|
|
کدخبر: ۱۷۶۹۱۲

دانش جعفری در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: وزیر سابق اقتصاد در دولت احمدی نژاد با بیان اینکه محور و زیربنای شعار امسال اقتصاد مقاومتی است، گفت: حدود ۳ سال پیش، قبل از تشدید تحریم ها نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتم و در آن هشدار دادم در زمینه درآمد نفتی آسیب پذیر هستیم.

دانش جعفری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی به کارگیری مجموعه ای از سیاست ها، قوانین و تدابیر اجرایی که در مجموع خطرپذیری و ریسک اقتصاد ایران را در برابر آسیب های خارجی(تحریم) و داخلی(سیاست ها) به حداقل برساند.

وی افزود: منظور از ریسک و خطرپذیری، آنجاهایی است که پیامدهای یک اقدام و سیاست را نمی توان از قبل پیش بینی کرد. یعنی نتیجه کار همراه با نااطمینانی است. اگر در اقتصاد ایران می خواهیم به نتیجه مورد نظر برسیم، باید در حوزه هایی که پیامدها توام با ریسک است، خطرپذیری به حداقل برسد.

دانش جعفری خاطر نشان کرد: محور اقتصاد مقاومتی، شناسایی حوزه های خطرپذیر اقتصاد ایران است. این صرفا از منظر تحریم نیست. بلکه اداره اقتصادی کشور ایجاب می کند که خطرپذیری اقتصاد کشور شناسایی و به حداقل برسد. لذا به طور کل در اقتصاد مقاومتی، باید اولا حوزه های ریسک پذیر شناسایی شود، ثانیا ریسک در این حوزه ها به حداقل برسد و ثالثا در بلند مدت اقتصاد کشور از حوزه های خطرپذیر خارج گردد.

وزیر سابق اقتصاد و دارایی در دولت احمدی نژاد با بیان اینکه یکی از حوزه های آسیب پذیر کشور اقتصاد کشور، درآمدهای نفتی است، گفت: نفت در اقتصاد ایران دو کارکرد دارد. یکی اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت، بودجه دولت را تامین می کند. کارکرد دوم آن است که ارز مورد نیاز برای واردات را تامین می کند. یعنی اگر منابع ارزی حاصل از فروش نفت کاهش یابد و ارز در اقتصاد کمتر تزریق بشود از آنجا که با حجم انبوهی از تقاضای وارداتی مواجهیم لذا قیمت ارز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: وقتی که ۶۵ درصد از درآمد دولت از محل فروش نفت تامین می شود، لذا اقتصاد ایران در این حوزه آسیب پذیر است. حدود ۳ سال پیش نامه ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از تشدید تحریم ها نوشتم و در آن با اعداد و ارقام اثبات کردم که در این حوزه آسیب پذیر هستیم. لذا باید راه کار مناسب را اندیشید.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار