|
|
کدخبر: ۱۷۳۳۲۱

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران:

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: تأمین فاینانس پتروشیمی در حال حاضر به مسیر چین و صندوق توسعه ملی محدود شده که به هیچ وجه این دو مسیر تأمین مالی برای طرح های پتروشیمی کافی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، عباس شعری مقدم در نشست خبری اظهار داشت: هشت ماه پیش وزیر نفت سه ماموریت به من داد. جهش دوباره در صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی، شایسته سالاری در انتصابات و اجرای برنامه جانشین پروری برای پرورش مدیران آینده صنعت پتروشیمی این سه ماموریت بود.

وی افزود: به دلیل نوع واگذاری به بخش خصوصی اعتبار صنعت پتروشیمی تحت تأثیر قرار گرفته بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران که در زمانی بین ۱۰۰ شرکت برتر دنیا رتبه ۳۹ را داشت امروز هیچ رتبه ای ندارد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در وضعیتی باید توسعه دوباره ای را انجام دهیم در حالی که نه پول داریم و نه اختیار، گفت: قرار بود ۷۰ درصد درآمد حاصل از واگذاری شرکت های پتروشیمی بعد از واگذاری به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سرمایه گذاری های آتی پرداخت شود اما پرداخت نشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر فقط باید در مناطق محروم سرمایه گذاری کنیم که برای این سرمایه گذاری نیز باید بیش از یک سال منتظر مصوبات دولت و مجلس باشیم.
شعری مقدم تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گذشته شرکت توسعه ای بوده اما الان نه درآمدی دارد و نه اختیاری و تبدیل به یک بنگاه معاملات ملکی شده است.
وی افزود: جذب سرمایه با بخش خصوصی نیز با مشکلات زیادی روبه رو است، مثلا در گذشته بخش خصوصی برای سرمایه گذاری فقط باید برای یک طرح ۱۰ درصد از کل مبلغ، آورده داشت و ۹۰ درصد مابقی را به صورت وام دریافت می کرد که این رقم با توجه به اینکه یک طرح پتروشیمی حداقل ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد حدود ۵۰ میلیارد تومان می شد.

وی گفت: اما اکنون بخش خصوصی باید ۳۰ درصد آورده داشته باشد که با سه برابر شدن نرخ ارز حداقل آورده آن باید حدود ۴۵۰ میلیارد دلار باشد که این سرمایه گذاری از هر بنگاه و شرکتی برنمی آید. همچنین در گذشته هنگام بازکردن ال سی در بانک ها، ۳۰ درصد از بخش خصوصی گرفته می شد اکنون ۱۳۰ درصد مطالبه می شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه قبلا شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجاز به این بود که شرکت های خصوصی را تضمین کند، گفت: با مصوبه مجلس از سال ۹۱ مجاز به تضمین بخش خصوصی نیستیم اما به دنبال اینیم تا با لغو این مصوبه، گامی در جهت توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی برداریم.

وی افزود: در گذشته ما زیرساختها را آماده می کردیم، تجهیزاتی را که در ورودش با مشکلاتی رو به رو بود تأمین می کردیم و شرایط را برای بخش خصوصی فراهم می کردیم و بخش خصوصی نیز با رغبت برای سرمایه گذاری می آمد اما امروز زیرساخت را نیز باید بخش خصوصی فراهم کند و این موجب شده رغبت سرمایه گذاری کم شود.

شعری مقدم با بیان اینکه در گذشته فاینانس از منابع بین المللی فراهم می شد، گفت: تأمین فاینانس در حال حاضر به مسیر چین و صندوق توسعه ملی محدود شده که به هیچ وجه این دو مسیر برای تأمین مالی طرح های پتروشیمی کافی نیست و ما باید به دولت کمک کنیم تا بتواند در مسیری که در پیش گرفته، درهای سرمایه گذاری خارجی را به روی صنعت پتروشیمی باز کند.

وی افزود: اکنون ۶۰ طرح نیمه تمام داریم که معطل ۳۸ میلیارد دلار فاینانس است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه نمی دانم خصوصی سازی پتروشیمی چه خاصیتی برای دولت داشت، گفت: پتروشیمی که خودش درآمدزایی می کرد و توسعه می داد و حتی بخشی از وظایف دولت را هم انجام می داد، اما آمدند با واگذاری هایی که فقط برای دولت رد دیون به همراه داشت، شرکت های پتروشیمی را به سازمانها و ارگانهایی دادند که فقط نگاه مادی به پتروشیمی دارند و ممکن است حتی تصمیم بگیرند آهن آلات موجود در واحد پتروشیمی و حتی زمین آن را بفروشند، موردی که در پتروشیمی بیستون در حال رخ دادن است.

در حال تکمیل…

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار