|
|
کدخبر: ۱۷۱۷۱۱

تسنیم گزارش می دهد؛

خبرگزاری تسنیم: هر چند آمارهای رسمی دولت از کاهش تورم نقطه به نقطه حکایت دارد، ولی کارشناسان در خصوص نرخ تورم سالیانه نظر دیگری دارند و مردم هم کاهش تورم را در سفره هایشان احساس نمی کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در بازار داغ تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از اصلی ترین شعارهای نامزدهای انتخابات " کاهش تورم و ارزانی " بود و انصافاً هم از نظر عملیات روانی این شعار جزء بهترین شعارهایی بود که اتفاقاً به مزاج مردم هم خوش آمد.

اما وعده کاهش تورم و ارزانی قیمت ها به قبل از انتخابات ختم نشد و بعد از اینکه نتیجه مشخص شد، این وعده ها با رنگ و بوی دیگر ادامه پیدا کرد و در ماه های اخیر نیز دولت سعی دارد به استناد آمار و ارقام این القا را در جامعه بوجود آورد که تورم کاهش یافته و وعده های این بخش عملی شده است.

در این ایام البته خبرهایی مانند کاهش تورم و ثبت رکوردهای خوشایند برای تورم نقطه به نقطه و… به دفعات از سوی مردان کابینه یازدهم مطرح شده و تاکید براین است که دولت در ماه های گذشته توانسته مانع افزایش قیمت ها و صعودی شدن مدار تورم شود.

البته نظر کارشناسان اقتصادی درباره کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه چیز دیگری است و مهدی تقوی یکی از کارشناسان ارشد حوزه اقتصاد در خصوص افتخار دولت به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه می گوید: به نظر من کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه با توجه به محدودیت های اقتصادی که مردم با آن درگیرند و نیز نوسان قیمت ها در لحظه به جای ماه به ماه بی معنی است اما این را باید گفت که کاهش چنین شاخصی(تورم نقطه به نقطه) به برخی سیاست ها برمی گردد که یکی از آنها آرامش بازار ارز برای مدتی بود ولی اکنون این آرمش هم نیست.

به گزارش تسنیم، یکی از کلیدی ترین جملاتی که بارها از زبان دولتی ها شنیده ایم " کاهش نرخ تورم در سال ۹۳ به ۲۵ درصد " است، البته ناگفته نماند که آمارهای برآوردی مرکز آمار و بانک مرکزی نیز ظاهراً کاهش نرخ تورم را تایید می کند اما نکته اینجاست که آیا مردم واقعا آثار کاهش نرخ تورم را در زندگی خود حس می کنند؟

آیا همان ارزانی که مردم طبق وعده دولت قبل از انتخابات و طی ماه های اخیر انتظار آن را می کشیدند، محقق شده است؟ آیا دولت جلوی افزایش قیمت ها را گرفته است؟ آیا شیب افزایش قیمتی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ملایم بوده است؟

برای دریافت پاسخ این سوالات کافی است به میان مردم رفت و آنجاست که مشخص می شود چه دل پُری دارند این مردم از گرانی های پی در پی و ملموس نبودن کاهش تورم در زندگی شان.

عموم مردم گرانی را مهمترین مشکل فعلی بازار می دانند و از عدم کاهش نرخ تورم گله مند هستند و با ناراحتی می گویند: اثری از کاهش تورم در زندگی ها نیست و فقط آمارها می گوید تورم کاهش یافته است درحالی که بازار چیز دیگری را بیان می کند.

* فریبکاری اقتصادی / تورم نقطه به نقطه ملاک است یا سرانه؟

اگر بخواهیم به این موضوع نگاهی علمی داشته باشیم باید بگوییم حق با مردم است، تورم همچنان بالاست و گرانی ها هم این موضوع را تایید می کند اما چرا این حق را به مردم دادیم؟

این حق به این خاطر با مردم است که مراجع رسمی در تمام دنیا برای محاسبه تورم و بررسی وضعیت تورم یک کشور «نرخ تورم سرانه یا سالانه» را ملاک قرار می دهد نه «نرخ تورم نقطه به نقطه» را؛ چراکه نرخ تورم نقطه به نقطه تغییرات ماه به ماه را گزارش می دهد درحالی که نرخ تورم سالانه با بررسی تغییرات سالانه واقعیت موجود را به مردم و مراجع نشان می دهد.

بنابراین گرچه دولت تأکید دارد نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش یافته ولی باید توجه داشت که نرخ تورم سالانه همچنان بالاتر از ۳۰ درصد است و به همین خاطر هم مردم همچنان با تورم دست و پنجه نرم می کنند و عملاً یکی از به اصطلاح دستاوردهای دولت یازدهم مبنی بر کاهش نرخ تورم(البته تورم نقطه به نقطه) را حس نمی کنند.

ابوالقاسم حکیمی پور یکی از اساتید دانشگاه است که در همین ارتباط در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از فریبکاری اقتصادی دولت سخن گفت و تأکید کرد: دولت معمولاً در آمارها تورم نقطه به نقطه را ملاک در نظر می گیرد ولی از نظر علمی و مراجع رسمی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نرخ تورم سرانه ملاک است.

وی افزود: اما دولت برای موجه نشان دادن وضعیت می گوید تورم نقطه به نقطه کاهش یافته و به زیر ۲۰ درصد رسیده است در حالی که تورم سالیانه همچنان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است؛ بنابراین افزایش قیمت کالاهای اساسی نشان می دهد تورم همچنان بالاست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت یازدهم برای کاهش نرخ تورم به سیاست خارجی متوصل شده است، گفت: دولت اصلاً روی توانمندی های داخلی حساب نکرده و تلاش دارد از طریق مذاکره با ۱ + ۵ نرخ تورم را کاهش دهد. این درحالی است که تورم هنوز بالاست و دولت عملکرد خوبی در این زمینه نداشته است.

به گزارش تسنیم، دولت در ماه های ابتدایی فعالیت خود ثبات بازار ارز را یکی از مهمترین افتخارات خود اعلام می کرد و با استناد به ثبات بازار ارز کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی سخن می گفت ولی از همان هفته های نخست سال جدید آرامش این بازار بهم ریخت و موید آنهم تغییرات روزانه و بعضاً ساعتی نرخ دلار و سکه در بازار است.

افزایش نرخ ارز همانطور که بارها گفته شده موجب سقوط ارزش ریال و طبعاً افزایش قیمت تمام شده پول در کشور خواهد شد و در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند و این همان سرآغاز مشکلات است.

عموم کارشناسان ناهماهنگی در تیم سیاست گذاری دولت را دلیل اصلی نا به سامانی بازار می دانند و معتقدند بانک مرکزی با وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و جهاد کشاورزی هماهنگ نیست و این ناهماهنگی سبب بروز مشکلات متعدد در اقتصاد شده است.

در ادامه گفت وگوی خبرنگاران ما با تعدادی از شهروندان تهرانی را درباره وضعیت تورمی در کشور را می خوانید؛

* سوال مشترک از شهروندان این بود که آیا با وجود اعلام دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم شما کاهش این نرخ را در زندگی خود احساس می کنید؟

* دولت به وعده خود عمل نکرد؛ قیمت ها همچنان صعودی است

خانم رضایی که به گفته خود خانه دار بوده و تمام خریدهای منزل برعهده وی است درباره اظهارات دولتی ها مبنی بر کاهش نرخ تورم و تأثیرآن در زندگی مردم می گوید: هیچگونه تغییری در قیمت کالاهای اساسی ندیده ام، نه تنها این قیمت کاهش نیافته بلکه بعد از افزایش قیمت بنزین و اخبار مربوط به حذف یارانه نقدی برخی از کالاها گران تر شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های خانوار طی ماه های اخیر افزایش یافته است، گفت: در اخبار و روزنامه ها بارها خواندم که دولت گفته بود تا خردادماه افزایش قیمتی از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نخواهیم داشت اما قیمت لبنیات و سایر کالاهای اساسی طی هفته های اخیر افزایش داشته است.

این شهروند تهرانی از اختلاف قیمت کالاهای مشابه در فروشگاه ها مختلف گله می کند و می گوید برای برخی از کالاها متأسفانه برچسب قیمتی وجود ندارد و این باعثشده هر فروشنده ای قیمت مورد علاقه خود را برای کالاها اعلام کند.

خانم رضایی همچنین تأکید دارد که افزایش حقوق کارمندان در سال جاری با گرانی های کالا و خدمات خنثی شده چرا که در جامعه احساس می شود افزایش حقوق ۲۵ درصدی از طریق افزایش قیمت ها از بین می رود.

* وقتی گرانی جوانان را از ازدواج منصرف می کند / پاکت باد ۲۰۰۰ تومان شد

آقای عبدی جوان ۳۰ ساله ایست که به گفته خود برای تأمین معاش زندگی دونفره با همسرش باید از ۸ صبح تا ۱۰ شب کار کند و برای کسب روزی حلال تلاش فراوان داشته باشد، وی از گرانی و بالابودن تورم در جامعه ناراضی است و می گوید: گرانی و عدم کاهش نرخ تورم موجب سختی ازدواج شده و جوانان پشتوانه ای برای زندگی ندارند.

این شهروند تهرانی با اشاره به گرانی مواد خوراکی و تنقلات در جامعه می گوید: وقتی که قیمت پاکت بادی به نام چیپس دو هزار تومان باشد وضعیت سایر کالاها دیگر نیازی به گفتن ندارد، هم اکنون وضع به گونه ای شده که مردم برای تأمین زندگی باید هزینه های بالایی را پرداخت کنند.

وی که دارای شغل آزاد است می گوید: دولت با مردم شفاف نیست و همین باعثشده مردم اعتماد خود را به تدریج نسبت به دولت از دست دهند. البته گرانی کالا و خدمات در این احساس بی تأثیر نیست چرا که قیمت ها از خوراکی تا خودرو گران شده و کسی پاسخگو نیست.

* تورم کف بازار بالاتر هم رفته است / مردم می ترسند " مریض " شوند

عبدی البته به بالا بودن هزینه حمل و نقل در کشور اشاره می کند و می گوید: تمام امورات مردم شامل افزایش قیمت شده و این نشان می دهد که نه تنها تورم کاهش نیافته بلکه در کف بازار مشخص است تورم بالاتر رفته است.

آقای جمشیدی مرد میانسالی است که گرانی را عامل اصلی تأخیر در ازدواج جوانان می داند و می گوید: هم اکنون جدا از مسئله بیکاری معضلی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند گرانی کالا و خدمات است و همین مسئله باعثشده جوانان از ازدواج هراس داشته باشند.

وی همچنین از کم فروشی کالاها در بحبه گرانی و افزایش تورم گله می کند و می گوید: مردم باید برای زندگی در تهران و کلان شهرها هزینه های بالایی متحمل شود این درحالی است که درآمد آنها کفاف حداقل ها را هم نمی دهد.

این شهروند تهرانی همچنین به گرانی خدمات رفاهی و اجتماعی اشاره و تأکید می کند: قبلا مردم اگر در زندگی با مشکلاتی روبرو می شدند برای تجدید روحیه به مسافرت می رفتند اما وضعیت اخیر به گونه ای است که هزینه سفر افزایش یافته و مردم باید فقط کار کنند تا هزینه زندگی عادی خود را تأمین کنند.

وی البته تأکید دارد که برخلاف وعده دولت مبنی بر کاهش هزینه های درمانی قیمت خدمات بهداشتی نیز در جامعه با افزایش چشمگیری همراه شده و مردم حتی برای مریض شدن هم نگران هستند و می ترسند که هزینه درمان را چگونه جبران کنند.

* چند شغله بودن راه نجات مردم از فشار گرانی و تورم

خانم علیپور یکی دیگر از شهروندان تهرانی است که می گوید نرخ تورم نه تنها کاهش نیافته بلکه از نظر مردم با افزایش هم همراه شده است و دلیل آن هم گرانی های روز به روز کالا و خدمات می باشد.

وی همچنین اشاره می کند که هم اکنون وضع به گونه ای شده که مردم مجبورند برای تأمین هزینه خود به چند شغل روی بیاورند تا بتوانند خرج و مخارج خود را تأمین کنند.

آقای حسینی که سالهاست در بخش دولتی مشغول به فعالیت است می گوید: کاهش تورم در هیچ بخشی احساس نمی شود برخلاف وعده دولت نرخ تورم نه در قیمت مواد خوراکی نه در بخش پوشاک و نه در حمل و نقل کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

وی نیز از فاصله افزایش حقوق و دستمزد با تورم گله مند است و می گوید حقوق ما به اندازه تورم افزایش نیافته بنابراین حتی اگر تورم واقعا کم شده باشد به خاطر عدم افزایش حقوق تأثیری در زندگی مردم احساس نمی شود.

کارشناسان اقتصادی نیز مانند مردم معتقدند اثرات تورمی در جامعه به ویژه بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها کاهش یافته و التهاب در بخش های ارز و سکه و خودرو نشان می دهد که مردم از وضعیت موجود نگران هستند و روی به سرمایه گذاری در بازارهای ثانویه آورده اند.

* تقوی: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را به همراه دارد

مهدی تقوی از اقتصاددان برجسته ایرانی است که در ارتباط با وضعیت تورمی سال ۹۳ و برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم به ۲۵ درصد به تسنیم گفته است: دولت نمی تواند تورم را به ۲۵ درصد برساند، بنده چند سال قبل کتابی را با عنوان”چگونه با آمار دروغ می گویند” نوشته ام و توصیه می کنم که آقای رئیس جمهور حتما این کتاب را مطالعه کنند.

این کارشناس اقتصادی البته این را هم گفت که از آنجایی که سطح عمومی قیمت ها همچنان مسیر صعودی را می پیماید و گرانی ها به عینه برای مردم قابل لمس است، بنابراین برای رسیدن به نرخ تورم ۲۵ درصدی باید همه دست به دعا شویم.

وی اضافه کرد: طبق برآورد کارشناسان با لحاظ افزایش قیمت حامل های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نرخ تورم در سال ۹۳ بین ۴۵ الی ۵۰ درصد خواهد شد. بنابراین به راحتی می توان تشخیص داد وعده تورم ۲۵ درصدی در این سال محقق نمی شود.

این اقتصاددان ضمن تأکید براینکه ابتدا باید مزد واقعی شود و بعد قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند، گفت: الآن بسیاری از حقوق بگیران نسبت به وضعیت قیمتی در بازار مشکل دارد و دولت باید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها این موضوع را مدنظر قرار دهد.

* میراسماعیلی: صداقت دولت با مردم تأثیر زیادی در کاهش و کنترل نرخ تورم دارد

احمد میر اسماعیلی عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی درباره برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم در سال جاری به ۲۵ درصد به خبرنگار تسنیم می گوید: در صورتی که به هر دلیلی افزایش قیمت در بخش واقعی اقتصاد اتفاق بیفتد و هزینه تولید افزایش پیدا کند، تورم ایجاد خواهد شد. پس دولت یا بانک مرکزی باید شناسایی کند که چه عواملی باعثاین اتفاق هستند. مثلاً اگر قیمت ارز افزایش غیرمنطقی داشته باشد، هزینه تولید افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: پس یک راه حل، تثبیت نرخ ارز است و راه حل دیگر مربوط به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه هاست. به این طریق که بر اساس قانون، بخشی از مازاد هزینه های ناشی از افزایش حاملهای انرژی باید برای تولیدکننده جبران شود.

به گفته این استاد دانشگاه، راه حلهای مربوط به بخش واقعی تقریباً مشخص و البته کمی دشوار هستند؛ زیرا تثبیت یا کاهش نرخ ارز یا دیپلماسی اقتصادی سختی های خود را دارد. اما فکر می کنیم عوامل روانی مؤثر بر تورم را دولت راحت تر می تواند کنترل کند. اگر دولت انضباط مالی داشته باشد و اطلاع رسانی او در وقایع اقتصادی صحیح باشد، تا حد زیادی اثرات روانی در میان مدت کاهش پیدا می کند. دولتها به طور کل اصرار دارند که بودجه متوازن باشد که در این صورت، یکی از پایه های تورم ساختاری در اقتصاد ایران شکسته خواهد شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار