|
|
کدخبر: ۱۶۷۳۳۶

خبرگزاری تسنیم: ایران موافقتنامه ای را با اقلیم کردستان عراق به امضا رسانده است که به تهران اجازه می دهد ۳ تا ۴ میلیون لیتر نفت کوره به این اقلیم صادر و در مقابل نفت خام دریافت کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه خبری دیلی صباح، یک مقام اقلیم کردستان عراق گفت: دولت اقلیم کردستان عراق و ایران یک موافقتنامه دوجانبه را به امضا رسانده اند که به تهران اجازه می دهد ۳ تا ۴ میلیون لیتر سوخت پالایش شده در قبال دریافت نفت خام، به کردستان عراق ارسال کند.

مسئول دولت کردستان عراق در امور ایران به خبرنگاران گفت: ایران روز یکشنبه موافقتنامه ای را با دولت اقلیم کردستان عراق در زمینه صادرات نفت و گاز به امضا رسانده است.

عبدالله آکرای افزود: هیئتی به ریاست رستم قاسمی، نماینده ایران در روابط تجاری با عراق، این قرارداد را با آشتی هورامی، وزیر انرژی اقلیم کردستان عراق امضا کرده است.

در این قرارداد پیشنهاد ساخت دو خط لوله بین اقلیم کردستان عراق و ایران مطرح شده است. همچنین بر اساس این موافقتنامه، کردستان عراق بین ۳ تا ۴ میلیون لیتر نفت کوره پالایش شده و گاز طبیعی از ایران دریافت خواهد کرد و در مقابل به این کشور نفت خام صادر خواهد نمود.

در حال حاضر، ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادراتی از کردستان عراق در بندر سیهان ترکیه ذخیره شده و در انتظار موافقت مقامات دولت مرکزی عراق برای صادرات است. دولت اقلیم کردستان عراق مدتهاست بر سر میزان سهم خود از درآمدهای نفتی عراق با دولت مرکزی این کشور اختلاف نظر دارد. بغداد مخالف صدور نفت ذخیره شده کردستان عراق از بندر سیهان است.

انتهای پیام / / ۱۷۸

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار