|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۲۸

روزانه زمان بسیار ی را در فضای مجازی به سر میبریم اما آیا واقعا همه چیز همانطور است که ما میبینیم؟

شاید صحبت از شبکه‌های اجتماعی و تاثیراتی که تا کنون بر زندگی فردی و اجتماعی افراد گذاشته، کلیشه‌ای و تکراری به نظر بیاید، اما واقعیت اینگونه نیست و اثراتی که با دیدن محتواهای منتشر شده در این فضا ایجاد میشود به قدری عمیق است که روزانه در کشورهای مختلف تحقیقات جدیدی انجام میشود تا عمق و تاثیر شدید آن را بیشتر نشان دهد. در این نوشته شما را با سندرومی آشنا میکنیم با نام ((سندروم اردک)) که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده و یا خودشان درگیر آن هستند.

حتما تا بحال به تماشای اردک‌هایی که بر روی سطح آب در حرکت هستند نشسته و از آرام بودن آنها احساس آرامش زیادی دریافت کرده اید، اما کافیست به زیر آب نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که اردک ها چگونه دیوانه وار در حال پا زدن هستند تا غرق نشوند و روی آب بمانند، حال بهتر است کمی به عقب برگردیم و‌ به صفحات مجازی خود نگاهی بیندازیم، در طول روز ما شاهد افرادی هستیم که به گونه ای افراطی و اغراق آمیز سعی در شاد و موفق نشان دادن خودشان و نمایش خوش گذرانی‌هایشان دارند بطوریکه گاهی اوقات با دیدن این صحنه ها حس حسرت و ناامیدی به ما دست میدهد.

 در واقع میتوان گفت سندروم اردک، همان تصاویر شاد و خوشبختی است که در فضای مجازی منتشر میشود در حالیکه شخص در واقعیت با مشکلات زیادی رو به رو میباشد. این اصطلاح توسط پژوهشگران دانشگاه استنفورد و در پی خودکشی چند دانشجو ابداع شد در حالیکه با بررسی صفحات مجازی آنها مشخص شد که تصاویر شاد و جملات مثبت و امید بخشی را منتشر میکردند که در ظاهر نشان میداد زندگی آرام و بی دغدغه‌ای دارند اما در واقعیت و دور از فضای مجازی با مشکلات زیادی مواجه‌ و کاملا تحت فشار بودند.

افرادی که دچار سندروم اردک هستند بواسطه افسردگی و اضطراب زیادی که دارند مستعد ابتلا به سایر مشکلات روانی میباشند آنها سعی میکنند خود را بی نقص و شاد نشان دهند اما در واقعیت آشفته و نگران هستند و بصورت افراطی در تلاش هستند تا مورد پسند و تشویق دیگران قرار گیرند ، از اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند و در صورتی که با انتقادی مواجه شوند احساس شکست و سرخوردگی پیدا میکنند .

بنظر میرسد سندروم اردک علاوه بر اینکه میتواند باعث مشکلات زیادی برای شخص مبتلا شود ، میتواند بینندگان آنها به ویژه افراد متاهل را هم با مسائل زیادی رو به رو کند. از جمله این مشکلات میتوان به از بین رفتن اعتماد به نفس، احساس حسرت و ناامیدی و مقایسه مداوم زندگی خود با دیگران اشاره کرد.

در حال حاضر درمان تخصصی برای این سندروم وجود ندارد اما با مدیریت استرس و برنامه های روان درمانی زیر نظر پزشک مختصص میتوان آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

 

در آخر:

به خاطر داشته باشید زندگی هیچکس آنقدر کامل نیست که در رسانه های اجتماعی به نظر میرسد چرا که افراد تمایل دارند فقط نکات برجسته زندگی خود را به اشتراک بگذارند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار