|
|
کدخبر: ۱۷۴۴۹۰

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تسهیل کسب و کار باید به کوچک شدن دولت اندیشید.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در چهارمین همایش ملی تکریم از کارآفرینان شبکه تأثیرگذار در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: کارآفرینی در کشور ما یک امر سهل و ممتنع است. چرا که از یک منظر حضور در این عرصه در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان بسیار سهل است و اقتصاد کشور ظرفیت های فراوانی برای رشد و حضور پرقدرت در عرصه اقتصاد جهانی دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت های خالی در اقتصاد انباشته شده و متراکم است. ضمن اینکه بازار داخلی نیز بازاری مهم و قابل قبول است. برخورداری ایران از منابع عظیم و انرژی های ارزان و استقلال سیاسی کشور موقعیت های مناسبی را فراهم آورده است. اما در کنار این واقعیت ها که زنجیره ای از بستر مناسب در عرصه تولید است با موانعی نیز روبرو هستیم. هنر حاکمان برداشتن موانع و تسهیل فضای کسب و کار است. رتبه ۱۵۰ بین حدود صد و اندی کشور رتبه کسب و کار نامناسب و نابهنجاری است. در این حوزه یکی از موانع مهم آن است که دولت پا را بسیار فراتر از وظایف حاکمیتی خود نهاده است. و این گام به دلایل مختلفی به مهمترین چالش فراروی اقتصاد تبدیل شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حجم بزرگ دولت منابع کشور را می بلعد و مصیبتی رخ می دهد که از بودجه ۱۴۷ میلیارد تومانی عمومی کشور در سال ۹۲ بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد تومان به هزینه های جاری اختصاص پیدا می کند و نتیجه آن می شود که منابعی که برای توسعه و پیشرفت کشور و حرکت اقتصادی مهم است آزاد نمی شود.

وی تأکید کرد: این حجم بزرگ و حضور در عرصه های غیرحاکمیتی امکان رقابت بخش خصوصی و دولتی را فراهم می کند اما بازنده بخش خصوصی است. لذا مهمترین قدم برای حرکت اقتصادی ایران و کارآیی نظام جمهوری اسلامی آن است که دولت با وظایف حاکمیتی خویش متوازن شده و تمام وظایف غیرحاکمیتی به بخش غیردولتی سپرده شود و دستگاه اجرایی به عنوان ناظر بر حسن اجرای سیاست ها عمل کند. چرا که حجم بزرگ دولت امکان حضور بخش غیردولتی را کاهش داده و خود مانعی برای تسهیل کسب و کار می شود لذا برای تسهیل کسب و کار باید به کوچک شدن دولت اندیشید؛ این باید جزو سیاست های ضروری و از اولویت های اصلی باشد.

ابوترابی فرد افزود: در یک دولت بزرگ که بزرگی آن به دلیل رانت نفتی در اقتصاد است دولت خود را در همه عرصه ها حتی اقتصاد متولی می بیند درحالی که دولت هیچ ظرفیتی برای این کار ندارد؛ دولت های بزرگ و پرحجم متصل به فروش منابع طبیعی خود را متولی توسعه در همه عرصه ها می بینند و چون توانایی آن را ندارند با کاهش رشد اقتصادی و کوچک شدن حجم اقتصادی و کاهش درآمدها روبرو می شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید اداره کشور را از فروش سرمایه های کشور آزاد کنیم؛ ما امروز کشور را با فروش سرمایه ادامه می کنیم اگر نفت را می فروشیم و درآمد ارزی داریم آن را برای هزینه های جاری و عمرانی صرف می کنیم. این ما را به بن بست می برد در صورتی که باید سرمایه به یک سرمایه مولد تبدیل شود. باید روزی برسد که منابع حاصل از فروش نفت به طور کامل به صندوق توسعه ملی واریز شود. و البته این کار شدنی است.

وی تأکید کرد: ما اراده نکردیم که صندوق توسعه ملی را به مرکز رشد و حرکت اقتصادی کشور تبدیل کنیم اگر اراده جدی باشد می توان منابع حاصل از فروش نفت را به این صندوق واریز کرد و این صندوق برای حمایت از فعالیت های اقتصادی دارای مزیت های قابل قبولی است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: متأسفانه رانت نفت باعثشده که کارآفرینی به جای فکر کردن به اقتصاد به گونه ای بیاندیشند که از این رانت بیشتر بهره بگیرند. درصورتی که امروزه در کشورهای پیشگام اقتصاد اگر می خواهند بهره بیشتری ببرند به رانت های نفتی و مشابه ان فکر نمی کنند بلکه به دانش و علم فکر می کنند؛ امروزه نوآوری های علمی خود به عنوان یک رانت می تواند یک اقتصاد را به موضع برتر برساند. علم امروز بسیار مهم است و شما کارآفرینان باید بیش از گذشته با علم در ارتباط باشید.

وی بیان کرد: ما می توانیم در این عرصه به نقطه های بالا برسیم در بخش دولتی انگیزه نداریم اما بخش خصوصی نباید این چنین باشد؛ مدیریت راهبردی در عرصه اقتصادی حرف های جدیدی دارد و علم در این عرصه گام های بلندی برداشته است. یک مدیر استراتژیک حوزه رقبا، منابع و بازار را به طور کامل رصد کرده و با نگاه به اهداف بلند انها را محقق می کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدواریم کارفرمایان ما هرکدام یک مدیر کارآمد در عرصه فعالیتی خود باشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار