|
|
کدخبر: ۱۸۴۰۳۹

روزانه تعداد زیادی از مردم شهر تهران جهت تردد و جابه‌جایی از ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت استفاده می‌کنند وضعیت اتوبوس‌های تهران به دلیل فرسودگی و یا کمبود ناوگان با گلایه و انتقاد شهروندان مواجه بوده است و این مسأله در شرایط کرونا حادتر شده به طوری که مسافران اتوبوس‌ها معتقدند به دلیل کمبود اتوبوس آمار مسافران گاهی بسیار زیاد است و امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

تا قبل از شیوع کرونا آمار مسافران اتوبوس‌ها به بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در روز می‌رسید و هر چند در حال حاضر نسبت به آن زمان آمار مسافران کاهش یافته ولی همچنان به گفته مدیران شهری آمار مسافران حدود نیم میلیون نفر در طول روز است.

پایتخت بیش از 5 هزار و 500 تا 6 هزار اتوبوس دارد که بخش زیاد یاز این اتوبوس‌ها فرسوده است و مدیران شهری جهت نوسازی این اتوبوس‌ها هر چند اقداماتی را انجام دادند ولی معتقدند که همکاری نکردند دولت سبب شده این موضوع به کندی پیش رود. چندی پیش مدیران شهرداری خبر از ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت دادند و اعلام کردند که قرار است امسال نسبت به سال گذشته اتوبوس‌های بیشتری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین 1335 به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد.طی این 65 سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند سال 99 به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

درباره سرانجام خرید اتوبوس‌های نو برای پایتخت و ماجرای برگزاری مناقصات در این زمینه، وضعیت کرونا در اتوبوسرانی، بیمه رانندگان اتوبوس، علت تجمع اخیر برخی از رانندگان و سرانجام واکسیناسیون رانندگان همچنین ضدعفونی اتوبوس ها و وضعیت فرسودگی این ناوگان محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پاسخ میدهد.

مناقصه ای که در مرحله اول برنده ای نداشت

مدتی پیش اعلام کردید که قرار است مناقصات مربوط به خرید اتوبوس در پایتخت برگزار شود سرانجام مناقصات به کجا رسید و نتیجه آن چه شد؟

مناقصات مربوط به خرید اتوبوس مدتی پیش برگزار شد ولی متأسفانه هیچ برنده‌ای نداشت بنابراین دوباره این مناقصه را تجدید کردیم و پاکت مربوطه قرار است یکشنبه هفته آینده بازگشایی شود. 120 اتوبوس، 100 مینی‌بوس و 20 دستگاه ون مخصوص جانبازان و معلولین قرار است از طریق این مناقصات خریداری و تهیه شود که امیدواریم با برنده داشتن مناقصات این نتیجه به زودی محقق شود.

اگر برگزاری مناقصه دوباره برنده‌ای نداشت آیا راهکار دیگری دارید که بتوانید اتوبوس نو برای تهران خریداری کنید؟

بله، اگر مناقصه برنده‌ای نداشت که البته امیدواریم داشته باشد از سایر ظرفیتهای قانونی برای خرید اتوبوس استفاده می‌کنیم ترک تشریفات از جمله این راهکارها است مثلا مجوز خاص از شورا بگیریم و مذاکرات خرید را انجام دهیم که این موضوع در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه مناقصه چه خواهد شد؟

مدیریت شهری کنونی به دلیل اینکه اتوبوس‌های اندکی برای شهر تهران خریداری کرده مورد نقد واقع شده است به طور کلی چه تعداد اتوبوس برای تهران در این مدت تهیه شد؟

از زمانی که من به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی مشغول فعالیت شدم 250 دستگاه اتوبوس خریداری کردم و برای خرید 50 اتوبوس برقی هم 160 میلیارد تومان از دولت گرفته‌ایم که نمونه آن در گمرک قزوین بوده و به صورت پایلوت قرار است اتوبوس برقی در جمهوری ـ بهارستان مورد استفاده قرار گیرد وا گر مناقصات هم جواب دهد در مدت کوتاهی اتوبوس نو برای تهران خواهیم داشت این در حالی است که در شرایط کرونا قرار داریم و درآمدمان به شدت کاهش یافته و از طرفی افزایش تورم و نرخ ارز را شاهد بوده‌ایم.به طوری کلی حدود 400 دستگاه اتوبوس تا پایان سال 99 توسط این دوره از مدیریت شهری خریداری شده است و امسال هم بنا داریم 500 مورد دیگر ناوگان نو برای تهران خریداری و تهیه کنیم.

ناگفته نماند که در حال حاضر 3500 دستگاه اتوبوس تهران فرسوده است و با توجه به عدم اختصاص اتوبوس‌های جدید از سوی دولت به آمار اتوبوس‌های فرسوده افزوده شده که ما تلاش کرده‌ایم اقداماتی را بازسازی و اورهال اتوبوس‌های فرسوده انجام دهیم و از محل تبصره 18 نیز اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

محل تامین اعتبار برای خرید اتوبوس

چه میزان از درآمد حاصل از طرح ترافیک برای خرید اتوبوس استفاده شده است؟

من در مورد درآمد و پول حاصل از طرح ترافیک اطلاعی ندارم برای تأمین اتوبوس از ردیف بودجه شهرداری استفاده می‌کنیم و اوراق مشارکت هم در این زمینه مورد استفاده است که احتمالاً ردیف اعتباری که ما می‌گیریم شاید بخشی از آن مربوط به درآمد حاصل از طرح ترافیک در شهرداری باشد.

وضعیت ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی

آخرین وضعیت ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی پایتخت چگونه است؟

متأسفانه طی اردیبهشت آمار ابتلا به کرونا در اتوبوسرانی افزایش یافت ولی در حال حاضر شیب آن کاهشی شده و از 90 نفر کرونا مثبت در طول روز به کمتر از 40 نفر رسیده‌ایم که روز گذشته این آمار 38 مورد بود. تعداد کل فوتی‌های ناشی از کرونا هم در اتوبوسرانی اعم از پرسنل و رانندگان 14 نفر بوده است.

هنوز از واکسن رانندگان خبری نیست

سرانجام واکسیناسیون رانندگان اتوبوس به کجا رسید؟

متأسفانه علیرغم نامه‌نگاری‌ها و مذاکراتی که انجام گرفته تا الان خبری از تغییر اولویت تزریق واکسن به رانندگان اتوبوس نبوده و این قشر همراه با رانندگان تاکسی در اولویت سوم تزریق واکسن قرار دارند. که ما لیست رانندگان هم مربوط به بخش خصوصی و عمومی به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌ایم و اگر نوبت رانندگان برسد با هم اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار