|
|
کدخبر: ۱۶۷۵۴۴

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر از اختصاص اعتبار سه و نیم میلیارد تومانی به بخش تحقیقات و آموزش ستاد خبر داد و گفت: طی روزهای آتی از بیست عنوان کتاب در زمینه های درمان، پیشگیری و چشم انداز مواد مخدر رونمایی خواهد شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمو به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حمید صرامی با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در سال ۹۲ اظهار داشت: در سال گذشته با اجرا و اتمام ۲۳ طرح پژوهشی در ابعاد مختلف اعم از شیوع شناسی در دانشجویان و نیز اجرای طرح‏ های موثر در حوزه‏ های درمان و پیشگیری، شاهد تقویت بخشی از دانش تئوریک در امر مبارزه سخت افزاری و نرم افزاری بودیم که بر این اساس، اقدامات لازم به منظور اجرای مداخلات راهبردی در کانون های هدف طبق نتایج، اینگونه پژوهش‏ ها صورت خواهد پذیرفت که می‏ توان آن را گامی موثر در جهت فعالیت ‏های مبتنی بر شواهد در عرصه مبارزه تلقی کرد.

وی افزود: حمایت از ۴۴ فقره پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در عرصه ‏های درمانی، پیشگیری و مقابله و بهره گیری از نتایج آن در امر مبارزه، گام موثر دیگری در علمی کردن امر مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها و نیز سهیم شدن نخبگان در این جهاد مقدس بوده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد اظهار داشت: برگزاری ۶۴ میزگرد تخصصی نقد و بررسی اقدامات کاهش تقاضا و کاهش عرضه و همچنین ارائه آخرین نتایج مطالعات و پژوهش‏ ها در امر مبارزه در سطح تهران و استان ها با حضور حدود شش هزار نفر از اساتید دانشگاه ها و دست اندرکاران امر مبارزه و دانشجویان، اقدامی موثر در جهت اجتماعی کردن امر مبارزه بود.

صرامی گفت: همچنین با هدف تقویت بنیه آموزشی و دانش تخصصی کارکنان شاغل در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیز استان ها ۱۶ دوره آموزش عمومی و اختصاصی برگزار شد.

وی افزود: با تلاش صورت پذیرفته، شاهد تصویب رشته پیشگیری از اعتیاد در مقطع کارشناسی حرفه‏ای ارشد در دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده‏ایم که در پنجم اردیبهشت سال ۱۳۹۳ با برگزاری آزمون تخصصی مقدمات جذب دانشجو با هدف تربیت کادر متخصص در عرصه پیشگیری از اعتیاد در کشور فراهم شد.

مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد بیان داشت: همچنین چاپ چهار شماره فصلنامه علمی - پژوهشی در تیراژ یازده هزار نسخه و توزیع آن بین مراکز علمی و دانشگاهی و سایر دستگاه ها در سطح کشور از دیگر اقدامات برای تقویت پشتوانه های علمی امر مبارزه بوده است.

دبیر اتاق ‏های فکر ستاد گفت: در سال ۱۳۹۲ شاهد برگزاری ۹ جلسه شورای مشورتی با حضور وزیر کشور و دبیرکل ستاد و حدود ۳۰ نفر از متخصصین دانشگاهی کشور بوده‏ایم که در این جلسات نحوه تحقق ۱۱ بند سیاست های کلی امر مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفته و تدابیر لازم اتخاذ و مصوبات آن به حوزه های ذی ربط جهت عملیاتی شدن ابلاغ شده است.

صرامی در ادامه، برگزاری ۱۸ جلسه اتاق فکر با حضور نخبگان در عرصه‏ های مقابله با عرضه، درمان، رسانه و پژوهش در سطح ستاد و برگزاری ۲۰۳ جلسه اتاق فکر با حضور اندیشمندان در سطح استان ها را اقدامی مؤثر برای خروج از هرگونه عمل زدگی و تقویت پیوند نخبگان با مجریان امر مبارزه و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ تفکر و نهادینه سازی تصمیم گیری با رویکرد اندیشه ورزانه و علمی برشمرد.

وی همچنین گفت: ویرایش ماقبل آخر سند جامع تحقیقات مبارزه همه جانبه با مواد و پیش سازهای غیرقانونی و اعتیاد کشور(مربوط به دوره زمانی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۳) با یک سال کار مداوم و مشارکت ۴۲ نفر از صاحب نظران رشته های مختلف تدوین شده و مراحل نهایی شدن آن در حال انجام می باشد.

صرامی افزود: بیست عنوان کتاب نیز در تیراژ بیست هزار جلد در زمینه های درمان، پیشگیری و چشم انداز مواد مخدر تهیه شده که در روزهای آتی با حضور آقای دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد رونمایی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص بودجه و اولویت های دفتر تحقیقات و آموزش ستاد در سال ۱۳۹۳ گفت: اعتبار مصوب دفتر تحقیقات و آموزش ستاد در سال ۱۳۹۳ معادل سه و نیم میلیارد تومان است که برای اجرای ۲۳ طرح پژوهشی، برگزاری جشنواره آثار برتر مکتوب، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا در امر مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها، اجرای طرح ‏های پژوهشی در سطح استان ها، چاپ فصلنامه‏ های اعتیاد پژوهی و سلامت اجتماعی و اعتیاد، حمایت از مولفین کتب تولیدی در عرصه مبارزه و استمرار دوره های آموزش عمومی و تخصصی ویژه کارکنان ستاد و استان ها هزینه خواهد شد.

صرامی در پایان گفت: انتظار می رود متخصصان علوم مختلف بالاخص متخصصان علوم اجتماعی با اهتمام جدی‏تر به کمک متولیان امر مبارزه شتافته تا در سال ۱۳۹۳ با اجتماعی کردن امر مبارزه، شاهد تحقق عزم ملی علیه مواد مخدر و روانگردان‏ ها باشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار