|
|
کدخبر: ۱۷۰۸۷۲

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه با اعلام ثبت ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی در کشور گفت: از طریق ۳۵۲ شرکت تعاونی سهام عدالت بیش از ۴۲ میلیون و ۵۰۳ هزارنفر سهام عدالت دریافت کرده اند.

غلامحسین حسینی نیا در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه نهضت تعاون تلاشی رهایی بخش و سازکاری مؤثر و کارآمد است که از سوی گروه های ضعیف و متوسط اجتماعی برای جبران ناکارآمدی ها و کاستی های نظام اقتصاد بازار اتخاذ شد گفت: رویکرد نهضت تعاون ارائه روش های عملی در چارچوب ساز و کارهای اقتصادی برای غلبه بر فقر، بیکاری و تامین کالاها و خدمات عمومی با رعایت اصول و ارزش های اخلاقی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: تجربه جهانی همچنین نشان می دهد تعاونی ها قادرند در خصوص جبران تاثیرات ناشی از تعدیل ساختاری و گذار از اقتصاد متمرکز دولتی به اقتصاد بازار کمک های مؤثر و کارآمدی ارائه نمایند.

حسینی نیا ادامه داد: از جمله نقش هایی که تعاونی ها بر عهده گرفته اند توسعه زیرساخت های عمرانی، دسترسی آسان گروه های اجتماعی به منابع خُرد مالی، گسترش شبکه های توزیع، ارتقا سطح رفاه گروه های اجتماعی، ایجاد فرصت های اشتغال از طریق توسعه بنگاه های کوچک اقتصادی و نیز فراوری و بازاریابی محصولات کشاورزی است.

وی افزود: هم اکنون نهضت جهانی تعاون با عضویت بیش از ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان مایحتاج معیشتی بیش از ۳ میلیارد نفر یا نیمی از جمعیت جهان را تأمین می کنند. این نهضت قریب به ۱۰۰ میلیون شغل ایجاد کرده که این میزان بیشتر از ۸۶ میلیون نیرویی است که به وسیله سایر شرکت های تجاری استخدام شده اند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در ایران تعاون در دهه های آغازین قرن حاضر(هجری شمسی) وارد ایران شد و همواره از ظرفیت های تعاون برای ساماندهی بسیاری از معضلات اقتصادی - اجتماعی استفاده شده است.

به گفته حسینی نیا، با پیروزی انقلاب اسلامی در اصول قانون اساسی به موضوع تعاون توجه ویژه ای مبذول شد و تامین نیاز های اساسی از جمله امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و تامین وسایل کار جزئی از ضوابط اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده که تحقق این امر در شکل تعاونی به گونه ای که ثروت و قدرت را در دست گروه خاصی قرار نگیرد، پیش بینی شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر بخش تعاون کشور دارای نزدیک به ۲۰۰ هزار موسسه تعاونی است که حدود ۶۰ درصد آنها یعنی نزدیک به ۱۲۰ هزار تعاونی فعال و در دست اجرا هستند.

وی اظهارداشت: بیش ار ۹۰ هزار تعاونی در ۳۴ گرایش تولیدی، سهمی معادل ۴۶ درصد از کل تعاونی های کشور را در بر می گیرند که این تعاونی ها در شش گروه شامل کشاورزی(۴۳ هزار موسسه تعاونی)، صنعت(۳۴ هزار موسسه تعاونی)، معدن(۲۶ هزار موسسه تعاونی)، فرش دستباف(۳۲۰۰ موسسه تعاونی)، عمران و ساختمان(۴۲۰۰ موسسه تعاونی) و تامین نیاز تولید کنندگان(۴ هزار موسسه تعاونی)، فعالیت دارند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش تعاون تعداد بیش از ۵۶ هزار تعاونی معادل ۲۸ درصد از کل تعاونی های کشور در گرایش های توزیعی فعالیت می نمایند. این تعاونی ها در شش گروه شامل مسکن(متعارف و مسکن مهر)، معدن، مصرف، اعتبار و تامین نیاز مشاغل فعالیت دارند.

حسینی نیا افزود: تاکنون بیش از ۳۳ هزار تعاونی مسکن با عضویت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تشکیل شده است، این تعاونی ها بالغ بر دو میلیون واحد تولید و واگذار نموده اند. علاوه بر آن حدود یک میلیون واحد معادل ۲۸ درصد واحدهای مسکونی توسط تعاونی ها در دست احداثاست.

وی ادامه داد: در این بخش ۲۰۰۰ تعاونی اعتبار در گرایش های مختلف در گروه های شغلی کارمندی، کارگری و فرهنگیان تشکیل شده که سالانه قریب به ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۲ درصد در اختیار اعضای خود با کمترین تشریفات اداری و بانکی قرار می‏ دهند که این میزان بیش از مجموع منابع قرض الحسنه است که توسط سایر بانک ها ارائه می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: تعداد ۱۱۱۵۳ شرکت تعاونی تامین نیاز مصرف کنندگان در گرایش مصرف کارمندی، فرهنگی، کارگری، محلی، آزاد، دانشجویی، مرزنشین و صنوف توزیعی با عضویت بیش از ۸.۵ میلیون نفر و اشتغال بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سطح کشور فعالیت می نمایند.

حسینی نیا تاکید کرد: در حال حاضر قریب به ۴۶۰ شرکت تعاونی مرزنشین با عضویت بالغ بر ۲ میلیون نفر و تحت پوشش داشتن قریب به ۸ میلیون نفر فعالیت دارند. برای این تعاونی ها در ۱۷ استان مرزی قریب به ۸۰۰ میلیون دلار سهمیه ارزی جهت تأمین اقلام تخصیص داده شده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون تعداد ۴۰۷۲۶ شرکت تعاونی خدماتی با عضویت ۷۵۱ هزارنفر و اشتغال ۴۴۵ هزارنفر در کشور به ثبت رسیده است. این تعاونی ها ۲۴ درصد تعاونی های کشور را پوشش می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تعاونی های خدماتی بیش ار ۴۶ هزار تعاونی فعالیت دارند. علاوه بر تعاونی های حمل و نقل، دانش بنیان، فراگیر ملی، دهیاری، توسعه وعمران شهرستانی و سهامی عام در بیش از ۲۳ گرایش از جمله بسته بندی و سورتینگ، پژوهشی، اداری و مالی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، بیمه، چاپ و نشر، رایانه، زیست محیطی، فنی، مهندسی و مشاوره، ورزشی، گردشگری و هتلداری فعالیت دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل تعداد ۳۳۰۸ شرکت تعاونی حمل و نقل با عضویت ۲۰۷۷۴۷ نفر و اشتغال ۲۰۱۰۰۰ نفر در زمینه حمل مسافر و کالا فعالیت دارند و بخش عمده ای از جا به جایی مسافران را در بخش جاده ای بر عهده دارند.

حسینی نیا افزود: در سال های اخیر تاسیس تعاونی های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته و تاکنون تعداد ۴۲۷ شرکت تعاونی دانش بنیان با عضویت ۳۵۴۸ نفر و اشتغال ۷۴۰۴ نفر به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: تعاونی های توسعه و عمران منطقه ای در قالب شرکت های تعاونی دهیاری شامل ۶۷۰ تعاونی با عضویت ۱۳۶۶۴ نفر و اشتغال ۹۱۷۰ نفر تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی شامل ۵ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی با عضویت ۴۹۷۰ نفر و اشتغال ۸۹۶ نفر به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: در زمینه تعاونی های سرمایه ای تاکنون تعداد ۱۳ شرکت تعاونی سهامی عام با عضویت ۵۵۹۱ نفر متشکل از ۵۴۴۲ سهامدار حقیقی و ۱۴۹ سهامدار حقوقی و ۱۴۸ شرکت تعاونی فراگیر ملی با عضویت ۱۸۶۷۵۳ نفر به ثبت رسیده است. علاوه بر آن تعداد ۳۵۲ شرکت تعاونی سهام عدالت ۴۲ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۳۵۹ نفر از اقشار محروم را برای دریافت سهام عدالت ساماندهی نموده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار