|
|
کدخبر: ۱۷۲۲۳۸

خبرگزاری تسنیم: همکاری دو سویه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالای ایران ضرورت بازار پتروشیمی در جهت شفافیت معاملات محصولات پتروشیمی است که می تواند کمک شایانی به اقتصاد ملی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ سایت «بهین یاب»، سامانه بروزرسانی اطلاعات واحدهای فعال و نیمه تمام صنعتی کشور است. سایتی که قرار است با اهداف مشخص تولیدکنندگان واقعی را شناسایی و به نهادهای مختلف معرفی کند.
یکی از نهادهایی که نیازمند اطلاعات جامع و کامل سایت بهین یاب است، شرکت بورس کالای ایران می باشد که این شرکت برای اینکه بتواند از ورود متقاضیان غیرواقعی به عرصه تقاضای محصولات پتروشیمی جلوگیری کند، نیازمند لیستی از تولیدکنندگان واقعی است.
با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایفه ارتباط با صنعتگران و تولیدکنندگان را نیز دارد، بنابراین واقعی ترین لیست را از طریق این سایت داراست و امکان نظارت و شناسایی برای این وزارتخانه نیز وجود دارد.
بدون شک از زمان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و معرفی متقاضیان محصولات پتروشیمی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به این بورس، معاملات این محصولات شفافیت بیشتری به خود گرفته است و دیگر کمتر گله های از وجود رانت های هنگفت و سیستم حواله ای به گوش می خورد و تاثیر مستقیم و مثبت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و راه اندازی سایت بهین یاب بر اقتصاد کشور را فقط با مقایسه با دوره ماقبل از این تصمیم می توان دریافت.
پیش از ورود این محصولات به بورس کالای ایران صنایع بالادستی با مشکلاتی چون خام فروشی، صادرات بی رویه، قاچاق محصولات پتروشیمی، افزایش و نوسان شدید قیمت ها، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، کمبود بسیاری از محصولات به دلیل عدم عرضه مناسب، دپو در انبارها و افزایش تحریم ها و ایجاد بحران های شدید مواجه بود که این موضوع به شدت صنایع پائین دستی را ازخود متاثر نمود و زمینه را برای عده ای سود جو مهیا کرد.
از این رو، وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بیشتر در عرضه و تقاضا محصولات پتروشیمی و در راستای اجرایی شدن مصوبه شماره ۲۲۴۰۵-۸۸ / م / ت۴۰۷۶۶ ک مورخ ۲۷ تیرماه ۱۳۸۸ کمیسیون اقتصادی دولت، اقدام به تهیه و صدور بخشنامه و دستورالعمل مربوطه در خصوص معرفی واحدهای تولیدی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت بورس کالا جهت تامین نیاز مواد اولیه صنایع پائین دستی کرد.
به دنبال آن براساس تصمیمات ستاد هدفمند کردن یارانه ها وزارت متبوع با هدف تسهیل امور و افزایش سطح دسترسی سریع واحدهای تولیدی مصرف کننده محصولات پتروشیمی مبادرت به طراحی و راه اندازی بخش پتروشیمی در سایت بهین یاب(Behinyab. ir) کرد که دستورالعمل و گردش کار سامانه یادشده در نامه های شماره ۸۱۴۰۳/۶۰ مورخ ۶ تیر ۱۳۹۰ و شماره ۴۰۴۰۹/۶۰ مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰، به کلیه سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها جهت اجرا ابلاغ شد.
همچنین با توجه به هماهنگی به عمل آمده و تصمیمات صورت گرفته در جلسه ۲ آبان ۱۳۹۰ با حضور مسئولین ذیربط مقرر شد، معرفی نامه های صادر شده از طریق سایت بهین یاب و سامانه مدیریت فرآیند از تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۰ملاک عمل قرار گرفته شود، بنابراین سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها بر همین اساس موظف شدند در چارچوب شرایط این دستورالعمل از صدور هرگونه معرفی نامه فیزیکی خودداری و نظرات خود را فقط ازطریق سایت یادشده به دفتر صنایع تخصصی ذیربط اعلام کند.
بر اساس این گزارش؛ در خصوص خرید مواد اولیه از بورس کالا تاکنون، بیش از ۳۲۹۰ واحد تولیدی اقدام به ثبت اطلاعات مربوطه در سایت بهین یاب نموده اند که پس از بررسی و تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی ذیربط، بیش از ۳۲۰۰ واحد از طریق سامانه یاد شده به شرکت بورس کالای ایران معرفی شده اند.
ازاین رو، یک بانک اطلاعاتی قابل استناد در دسترس وزارتخانه و سایر دستگاههای ذیربط، متشکل از تعداد قابل توجه از فیلدهای ضروری است. بدون شک این همکاری دو سویه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالای ایران در جهت شفافیت معاملات محصولات پتروشیمی می تواند کمک شایانی به اقتصاد ملی داشته باشد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار