|
|
کدخبر: ۱۸۰۰۴۹

چه بخواهیم چه نخواهیم کتاب به نوعی غذای روح ما محسوب می شود و گرچه این روز ها درگیر آراستن ظاهر خود بجای روحمان شده ایم و گوهر گرانبهایی چون کتاب را فراموش کرده ایم و سطح مطالعه ی اکثریتمان به متن های کوتاه و نه چندان خوب شبکه های اجتماعی معطوف شده است، اما هنوز هم می توان به طُرُقی این عادت (کتاب خواندن) را ولو به دقایق اندکی در روز به خودمان بازگردانیم. در این گزارش ما به معرفی اپلیکیشنی می پردازیم که می توان از آن به عنوان یکی از طُرُق جذب شدن به کتاب یاد کرد.

به گزارش امید نیوز، فرهنگ ایرانی پیوندی ناگسستنی با ادبیات دارد؛ این را از تعداد نویسندگان و شاعران پرآوازه ایرانی می‌توان دریافت. ایرانیان از دیرباز به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه بسیار نشان داده‌اند و زمانی کتاب همراه همیشگی آنان بوده است. از قصه‌های شبانه تا حافظ‌‌خوانی شب یلدا، همه به علاقه ایرانیان به کتاب اشاره دارند.

 


 


تکنولوژی اندکی ایرانیان را از فرهنگ کتاب‌خوانی دور کرده است. کاربران این روزها شبکه‌های اجتماعی را به کتاب‌ خواندن ترجیح می‌دهند، ولی ما در این مطلب سعی می‌کنیم پیوندی میان اصالت ایرانی و تکنولوژی برقرار کنیم. شاید با این کار موفق شویم قدمی هرچند کوچک در زمینه ترویج کتاب‌خوانی برداریم. با ما همراه باشید.


امروز به معرفی اپلیکیشن GoodReads می‌پردازیم. این اپلیکیشن از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است: خانه (Home)، کتاب‌های من (My Books)، جستجو (Search)، اسکن (Scan) و بیشتر (More). سعی می‌کنیم در مورد هر قسمت توضیحی بدهیم.


خانه (Home):
این قسمت دائما به‌روزرسانی می‌شود و در آن به معرفی کتاب‌های محبوب و کتاب‌هایی پرداخته می‌شود که بحث و تبادل نظر در موردشان بیشتر است. در خانه دسته‌بندی کتاب همراه با نامش و نام نویسنده‌اش نمایش داده‌ می‌شود. کاربر با لمس کادر سبزرنگ پایین هر کتاب می‌تواند آن را به قفسه کتابخانه‌اش اضافه کند. کاربران در این قسمت قادرند به اطلاعات هریک از این کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند، شرح کاربران دیگر در مورد این کتاب‌ها را بخوانند، در صورت تمایل شرحی برای کتاب بنویسند تا دیگران از آن استفاده کنند و البته به کتاب‌ها امتیاز دهند. کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوت به نمایش گذاشته می‌شوند و کاربر قادر است در دسته‌های موردعلاقه‌اش دنبال کتاب‌ بگردد. در بالای خانه نوار جستجویی وجود دارد که در آن کاربر می‌تواند براساس عنوان کتاب، نام نویسنده و شابک به جستجوی کتاب‌های موردنظرش بپردازد.

 


 


کتاب‌های من (My Books):
این قسمت، همان‌طور که از نامش پیداست، کتابخانه شخصی کاربر است. در این قسمت کاربر می‌تواند کتاب‌های موردعلاقه‌اش را در قفسه‌های پیش‌فرض بچیند، البته می‌توان قفسه‌های جدید هم به کتابخانه اضافه کرد. به‌طور پیش‌فرض کتابخانه کاربر سه قفسه دارد: خوانده‌شده، در حال خواندن و قصد خواندن. کاربر می‌تواند کتاب‌ها را براساس وضعیت مطالعه آنها در قفسه‌هایش قرار دهد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های کتابخانه امکان نمایش پیشروی کتاب‌های در حال مطالعه است؛ به این ترتیب که کاربر می‌تواند با مشخص کردن صفحه‌ای از کتاب که در حال مطالعه آن است میزان پیشروی خود را نمایش دهد و پس از هربار پیشروی در مطالعه وضعیت خود را به‌روزرسانی کند. در این قسمت نیز نوار جستجویی وجود دارد که کاربر می‌تواند با کمک آن به جستجوی قفسه‌های کتابخانه خود بپردازد.

 


 


جستجو (Search):
در قسمت جستجو کاربر می‌تواند کتاب‌ها را براساس عنوان، نویسنده و شابک جستجو کند. زیر نوار جستجو فیلتری وجود دارد که از طریق آن می‌شود کتاب‌ها را براساس عنوان، نویسنده یا هردو مرتب‌سازی کرد. پس از جستجو کاربر می‌تواند آماری از نتایج جستجو نیز دریافت کند.

 


 


اسکن (Scan):
در این قسمت، با اجازه کاربر، GoodReads می‌تواند با دسترسی به دوربین و اسکن بارکد کتاب مشخصات کتاب را نمایش دهد. به این ترتیب کاربر می‌تواند لیست کتاب‌های موجود در کتابخانه شخصی‌اش را به GoodReads اضافه کند.

 


 


بیشتر (More):
در این قسمت کاربر می‌تواند پروفایل کاربری‌اش را ویرایش کند، در شبکه اجتماعی GoodReads با دوستانش ارتباط برقرار کند، به دیگران پیام بفرستد و نوتیفیکیشن‌ها را ببیند. در این قسمت نام کاربری کنار عکس کاربر و پایین آن نیز تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه وی نمایش داده می‌شود.

 


 


این قسمت شامل بخش‌های بیشتری است که سعی ‌می‌کنیم هریک از آنها را هم توضیح دهیم.

در صورتی که کاربر به 20 کتاب امتیاز داده باشد، بخش پیشنهادات (Recommendations) به وی پیشنهادهای اختصاصی عرضه می‌کند.

 


 


بخش چالش مطالعاتی (Reading Challenge) این امکان را به کاربر می‌دهد تا برای هر سال خود چالش مطالعاتی در نظر بگیرد و اعلام کند در سال پیش رو قصد دارد چه تعداد کتاب مطالعه کند. پس از ایجاد چالش، کاربر می‌تواند آن را در فیس‌بوک و توییتر به اشتراک بگذارد. همچنین می‌تواند در این قسمت چالش مطالعاتی دوستان خود در GoodReads را مشاهد کند. با استفاده از گزینه تنظیمات می‌توان چالش مطالعاتی را تغییر داد.

 


 


گزینه اکتشاف (Explore) این امکان را به کاربر می‌دهد تا کتاب‌های دیجیتالی با دانلود بالا و نیز آخرین آپلود‌ها را ببیند، فهرستی از کتاب‌های جذاب و خواندنی مشاهده کند و در پایان به کشف کتاب بر اساس ژانر بپردازد.
گزینه دوستان من (My Friends) این امکان را به کاربران می‌دهد تا دوستانی به لیست خود اضافه کنند یا، با استفاده از فیس‌بوک، دوستانشان را به استفاده از GoodReads دعوت کنند.
گزینه گروه‌های من (My Groups) این امکان را به کاربر می‌دهد تا در گروه‌های کتابخوانی عضو شود و با دوستان جدیدی آشنا شود که سلیقه یکسانی با وی دارند.
گزینه رویدادهای ادبیاتی به معرفی این قبیل رویدادها براساس موقعیت جغرافیایی کاربر می‌پردازد.
گزینه کتاب‌های الکترونیکی من (My eBooks) به نمایش کتاب‌های الکترونیکی دانلودشده توسط کاربر می‌پردازد. اگر کاربر قبلا هیچ کتاب الکترونیکی‌ای دانلود نکرده باشد، می‌تواند با استفاده از گزینه یافتن کتاب‌های الکترونیکی (Find eBooks) در این صفحه به جستجو و دانلود کتاب الکترونیکی بپردازد.

 


 


بهترین کتاب‌های سال قبل (در اینجا 2014)، همان‌طور که از نامش پیداست، کتاب‌های محبوب و پرفروش سال قبل را نمایش می‌دهد.
با استفاده از گزینه تنظیمات کاربر می‌تواند اندازه متن را تغییر دهد. همچنین می‌تواند گزینه «اجازه می‌دهم دوستان فیس‌بوکم به‌صورت اتوماتیک مرا به شبکه مطالعاتی خود اضافه کنند» را غیرفعال کند یا کلا از GoodReads خارج شود. همچنین در گوشه بالای سمت راست این صفحه می‌تواند به گزینه درباره GoodReads دسترسی پیدا کند.


امیدوارم با معرفی این اپلیکیشن قدمی هرچند کوچک در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برداشته باشیم.
از مطالعات خود لذت ببرید و با ایجاد چالش مطالعاتی و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی دیگران را به کتاب‌خوانی ترغیب کنید!

دانلود GoodReads برای iOS

دانلود GoodReads برای اندروید

دانلود GoodReads از کافه بازار

کاربران ویندوزفون و بلک‌بری نیز می‌توانند از این لینک استفاده کنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار