|
|
کدخبر: ۱۷۱۰۳۰

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور:

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور از افزایش ۳.۴ درصدی جمعیت کشور در سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، علی اکبر محزون در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه به ارائه آمار وقایع حیاتی چهارگانه کشور پرداخت و و با بیان اینکه جمعیت کشور در سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۳۴ ولادت به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۵۵ هزار و ۸۴۹ پسر و ۷۱۵ هزار و ۹۸۵ نفر دختر بوده اند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۵۶۶ ولادت در شهرها و ۳۴۰ هزار و ۲۶۸ ولادت در روستاها به ثبت رسیده است، گفت: در هر ماه به طور متوسط ۱۲۲ هزار و ۶۵۳ واقع ولادت یا به تعبیر دیگر در هر شبانة روز به طور متوسط ۴ هزار و ۳۲ واقع ولادت و یا در هر ساعت به طور متوسط ۱۶۸ واقع ولادت به ثبت رسیده است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور تصریح کرد: عمده ترین استانهایی که رتبه اول دوم را در بیشترین تاثیر در رشد موالید داشتند، خراسان رضوی با ۱۰ هزار و ۳۹۷ ولادت، سیستان و بلوچستان با ۶۴۸۰ ولادت بوده است.

محزون با اشاره به اینکه به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۹ ولادت ثبت شده است اظهار داشت: استانهایی که بیشترین نرخ موالید را نسبت به جمعیت شان داشتند استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان و هرمزگان بوده استک کمترین نرخ موالید نیز نسبت به جمعیت استانها متعلق به گیلان، مازندران و تهران است. بنابراین گیلان با ۱۳ ولادت در هزار، مازندران با ۱۴.۴ ولادت در هزار و تهران با ۱۴.۹ ولادت در هزار از میانگین کشور کمترین نرخ موالید راداشته اند.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون همه موظفند که طی ۱۵ روز ولادت فرزند خود را اعلام کنند، با تمهیداتی که اندیشیده شده است ۹۷ درصد موالید در مهلت قانونی تعیین شده ثبت می شود.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور با بیان اینکه تعداد فوت هایی که ثبت شده نسبت به سال گذشته ۱.۵ درصد رشد داشته است گفت: به طور کلی در سال گذشته ۳۷۲ هزار و ۸۹۷ فوت به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۰۹ هزار و ۹۵۵ نفر مرد و ۱۶۲ هزار و ۹۴۲ نفر زن بوده اند. همچنین ۲۸۵ هزار و ۸۱۱ نفر از افراد فوت شده در نقاط شهری و ۸۷ هزار و ۸۶ نفر نفت شده در نقاط روستایی بوده اند.

محزون ادامه داد: در هر ماه به طور متوسط تعداد ۳۱ هزار ۷۵ فوت یا به تعبیر دیگر در هر شبانه روز به تعداد متوسط ۱۰۲۲ واقع فوت و یا هر ساعت به طور متوسط ۴۳ واقع فوت به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر هزار نفر در سال گذشته ۵ فوت ثبت شده است گفت: بیشترین نرخ ثبت فوت در خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گیلان و کمترین نرخ ثبت فوت در البرز، کرمان و بوشهر بوده است.

به گفته مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور مهلت قانونی ثبت فوت نیز ۱۰ روز پیش بینی شده که با تمهیدات سازمان ثبت احوال ۹۵.۷ درصد فوت ها در مهلت قانونی ثبت می شود.

وی در ارائه آمار ازدواج با بیان اینکه این آمارها آماری است که در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده، گفت: سال گذشته ۷۷۴ هزار و ۵۱۳ ازدواج به ثبت رسیده است که از این تعداد ۶۶۴ هزار ۱۳۳ ازدواج در نقاط شهری و ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ ازدواج در نقاط روستایی بوده است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور ادامه داد: در هر ماه به طور متوسط ۶۴ هزار و ۵۴۳ واقع ازدواج یا به تعبیر دیگر در هر شبانه روز ۲۱۲۲ ازدواج، یا در هر ساعت به طور متوسط ۸۸ واقع ازدواج به ثبت رسیده است.

محزون افزود: میانگین سن ازدواج برای آقایان ۲۷.۷ و برای خانم ها ۲۳.۱ بوده است به معنای دیگر حدود یک اختلاف ۵ ساله بین سن خانم ها و آقایان در ازدواج وجود داشته است. آمار ازدواج نسبت به سال گذشته ۶.۷ درصد رشد منفی داشته است که علل آن قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۰ ازدواج به ثبت رسیده است گفت: استانهای اردبیل، کردستان و خراسان شمالی بیشترین نرخ ازدواج و استانهای تهران، البرز و کرمان کمترین ثبت ازدواج به نسبت جمعیت شان داشته اند.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۳۶۹ واقعه طلاق به ثبت رسیده است، تصریح کرد: ۱۴۴ هزار ۸۳ مورد از طلاق ها در نقاط شهری و ۱۱ هزار و ۲۸۶ مورد در نقاط روستایی بوده است. در هر ماه به طور متوسط تعداد ۱۲ هزار ۴۹۷ واقع طلاق یا به تعبیری دیگر در هر شبانه روز به طور متوسط ۴۲۶ واقع طلاق یا در هر ساعت به طور متوسط ۱۸ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۴.۲ درصد طلاق ها مربوط به سال اول زندگی مشترک و ۴۹.۳ درصد طلاق ها مربوط به ۵ سال اول زندگی مشترک بوده است در واقع می تواند گفت که بیشتر طلاق ها ۵ سال اول بوده است.

وی بابیان اینکه میزان طلاق در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱،۳. ۴ درصد رشد داشته است، گفت: استانهای خراسان رضوی، گیلان و کردستان بیشترین طلاق را نسبت به جمعیت شان و استانهای سیستان و بلوچستان، ایام و یزد کمترین ثبت طلاق را نسبت به جمعیت شان داشته اند.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور افزود: سال گذشته به ازای ۴.۹ ازدواج یک طلاق یعنی از هر ۵ ازدواج یک طلاق ثبت شده است. این در حالی است که در سالهای گذشته به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۱۲ طلاق داشتیم اما سال ۹۱ به ازای هر ۱۰۰ ازواج ۱۸ طلاق و سال گذشته ۲۰ طلاق به ثبت رسیده است.

محزون خاطرنشان کرد: برخی استانها در آمار طلاق وضعیت پیچیده تری دارند به گونه ای که نسبت طلاق های صورت گرفته در آنها از میانگین کشوری بیشتر است در این بین استان البرز به ازای هر سه ازدواج یک طلاق، تهران به ازای ۳.۲ ازدواج و گیلان به ازای ۳.۹ ازدواج یک طلاق رخ می دهد.

وی همچنین گفت: در سیستان و بلوچستان در مقابل هر ۱۳ ازدواج، در ایلام در مقابل هر ۱۱ ازدواج و در خراسان جنوبی در مقابل هر ۹ ازدواج یک طلاق رخ می دهد.

محزون در بخش دیگری از اظهارات خود به قانون الزام اختصاص کد ملی و کد پستی برای همه اتباع ایرانی اشاره کرد وگفت: طبق تبصره ۳ این قانون دارندگان کارتهای ملی موظفند در اولین فرصت ممکن تغییر کد پستی خودرا به سازمان ثبت احوال ارائه کنند چرا که وقتی یک آدرس به عنوان آدرس قانونی فرد ملاک قرار می گیرد دستگاه های مختلف آن را معتبر می دانند ضمن اینکه در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه اجرایی کشور به پایگاه اطلاعاتی سازمان دسترسی پیدا کردند و اطلاعات آن را مبنا قرار می دهند بنابر این اعلام تغییر نشانی امری بسیار ضروری به شمار می آید.

وی همچنین گفت در سال ۹۲ تغییرات جابه جایی در بین استانی و داخل استانها رصد شد؛ براین اساس سال گذشته یک میلیون ۴۴۰ هزار و ۷۵۵ مورد ثبت تغییر نشانی داشته ایم. در این بین تهران، البرز و اصفهان بیشترین تغییر در جهت وررود به استان و تهران، البرز و خوزستان بیشترین تغییر در جهت خروج از استان را داشته اند. که در واقع می توان گفت استانهای پرجمعیت علاوه بر جذب مهاجر افراد بسیاری از آنها مهاجرت می کنند.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال کشور خاطرنشان کرد: بیشترین تغییر در استانها مربوط به تهران، خراسان و خوزستان بوده است.

وی در ادامه اظهارات خود به فراوانی نامگذاری های صورت گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: بین پسران نامهای امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، محمد و علی دارای بیشترین فراوانی و بین دختران نامهای فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا و زینب بیشترین فراوانی را داشته اند.

محزون در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیشترین ازدواج در آقایان و خانمها در چه سنی انجام می شود: بیشترین ازدواج در آقایان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده که رقم آن ۲۸۴ هزار و ۶۲۴ مورد بوده و در خانمها نیز بیشترین ازدواجها در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و رقمی بالغ بر ۲۵۲ هزار و ۵۸۶ مورد بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تعداد جوانهای ازدواج نکرده چه میزان است گفت: این آمار از سرشماری های صورت گرفته به دست می آید. عمده ازدواج آقایان یعنی حدود ۸۶ درصد در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و عمده ازدواج خانم ها بین ۱۸ تا ۲۹ سال است. اگر این گروه های سنی را سن مناسب ازدواج در نظر بگیریم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سن ازدواج قرار دارند که هنوز ازدواج نکرده اند.

وی همچنین با بیان اینکه ۴۹ سالگی سن تجرد قطعی محسوب می شود گفت: آمارهایی که وجود دارد که حاکی از تاخیر در سن ازدواج است و خطر تجرد قطعی را بویژه برای خانمها بالا می برد. این در حالی است که تعداد خانم هایی که سن تجرد قطعی را رد کرده اند بیشتر از آقایان است.

محزون همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آمار ازدواج هایی که در آن سن خانم ها از آقایان بیشتر است، گفت: در این زمینه تغییر خاصی نداشته ایم که استنباط شود میزان چنین ازدواج هایی افزایش یافته است. به طور کلی در ۱۰.۵ درصد از ازدواج ها سن خانم ها بییشتر است که سال گذشته نیز آمار مشابهی در این زمینه وجود داشته است.

وی افزود: میزان ازدواج هایی که در آن خانم ها یک سال بزرگتر از همسران خود بوده اند ۳.۶، خانم هایی که دو سال بزرگتر بودند ۲.۶ و خانم هایی که ۳ سال بزرگتر بوندند ۱.۶ بوده است. در ۱۱.۹ درصد ازدواج ها زوج و زوجه نیز با یکدیگر هم سن بودند اما به طور کلی ۸۹.۵ درصد از ازدواج ها زوج بزرگتر از روجه بوده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار