|
|
کدخبر: ۱۷۶۶۷۹

در دیدار سفیر جدید گرجستان با معاون وزیر راه و شهرسازی، راهکارهای توسعه و تسهیل حمل ونقل جاده ای بین دو کشور و هماهنگی ها و اقدامات بیشتری برای روان سازی تردد ناوگان گرجی به خاک جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، داوودکشاورزیان ضمن تبریک انتصاب ایوسف چاخواشویلی به سمت سفیر کشور گرجستان در جمهوری اسلامی ایران به روابط خوب دو کشور که ریشه در پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو ملت دارد اشاره نمود و روند صعودی میزان مبادلات تجاری بین دو کشور را مورد توجه قرار داد.

وی در راستای تسهیل روند تجارت فیمابین دو کشور مطروحه از سوی طرف گرجی، ضمن اظهار خرسندی از دوزبلاغ های ارائه شده در سال جدید میلادی درخواست حذف نظام سهمیه بندی پروانه های تردد را مطرح کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مجوزهای ارائه شده از سوی طرف گرجی با عنایت به حجم بالای تردد ناوگان جمهوری اسلامی ایران به آن کشور تا پایان سال جاری مکفی نخواهد بود و خواستار تعداد بیشتر مجوز شد.

چاخواشویلی سفیر جدید گرجستان ضمن تاکید بر روند صعودی مبادلات تجاری بین دو کشور، خاطر نشان کرد: طرف گرجی خواستار است حجم مبادلات تجاری را هرچه بیشتر افزایش دهد. وی در این راستا، امکانات بنادر باتومی و پوتی و کانتیرهای بی شماره ۲۰ و ۴۰ فوتی را از جمله امکاناتی برشمرد که کشور گرجستان تمایل دارد در اختیار تجار ایرانی قرار دهد.

وی مزیت های استفاده از امکانات راه آهن گرجستان و جمهوری اسلامی ایران برای جابجایی کالاها را مطرح کرد؛ لیکن حلقه مفقوده راه آهن قره باغ در آذربایجان را به علت مناقشه ارمنستان و آذربایجان، از جمله کاستی های موجود در استفاده بهینه از حمل ونقل ریلی در انتقال کالا از ایران به گرجستان نام برد. سفیر گرجستان در ادامه خاطرنشان نمود که علی رغم تحریم های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار تجارت با این کشور است.

وی از احداثپایانه ای که مقرر است ظرف شش ماه آتی در مرز ترکیه و گرجستان(شهر مرزی واله) تاسیس شود خبر داد و از تجار ایرانی دعوت کرد ضمن بررسی جوانب امر، سرمایه گذاری در پایانه فوق الذکر را مدنظر قرار دهند.

چاخواشویلی همچنین موضوعاتی اعم از تسهیل تردد کامیونهای گرجی درخاک ایران، امکان ترانزیت گاز مایع از مبدا عراق به مقصد تفلیس، امکان بررسی استفاده بیشتر از امکانات بنادر پوتی و باتومی توسط ناوگان جاده ای جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد که معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام آمادگی جهت تسهیل در تردد کامیونهای گرجی از خاک جمهوری اسلامی ایران و ترانزیت گاز مایع از مبداء عراق به مقصد تفلیس اظهار داشت: تحقق این موضوعات منوط به برگزاری جلسات کارشناسی، امکان سنجی و بررسی کلیه جوانب امر با حضور بخش های خصوصی دو کشور است.

بر اساس این گزارش چاخواشویلی سفیر جدید گرجستان در ایران، ضمن سپاسگزاری از استقبال گرم طرف ایرانی، کمیته حمل و نقل جاده ای برگزار شده در بهمن ماه سال گذشته به ریاست محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت وپایانه های مرزی سازمان متبوع را مورد اشاره قرار داد و از روند پیشرفت توافقاتی که در کمیته مذکور منعقد شده است ابراز رضایت کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار