|
|
کدخبر: ۱۷۴۷۵۸

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد به تسنیم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد با اشاره به اثرات تحریم ها بر سلامت ایرانیان از ورود تجهیزات پزشکی و دارو به ایران با پرچم سازمان ملل خبر داد و گفت: آخرین آمار مبتلایان به بیماری مالاریا در ایران به ۵۰۰ نفر کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، پس از تحریم های غرب بر علیه ایران، به خصوص در زمینه مبادلات ارزی، مشکلات عدیده ای در زمینه ورود دارو و تجهیزات پزشکی به کشورمان صورت پذیرفت و بیماران بسیاری از این تحریم ها دچار مشکل شدند، در این زمینه گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تشریح اقدامات سازمان ملل متحد برای کاهش تحریم های ایران به تسنیم گفت: بنده قبل از پرداختن به این موضوع باید عنوان کنم کهایران در حوزه سلامت در ۳۰ سال گذشته به دستاوردهای قابل شایانی رسیده است، مثلاً امید به زندگی ایرانیان که در سال ۱۹۸۰ میانگین ۵۱ سال بود به بیش از ۶۳ سال(براساس آمارهای وزارت بهداشت به میانگین ۷۳ سال) در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.

تلاش های سازمان ملل برای کاهش اثرات تحریم ها بر علیه ایران

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی از آژانس های سازمان ملل متحد از جمله سازمان بهداشت جهانی و صندوق حمایت از کودکان(یونسکو) قبل از تحریم ها، تسهیلاتی را برای مقولات حوزه سلامت ایران فراهم می کردند و پس از اعمال تحریم ها نیز جلسات مرتبی با مشاوران ایرانی داشتیم تا اثرات تحریم ها را کمتر کنیم.

موضع بان کی مون نسبت به تحریم های بر علیه سلامت ایرانیان

لوئیس افزود: براساس ارزیابی ها؛ نشان از آن است که عدم دسترسی ایران به دارو مربوط به ضعف فعالیت های آژانس های سازمان ملل نمی شود، حتی ما در این مقوله به خصوص در زمینه تحریم های حوزه سلامت به دبیرکل سازمان ملل گزارش دادیم و بان کی مون نیز شخصاً اواخر سال گذشته درباره معضلات تحریم های سلامت بر روی ایران موضع گرفتند.

ورود تجهیزات پزشکی و دارو به ایران با پرچم سازمان ملل

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات سازمان ملل برای کاهش اثرات تحریم ها بر سلامت ایرانیان عنوان کرد: ما در این زمینه اقداماتی کردیم، البته شاید اقداماتمان خیلی کوچک باشد، ولی سعی کردیم با استفاده از پرچم سازمان ملل تجهیزات پزشکی و دارو را وارد ایران کنیم. براین اساس دستگاهای تشخیص سل را توانستیم وارد ایران کنیم. البته بار دیگر هم تاکید می کنم این اقدامات ما خیلی بزرگ نیست.

وی درباره ورود دستگاه های تشخیص بیماری سل به ایران عنوان کرد: این دستگاه ها می توانند با زمانبری بسیار کمتری، بیماری سل را تشخیص دهند، براین اساس درمان مناسب بیماری سل باید براساس تشخیص زودهنگام و مناسب صورت پذیرد.

یکی از چالش های مهم ایران سلامت عمومی این کشور است

لوئیس اظهار داشت: سازمان ملل متحد با دولت ایران همکاری های متعددی در حوزه سلامت انجام می دهد، زیرا یکی از چالش های مهم ایران سلامت عمومی این کشور است، بنابراین ما در ۳ حوزه مبارزه با HIV، مبارزه با بیماری سل و مالاریا با ایران همکاری می کنیم. مثلاً چند روز پیش بنده در مراسمی در بابل به دلیل برنامه های مبارزه با مالاریا حضور یافتم و آن چیزی را هم که من مشاهده کردم نمود یک موفقیت عظیم در مبارزه با مالاریا بود و درباره آن نیز با مطبوعات صحبت کردم.

۵۰۰ ایرانی مبتلا به مالاریا

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد به گذشته تلفات بیماری مالاریا در دنیا اشاره کرد و ادامه داد: مثلاً در دهه ۸۰ میلادی از هر ۵ نفر یک نفر دچار بیماری سخت مالاریا می شد، ولی براساس آمارهای سال ۲۰۰۸ آمار مبتلا به مارلاریا بسیار کاهش یافته است. به طوری که در ایران این آمار به ۵ هزار نفر رسید و در سال ۲۰۱۴ نیز به تعداد ۵۰۰ نفر کاهش یافت.

تاثیر ارتقای امکانات رفاهی ایران در کاهش ابتلا به بیماریسل

وی تصریح کرد: این کاهش مبتلایان به بیماری مالاریا در ایران به دلایل مختلفی رخ داده است، اول اینکه ایران توانسته است شرایط و امکانات رفاهی خود را از جمله گسترش برق رسانی و آبرسانی و… را ارتقاء دهد که این مسئله باعثحمایت سیستمی مردم از ابتلاء به بیماری مالاریا شده است.

لوئیس گفت: بیشتر عوامل بیماری مالاریا در ایران توسط کسانی است که از کشورهای شرقی ایران از جمله پاکستان وارد ایران می شوند، ولی ایران توانسته است خدمات بهداشت و سلامت خود را در مبارزه با مالاریا در داخل کشور افزایش دهد.

ورود کیت های آزمایشگاهی تشحیص بیمارس سل به ایران

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد افزود: سازمان ملل متحد نیز در ادامه تلاش ها برای ورود دستگاه های تشخیص بیماری سل، کیت های مخصوص آزمایشگاهی نیز برای ایران فراهم کرد، زیرا این کیت ها برای تشخیص زودهنگام بیماری سل بسیار مناسب هستند و با تشخیص سریع بیماری سل درمان آن نیز به نحو بهتری صورت می پذیرد.

بکارگیری ۴ هزار زن داوطلب ایرانی برای آموزش زنان در سیستان و هرمزگان

وی عنوان کرد: براین اساس در استانهای هرمزگان و سیستان با استفاده از ۴ هزار زن داوطلب ایرانی اقدامات آموزشی در روستاهای این استانها برای مقابله و مبارزه با بیماری مالاریا صورت پذیرفته است و دلیل اینکه ۴ هزار زن را برای این کار انتخاب کرده ایم برای آن بود که ۹۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری سل زنان هستند. بنابر این حضور و مشارکت زنان داوطلب برای آموزش بیماران و مبتلایان به بیماری سل که غالباً زن هستند بسیار می تواند در معاینات موثر باشد.

ابتلا ایرانیان به مالاریا به دلیل همسایگان شرقی ناقل مالاریا

لوئیس خاطرنشان کرد: اینگونه همکاری های سازمان ملل متحد با ایران بسیار می تواند در حوزه سلامت علی الخصوص بیماری مالاریا موثر واقع شود، زیرا وقتی به نقشه ایران نگاه می کنیم کشورهای شرقی ایران دچار بیماری مالاریای بسیاری هستند و یکی از دلایق مهم ابتلای ایرانیان به مالاریا به خاطر مجاورت با این کشورهای همسایه ناقل بیماری سل است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار