|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۷۰

با ما همراه باشید و رسپی 15نوع مافین مختلف با رسپی های متفاوت را یاد بگیرید.

روش پخت مافین سیب: 

مافین سیب نوعی مافین آمریکایی سریع و سالم است که برای وعده عصرانه بسیار مناسب است. این مافین ، در واقع نان سریع است که در قالب های تک نفره درست میشود. نان های سریع (Quick bread) به نان هایی گفته می شود که در انها از خمیر مایه استفاده نمی شود و نیازی به استراحت برای ور امدن خمیر ندارد. 

  

 

اینجا بخوانید:

 

روش پخت مافین هویج

 

 

روش پخت مافین پسته ای

 

 

مواد لازم برای تهیه مافین سیب : 

شکر قهوه ای  یک دوم پیمانه 
پودر زنجبیل یک دوم ق غ 
سیب ۱ عدد بزرگ 
آب لیمو ترش تازه ۲ ق چ 
آرد شیرینی پزی یک و دو سوم پیمانه 
بکینگ پودر ۱ ق غ 
سبوس گندم یک هشتم پیمانه 
شیر ۱ پیمانه 
نمک یک هشتم ق چ 
روغن مایع یک چهارم پیمانه 
دارچین ۱ ق غ 
تخم مرغ تخم مرغ ۱ عدد 

 

 

PicsArt_02-09-08.46.24

 

 

روش پخت  : 

برای درست کردن مافین سیب می توانید از سینی کاپ کیک استفاده کنید و دقیقا عین کاپ کیک، کاغذ (کپسول) بندازید. یا می توانید از  کاغذهای مقوایی مخصوص مافین استفاده کنید. 

 

درصورتیکه از سینی و کاغذ کاپ کیک استفاده می کنید، یک سینی دوازده تایی رو حاضر کنید.  

 

فر روی ۱۹۰ درجه ی سانتی گراد، معادل ۳۷۵ درجه ی فارنهایت یا درجه ی ۵ فر روشن کنید تا گرم شود. 

 

مواد لازم را آماده کنید. در صورتیکه سبوس گندم ندارید می توانید آن را حذف کنید. 

 

پاکت یا ظرف آرد را هم بزنید و با قاشق پیمانه ها را پر کنید، سرش را صاف کنید و بعد الک کنید. 

 

شیر و تخم مرغ هم دمای محیط باشن. 

 

آرد را یک بار الک کنید و بار دوم سبوس گندم را همراه آرد الک کنید. 

 

سبوس، جدار خارجی گندم است که دارای مواد فسفردار، انواع ویتامین‌های B ،‌آهن و منیزیم است. در آرد های سفید شده، مثل آردی که در قنادی استفاده می شود سبوسِ گندم حین آسیاب جدا می شود. 

 

وقتی سبوس از غلات جدا می‌شود، ویتامین‌های B1 یا تیامین، B3 یا نیاسین و بیوتین در انها کم می شود. دلیل اصلی اضافه کردن سبوس به دستورهای نانی که آردِ سفید شده دارند، جبران کمبود ویتامین B داخل ارد است. 

 

سعی کنید سبوس را تهیه کنید و از رسپی هایی که سبوس دارد حذفش نکنید. پودر سبوس گندم را می توانید از سوپرمارکت ها یا عطاری ها تهیه کنید. 

 

نحوه ی درست کردن اکثر مافین ها به این صورت است که در یک کاسه مواد خشک و در کاسه ی دیگری مواد تر با هم مخلوط می کنیم و در انتها این دو کاسه به هم اضافه می شوند. 

 

برای آماده کردن کاسه ی مواد خشک، آرد و سبوس الک شده را داخل یک کاسه تمیز بریزید، بیکینگ پودر و نمک را به مواد اضافه کنید. 

 

پودر دارچین و زنجبیل را هم به کاسه ی مواد خشک اضافه کنید. اگر طعم زنجبیل را دوست ندارید یا تهیه اش مشکل است می توانید حذف یا با دارچین جایگزین کنید. 

 

یک چهارم پیمانه از شکر قهوه ای هم به مواد خشک اضافه کنید. 

مواد خشک را حسابی با ویسک هم بزنید تا یک دست شود و مواد یک نواخت بین هم پخش شود. کاسه ی مواد خشک را کنار بگذارید. 

 

سیب را پوست کنید و به صورت نگینی برش دهید. سیب ها را داخل یک کاسه بریزید و دو قاشق چایخوری آبلیمو بهش اضافه کنید. سعی کنید از لیمو ترش تازه استفاده کنید. 

 

یک چهارم پیمانه شکر قهوه ای هم به سیب ها اضافه کنید. خوب هم بزنید تا شکر و آبلیمو به خورد سیب بره و سیب طعم دار شود. حالا کاسه ی مواد تر را آماده کنید. شیر را در یک کاسه ی تمیز بریزید. 

 

روغن مایع رو به شیر اضافه کنید. شما از هر روغن بی طعم و بویی می تونید استفاده کنید. تخم مرغ رو به مواد اضافه کنید و بعد مخلوط شیر، روغن و تخم مرغ را ویسک کنید. 

 

سیب رو به مواد تر اضافه کنید و به آرومی با لیسک مخلوط کنید. 

کاسه ی مواد خشک و تَر آماده است. حالا یک گودی وسط مواد خشک ایجاد کنید. 

 

مواد تر رو بریزید وسط مواد خشک و با ویسک یا لیسک مخلوط کنید. فقط و فقط در حدی هم بزنید که آرد توی مواد دیده نشود. زاید منخلوط کردن باعث له شدن سیب ها می شود. 

 

با اسکوپ بستنی یا قاشق از مواد بردارید و توی کاغذهای مافین بریزید.قالب ها رو تا دو سوم پر کنید. اگر مایلید می تونید روی مواد پودر قند الک کنید. 

 

سینی رو به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه توی فر قرار بدید، بعد از ۲۰ دقیقه چک کنید، سر مافین ها باید از کاغذ بالا زده باشه و طلایی شده باشن و خلال دندون رو که وسط مافین فرو کنید تمیز در بیاد. 

 

بعد از پخت سینی رو روی توری خنک کننده قرار بدید و وقتی کمی خنک شد مافین ها رو سرو کنید. مافین معمولا بصورت گرم سرو می شود. 

 

 

 

روش پخت مافین ساده: 

 

مافین‌ها به این دلیل که یکی از ساده‌ترین دستورهای پخت را در میان انواع شیرینی دارند محبوب شده‌اند. اما آنچه این شیرینی خوشمزه را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده است ماندگاری بالای آن است.  

 

این شیرینی در دمای اتاق حدود پنج روز سالم مانده و قابل‌ استفاده خواهد بود. همچنین با فریز کردن آن می‌توانید زمان نگهداری آن را افزایش دهید.  

 

شما می‌توانید این دسر خوش‌طعم و سالم را با میوه‌های دلخواه‌تان تزیین کنید یا اینکه کرم‌های خوش‌عطر و رنگی را برای تزیین مافین‌ها آماده کنید.  

 

در این مطلب طرز تهیه مافین به ساده‌ترین روش را به شما آموزش می‌دهیم. با کمی خلاقیت می‌توانید هر مافین را به شکل متفاوتی تزیین و سرو کنید. 

 

 

مواد لازم برای تهیه مافین 

 

 

PicsArt_02-09-08.46.07

 

 

 

مخصوص پخت مافین۱۲ عدد 

آرد دو و نیم فنجان 

شکر نصف فنجان 

بیکینگ‌پودر یک قاشق غذاخوری 

نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری 

شیر پرچرب کاله   یک و یک‌چهارم فنجان 

روغن گیاهی نصف فنجان 

تخم‌مرغ یک عدد 

وانیل یک قاشق چای‌خوری 

 

 

شکلات چیپسی، میوه یا خشکبار برای مخلوط کردن در مواد مافین و تزئین کیک‌ها مناسب هستند. 

 

 

برای شروع، اولین قدم این است که سینی و فر را آماده کنید. سپس، 12 کاپ مخصوص پخت مافین در آن قرار دهید. بعد از آن، در یک‌ کاسه بزرگ آرد، شکر، بیکینگ‌ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. 

 

 

حالا وقت مخلوط کردن ترکیبات دیگر است. شیر، روغن، تخم‌مرغ و وانیل را باهم ترکیب کنید. سپس مواد را هم بزنید تا ساختاری کاملا یکدست پیدا کنند. حالا این ترکیب را به مخلوط آرد، شکر، بیکینگ‌پودر و نمک اضافه کنید و با استفاده از قاشق یا همزن باهم مخلوط کنید. 

 

 

 

درصورتی‌که تمایل داشته باشید خشکبار یا شکلات چیپسی به مافین اضافه کنید، حالا زمان مناسبی است. البته بهتر است در اضافه کردن این مواد زیاده‌روی نکنید. 

 

 

 

به همین راحتی به مرحله آخر رسیدیم. حالا مواد تهیه‌شده را به‌طور مساوی در کاپ‌های کاغذی مخصوص پخت کیک بریزید. مافین ها را در حرارت 200 درجه سانتی‌گراد تا حدی در فر نگهدارید تا حالت طلایی قهوه‌ای پیدا کنند. این حالت در حدود 20 دقیق رخ می‌دهد. 

 

نکته:

  • با همین روش ساده تهیه مافین، می‌توانید کیک‌هایی با شکل و طعم متفاوت را آماده کنید. اگر می‌خواهید در روزهای پایانی تابستان، یک دسر سرد و خوشمزه اما ساده را آماده کنید، می‌توانید سراغ مافین بستنی بروید.  

 

  • در روزهای سرد هم با شکلات گرم و آب‌شده‌ای که روی مافین‌تان می‌ریزید، می‌توانید ترکیبی خوش‌طعم را ایجاد کنید. 

 

  • اگر مایل هستید طعم‌های بیشتری از مافین مثل: مافین با طعم موز و مافین با طعم خرمالو را امتحان کنید. همینطور اگر طرفدار قهوه هستید، مافین موکا پیشنهاداتی هستند که می‌توانید از دستور تهیه آن‌ها برای درست کردن یک دسر مافین خوشمزه استفاده کنید. 

 

 

 

روش پخت مافین شکلاتی 

 

مافین شکلاتی یک شیرینی فوق العاده خوشمزه و مورد پسند کودکان است که چه بهتر که با مواد اولیه سالم و مطمئن در داخل منزل تهیه شود .  

 

همچنین به عنوان یک عصرانه لذیذ به مراه چای میتواند شیرینی بخش لحظاتتان باشد . امیدوارم از طرز تهیه مافین شکلاتی نهایت لذت را ببرید . 

 

مافین یک نوع شیرینی بسیار جالبی است که خیلیا اون رو با کیک یزدی اشتباه میگیرن، دلیلشم اینه که ظاهر مافین بسیار شبیه به کیک یزدی میمونه. البته این شباهت بسیار جالبه چون که خیلی ها با خوردن اون سورپرایز میشوند. 

 

مواد لازم طرز تهیه مافین شکلاتی 

 

 

 

آرد 

۲۵۰ گرم 

پودر کاکاؤ 

۵۰ گرم 

شکر قهوه ای 

۱۵۰ گرم 

چیپس شکلاتی 

۱ لیوان 

کره 

۱۱۰ گرم 

تخم مرغ 

۲ عدد 

بکینگ پودر 

۱ قاشق چای خوری 

وانیل 

۱/۴ قاشق چای خوری 

شیر 

۱ لیوان 

 

 

 مراحل پخت طرز تهیه مافین شکلاتی 

 

 

PicsArt_02-09-08.47.23

 

 

 

ابتدا در یک ظرف مناسب ۲ عدد تخم مرغ را شکسته و سفید و زرده را باهم به مدت ۴ تا ۵ دقیقه هم زده به همراه وانیل تا تخم مرغ ها کاملا سفید شوند . 

 

 

سپس در ظرف دیگر شکر را اضافه کرده و کره را که به دمای محیط رسیده اضافه میکنیم و چند دقیقه با همزن زده تا شکر و کره کاملا یکدست شوند . سپس آرد سه بار الک شده را اضافه کرده بکینگ پودر را هم با آرد به مواد اضافه کرده در این مرحله هم زن برقی را کنار گذاشته و با یک قاشق مواد وا بهم مخلوط کرده . 

 

 

سپس تخم مرغ های زده شده را به ترکیب اضافه کرده و یک لیوان شیر جوش آمده که در دمای محیط از حرارت افتاده و ولرم شده را به مواد اضافه میکنیم . 

 

 

 

توضیح لازم این که مقدار آرد گفته شده ثابت نیست بلکه نسبت به سبکی و سنگینی هر آردی مقدار آن تا چند گرم متغیر است . پس در صورتی که مواد ما احتیاج به آرد بیشتری دارد به مقدار لازم آرد را اضافه میکنیم. 

 

 

سپس شکلات های چیپسی را هم اضافه کرده و یک هم مختضر زده . 

 

خمیر آماده شده را داخل قالب های مافین ریخته و داخل سینی فر بچینید. 

 

 

سپس فر را که از نیم ساعت قبل با درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کرده ایم قرار میدهیم به مدت ۱۵ دقیقه . و همانطور که همه میدانیم قدرت هر فر با دیگری متقاوت است پس بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان پخت مافین است . 

 

 

برای اینکه مافین ها گنبدی شکل شود با یک چاقو که چرب شده است روی مافین ها را یک ضبدر میزنیم این کار باعث میشود مافین ها بشکل گنبدی پف کند . نکته دیگر اینکه ۲/۳ قالب مافین را از مواد پر کنیم . 

 

 

مواد لازم جهت مافین شکلاتی پنیری: 

 

در زیر ابتدا به بیان مواد لازم جهت تهیه مافین شکلاتی پنیری میپردازیم 

 

 

اینجا بخوانید:

 

طرز پخت پودینگ مغزدار

 

 

 

PicsArt_02-09-08.47.39

 

 

 

 

مواد لازم برای تهیه مافین شکلاتی پنیری: 

آرد یک و سه چهارم پیمانه 

شکر   سه چهارم پیمانه 

شکلات چیپسی   سه چهارم پیمانه 

بیکینگ پودر 2قاشق ای خوری  

ماست     200گرم 

روغن 4قاشق غذا خوری 

کره ذوب شده     4قاشق غذا خوری  

تخم مرغ یک عدد 

عصاره وانیل     یک دوم قاشق چای خوری  

 

 

 

پنیر مافین شکلاتی:

 

پنیر خامه ای 200گرم 

شکر یک سوم پیمانه 

عصاره وانیل   یک دوم قاشق چای خوری 

 

 

 

دستور پخت مافین شکلاتی پنیری: 

 

1- فر رو با دمای ۱۹۰ درجه گرم کنید داخل قالب مافین کپسول نسوز بذارید 

 

 
2- در یک کاسه ی بزرگ مواد خشک شامل ارد،شکر،پودر کاکایو و بکینگ پودررو باهم مخلوط کنید 

 

 
3- در یک کاسه ی دیگر ماست،روغن،کره،عصاره ی وانیل و تخم مرغ رو خوب بزنیدو به میکس ارد اضافه و ترکیب کنید 

 

 
4- شکلات های چیپسی نسوز رو بریزید و هم بزنید تا مخلوط شود 

 

 
5- پنیر خامه ای رو همراه تخم مرغ،شکر و عصاره ی وانیل خوب بزنید تا کامل سبک بشه 

 

 
6- یک قاشق از مواد شکلاتی رو بر دارید داخل قالب بریزید و بعد یک قاشق از مواد پنیری رو بردارید و روی مواد شکلات بریزید و با خلال دندون یکم زیرو رو کنید 

 

 
7- زمان ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر بپزید با خلال دندون چک کنید تا مطمین بشید کامل پخته 

 

 
8- بعد از پخت اجازه بدید کامل خنک بشه. 

 

 

روش پخت مافین کشمش و گردو: 

 

 

اینجا بخوانید:

 

روش پخت شیرینی ارده خانگی

 

 

 

PicsArt_02-09-08.46.48

 

 

 

 

 

مواد لازم جهت پخت مافین کشمش و گردو: 

آرد 1پیمانه 

شکر یک دوم پیمانه 

تخم مرغ   2عدد 

شیر   یک چهارم پیمانه(ولرم باشد) 

کشمش و گردو   یک چهارم پیمانه (نگینی خرد شده) 

وانیل یک چهارم قاشق چای خوری 

بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری 

روغن مایع مخصوص سرخ کردن یک سوم پیمانه 

 

 

 

روش پخت مافین کشمش گردو: 

 

1- فر رو با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید 

 

 
2- تخم مرغ هارو بشکنید و داخل کاسه ای نسبتا بزرگ بریزید و بعد شکر و وانیل رو اضافه کنین و به مدت ۱۰ دقیقه با هم زن برقی بزنید 

 

 
3- بعد آرد و بیکینگ پودر رو در ظرف دیگه ای مخلوط کنید 

 

 
4- شیر رو ولرم کنین و به طور متناوب آرد و شیر رو اضافه کنین و با لیسک در این مرحله هم بزنید تا مخلوط یک دست بشه و روغن رو اضافه کنین و در نهایت گردو و کشمش رو اضاف کنید. 

 

 
5- مواد رو داخل قالب های مافین بریزید(داخل قالبهای کاغذی مافین بریزید.مواد رو سر پر داخل هر قالب نریزین تا جای پف هم داشته باشه.زمانی که کیک بالا اومد دما رو ۱۷۵ درجه بذارین و ۲۵ دقیقه حدودا زمان بدین تا کیک ها پخته بشه). 

 

 

 

روش پخت مافین مغز دار 

مافین مغزدار با کرم وانیل از جمله شیرینی‌هایی است که مورد علاقه همه گروه‌های سنی به خصوص بچه‌ها قرار می‌گیرد. در این مطلب طرز تهیه این شیرینی خوشمزه آموزش داده شده است. 

 

کیک مافین مغزدار شکلاتی و وانیلی ترکیبی فریبنده و ساده از آرد، کره، شکر و تخم مرغ به همراه مقدار زیادی عصاره وانیل است. وانیل عطر و طعم وانیلی فوق العاده‌ای را به این کاپ‌کیک‌ها می‌بخشد. 

 

 اگر شما هم تا به حال دستورالعمل‌های زیادی را برای تهیه انواع کاپ‌کیک شکلاتی مثل کیک مافین دو رنگ امتحان کرده‌اید، احتمالا موافق هستید که کیک مافین مغزدار شکلاتی می‌تواند انتخاب وسوسه‌انگیزی برای هر سلیقه‌ای باشد. 

 

 

مواد لازم برای کیک مافین: 

 

 

آرد: یک و ۱/۳ لیوان 
شکر: ۳/۴ لیوان 
تخم مرغ:  ۲ عدد 
کره: ۱۵۰ گرم 
شیر: ۱/۲ لیوان 
بکینگ پودر:  یک قاشق چای‌خوری 
نمک:  ۱/۸ قاشق چایخوری  

اسانس وانیل نصف قاشق چای خوری 

 

مواد مغز مافین و کرم وانیلی 

 

کره: ۲۰۰ گرم 
شکر: یک و نیم لیوان 
پودر قند: یک و نیم لیوان 
شیر: ۳ قاشق غذاخوری 
آرد:  یک و ۱/۴ لیوان 
نمک: یک قاشق چای‌خوری 
چیپس شکلاتی: ۱/۲ لیوان 
اسانس وانیل: مقداری 

 

طرز تهیه مغز مافین 

 

 

ابتدا باید مواد میانی مافین (مغز مافین) را آماده کنید، نصف کره را در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود سپس همراه با نصف شکر به مدت ۲ دقیقه با همزن بزنید تا دارای بافتی کرکی شود، نصف شیر و چند قطره اسانس وانیل اضافه کنید و بزنید تا یکدست شود. 

 

 

سپس آرد، شکلات چیپسی و نصف نمک را اضافه و با قاشق مخلوط کنید ( فقط تا حدی هم بزنید که مواد ترکیب شوند ). 

 

 

با قاشق از خمیر بردارید و به شکل گرد حالت دهید، مواد را داخل قالب‌های مافین بگذارید، روی قالب را با نایلون پوشش دهید و حداقل ۵ ساعت در یخچال بگذارید تا مواد خوب سرد و سفت شوند ( پیشنهاد می‌شود خمیر میانی مافین را یک شب در یخچال استراحت دهید ). 

 

 

طرز تهیه کرم روی مافین 

 

برای تهیه کرم روی مافین باقی مانده کره و شکر را داخل کاسه‌ای بریزید و بزنید تا نرم و یکدست شود. سپس پودر قند، باقی مانده شیر، نمک و مقداری وانیل اضافه کنید، بزنید تا بافتی مانند خامه پیدا کند. 

 

 سپس کرم را تا زمان آماده شدن کیک در یخچال قرار دهید. 

 

طرز تهیه کیک مافین 

 

برای تهیه کیک مافین ابتدا فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود، کره را در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شود سپس همراه با شکر ۳ دقیقه بزنید تا دارای بافتی کرمی شود ، تخم مرغ‌ها را به نوبت اضافه کنید و بزنید. 

 

آرد، بکینگ پودر و نمک را در یک کاسه با هم مخلوط کنید، شیر و وانیل را نیز مخلوط کنید. 

 

سپس مخلوط آرد و شیر را کم کم به مواد دیگر اضافه و به آرامی مخلوط کنید تا خمیر کیک یکدست شود ( مقداری آرد و مقداری شیر و مجدد مقداری آرد و مقداری شیر و به همین صورت انجام دهید تا مواد تمام شوند ، دقت کنید که با آرد شروع شود و با آرد به پایان برسد). 

 

قالب‌های مافین را از یخچال خارج کنید و مایه کیک را روی مواد میانی که در یخچال استراحت داده بودید بریزید، با قاشق مغزی مافین را به سمت پایین هدایت کنید، با مایه کیک روی مواد میانی را بپوشانید. 

 

سپس قالب را داخل فر که از قبل روشن کرده‌اید و گرم شده است به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا کیک‌ها پخته و طلایی شوند. 

 

پس از پخت مافین را از فر خارج کنید و کناری قرار دهید تا خوب سرد شود سپس با کرم وانیلی و شکلات چیپسی و... تزیین و سرو کنید. 

 

فوت‌وفن‌های پخت کیک مافین  

 

۱- برای یکدست شدن ظاهر کیک‌ها می‌توانید در صورت نداشتن قالب کاپ کیک برای اندازه گیری از لیوان دسته‌دار فرانسوی استفاده کنید. 

 

 

۲- اگر احساس می‌کنید که این میزان از مواد اولیه برای شما زیاد است، می‌توانید آن را نصف کنید.  

 

 

۳- بعد از پایان مراحل پخت، کیک مافین را از قالب جدا کنید و اجازه دهید تا خنک شود. 

 

 

۴- برای عالی شدن طعم کیک، می‌توانید از ترکیب شکر و دارچین به عنوان لایه روی کیک استفاده کنید. 

 

 

۵- کیک مافین با کاپ کیک متفاوت است. 

 

 

۶- این کیک‌ها برخلاف کاپ کیک‌های خیس، بافت و شکلی نسبتاً خشک دارند. 

 

 

۷- کالری کیک‌های مافین وانیلی برابر با ۳۷۶ و چربی آن ۱۵ گرم است. 

 

 

۸- اگر دوست دارید می‌توانید از ترکیب توت فرنگی یا تمشک برای سرو این کیک‌های لذیذ استفاده کنید. 

 

 

۹- در صورتی که عاشق قهوه هستید، هیچ محدودیتی برای اضافه کردن قهوه به مواد اولیه کیک وانیلی و کیک شکلاتی وجود ندارد. 

 

 

۱۰- ترکیب مارمالاد، کرم فین و شکلات برای مغز کیک مافین وانیلی می‌تواند واقعاً هیجان انگیز باشد. 

 

 

۱۱- در صورت تمایل روی مافین را با خامه فرم گرفته قنادی تزیین کنید. 

 

 

۱۲- برای درست کردن تعداد مافین کیک‌های بیشتر، مواد را دو برابر کنید 

 

 

 

PicsArt_02-09-08.47.06

 

 

روش پخت مافین کدو حلوایی 

 

مافین کدو حلوایی یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه بین المللی است که می توانیم آنرا برای پذیرایی در شب یلدا درست کنیم، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مافین کدو حلوایی در ادامه با ما همراه باشید. 

 

 

 

مواد لازم برای ۴ نفر 

آرد قنادی 

۲۱۲ گرم 

شکر 

۲۵۰ گرم 

بکینگ پودر 

۱ قاشق چایخوری 

پودر دارچین 

۱٫۵ قاشق چایخوری 

نمک 

½ قاشق چایخوری 

جوش شیرین 

½ قاشق چایخوری 

پودر زنجبیل 

¼ قاشق چایخوری 

تخم مرغ 

۲ عدد 

روغن مایع 

۱۲۰ گرم 

شیر یا آب 

۶۰ گرم 

پوره کدو حلوایی 

۲۴۴ گرم 

تخم کدو حلوایی 

برای تزیین 

 

 

روش پخت مافین کدو حلوایی 

 

 

 

برای تهیه مافین کدو حلوایی ابتدا آرد را به همراه بکینگ پودر، پودر دارچین، پودر زنجبیل، جوش شیرین و نمک با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند، سپس درون یک کاسه بزرگ و جادار الک کرده و وسط مواد را گود می کنیم. 

 

 

 

 

در این مرحله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم به طور کامل گرم شود تا زمان آماده شدن مایه مافین معطل نشویم. در ادامه پوره کدو حلوایی را به همراه شیر، تخم مرغ، روغن، شکر و شیر یا آب داخل یک کاسه دیگر می ریزیم. 

 

 

حالا مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس درون گودالی که در ترکیب آرد ایجاد کرده بودیم می ریزیم. توجه داشته برای تهیه پوره کدو حلوایی ، بهتر است کدو را بخارپز کنید یا اینکه با آب خیلی کم بپزید سپس با بلندر پوره کنید. 

 

 

 

 

حالا مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا مایه مافین کاملا یکدست شود. در ادامه قالب های مافین را با کپسول های کاغذی پر می کنیم، سپس کپسول ها را با مایه مافین پر می کنیم. برای اینکه ظاهر مافین ها بعد از پف کردن خراب نشود، باید حداکثر ¾ قالب را با مایه مافین پر کنیم. 

 

 

 

 

پس از اینکه مایه مافین را درون کپسول ها ریخیتم، چند ضربه آرام به قالب می زنیم. در ادامه برای زیباتر شدن مافین ها می توانیم روی هر مافینت چند عدد تخمه کدو حلوایی قرار دهیم، سپس قالب را درون فر قرار می دهیم تا مافین ها بپزند. 

 

 

 

برای پخت این مافین های خوشمزه حدودا به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان نیاز داریم. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه مافین ها را با خلال دندان تست می کنیم و در صورتی که به طور کامل پخته بودند، از فر خارج می کنیم و بعد از خنک شدن در ظرف دلخواه می چینیم. 

 

 

روش پخت مافین مرغ و ذرت 

 

مافین مرغ یکی از غذاهای بین المللی است که می تواند گزینه یک شام سبک و خوشمزه باشد و یا برای مهمانی و تولد ها می توانید آن را تهیه کنید.  

 

همان طور که از نام غذا پیداست از مرغ برای تهیه این مافین استفاده شده است و می تواند سبزیجات مختلفی نیز همراه با مرغ بپزید. این مافین بسیار ساده است و نیازی به قالب مافین ندارید زیرا می توانید از کپسول های مقوایی استفاده کنید و در فر این مافین را بپزید البته اگر سولاردم یا توستر برقی دارید نیز می توانید مافین را بپزید. 

 

مواد لازم برای تهیه مافین مرغ 

 

 

اینجا بخوانید:

 

روش پخت قرابیه بادام

 

 

 

مواد لازم برای تهیه مافین مرغ: 

 

 

 

PicsArt_02-09-08.44.53

 

 

تخم مرغ ۱ عدد 

سینه مرغ پخته شده   ۱/۲ پیمانه 

آرد ۱ پیمانه 

فلفل دلمه   ۱/۴ پیمانه 

ذرت   ۲ ق غذا خوری 

ماست هم زده ۱/۴ پیمانه 

روغن مایع ۱/۴ پیمانه 

پنیر چدار ۱/۲ پیمانه 

بیکینگ پودر  ۱ ق مربا خوری 

رزماری به مقدار لازم 

نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، آویشن  به مقدار لازم 

 

 

 

 

 

ابتدا سینه مرغ را به همراه یک پیاز و کمی ادویه بگذارید تا پخته شود سپس آن را با کمک بلندر یا غذاساز پوره کنید و یا می توانید به صورت ریز ریش ریش کنید و کنار بگذارید. 

 

 

 

ابتدا تخم مرغ را داخل کاسه ریخته و با همزن برقی یا دستی خوب هم بزنید تا تخم مرغ کرم رنگ و کمی حجیم شود سپس ماست هم زده را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. 

 

 

در ادامه روغن مایع را اضافه کنید و مجدد ۱ دقیقه دیگر مواد را هم بزنید حالا آرد و بیکینگ پودر را از قبل با هم مخلوط و الک کنید و به مواد اضافه کنید و با همزن بزنید حالا باید تمام سبزیجات فلفل دلمه خرد شده و ذرت و سینه مرغ و کمی رزماری و پنیر و تمام ادویه ها را افزوده و با لیسک خوب مخلوط کنید. 

 

 

 

در این مرحله مواد حالت خمیری دارد آن را با کمک قاشق داخل کپسول بربزید و مجدد کمی به دلخواه روی آن پنیر بریزید و داخل فر از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا مافین ها پف کنند و طلایی شوند سپس به همراه سس دلخواه سرو کنید.  

 

 

نکات کلیدی در تهیه مافین مرغ 

  1. برای تزئین این نوع مافین کمی پنیر ماسکارپونه را با همراه ماست هم زده بزنید و داخل قیف با ماسوره ستاره ریخته و روی مافین ها را تزئین کنید. 

 

 

  1. به دلخواه به مواد مافین می توانید کمی گوجه خشک شده نیز اضافه کنید. 

 

 

  1. ماست باید چکیده باشد و ماست شل اصلا برای تهیه این نوع مافین مناسب نیست. 

 

 

  1. به دلخواه از سبزیجات دیگر نیز می توانید در این مافین استفاده کنید. 

 

 

  1. این مافین ها می توانند هم غذای اصلی و هم یک پیش غذای خوشمزه در مهمانی شما باشند. 

 

 

روش پخت مافین موز 

 

مافین موز یکی از مافین های بسیار خوشمزه می باشد که با موز تهیه می شود. مافین ها به دو دسته انگلیسی و آمریکایی تقسیم می شوند در نوع آمریکایی بینکینگ پودر استفاده می شود و در نوع انگلیسی کم شیرین و خمیر برای تهیه آن استفاده می شود. 

 

 هر دو طعم و مزه بسیار خوبی برای یک صبحانه عالی و حتی یک مهمانی و پذیرایی بسیار مهم دارند اگر شما طعم و مزه کره را دوست ندارید می توانید از مارگارین نیز برای تهیه این مافین استفاده کنید. استفاده از شکر قهوه ای باعث قهوه ای شدن رنگ مافین موز می شود.  

 

 

مواد لازم: 

 

 

کره ۱۰۰ گرم 

آرد ۱۹۰ گرم (۱.۵ پیمانه) 

شکر سفید ۱۵۰ گرم (۳/۴ پیمانه) 

پوره موز ۳ عدد متوسط یا بزرگ 

تخم مرغ ۲ عدد 

نمک ۱/۲ ق چای خوری 

جوش شیرین ۱ ق چ سرخالی 

گردو خرد شده ۹۰ گرم (۱ پیمانه) 

شکلات چیپسی  ۶۰ گرم (۱/۲ پیمانه) 

 

 

طرز تهیه: 

 

 

 

ابتدا تمام مواد لازم را در دمای محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود. آرد و نمک و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا خوب عمل هوا دهی انجام شود.  

 

فر را روشن کنید تا گرم شود. داخل قالب های مافین کسپول کاغذی قرار دهید. 

 

 

 

ابتدا کره را با شکر با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا کره حجیم و کرم رنگ شود در حین هم زدن با لیسک تمام کره چسبیده به دور کاسه را بگیرید تا هم بخورد این کار باعث می شود بوی کره از بین برود. 

 

 

در ادامه موز ها را با چنگال خوب له کنید و به همراه تخم مرغ و وانیل به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود در ادامه مخلوط آرد الک شده را به طی چند مرحله روی مواد الک کنید و با لیسک هم بزنید در انتها گردو شکلات چیپسی را نیز بریزید و در حد مخلوط شدن با لیسک هم بزنید. 

 

 

 

در ادامه مواد کیک رو داخل قالب های مافین بریزید و سطح آن را صاف کنید سپس داخل فر از قبل گرم شده با درجه حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۴۵ تا ۵۵ دقیقه بپزد این کیک به دلیل رطوبت بالا زمان پخت طولانی تری خواهد داشت با توجه به فرها مختلف بهتر است بعد از ۴۰ دقیقه با خلال دندان تست کنید سپس بعد از خنک شدن از قالب خارج و به دلخواه تزئین کنید.  

 

نکات کلیدی: 

 

اگر در حین پخت کیک در کل تیره شد نگران نباشید این طبیعی می باشد زیرا طبیعت این مافین اینطوری می باشد ولی حواستان باشد نسوزد. 

 

برای فرهای برقی و توستر ۲۰ درجه دما را کمتر تنظیم کنید. 

 

از شکلات چیپسی نسوز استفاده کنید تا در حین پخت ذوب نشود. 

 

افزودن گردو به دلخواه است و قابل حذف است. 

 

به دلخواه می توانید چند قاشق از آرد کم و بجای آن پودر کاکائو اضافه کنید. 

 

 

روش پخت مافین میوه های خشک: 

 

 

مافین میوه های خشک یکی از جذاب ترین انواع مافین ها می باشد. مافین ها به دو دسته انگلیسی و آمریکایی تقسیم می شوند. مافین ها با کاپ کیک ها بسیار متفاوت است شاید در شکل ظاهری شبیه باشند و تشخیص آن کمی سخت باشد ولی باید بدانید در مافین از انواع میوه ها استفاده می شود و علاوه بر آن کره جایگزین روغن مایع می شود. شما برای تهیه این مافین می توانید از میوه های خشک شده خود در منزل با هر طعم و مزه که دوست دارید استفاده کنید یا به صورت آماده میوه خشک تهیه کنید ولی تهیه میوه خشک خیلی کار آسان و مقرون به صرفه ای می باشد شاید کمی زمان بر باشد ولی ارزان تمام می شود.  

 

مافین مخلوط میوه های خشک و جو بافتی جویدنی دارد. این مافین مزه کمی شیرین دارد. بخاطر جوی پرک شده در بافتش به کنترل اشتهای کاذب کمک میکند.  

 

مواد مورد نیاز: 

 

مخلوط میوه های خشک شده ۱۵۰ گرم 

آرد سفید ۱۵۰ گرم 

جو پرک ۴۵ گرم 

کره نرم شده ۱۲۷ گرم 

شکر سفید  ۵۵ گرم 

شکر قهوه ای ۱۰۰ گرم 

تخم مرغ ۲ عدد 

شیر ۱۲۵ گرم 

بیکینگ پودر ۳ چای خوری 

وانیل ۱.۵ ق چای خوری 

نمک ۱/۲ ق چای خوری 

جوش شیرین ۱ ق چای خوری 

 

روش پخت: 

 

 

 

PicsArt_02-09-08.45.34

 

 

 

 

ابتدا جو پرک را در تابه بدون روغن تفت دهید تا کمی سرخ شود. تمام مواد را یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند و کره دستور نرم شود. تمام مواد خشک دستور (آرد،جو، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نمک) را داخل کاسه ای ریخته و خوب با هم مخلوط کنید. فر را روشن کنید و بگذارید در دمای ۱۸۰ درجه بمدت ۱۵ دقیقه گرم شود. 

میوه های خشک را کمی در آرد میغلطانیم تا هنگام پخت به ته مافین نرود. 

 

 

 

کره نرم شده را داخل کاسه همزن ریخته و با شکر سفید و شکر قهوه ای به مدت ۵ دقیقه با تندترین دور همزن خوب بزنید تا حجیم و کرم رنگ شود حتما با کمک لیسک دور گیر کنید تا تمام کره هم بخورد وگرنه مزه خامی کره داخل مافین ها احساس می شود. 

 

 

 

تخم مرغ ها دانه دانه به کره اضافه کنید و با افزودن هر کدام ۱ دقیقه هم بزنید با تخم مرغ آخر وانیل را افزوده و مجدد هم بزنید در انتها شیر را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن ۳۰ ثانیه هم بزنید. مواد خشک مخلوط شده را به مواد تر اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. 

 

 

 

قالب مافین را حاضر کرده و از کپسول های مخصوص آن داخلش می گذاریم با کمک قاشق ۲/۳ قالب را پر کنید و دو بار به سطح بکوبید تا هوای اضافه آن خارج شود سپس در فر از قبل گرم شده بمدت ۳۰ دقیقه قرار دهید سپس مافین ها را از قالب خارج کنید و به دلخواه تزئین کرده به همین سادگی مافین میوه های خشک ما حاضر شد.  

 

نکات کلیدی : 

 

می توانید جو پرک را مزه دار کنید یعنی مقداری دارچین یا وانیل اضافه کنید. 

 

اگر قالب مافین نداشتید می توانید از کپسول های مقوایی محکم استفاده کنید. 

 

مواد را بیش از اندازه داخل قالب نریزید وگرنه موقع پخت از قالب سر ریز می شود. 

 

شکر قهوه ای باعث خوش رنگ شدن مافین های می شود ولی اگر در دسترس نداشتید حذف کنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

 

روش پخت دونات خانگی

 

 

 

 

روش پخت مافین سیب زمینی پنیری: 

 

یک غذای شیک و مقرون به صرفه ،به راحتی درست میشود و میتوانید در جشنها و دور همی ها از آن استفاده کنید و لذت ببرید 

 

مواد لازم 

 

 ۱۲ عدد مافین 

2 عدد  سیب زمینی متوسط 

1 عدد  پیاز 

فلفل دلمه ای 1 عدد کوچک 

2 عدد  تخم مرغ 

1 استکان  روغن مایع 

2 لیوان  آرد 

2 قاشق غذاخوری  جعفری خورد شده 

پنیر صبحانه  50 گرم(قابل حذف) 

1 استکان  ماست 

2 قاشق چایخوری  بکینگ پودر 

نمک،فلفل،زردچوبه،آویشن،پودرسیر به میزان دلخواه 

 
 

مافین سیب زمینی پنیری 

 

مافین سیب زمینی پنیری می تواند صبحانه یا میان وعده ای عالی و مقوی باشد. دستور پخت این مافین فوق العاده راحت است اما نتیجه کار بسیار حرفه ای و شکیل خواهد بود.  می توانید از سیب زمینی های پخته که در یخچال مانده استفاده کنید و این مافین های خوشمزه را تهیه کنید. 

 

 

طرز تهیه:  

 

فر را روی دمای 190 درجه سانتیگراد قرار دهید. قالب مافین 12 عددی را با اسپری روغن کمی چرب کنید. پوره سیب زمینی، تخم مرغ، 2 قاشق از پیازچه خرد شده و 3/4 فنجان از پنیر چدار را در کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید. مخلوط را به میزان دلخواه با نمک و فلفل مزه دار کنید. 

 
 

با استفاده از اسکوپ بستنی یا قاشق به مقدار مساوی از مایه مافین بردارید و داخل هر قالب مافین قرار دهید. کمی مایه سیب زمینی را فشار دهید تا خوب داخل قالب جا بگیرد. 

 

 

قالب را به مدت 30 الی 35 دقیقه داخل فری که از قبل گرم شده قرار دهید. زمانیکه روی مافین سیب زمینی طلایی و برشته شد یعنی مافین آماده است. قالب را خارج کنید و باقیمانده پنیر چدار را روی هر مافین بریزید. مجددا قالب را به مدت 3 دقیقه داخل فر قرار دهید. سپس قالب را خارج کنید و حدود 5 دقیقه اجازه دهید مافین های پنیری خنک شوند. مافین های سیب زمینی پنیری را از قالب خارج کنید و داخل ظرف سرو قرار دهید. روی هر مافین را با باقیمانده پیازچه تزیین کنید و بلافاصله بصورت گرم نوش جان کنید. 

  

نکته: 

 پوره سیب زمینی بسته به مقدار شیری که دارد ممکن است غلظت های متفاوتی داشته باشد. اگر مایه سیب زمینی زیاد سفت شد می توانید یک تخم مرغ دیگر به مایه اضافه کنید. 

 

روش پخت مافین پیتزا: 

 

 

مافین را معمولا به صورت کیک ساده و شکلاتی یا طعم‌های دیگر می‌شناسیم، اما رسپی مافین‌های غذایی هم بسیار محبوب هستند. مافین با انواع گوشت و پنیر پیتزا یا حتی مافین با مواد غذایی گیاهی به عنوان فینگرفود و پیش غذا سریع و کم هزینه و آسان در سرتاسر دنیا بسیار محبوب هستند. 

 

 مافین را معمولا به صورت کیک ساده و شکلاتی یا طعم‌های دیگر می‌شناسیم، اما رسپی مافین‌های غذایی هم بسیار محبوب هستند. مافین با انواع گوشت و پنیر پیتزا یا حتی مافین با مواد غذایی گیاهی به عنوان فینگرفود و پیش غذا سریع و کم هزینه و آسان در سرتاسر دنیا بسیار محبوب هستند. 

 

 

مواد لازم برای ۱۵ عدد مافین پیتزایی 

 

 

آرد قنادی (سه صفر):۲۲۰ گرم (هر لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل ۱۵۰ گرم آرد است) 

پودر خمیر مایه فوری: ۱ قاشق چایخوری 

بیکینگ پودر: ۲ قاشق چایخوری 

شکر: ۱ قاشق مرباخوری 

شیر ولرم: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار 

سینه مرغ: ۱ عدد بدون پوست و استخوان 

قارچ: ۲۰۰ گرم 

تخم مرغ: ۲ عدد 

روغن مایع: ۱۰۰ گرم (هر لیوان فرانسوی دسته‌دار معادل ۲۲۰ گرم روغن است) 

خامه: ۵۰ گرم 

پنیر پیتزا: ۱۰۰ گرم 

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد 

پیازچه: ۱۰۰ گرم 

نمک، زردچوبه، پودر سیر، پودر آویشن و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه 

 
 

طرز تهیه 

 

 

 ابتدا فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سینه مرغ را نگینی خرد کنید و در روغن مقداری تفت دهید تا رنگ مرغ عوض شود. نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید.  

اجازه دهید مرغ با آب خودش خوب بپزد و تفت بخورد. یک روش دیگر هم این است که مرغ را بپزید و ریش ریش کنید و سپس تفت دهید. حالا قارچ خرد شده را به مرغ اضافه کنید و مقداری دیگر تفت دهید. 

 حرارت را زیاد کنید تا قارچ‌ها خوب سرخ شوند و آب‌شان کشیده شود. در ۵ دقیقه پایانی فلفل دلمه‌ای خرد شده را هم اضافه کنید. 

 

 

 

تخم مرغ‌ها را به همراه پودر سیر، پودر آویشن، نمک و فلفل خوب هم بزنید و مخلوط کنید. سپس خامه و روغن مایع را به این ترکیب اضافه کنید و باز هم بزنید. آرد را با بیکینگ پودر مخلوط کنید و ۳ بار الک کنید. شیر ولرم و خمیر مایه را مخلوط کنید و روی ظرف را بپوشانید. ۵ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید. 

 خمیر مایه عمل آمده به همراه مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به مایه تخم مرغی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا خمیری شود. سپس مایه مرغ و قارچ و فلفل دلمه‌ای را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. روی ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه با سلفون بپوشانید و در یک جای گرم بگذارید. 

 

 

 در قالب مافین کپسول‌های کاغذی مافین بگذارید. کپسول‌ها را کمی با روغن چرب کنید و مایه مافین پیتزایی مرغ و قارچ را در قالب‌ها بریزید. قالب را به مدت ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر با همان دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. در آخر پخت هم ۳ دقیقه گریل فر را روشن کنید تا روی مافین طلایی شود. 

 

برای درست کردن مافین پیتزا به عنوان یک فست فود سالم و سریع می‌توانید از مواد مختلف استفاده کنید. مثلا مافین مرغ و بادمجان که به جای قارچ از بادمجان‌های مکعبی خرد شده و سرخ شده استفاده می‌شود، یا به جای گوشت مرغ از انواع ژامبون و سوسیس، گوشت بوقلمون یا حتی گوشت چرخ کرده استفاده کنید و مافین پیتزا با گوشت داشته باشید. در ترکیب مافین می‌توانید از ذرت، هویج رنده شده، نخود فرنگی، اسفناج، زیتون یا هر ماده دیگری که می‌پسندید می‌توانید استفاده کنید. 

 

 

فوت و فن‌های درست کردن مافین 

  • برای درست کردن فست فود مافین از خمیر جادویی هم می‌توانید استفاده کنید. طرز تهیه خمیر جادویی را در اینجا بخوانید. مواد مافین را با خمیر جادویی مخلوط کنید و در قالب‌های مافین بریزید و طبق دستور گفته شده در فر بپزید. 

 

  • طرز تهیه مافین پیتزایی بدون فر هم مرسوم است. برای این کار می‌توانید مواد را یک جا در تابه دو طرفه بریزید و بعد از پخت برش بزنید و سرو کنید. 

 

  • از ترکیب مواد مافین پیتزایی خامه را حذف نکنید تا بافت مافین نرم و لطیف شود. 

 

  • می‌توانید مافین را به صورت رژیمی و به صورت مافین کتویی برای رژیم کتوژنیک به عنوان یک فست فود سالم یا پیش غذا مهمانی هم درست کنید. 

 

روش پخت مافین انگلیسی: 

مافین انگلیسی برخلاف اسمش اصلا جز شیرینی ها به حساب نمیاد و جز انواع نان دسته بندی میشه مافین انگلیسی در واقع نون های کوچیک و تقریبا لقمه ای هستن که برای صبحانه و مخصوصا همراه کره و مربا حرف ندارن و در صورتی که به پخت نون خونگی علاقه دارین، این نون یکی از اون گزینه هاست که مطمئنا راضیتون میکنه چون هم طرز تهیه ی راحتی داره و هم احتیاج به فر نداره و از همه مهم تر فوق العاده لذیذه … 

 

مواد لازم برای تهیه مافین انگلیسی 

 

  • ۱/2 پیمانه شیر 

  • ۱ قاشق غذاخوری شکر 

  • ۱/۲ پیمانه کره آب شده 

  • ۱ قاشق چایخوری پودر خمیر مایه فوری (۳ گرم) 

  • ۱/۲ پیمانه آب ولرم 

  • ۳ پیمانه آرد سفید 

  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک 

 

 

مراحل تهیه مافین انگلیسی 

 

ابتدا آب رو داخل یه شیر جوش بریزین و روی حرارت ملایم بذارین تا دماش ولرم بشه. حالا از روی حرارت برش دارین و شکر رو باهاش مخلوط کنین. بعد بلافاصله پودر خمیر مایه فوری رو با آب ولرم مخلوط کنین و بذارین ۱۰ دقیقه بمونه تا پف کنه و به عمل بیاد. 

 

بعد از گذشت این مدت خمیر مایه به عمل میاد و پف میکنه. 

 

حالا کره آب شده، شیر و مخلوط خمیر مایه رو داخل یه کاسه بزرگ بریزین و با یه قاشق یا همزن دستی با هم مخلوطشون کنین. 

 

حالا آرد و نمک رو به مخلوط اضافه کنین و اول با یه قاشق شروع به هم زدن کنین تا مخلوط خودشو بگیره. وقتی مخلوط خودش رو گرفت شروع به ورز دادن با دست کنین. بهتره هنگام اضافه کردن آرد  کمتر از ۱/۲ پیمونه از آرد رو نگه دارین و در صورتی که خمیر هنوز خیلی شل بودو جمع نمیشد بهش اضافه کنین. چون خمیرتون نباید خیلی سفت و خشک بشه. 

 

حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه به ورز دادن خمیر ادامه بدین تا یه خمیر نرم و لطیف داشته باشین. 

 

حالا روی ظرف خمیر رو با یه دستمال بپوشونین و خمیر رو برای مدت ۱ الی ۲ ساعت در دمای محیط بذارین تا حجمش دو برابر بشه. 

بعد از گذشت این مدت روی سطح کارتون رو آرد بپاشین و با کمک وردنه خمیر رو به ضخامت تقریبی ۱ الی ۱/۵ سانتیمتر باز کنین. 

 

حالا با استفاده از یه قالب گرد به قطر تقریبی ۱۰ سانت خمیر رو قالب بزنین. میتونین از دهنه یک لیوان یا کاسه کوچک هم برای قالب زدن استفاده کنین. 

 

خمیرهارو روی یه سطح آرد پاشی شده بذارین و روشون رو بپوشونین و بذارین حدود نیم ساعت دیگه بمونن تا کمی پف کنن. 

حالا یه ماهیتابه نچسب رو روی حرارت ملایم بذارین و وقتی داغ شد خمیر هارو داخلش بذارین تا بپزن احتیاجی به بستن در ماهیتابه نیست. 

 

بعد از اینکه یه طرف مافین ها طلایی شد برشون گردونین تا هر دو طرف طلایی بشه. 

 

حالا نون های گرد کوچولو و خوشمزه تون حاضره تا نوش جونشون کنین … 

 

روش پخت مافین موکا 

 

مافین‌ها شیرینی‌هایی دوست داشتنی با ظاهری با مزه و کاپ کیک مانند هستند که خاستگاه آن‌ها کشورهای آمریکای شمالی است. این شیرینی‌ها در قالب‌های جداگانه پخته می‌شوند و بافت خاصی دارند. سطح مافین معمولا ترد و طلایی است ولی داخل آن نرم‌تر و اسفنجی است که تضاد خوشمزه‌ای را به وجود می‌آورد. این کیک در طعم‌های مختلف تهیه می‌شود که هرکدام طرفداران پر و پا قرص خود را دارند. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها مافین موکا است که خوردن آن در یک عصر بهاری در کنار یک فنجان چای یا قهوه می‌تواند شما را برای ادامه روز پر انرژی‌تر و با نشاط تر کند. داخل مافین‌ موکا را با موادی مثل چیپس شکلات، مارمالاد یا کرم می‌توان پر کرد که خوشمزگی آن را دو چندان می‌کند. شما هم برای تهیه این مافین‌های خوشمزه دست به کار شوید و آن‌ها را با موادی که به آسانی قابل تهیه هستند آماده کنید. 

 

مواد لازم برای تهیه مافین موکا: 

 

کره پاستوریزه 100 گرم 

شکر سفید سه چهارم فنجان 

عصاره وانیل یک قاشق چای‌ خوری 

یک قاشق چای‌ خوری یک عدد 

ماست ایسلندی کاله دو سوم فنجان 

شیر کم چرب کاله یک چهارم فنجان 

قهوه دم کرده نصف فنجان 

 آرد دو فنجان 

پودر کاکائو بدون شکر نصف فنجان 

بیکینگ پودر یک و نیم قاشق چای‌ خوری 

جوش شیرین یک و نیم قاشق چای‌ خوری 

نمک یک چهارم قاشق چای‌ خوری 

چیپس شکلات نصف فنجان 

مغز گردو، فندق، بادام و...نصف فنجان 

 

طرز تهیه مافین موکا خوشمزه ؛ یک عصرانه خوش عطر و طعم با قهوه 

 

 

 

مافین یکی از آن دسرهای خوشمزه‌ای است که می‌توانید با ساده‌ترین روش در خانه تهیه‌اش کنید. پیش از این چند نوع مافین خوشمزه مثل مافین خرمالو یامافین بستنی را به شما معرفی کرده‌ایم و دستور پخت آن‌ها را در کتاب کاله برایتان قرار داده‌ایم اما این بار می‌‎خواهیم یک مافین با طعم قهوه موکا با هم یاد بگیریم که طعم متفاوت و خوشمزه آن برای همیشه در ذهنتان ماندگار خواهد شد. برای شروع باید حدود 15-20 دقیقه قبل از شروع به کار کره، تخم مرغ وماست ایسلندی را از یخچال خارج کنید تا هم دمای اتاق شوند. همچنین قهوه را دم کرده و کنار بگذارید تا خنک شود و آماده برای استفاده باشد. 

 

 

 

 

فر را روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا گرم شود. قالب‌های مناسب پخت مافین را بردارید و داخل هر قالب را با کاغذ روغنی مخصوص پخت بپوشانید به طوری که کف و کناره‌های قالب به طور کامل با کاغذ روغنی پوشانده شود. سپس یک کاسه بزرگ بردارید و 100 گرم کره پاستوریزه دویچه مارکن، سه چهارم فنجان شکر سفید و یک قاشق چای‌خوری عصاره وانیل را داخل آن بریزید و با هم‌زن برقی هم بزنید. یک عدد تخم مرغ و دو سوم فنجان ماست ایسلندی را اضافه کنید و به هم‌زدن ادامه دهید تا مخلوط خامه‌ای ایجاد شود. سپس یک چهارم فنجان شیر اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا ترکیب شوند. 

 

 

 

 

در یک کاسه بزرگ دیگر، دو فنجان آرد و نصف فنجان پودر کاکائو بدون شکر را مخلوط کنید. یک و نیم قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر، یک و نیم قاشق چای‌خوری جوش شیرین و یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را اضافه کنید و هم بزنید. سپس مخلوط آرد را کم کم به کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. مواد را هم زمان با اضافه کردن هم بزنید. در صورت نیاز از هم‌زن برقی استفاده کنید. نصف فنجان قهوه دم کرده خنک شده را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید در حدی که مخلوط حالت لطیف و خمیری بگیرد. دقت کنید که نیازی به زیاد هم زدن مواد با هم‌زن برقی نیست. 

 

 

 

پس از این که مواد به خوبی مخلوط شدند، نصف فنجان چیپس شکلات و نصف فنجان مغز آجیل مورد نظرتان را اضافه کنید و مخلوط را با یک لیسک هم بزنید تا چیپس شکلات و آجیل‌ها به طور یکسان در مخلوط پراکنده شوند. با استفاده از اسکوپ بستنی قالب‌های مافین را از خمیر پر کنید به طوری که فقط سه چهارم قالب پر شود. از این مقدار مواد حدود 14 عدد مافین تهیه می‌شود. سینی قالب را داخل فر از پیش گرم شده قرار دهید تا مافین‌ها بپزند. پس از حدود 20 دقیقه و زمانی که مافین‌ها پف کردند و پخته شدند می‌توانید سینی را از فر خارج کنید. 

 

 

 

برای مطمئن شدن از پختن مافین‌ها می‌توانید یک سیخ چوبی یا چنگال را در وسط آن فرو کنید. اگر سیخ کاملا تمیز از مافین خارج شد یعنی کاملا پخته شده است ولی اگر تکه‌هایی از خمیر به سیخ چسبیده باشد یعنی باید چند دقیقه بیشتر بپزد. سینی را با احتیاط از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس مافین‌ها را با بیرون کشیدن کاغذ روغنی اطرافشان بیرون بیاورید و روی قفسه فلزی مخصوص قرار دهید تا کاملا خنک شوند. مافین موکا شما آماده است نوش جان! 

 

نکات تهیه مافین موکا 

 

  • در صورتی که نتوانستید چیپس شکلات تهیه کنید می‌توانید یک تخته شکلات را به قطعات کوچک خرد کنید و یک فنجان از آن را برای تهیه مافین استفاده کنید. 

 

  • همچنین می‌توانید فقط از مغز آجیل یا فقط از چیپس شکلات استفاده کنید. 

 

 

  • مافین‌های پخته شده را می‌توانید تا چهار روز در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار