|
|
کدخبر: ۱۸۴۱۰۵

اگر دستگاه‌های شما مانند تلفن همراه، رایانه، تبلت و غیره بیش از حد داغ میکنند، اگر قبض برق شما در چند وقت گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده و اگر رایانه شما کندتر از قبل کار میکند، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

شاید شما هم این روزها واژه‌هایی چون رمزارز و ارزدیجیتال را زیاد شنیده‌ باشید اما این درحالیست که با گذشت یک دهه از پیدایش رمز ارزها هنوز افراد زیادی از آن اطلاع کافی ندارند و یا بی اطلاع هستند.

به گزارش حانیه شوقعلی نیری رمزارزها به پول ها و ارزهای دیجیتالی گفته میشود که به صورت رمزنگاری شده و نامتمرکز ایجاد شده اند، در واقع رمزارزهای نامتمرکز برخلاف ارزهای سنتی تحت نظارت هیچ نهاد و سازمانی نیستند و بدون واسطه بین افراد ردو بدل میشوند، هویت و مکان افراد کاملا نامشخص و به نوعی غیرقابل ردیابی است. اولین رمز ارز نامتمرکز، بیت کوین، در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد که همچنان هویت او نامشخص است. با وجود اینکه سرمایه گذاری در رمز ارزها ممکن است سودآوری بیشتری نسبت به بازار بورس، طلا و غیره داشته باشد اما خطرهای زیادی از جمله هک شدن و ازدست دادن یک شبه همه سرمایه را با خود به دنبال دارد.

هم اکنون رمزارزهای بسیاری با نام های گوناگون مانند اتریوم، ریپل، مونرو و غیره وجود دارند. تولید و خلق برخی از رمزارزها مانند بیت کوین با ماینینگ و توسط دستگاهی با عنوان ماینر یا Asic  انجام میگیرد که تنوع بالایی دارند و در سراسر دنیا افراد زیادی از این طریق مشغول به استخراج رمزارزها هستند.

رشد و محبوبیت بالای رمزارزها در سال‌های اخیر، موجب شد تا مجرمان سایبری با روش‌های جدید افراد زیادی را قربانی رسیدن به رمزارزها کنند.

کریپتوجکینگ نیز، یکی از انواع این سواستفاده‌ها و به نوعی حمله سایبری میباشد که هکر توسط آن به سیستم قربانی نفوذ کرده و بدون اجازه از توان پردازشی آن استفاده و اقدام به استخراج رمزارزها میکند.

کلیک بر روی لینک های الوده‌ای که توسط ایمیل ها و یا تبلیغات اینترنتی به دست افراد میرسند و اجرای آنها، باعث فعال شدن کدهای استخراج بر روی رایانه میشود.

درحال حاضر راهی برای توقف کریپتوجکینگ وجود ندارد اما تا حدی میتوان با آن مقابله‌ کرد:

بهتر است هر از گاهی از انتی ویروس‌ها برای اسکن سیستم خود استفاده کنید.

از ابزارهای مسدود کننده تبلیغات و هرزنامه ها در صفحات وب استفاده کنید.

دستگاه ها و مرورگرهای خود را بروز نگه دارید و در صورتی که با داغ شدن و کندی دستگاه یا افزایش قبض برق یا موارد مشابه مواجه شدید به اشخاص فنی مراجعه کنید.

و در پایان:

با افزایش ارزش رمزارزها، روش‌های حمله و نفوذ به سیستم ها نیز در حال تکامل است، بهتر است با آگاهی از جدیدترین روش های کلاهبرداری، از خطراتی که ممکن است حتی بدون دخالت ما رخ دهد پیشگیری کنیم.

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار