|
|
کدخبر: ۱۷۴۰۱۶

ربیعی عنوان کرد:

وزیر تعاون، کار و رفاه با خانم کلوپاترا دامبیا هنری مدیر دپارتمان استانداردهای بین المللی سازمان جهانی کار دیدار و گفتگو کرد. ربیعی در این دیدا گفت: اسم وزارتخانه ام عدالت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی با خانم کلوپاترا دامبیا هنری مدیر دپارتمان استانداردهای بین المللی سازمان جهانی کار با دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: جهانی شدن اقتصاد نیازمند تدوین اصول و حقوق کار جدید است.

خانم دامبیا هنری با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: با پذیرش این مسئولیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چالش های بسیاری را پذیرفته اید و با چالش های بزرگی هم روبرو هستید.

وی افزود: در جریان این سفر ملاقات های بسیار فشرده ای با نمایندگان دستگاه های اجرایی و تشکل های صنفی(کارگری و کارفرمایی) انجام شده که این برنامه ها بسیار غنی و پُربار بود. خوشبختانه همکاری های خوبی با طرف های ایرانی داشتیم. در خلال این جلسات هم اطلاعات خوبی از بازار کار کشور دریافت کردیم؛ همچنین اطلاعات خوبی هم از نحوه اجرای مقاوله نامه ۱۱۱ در خصوص فعالیت زنان در بازار کار گردآوری شد.

دامبیا هنری ادامه داد: من فرصت دیدار با شما را تحت عنوان فرصت طلایی یاد می کنم و فکر می کنم فرصت مغتنمی هم برای سازمان بین المللی کار است که بتواند با شما همکاری کند. ضمن اینکه اجرای مقاوله نامه هایی که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده را نیز مورد بررسی قرار می دهد و از این طریق می توان مسیر را پیش برد.

وی تصریح کرد: من هم با شما هم عقیده ام که سازمان بین المللی کار باید با شما همکاری داشته باشد تا این پیام را بتوان به جامعه جهانی منتقل کرد که اقدامات مثبتی در جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در تشریح فعالیت های این وزارتخانه گفت: سخنان جنابعالی بسیار منظم و دقیق بود، به فعالیت های شما و به فعالیت های سازمان بین المللی کار اعتقاد دارم و برای فعالیت های انسان دوستانه آن احترام قائلم.

ربیعی افزود: هر فعالیتی که زندگی انسانها را در هر کجای دنیا بهبود ببخشد و حقوق افرادی را که اصطلاحا پایین نگه داشته شده اجتماعی می نامند ارتقا ببخشد برای ما قابل احترام است.

وی خاطر نشان کرد: کارگران شبیه کشور من که بخش اعظمی از کارگران جهان را تشکیل می دهند دو رنج مضاعف داشته اند. استبداد داخلی در گذشته و چیزی که در ترمینولوژی شناخته شده به آن استعمار می گوییم. یعنی به یغما بردن ثروت کشورها توسط قدرت های استعماری است.

وزیر کار گفت: در حوزه جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن فرهنگ و ارزش ها، مطالعاتی داشته ام. فکر می کنم در بخش جهانی شدن اقتصاد در سال های آتی نیازمند یک نوع حقوق کار جدید خواهد بود.

ربیعی تاکید کرد: فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم کارگران را دربر می گیرد و هم مسئله تامین اجتماعی در این وزارتخانه متمرکز است. این وزارتخانه هم بازنشستگان تامین اجتماعی و هم کارمندان بازنشسته را و هم معلولان، صداهای خاموش جامعه و افرادی که ما از آنان اصطلاحا به صداهای خاموش یاد می کنیم را پوشش می دهد.

وی افزود: بحثمبارزه با فقر مطلق نیز به این وزارتخانه سپرده شده و خوشحالم بگویم موضوع امنیت غذایی را در دولت جدید دنبال می کنم. وزیر کار خاطر نشان کرد: بحثبیمه همگانی را نیز دنبال می کنیم؛ همچنین مبارزه با فاصله طبقاتی در قالب تعاونی ها و… نیز جزو برنامه های این وزارتخانه است. فکر می کنم اسم وزارتخانه ام عدالت اجتماعی است.

ربیعی تصریح کرد: به چند نکته دیگر نیز اشاره خواهم کرد. ایران در رسانه و واقعیت ایران متفاوت است، درسی داریم که می گوید قدرت ها به وسیله رسانه آنچه را که می خواهند بازنمایی می کنند.

وزیر کار افزود: ما هنوز راه طولانی برای احقاق حقوق انسانی در پیش داریم. راه طولانی است و باید زیاد کار کنیم؛ همین که مسئله را قبول داریم نشان می دهد که تلاش می کنیم و در این جهت حرکت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: همه جای دنیا حتی در آمریکا کودکان مورد سوء استفاده قرار می گیرند. اما حجم کودکان کار در ایران قابل مقایسه حتی با کشورهای منطقه و توسعه یافته نیست و بسیار کم است. با این همه من به شدت به این مسئله حساسیت دارم و چندین سمینار در این رابطه برگزار کرده ایم و در این رابطه تلاش زیادی می کنیم، ما واقعا قصد پاک کردن هیچ صورت مسئله ای را نداریم.

ربیعی افزود: در سنت های دیرینه ایرانی، سنت های خوبی در برابری وجود دارد و یکی از کارهایی که در این وزارتخانه نیز انجام می شود موضوع فرهنگ و فرهنگ تبعیض زنان است. وی گفت: خوشبختانه ما در حق انتخاب کار در قوانین مشکلی نداریم و زنان می توانند هر کاری را بخواهند انتخاب کنند، آنچه که مشکل است مسائل اقتصادی ما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در واقع تقاضای کار با عرضه تناسب ندارد وگرنه در قوانین هیچگونه تبعیضی در انتخاب حق کار وجود ندارد. ربیعی گفت: حتی برای حل این مسئله فرهنگی تمام وزارتخانه ها ملزم شده اند که در آن دستگاه مشاور زن انتخاب نمایند.

وی ادامه داد: در جاهایی که ساختار بزرگ دارند این موارد نزدیک به صفر است، ولی در برخی از شرکت های کوچک که ما اصطلاحا به آنها شرکت های زیرپله ای می گوییم و یا یکسری از شرکت هایی که خارج از چشم نظارت وجود دارند این قبیل موارد را شاهد هستیم. البته به بازرسی کار دستور داده ام که این نوع شرکت ها را کنترل کنند.

ربیعی در خصوص وضعیت تشکل های کارگری و کارفرمایی نیز گفت: من یک شعار دارم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه تسهیل گر، حمایت گر و باغبان است. در این وزارتخانه به شدت مداخله را ممنوع کرده ام.

وزیر کار افزود: تشکل های کارگری و کارفرمایی در ایران تنوع دارند. امسال همه تشکل های کارگری و کارفرمایی دور یک میز نشستند و در مورد دستمزد کاری انجام شد که در تاریخ این وزارتخانه بی نظیر بود. تمام کارگران و کارفرمایان به اتفاق دستمزد امسال را تصویب کردند.

وی گفت: علاوه براین آمادگی داریم تا در زمینه های پژوهشی و آموزشی هم با سازمان بین المللی کار همکاری داشته باشیم. گفتنی است، کلئوپاترا دومبیا هنری دکتری حقوق بین الملل مدیر گروه استانداردهای بین المللی کار از دفتر بین المللی کار در ژنو سوئیس است.

دومبیا هنری کار خود را در دانشگاهی از باربادوس به عنوان یک مدرس دانشگاه در قانون آغاز کرد. پس از آن در سال ۱۹۸۶ به سازمان بین المللی کار پیوست و به عنوان وکیل ارشد سازمان و در مدیریت های دیگر فعالیت کرده است. او همچنین وکیل دادگستری و مشاور حقوقی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار