت گاز مصرفی آنها بیشتر از سایر صنایع در نظر گرفته شود.

به گفته وی در حال حاضر قیمت هر متر مکعب گاز مصرفی صنایع پتروشیمی ۲۶۵ تومان محاسبه می شود که این امر موجب شده حاشیه سود واحدهای پتروشیمی بویژه واحدهای با خوراک مایع کاهش یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت گاز در دنیا به دلیل دستیابی به تکنولوژی شل گس رو به افول است مسئولین نیز باید قیمت خوراک گاز را به گونه ای تعیین کنند که بتوان بیشترین حجم گاز تولید کشور را تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر کرد.

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸ درصد منابع هیدروکربنی در واحدهای پتروشیمی مصرف می شود و باید این رقم را به ۳۰ درصد افزایش یابد، گفت: در صورتی محقق شدن این رقم سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار افزایش درآمد در این صنعت خواهیم داشت.

** درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری دولت از افزایش قیمت خوراک

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی به ۱۳ سنت موجب درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری دولت شده است، گفت: به خاطر درآمد ۳۰۰ میلیون دلاری دولت نمی توان سرمایه گذاری های خارجی را نادیده گرفت. اگر قیمت گذاری خوراک اینگونه ادامه پیدا کند قطعا سرمایه گذاری ها به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس سوق داده خواهد شد چرا که قیمت خوراک آنها کمتر از ایران است.

وی در مورد حاشیه سود شرکتهای پتروشیمی گازی بعد از تعیین نرخهای جدید گفت: اگرچه طبق دستور ستاد تدابیر ویژه مبنی بر عطف به ماسبق شدن قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی گازی در سال ۱۳۹۲ لغو شد اما امیدواریم نرخ خوراک این واحدها در سال آینده اصلاح شود.

او افزود: البته نگاه این انجمن به واحدهای قدیمی نیست به واحدهای جدید است که با ارز گران ساخته شده اند. در صورت ادامه یافتن چنین سیاستی قطعا نمی توان به چشم انداز ۱۴۰۴ که پشت سر گذاشتن عربستان در تولید محصولات پتروشیمی است رسید.

وی با تاکید بر اینکه از چشم انداز ۱۴۰۴ در زمینه پتروشیمی عقب هستیم خاطرنشان کرد: باتوجه به منابع انسانی و مزیت خوراک در کشور می توانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

به گفته مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در سال آینده ۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری باید در صنعت پتروشیمی صورت گیرد.

** انتقاد از سوزانده شدن گاز در فلرها

مهدوی همچنین از سوزانده شدن گاز در فلرها توسط وزارت نفت انتقاد کرد و گفت: گازی که هم اکنون در فلرها می سوزد معادل کل گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی کل کشور است.

وی همچنین از تشکیل یک شورای راهبردی در صنعت پتروشیمی برای برنامه ر یزی های آتی این صنعت و پیدا کردن راه حل هایی برای چالش های آن خبر داد.

** محصولات پتروشیمی گران نشده است

مهدوی در مورد قیمت محصولات پتروشیمی اظهار کرد: در حال حاضر صادرات محصولات پتروشیمی با دلار صورت می گیرد اما در بازار داخل این محصولات با ریال به فروش می رسند که تاکنون علی رغم افزایش نرخ خوراک و گاز مصرفی قیمت های محصولات پتروشیمی افزایش نیافته است.

مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: با افزایش قیمت گاز پتروشیمی های تولید کننده کود اوره قیمت ها را تغییر ندادند و این محصول با قیمت گذشته در حال فروش است.

به گفته وی محدودیت صادرات کود اوره برداشته شده است و امکان صادرات ۲.۵ میلیون تن کود اوره به خارج از کشور فراهم شده است.دو میلیون تن کود اوره نیز در کشور توزیع می شود.

مهدوی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کدام از محصولات پتروشیمی محدودیت صادرات ندارد گفت: از ۴۱ میلیون تن تولید ۲۱ میلیون تن در داخل کشور مصرف می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار