|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۱۶

این روز ها می گذرد اما بدانیم اگر میز و صندلی داریم رتبه و مقامی داریم جایگاهی داریم از خون همین کبوتران پر پر است چه خوب بود که بهتر از این ها با تمام وجود به استقبال این کبوتر پر پر می رفتیم…

امید نیوز- راه باز است معبر ها همه پاک شده اند، لا به لای سیم خاردارها پلاکها چشمک میزنند و شهدا هنوز ایستاده اند و با سر انگشت وفا نقطه ی رهایی را نشان میدهند خط هنوز شکسته نشده است، کوله پشتی بسیجی ها لب خاکریز نشسته است. فرمانده فریاد میزند: سنگر را بکن ای برادر، امروز هم روز جنگ است امروز اما قلم ها سر نیزه های تفنگ است امروز میدان معنا خود عرصه ی کارزار است هر واژه ای یک گلوله، هر جمله ای یک تفنگ است قلم هایی به عدد اراده ها … باید دست به کار شد اینجا مجنون است، جزیره ی عاشقان، صدای فرمانده از لابلای نیزارها تا اعماق تاریخ میرسد: «اگر ماندید، بنویسید، حقانیت و مظلومیت این بچه ها را»

تازه از راه رسیده بود ٰگرد راه هنوز بر لباس هایش بود ٰصدایی نداشت اما حرف می زد ٰسراغ از پدر و مادرش گرفت اما آنها دیگر نبودند.

علیرضا از جنوب آمده بود از طلائیه از خاک های خون ٰخاک برادران شهیدش اما از سال ۶۲در سکوت طلائیه زندگی کرد و حالا بعد از ۳۱ سال برگشت ٰکوله بارش پر از حرف بود حرف های ناگفته …

به استقبالش رفتند ٰگرد راه را از سر و رویش پاک کردند اسپند و گلاب آوردند ٰگل ریختند و برای آمدنش اشک شادی ریختند و برای غربتش ناله سر دادند

علیرضا آمده بود تا پیام برادران شهیدش را دوباره زنده کند ٰدوباره شهر بوی کربلا بگیرد ٰدوباره به یادمان بیاورد ما مدیون خون شهداییم

و حالا بعد از ۳۱ سال بر روی شانه های مردم تشییع در کنار برادر شهیدش عبدارحمن آرام گرفت.

آری پیکر پاک شهید علیرضا گلچینی که در سال ۶۲ و در عملیات خیبر به فاصله یک هفته از برادرش عبدالرحمان، به شهادت رسیده بود، با حضور سردار جواد خضرایی و همسر این شهید، از ورودی باغ موزه دفاع مقدس تا جوار مزار هفت شهید گمنام آرامیده در این باغ موزه تشییع شد.

پیکر شهید علیرضا گلچینی در کنار مزار برادرش عبدالرحمان گلچینی آرام گرفت و دو برادر بعد از ۳۱ سال به یکدیگر رسیدند. برادران شهید گلچینی، در باغ موزه دفاع مقدس در کنار هم آرام گرفتند.

خبری که روز های آغازین خرداد در سایت ها درج شد

با تلاش متخصصان ژنتیک کشورمان هویت دو برادر شهید گمنام که ۳۱ سال پیش در عملیات خیبر به شهادت رسیده و پیکر مطهرشان مفقود شده بود شناسایی شد.

به گزارش امید، دکتر محمود تولایی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران و مجری و طراح تعیین هویت ژنتیک شهدای گمنام با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: پیکر مطهر شهید عبد الرحمان گلچینی، عضو ستاد مرکزی سپاه در عملیات جستجوی کمیته مفقودین در سال ۹۰ کشف شده و به عنوان شهید گمنام در باغ موزه دفاع مقدس به خاک سپرده شده بود. پیکر شهید علیرضا گلچینی، برادر این شهید گمنام نیز که فرمانده گردان عمار از لشگر ۱۰ سید الشهدا بود به تازگی تفحص و شناسایی شده بود که بررسی های ژنتیکی هویت این دو برادر شهید را مشخص کرد. به این ترتیب با موافقت خانواده این شهدای بزرگوار، شهید عبدالرحمان گلچینی در باغ موزه دفاع مقدس میزبان برادر شهید خود خواهد بود تا پس از ۳۱ سال در کنار یکدیگر آرام بگیرند.

جزئیات عملیات خیبر که علیرضا در آن شهید این گونه است

عملیات در ساعت ۲۱:۳۰ روز ۳/۱۲ / ۱۳۶۲ با رمز یا رسول الله آغاز شد. در مرحله اول نیروهای قرارگاه نجف با تهاجم سراسری در مناطقی همچون تنگه و شهر القرنه، جاده بصره – العماره و نیز جزایر شمالی و جنوبی مجنون استقرار یافتند. در این میان، قرارگاه کربلا که در محور زید وارد عمل شده بود، با به دست آوردن کمترین موفقیت موجب بازگشت یگان های ارتش به مواضع قبلی خود شد.

در مرحله دوم عملیات، دو تلاش اصلی در محور جزایر مجنون و طلاییه به منظور الحاق و سپس پیشروی به سمت نشوه در نظر گرفته شد؛ بنا به عللی پیشروی انجام نشد. در مقابل، دشمن به تدریج خود را بازیافته و پس از کشف اهداف عملیات و محورهای اصلی تک، تلاش اصلی خود را ابتدا روی پاکسازی حوالی جاده بصره – العماره گذارد و سپس روی طلاییه متمرکز شد.

در ادامه عملیات، پس از آن که محور زید با عدم موفقیت مواجه شد، لشکر ۱۴سپاه پاسدارانکه تحت امر قرارگاه کربلا(ارتش) بود، آزاد شده و به همراه لشکر ۲۷ ماموریت طلاییه را به عهده گرفت. در آن شب نبردی سخت درگرفت که تا صبح به طول انجامید. در این میان، فشار دشمن همچنان ادامه داشت و با آن که محور جاده طلاییه – به طول ۶ کیلومتر– در اختیار نیروهای خودی بود، لیکن وسعت کم منطقه مانور از یک سو و آتش انبوه و بسیار زیاد دشمن از سوی دیگر، امکان پیشروی الحاق با محور جزایر مجنون را ناممکن ساخته بود. به همین خاطر از ادامه عملیات در طلاییه صرف نظر شد و به این ترتیب اهداف عملیات خیبر به حفظ جزایر مجنون محدود شد.

بر همین اساس و با توجه به فشارهای دشمن، مرحله سوم عملیات به منظور تثبیت موفقیت خودی در جزایر انجام شد. دشمن که هر گونه حضور نیروهای ایرانی در هور را خطری برای جاده بصره – العماره می دانست با اجرای آتش شدید و توان پیاده وزرهی می کوشید جزایرمجنونرا بازپس گیرد. این در حالی بود که نیروهای خودی خسته از چند روز جنگ، نداشتن عقبه نزدیک و نیز عدم حمایت آتش توپخانه، به مقاومت خود ادامه می دادند. متقابلاً، دشمن با تمرکز صدها قبضه توپ روی جزایر و بمباران مداوم آن ها با هواپیما و نیز در اختیار داشتن عقبه خشکی با واحدهای زرهی خود فشارهای متعدد و طاقت فرسایی را وارد می ساخت.

به رغم وضعیت یاد شده، نیروهای خودی می کوشیدند به هر صورت ممکن جزایر را حفظ نمایند. براین اساس، سپاه پاسداران با تمام استعداد خود جهت دفع تهاجم دشمن و حفظ جزایر در آن جا استقرار یافت.

نهایتاً دشمن که در مقابل خود مقاومتی غیر قابل تصور و پیش بینی مشاهده می کرد، به تدریج از بازپس گیری جزایر ناامید شد و به تحکیم مواضع پدافندی خود مبادرت ورزید.

نتایج عملیات

عملیات خیبر که به آزاد سازی منطقه ای به وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر مربع در هور، ۱۴۰ کیلومتر مربع در جزایر مجنون و ۴۰ کیلومتر مربع در طلاییه انجامید، موجب افزایش عزم بین المللی در جهت کنترل ایران و جلوگیری از شکست عراق گردید؛ به گونه ای که از تاریخ ۳/۱۲ / ۱۳۶۲(زمان آغاز عملیات خیبر) تا تاریخ ۳۰/۷ / ۱۳۶۳ تعداد ۴۷۴ طرح صلح از سوی ۵۴ کشور مختلف جهان ارایه شد. شورای امنیت سازمان مللنیز در تاریخ ۱۱/۳ / ۱۳۶۳ قطع نامه ۵۵۲ خود را در خصوص پایان دادن به جنگ ایران و عراق تصویب نمود. این در حالی بود که هیچ یک از قطع نامه و طرح های مذکور نظر ایران را تامین نمی کرد.

هم چنین، در این عملیات فرماندهان جنگ به اهمیت تاثیر تجهیزات دریایی و آبی – خاکی برای کسب نتایج مهم و حیاتی پی بردند و نیز سپاه پاسداران به یکی ازضرورت های حساس و حیاتی در تکمیل و توسعه سازمان خود آگاه گردید و آن لزوم ایجاد تقویت و توسعه یگان های دریایی برای انجام عملیات های آبی – خاکی بود. این رهیافت، قابلیت سپاه در انجام عملیات عبور از هور و رودخانه های بزرگ را توسعه داد و هسته اصلی عملیات های بدر، والفجر۸، کربلا۳،۴ و ۵ و نیز زمینه ای برای تشکیل نیروی دریایی سپاه پاسداران گردید

و در پایان سخنی با مسئولین

از آنجا که ایران و ایرانی مدیون خون شهدا و زحمات امام خمینی(ره) است ٰدر پاسداشت مقام آنها کم ترین کار شاید این باشد که برای تشییع کنندگان پیکر شهدا و همین طور در مراسم ارتحال امام بهترین امکانات را در اختیار مردم قرار دهند.

این گزارش حاکیست در مراسم تشییع پیکر شهید گلچینی از شهرک مشیریه تا باغ موزه دفاع مقدس اتوبوس هایی در اختیار مردم بود که به علت فرسودگی نقص داشتند ٰ رانندگان هم گله داشتند ٰراننده اتوبوس می گفت: این همه اتوبوس کولر دار چرا این اتوبوس ها را برای مردم گذاشتند ٰیکی از اتوبوس ها که جوش آورده بود مسافران را پیاده کرد و مسافران مجبور شدند به اتوبوس دیگری بروند ایستاده و یا نشسته بر کف اتوبوس مسیر را طی کنند …

این روز ها می گذرد اما بدانیم اگر میز و صندلی داریم رتبه و مقامی داریم جایگاهی داریم از خون همین کبوتران پر پر است چه خوب بود که بهتر از این ها با تمام وجود به استقبال این کبوتر پر پر می رفتیم…

پندار ما این است که ما مانده ایم و شهدا رفته اند، اما حقیقت آن است که

زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده اند. شهید آوینی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار