|
|
کدخبر: ۱۷۲۵۴۳

استاد باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با تسنیم انتقاد کرد

خبرگزاری تسنیم: استاد باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس از وجود آشفتگی در ثبت آثار تاریخی کشور انتقاد کرد.

حمید خطیب شهیدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، با بیان این که در جریان کار ثبت آثار تاریخی کشور آشفتگی وجود دارد اظهار داشت: در بسیاری از محوطه ها این موضوع دیده می شود به عنوان نمونه با این که در تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه، ۵۰-۶۰ سال کار، حفاری و به دنیا معرفی شده است، نه تعیین حریم آن دقیق انجام شده است نه کارهای ثبت آن.

وی اضافه کرد: این محوطه در حال حاضر شماره ثبت دارد اما وقتی تعیین حریم نشده است این ثبت به درد نمی خورد، مزیت ثبت این است که اگر تجاوزی صورت گیرد، بشود برای آن به دادگاه شکایت کرد و اقدامی انجام داد ولی وقتی نمی دانیم حریم اثر کجاست این ثبت اثر به چه کار می آید؟ لذا می دیدیم در تپه باستانی حسنلو من از یک طرف حفاری می کردم و از طرفی دیگر نزدیک آن ساختمان سازی انجام می شد و کاری هم نمی توان کرد.

خطیب شهیدی با بیان این که شنیده ها حاکی از آن است که در بین آثار تاریخی ثبت شده در کشور برخی آثار ۲ بار و برخی از آن ها اسماً ثبت شده اند خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تعیین حریم به درستی انجام شود اولاً باید آن تیمی که این کار را انجام می دهد سرپرستی کاربلد داشته باشد. لذا باید در انتخاب سرپرست تیم های باستان شناسی به منظور تعیین حریم از افراد با تجریه استفاده کنیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو گروه واژه گزینی باستان شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: ما ۳ نوع حریم داریم، یکی حریم خودِ اثر، یکی حریم منظری و یکی حریم زیست محیطی که حریم نوع اول مربوط به ساختمان اثر است که نباید آسیبی به آن برسد.

خطیب شهیدی تصریح کرد: حریم دوم حریم منظری و بصری است که بر مبنای آن نباید دید نسبت به یک اثر را کور کرد، مثل موضوعی که در میدان امام اصفهان در حال اتفاق بود یا موضوع سرای دلگشا و کاخ گلستان و حریم نوع سوم، حریم زیست محیطی است که مثلاً کارخانه سیمانی در کنار یک اثر باستانی با وجود اینکه ظاهراً کارخانه سیمان خارج از حریم باستانی است اما آلودگی که ایجاد می کند اثر باستانی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار