|
|
کدخبر: ۱۷۳۳۰۷

یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی:

خبرگزاری تسنیم: یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد آسیا بیش از اروپا یا آمریکا، در معرض ریسک بروز هرگونه اختلال در عرضه نفت خاورمیانه قرار دارد اما این منطقه از جهان، کمتر خود را برای مواجهه با سناریوی بسته شدن تنگه هرمز آماده کرده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از رویترز، بر اساس گزارش جدید انستیتوی سلطنتی مسائل بین المللی در انگلیس، آسیا بیش از اروپا یا آمریکا، در معرض ریسک بروز هرگونه اختلال در عرضه نفت خاورمیانه قرار دارد، اما آمادگی کمتری برای مواجهه با چنین سناریویی را دارد.
در این گزارش جزئیات زیادی در مورد جریان نفت از خاورمیانه به آسیا و تهدید اختلال در عرضه آن ارائه شده است.
اما ریسک واقعی برای مصرف کنندگان آسیایی از افزایش یکباره قیمت نفت ناشی می شود، نه کمبود فیزیکی نفت خام.
در حالی که آمریکا، اروپا و ژاپن بهره وری در مصرف انرژی را افزایش داده اند، تولید نفت را افزایش داده و اتکای خود به واردات را کاهش داده اند، کشورهای با نرخ رشد بالا در آسیا بیش از گذشته به واردات نفت وابسته شده و در برابر اختلال های احتمالی آسیب پذیرتر شده اند.
اگر یک شوک نفتی دیگر در آینده رخ دهد، آسیا را بسیار بیشتر از آمریکا یا اروپا تحت تاثیر قرار خواهد داد.
بر اساس این گزارش کشورهای آسیایی باید به سهم خود، میزان ذخایر انرژی شان را بالاتر ببرند، برای کاهش مصرف بی رویه یارانه ها را کاهش دهند و مکانیزم های خاص خود را برای محدود کردن تقاضا در صورت بروز یک بحران، به کار بگیرند.
به گفته جان میچل، نویسنده تحقیق «عرضه نفت آسیا: ریسک ها و راه های علاج عملگرایانه»، خاورمیانه نیمی از کل نفت خود را به آسیا صادر می کند، در حالی که تنها ۱۵ درصد به اروپا و ۱۲ درصد به آمریکا صادر می کند.
بیش از ۴۰ درصد واردات نفت آسیا از تنگه هرمز عبور می کند. بنابراین آسیا بیش از اروپا و آمریکا در معرض ریسک ناشی از اختلال در عرضه نفت از طریق تنگه هرمز قرار دارد. اما این منطقه از جهان، کمتر خود را برای مواجهه با سناریوی بسته شدن کلی یا جزئی تنگه هرمز آماده کرده است.
تنها ۴ کشور منطقه ای(شامل استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی) عضو آژانس بین المللی انرژی و برنامه بین المللی انرژی این آژانس هستند.
بر اساس برنامه بین المللی انرژی، کشورهای عضو متعهد می شوند حجم ذخایر اضطراری نفت یا دیگر ذخایرشان را حداقل به میزان واردات۹۰ روزه خود حفظ کنند و در صورت اختلال در عرضه نفت، با یکدیگر هماهنگی های لازم را انجام دهند.
اما دیگر کشورهای آسیایی در این برنامه تامین امنیت انرژی حضور ندارند. چین عضو آژانس بین المللی انرژی نیست، اما برای خود به صورت مستقل ذخایر انرژی ایجاد کرده است. هند و دیگر کشورهای منطقه عضو آژانس نیستند و از ذخایر کافی برای تاب اوردن در مقابل یک اختلال طولانی مدت برخوردار نیستند.
سناریوی بسته شدن تنگه هرمز که در گزارش میچل آمده است، کاملا واقع بینانه است. تاثیر اختلال در عرضه نفت بر قیمت ها، آسیبی بسیار بیشتر از کمبود سوخت به دنبال خواهد داشت.
از زمان جنگ نفتکش ها بین ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ تاکنون، هیچگونه اختلالی در عرضه نفت به وجود نیامده است.
اما ایران در جریان مواجهه طولانی مدت خود با آمریکا، هر از گاهی تهدید به بستن تنگه هرمز می کند و این موجب می شود که احتمال بروز اختلال در عرضه نفت خاورمیانه همچنان باقی بماند.
انتهای پیام / / ۲۳

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار