|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۸۵

به که به سیب طلایی معروف است از خانواده رُز بوده و دارای اندازه‌ای متوسط بوده، معطر و دارای گل هستند. فصل میوه به پاییز و زمستان است. میوه به رسیده شبیه به گلابی بوده و رنگ آن زرد طلایی می‌شود. میوه به ریگ مانند بوده و در مرکز خود چند هسته دارد.

سطح به کرک دارد و رنگ آن زرد است. طعم به ترش است و معمولا به را به صورت پخته مصرف می‌کنند یا میوه به را فریز کرده تا طعم ترش آن گرفته شود و به صورت خام مصرف نمی‌کنند.‌از به گاهی به عنوان طعم‌دهنده در مای سیب استفاده می‌کنند. از به برای تهیه مربا به و دمنوش به نیز استفاده می‌کنند. از جمله خواص به می‌توان به درمان زخم معده، درمان افسردگی و تقویت سیستم ایمنی نیز اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص به است به بررسی مواردی از جمله خواص درمانی به، خواص به در بارداری، خواص به برای جنین، خواص به برای مردان، خواص به به عنوان ضد سرطان، خواص به برای پوست، خواص به برای فشار خون، خواص به برای مو، خواص به به عنوان ضد التهاب، خواص به برای لاغری، خواص آب به، خواص روغن میوه به، طرز تهیه دمنوش به و مضرات برگ به می‌پردازیم. 

 

مصرف میوه‌ جات همواره به عنوان یکی از مهمترین دسته های غذایی، توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود. در برنامه غذایی هر یک از ما در امتداد یک روز باید مصرف میوه و سبزیجات گنجانده شود. میوه خاصیت به، به عنوان یکی از پرخاصیت‌ترین میو‌ه‌ ها شناخته می‌شود که مصرف آن به تمام گروه‌های سنی پیشنهاد می‌گردد. 

از خواص به می توان علاوه بر خوش طعم بودنش، می توان به موارد مصرف آن اشاره کرد که هم به شکل خام یا در غذا ها به صورت پخته مصرف کرد. با توجه به خواص شگفت انگیز این میوه به، در درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، در این مقاله به نقل از گلد نهال قصد داریم تا در مورد فواید و خواص به، بیشتر صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید. 

 
خواص به در بهبود عملکرد گوارشی: 

در حالی که قرن‌ هاست از به در طب سنتی ایرانی برای حل مشکلات گوارشی استفاده می‌شود، مطالعات اخیر توانسته است خواص مهمی این گیاه را در این زمینه تأیید کند. در واقع، ثابت شده است که به در محافظت از بافت روده ما در برابر چندین اختلال گوارشی مانند بیماری‌های التهابی روده و کولیت اولسروز موثر است. 

 

تاثیر فواید به در درمان زخم معده: 

علاوه بر خواص به، در بهبود عملکرد سیستم گوارشی، از این میوه به عنوان یکی از خوراکی‌های مفید و موثر در درمان زخم معده یاد می‌شود. به این منظور لازم است تا افراد مصرف روزانه آب به را در دستور کار خود قرار دهند. استفاده از این آبمیوه موجب نرم شدن معده و راحت کار کردن دستگاه گوارشی خواهد شد. 

 

 

اینجا بخوانید:

همه آنچه که باید درباره خلاصی از چربی های شکمی بدانید

 

 

خواص به در بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی: 

در واقع خاصیت به، سرشار از اسیدهای کلروژنیک، آنتوسیانین ها و فلاونول‌ها به همراه کاتچین‌ها و پروآنتوسیانیدین‌ها است. در این راستا چندین مطالعه انجام شده ثابت کرده است که مصرف به، به همراه سیب و گیلاس می‌ تواند فشار خون شما را کاهش داده یا متعادل کند. از آنجایی که فشارخون خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی شناخته می‌شود، می‌توان با کنترل آن از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد. 

 

عملکرد مواد موجود در خاصیت به در هنگام واکنش‌های آلرژیک: 

مدت‌هاست که از خواص به، به دلیل توانایی کنترل واکنش‌ های آلرژیک یاد می‌شود. عصاره این میوه هنگامی که به عنوان مرطوب کننده یا ژل روی پوست استفاده می‌شود، می‌ تواند برای درماتیت آتوپیک و بیماری‌های مشابه پوست مفید باشد. سطوح بالای ویتامین C همچنین به کنترل التهاب و بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک می‌کند و مانع از بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود. 

 

آثار فواید به در پیشگیری از بروز انواع سرطان: 

بهره مندی از خواص میوه ها می تواند کلید مهم سلامتی در زندگی انسان باشد. حال در این بین بهره مندی از میوه جات و سبزیجات، به علت دارا بودن بخش قابل توجه ای از آنتی اکسیدان می تواند خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجه کاهش داد. 

خاصیت به؛ در این مورد نیز اثبات شده است. درواقع، مصرف این میوه می‌ تواند به شما در مقابله با رادیکال‌های آزاد و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که امکان دارد ایجاد کنند، کمک کند. 

 

 

PicsArt_02-17-03.22.59

 

 

خواص به در بهبود مشکلات بینایی: 

قرن‌ هاست که در طب سنتی برای درمان بیماری‌ های مرتبط با سلامت چشم از گیاهان دارویی همچون به، استفاده می‌شود. امروزه این خواص به، توسط برخی از مطالعات تأیید شده و در رژیم غذایی بسیاری از افراد معرفی شده است. در واقع علاوه بر بهبود بینایی و وضوح دید، به می‌ تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شدیدتر چشم کمک کند. 

 

 
خواص درمانی به 

به دارای خواص و فواید فراوانی است و به همین علت بسیاری از بیماری‌ها را تسکین می‌دهد. علاوه بر میوه به دانه به به درمان گلودرد کرده و روغن به نیز از تعریق جلوگیری می‌کند. میوه به غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B و C، فیبر، مس، کلسیم، آهن، پتاسیم، سلنیوم، فسفر، روی و منیزیم است. در ادامه به بررسی برخی از خواص به می‌پردازیم. 

  

خواص به برای زنان 

از جمله خواص به می‌توان به مفید بودن این‌ میوه در بارداری برای خانم‌ها اشاره کرد. استفاده از میوه به و دمنوش به برام خانم‌ها در حین دوران بارداری و حاملگی خواص و فواید زیادی به همراه دارد. میوه به حاوی مقادیر بالای ویتامین B6 است و بر روی تهوع و استفراغ بارداری موثر و کمک ‌کننده است از همین رو در بارداری به خصوص بین هفته ششم تا چهاردهم بارداری، مصرف میوه به به خانم‌های باردار توصیه می‌شود. 

خوردن به و فرآورده های آن باعث تقویت جنین می شود. 

مصرف به  و فرایندهای آن مانع از انداختن جنین توسط خانم های باردار می شود. 

خونریزی رحم را متوقف می کند. 

به گفته متخصصان ، میوه به برای تقویت معده و رحم بهتر است و چون نفخ ایجاد می کند ، بهتر است در صبحانه میل شود. 

در طب سنتی آمده است که چای به برای تفویت رحم مفید است ، 

به‌ ترتیبی که قبل ایام قاعدگی و در صورت شدت خونریزی بسیار توصیه شده است. 

چای به خونریزی از رحم را متوقف می‌کند. 

میوه به قابض است و نیز باعث تقویت سلول های جداره رحم شده 

و از این دو نظر در جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری بسیار موثر است. 

 

آشنایی با چای به 

به یک میوه ای است با خاصیت دارویی بالا که افراد از پودر، 

چای یا دمنوش به برای اختلالات گوارشی از جمله معده و روده درد-التهاب دستگاه گوارش- و همچنین اسهال استفاده میکنند. 

برخی افراد از به برای بهبود جراحات، مفاصل متورم و دردناک، درد نوک پستان و انگشت های بریده استفاده میکنند. 

لوسیون آن برای تسکین چشم ها استفاده میشود. برای مصارف غذایی از به برای تهیه ی مربا، ژله، خورشت، آبمیوه و… استفاده میشود. 

به ( Quince ) میوه ای زرد رنگ است که مربای آن بین ایرانیان که طرفداران بسیاری دارد. 

به در کتب طب سنتی ایران با نام «سفرجل» آورده شده است. 

میوه به خام دیرهضم بوده و به کندی از معده عبور کرده و به شدت موجب یبوست مزاج می‌گردد 

اما دمنوش به و به پخته این عوارض را ندارد. 

میوه به علاوه بر مزه مطبوع دارای ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن و فیبر رژیمی می‌باشد. 

در طب سنتی آمده است که چای به برای تفویت رحم مفید است ، 

به‌ ترتیبی که قبل ایام قاعدگی و در صورت شدت خونریزی بسیار توصیه شده است. 

چای به خونریزی از رحم را متوقف می‌کند. 

میوه به قابض است و نیز باعث تقویت سلول های جداره رحم شده 

و از این دو نظر در جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری بسیار موثر است. 

 

خواص چای به برای دیابت 

میوه به دارای ترکیبات پلی فنولیک است که فعالیت هایپوگلایسمیک داشته و قند خون را پایین می آورد. 

این ترکیبات، به پیشگیری از عوارض دیابت هم کمک می کند. 

بر روی موش های دیابتی آزمایش انجام شد و دریافتند که مصرف دمنوش به باعث کاهش اوره ی پلاسما و کراتینین شده و به بهبود انها کمک میکند. 

دمنوش به سطح سرمی AST ,ALT و ALP در بیماران دیابتی را کاهش داده و از بافت کبدی آنها محافظت می کند. 

 

خواص چای به برای سرماخوردگی 

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که به و دمنوش آن به دلیل داشتن خاصیت ضدویروسی و ضد باکتریایی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. 

برای هر نفر ۱ قاشق از به های خشک را درون قوری بریزید در صورت تمایل می‌توانید دانه هل پوست کنده و یا چوب دارچین را نیز به “به”‌های خشک اضافه کنید. 

سپس آب جوش را روی به خشک بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا چای به دم بکشد و به‌ها رنگ پس دهند. 

 

خواص چای به در دوران بارداری برای جنین 

بهتر است خانم‌های باردار برای جلوگیری از سقط جنین به و دمنوش آن را مصرف کنند. 

میوه به قابض است و نیز باعث تقویت سلول های جداره رحم شده و از این دو نظر در جلوگیری از سقط جنین در دوران بارداری بسیار موثر است. 

از آن جایی که در طول دوران بارداری خانم ها عادت ماهیانه آن ها قطع می شود و در نتیجه مواد زائدی که از طریق خون حیض از بدن زن خارج می شدند در طول بارداری خارج نشده و در بدن خانم باردار باقی می مانند 

این مواد زائد بر معده خانم باردار تاثیر منفی می گذارند. میوه به با تقویت معده و دستگاه گوارشی نقش عمده ای در جلوگیری و بهبود ویار حاملگی دارد. 

میوه به به واسطه خاصیتی که دارد باعث باهوش شدن جنین می شود. 

دمنوش به باعث زیبا شدن جنین و فرزند می شود و اگر شما طالب فرزندی زیبا هستید یکی از راه کارهای آن خوردن میوه به در طول دوران بارداری و حاملگی توسط مادر باردار می باشد. 

خوردن میوه و دمنوش به عرق بدن را خوشبو می نماید. خوردن به توسط خانم باردار باعث خوشبو شدن نوزاد می شود. 

مطابق حدیثی از حضرت علی (علیه السلام)، خوردن میوه به برای ضعف قلب مفید است و معده را پاک کرده و ذهن را روشنی می بخشد و آدم ترسو را شجاع می کند. 

مطابق این حدیث ، نقش میوه به در تقویت قلب جنین و شجاع شدن فرزند کاملا مبرهن است. 

طبق حدیثی از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) ، به غم و اندوه را از بین می برد ؛ 

پس میوه به می تواند به مادران بارداری که ممکن است دچار حالت غم و اندوه شده باشند کمک موثری در جهت زدودن غم و غصه آن ها بکند. 

ضمنا مادر باردار می تواند شب هنگام خوابیدن ، چند عدد میوه به را در ظرفی در بالای سر خویش بگذارد که بوی به موجب آرامش خواهد شد. 

میوه به دارای ویتامین ب می باشد و از این نظر در سیستم عصبی جنین می تواند موثر باشد و نیز میوه به می تواند سبب تعادل اعصاب مادر باردار شده و موجب کاهش استرس و احیانا افسردگی او بشود. 

طمیوه به دارای مقدار زیاد پتاسیم می باشد و تحقیقات ثابت کرده است که مواد دارای پتاسیم در کاهش فشار خون موثر هستند؛ 

از اینرو مصرف به و دمنوش آن در دوران بارداری می تواند در کاهش فشار خون بارداری موثر باشد. 

 

PicsArt_02-17-03.22.04

 

 

خواص چای به برای قلب 

چای به تقویت کننده قلب است و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. 

همچنین از بیماران قلبی در برابر مشکلات جدی تر این عضو مهم محافظت می کند. 

مطابق حدیثی از حضرت علی (علیه السلام)، خوردن میوه به برای ضعف قلب مفید است و معده را پاک کرده و ذهن را روشنی می بخشد و آدم ترسو را شجاع می کند. 

مطابق این حدیث ، نقش میوه به در تقویت قلب جنین و شجاع شدن فرزند کاملا مبرهن است. 

 

خواص چای به و گل محمدی 

یکی از بهترین دمنوش ها برای آرامش اعصاب و روان دمنوش به و گل محمدی است که می تواند با گیاه پر سود گل گاوزبان رقابت کند. 

میوه و دانه ی به حاوی ترکیبات سیانوژیک، موسیلاژ و روغن ثابته، همچنین گوشت میوه منبع خوبی از ویتامین C یه. 

بدلیل خواص ضد اسپاسمیک دمنوش به راه مناسبی برای آرام شدن معده و رفع نفخ و دل درده. 

همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در به می تونه بر تعادل هورمونی بدن تاثیر مثبت بذاره. 

گل محمدی دارای روغن فرار و تاننه، که اثرات ضد التهابی و قابض کنندگی این گل رو به این ترکیبات نسبت می دن 

، گل محمدی دارای ویتامین Cیه، ویتامین C برای مبارزه با عفونتا موثره و این دمنوش سیستم ایمنی قوی رو براتون ایجاد می کنه. 

دمنوش گل محمدی خاصیت مدر داره و به همین دلیل باعث خروج سموم از بدن می شه 

و به دلیل وجود آنتی اکسیدانهای مختلف به بهبود هضم در بدن کمک می رسونه. 

برای بهبود خواص این دمنوش می توانید از سیب هم استفاده کنید. 

 

خواص چای به و سیب 

دمنوش به با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی میزان کلسترول بدن رو تنظیم و کلسترول های بد و مضر رو از بین می بره. 

دمنوش به با ترکیبات گیاهی مغذی باعث رفع حالت تهوع و همچنین استفراغ های شدید میشه، 

این خاصیت به آنتی اکسیدان های موجود در به و دمنوش اون بر می گرده. 

دمنوش به حاوی مقادیر زیادی ویتامین Cیه، ویتامین C خواص ضد آلرژی داره و روده رو تقویت می کنه، 

پس دمنوش به در کنترل بیماری های روده می تونه موثر باشه. 

دمنوش سیب حاوی آنتی اکسیدان هاییه که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنن، 

این ترکیبات سیستم ایمنی بدن رو بهبود می بخشه و به مبارزه با انواع بسیاری از بیماری ها و عفونت ها کمک می پردازه. 

خوردن دمنوش سیب در صبح باعث بهبود عملکرد معده میشه و با تخلیه ی روده یبوست رو از بین می بره. 

عناصر فعال در دمنوش سیب باعث از بین رفتن کلسترول و چربی های بدن و کاهش فشار خون میشن، 

استفاه ی مداوم دمنوش سیب شما رو از بیماری های قلبی دور نگه می داره. 

مواد لازم برای تهیه دمنوش به و سیب: 

پرک سیب خشک: به مقدار دلخواه 

میوه به خشک: به مقدار لازم 

 

طرز تهیه دمنوش سیب: 

حال به شما طرز تهیه دمنوش سیب و به را آموزش می دهیم. 

باید پرک های سیب خشک و میوه ی به خشکی را انتخاب کرد که خیلی ترد نباشد و کمی منعطف باشند. 

برای انتخاب پرک های دمنوش بهتر است تعداد پرک های میوه ی به بیشتر باشد. 

پرک های به و سیب را در ماهیتابه داغ گذاشته و مرتب هم می زنیم. 

این عمل را این قدر ادامه می دهیم تا کمی از روی آن دود بلند شود. 

رنگ پرک ها باید کمی طلایی شده باشد. 

پرک ها را در معرض هوای اتاق می گذاریم تا کمی خنک شوند. 

بهتر است پرک های میوه ی به را سی ثانیه زودتر از پرک های سیب در ماهیتابه داغ ریخت. زیرا زمان بو دادن پرک های سیب کمتر است. 

پنج پرک به و چهار پرک سیب برای لیوان های دمنوش کفایت می کند. 

اگر بخواهیم در قوری های دمنوش دم کنیم، به ازای هر لیوان آبجوش، 

یک قاشق غذاخوری سیب و پرک میوه ی خشک بکار می بریم. 

به عنوان طعم دهنده می توان کمی زعفران و دارچین اضافه کرد که طبع دمنوش را کمی گرم می کند. 

می توانیم برای شیرین کردن از نبات های زعفرانی هم استفاده ببریم. 

دارچین یا زعفران، آثار مغزی و عروقی دمنوش را بهبود می بخشد 

و برای پذیرایی، طعم دهنده ی خیلی خوبی محسوب می شود. 

 

 

اینجا بخوانید:

هرآنچه که باید درباره سیب و خواص شگفت انگیز آن بدانید

 

 

خواص چای به و زنجبیل 

این دمنوش خواص زیادی دارد که در زیر می بینید. 

این دمنوش تقویت کننده قلب و کبد و معده است. 

ضد سرطان به علت دارابودن آنتی اکسیدان است. 

مصرف این دمنوش کمک به پایین آوردن کلسترول خون می کند. 

کمک به پایین آوردن فشار خون می کند. 

باعث کاهش خطرات بیماری های قلبی می شود. 

باعث رفع حالت تهوع می شود. 

کمک به هضم غذا و رفع سنگینی معده می کند. 

باعث التیام برونشیت می شود. 

خواص ضد باکتری قوی دارد. 

مقوی سیستم دفاعی بدن است. 

مفید برای دردهای مفصلی و روماتیسم می باشد. 

 

خواص چای به و دارچین 

برای هر نفر ۱ قاشق از به های خشک را درون قوری بریزید در صورت تمایل می‌توانید 

دانه هل پوست کنده و یا چوب دارچین را نیز به “به”‌های خشک اضافه کنید. 

سپس آب جوش را روی به خشک بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا چای به دم بکشد و به‌ها رنگ پس دهند. 

این دمنوش برای لاغری و سرماخوردگی و آرامش اعصاب بسیار مفید است. 

دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به داشتن پوست سالم و پیشگیری از انواع سرطان کمک می کند. 

 

 

خواص به برای مردان 

یکی از خواص به تاثیر این میوه در افزایش انرژی است و به همین دلیل برای آقایانی که کار‌های سخت انجام می‌دهند و به انرژی بالایی احتیاج دارند مفید است. همچنین یکی دیگر از خواص به کمک به تقویت قوای جنسی است. 

 

خواص به به عنوان ضد سرطان 

به دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و با داشتن این خاصیت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و موجب از بین رفتن سلول‌های بدخیم سرطانی را از بین سرطانی می‌شود. به با داشتن موادی دارای ترکیبات قابض به نام قابض به نام‌ تانن، کاتچین (catechin) و اپی کاتچین (epicatechin) است، این ماده با حذف سموم شیمیایی و سرطان‌زا از غشاهای مخاطی روده بزرگ در برابر سرطان محافظت می‌کند. بنابراین یکی از خواص به این است که ضدسرطان است. 

  

خواص به برای پوست 

یکی دیگر از خواص به تاثیر به در سلامت و شادابی پوست است. به حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که موجب حذف بسیاری از عوامل مضر برای سلامت پوست می‌شود و از این طریق موجب بهبود چین و چروک پوست، حذف لکه‌های پوستی می‌شود. میوه به همچنین در محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش نیز موثر و کمک کننده خواهد بود. 

  

خواص به برای فشار خون 

از دیگر خواص به، کمک به تنظیم ک کنترل فشار خون است. به حاوی پتاسیم است که این پتاسیم موجود در به موجب شل کردن عروق و تنظیم انقباض عروقی می‌شود و از این طریق به جریان بهتر خون در رگ‌ها کمک می‌کند و سبب تنظیم فشارخون می‌شود. یکی دیگر از خواص به تنظیم و بهبود سطوح چربی‌های خونی است و با ای بهبود سطح چربی خون میوه به می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی همانند سکته، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های عروق قلبی ممانعت کند. 

  

 

PicsArt_02-17-03.22.23

 

 

خواص به برای مو 

کمک به سلامت و زیبایی مو از دیگر خواص به است. میوه به برای خون سازی بسیار مفید است و تقویت خون‌سازی و تنظیم گردش خون موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و به رشد بهتر مو و زیبایی مو‌ها کمک می‌‌کند. 

شاید شنیده باشید که از به، به عنوان میوه زیبایی یاد می‌شود! شاید خواص فوق العاده به در درمان لک‌های پوستی و آکنه علت اصلی این نامگذاری باشد. مواد موجود در به همچنین می‌ تواند موجب روشنی و درخشندگی پوست شود. به همین علت امروزه انواع مختلفی از ماسک‌ها و کرم‌ها با استفاده از این میوه تهیه می‌شوند. 

ماسک‌ های خانگی بسیاری هم هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از به، به راحتی درست کرد. ترکیب به و عسل نیز به عنوان ترکیبی معجزه آسا برای مقابله با لک‌ها و خشکی پوست شناخته می‌شود. ترکیب این دو ماده می‌ تواند خاصیت به، را درمان مشکلات پوستی دوچندان کند. 

خواص به؛ در درمان التهاب امروزه در مقالات معتبر علمی مورد تحلیل قرار گرفته است. وجود مقادیر بالای ویتامین ث به خصوص در مورد میوه‌ های رسیده‌تر گزارش شده است. خواص ضد باکتریایی این میوه برای جلوگیری از رشد و گسترش باکتری‌های مضر نیز ضروری است و در درمان بیماری‌هایی مثل E.Coli و S. aureus موثر شناخته شده است. 

از خواص میوه به، می توان به خواص ضد ویروسی اشاره کرد: 

تحقیقات متعدد نشان داده است که به، میوه‌ ای بسیار غنی از فنولیک است. این ترکیب سال‌هاست که در طب سنتی و غربی برای تولید داروهای ضد آنفولانزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از دیگر خواص به؛ می توان به ضد ویروسی بودن آن اشاره کرد که همراه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به، در مبارزه و پیشگیری از سرماخوردگی‌ها و آنفولانزای و عوامل بیماری‌ زای ویروسی مشابه بسیار مفید بوده است. بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک میوه مناسب فصل پاییز یاد کرد. 

 

نحوه بهره مندی از خواص به: 

با توجه به فواید به، در فرهنگ غذایی ایرانی از این میوه، به صورت‌های مختلفی استفاده می‌شود. خورشت به، تاس کباب و آبگوشت معروف‌ترین غذاهایی هستند که در طبخ آن‌ها از به استفاده می‌شود. مربای به نیز یکی از خوش طعم‌ترین انواع مرباست که به صورت خانگی و صنعتی تهیه می‌شود. از به خام نیز می‌توان در سالاد استفاده کرد. همچنین می‌توان آب آن را گرفت و مصرف کرد. 

خواص دمنوش به، نیز به عنوان یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی شناخته می‌شود که توسط به تهیه می‌شود. برای این منظور به را رنده و سپس خشک نموده و آن را همراه با چای و یا به صورت مجزا دم می‌کنند. این دمنوش برای استفاده در فصول پاییز و زمستان بسیار مقوی و پرخاصیت خواهد بود. 

 

خواص به به عنوان ضد التهاب 

یکی از خواص به تاثیر این میوه در کاهش علائم بیماری‌هایی که باعث التهاب در بدن می‌شوند است. به حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است و به همین علت دارای خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیست است. یکی دیگر از خواص به داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی است و از همین رو میوه به می‌تواند در درمان عفونت مثانه کمک کننده و مفید باشد. 

  

خواص آب به 

آب به دارای خواص متفاوتی است. از جمله خواص آب به می‌توان به مواردی مانند درمان سردرد، جلوگیری از خون ریزی، جلوگیری از تهوع و استفراغ و برطرف کردن تشنگی اشاره کرد. 

  

خواص روغن میوه به 

خواص روغن میوه به برای سلامتی فراوان است. از جمله خواص روغن میوه به می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از عرق کردن، تقویت قلب، تقویت کبد و تقویت معده اشاره کرد.

 

طرز تهیه دمنوش به 

طرز تهیه به به روش خانگی کمی زمان‌بر است. برای تهیه دمنوش به باید ابتدا به‌ رسیده و شیرین ایرانی تهیه کنید. به‌ها را به خوبی بشویید تا پرز موجود روی آن‌ها پاک شود. سپس به‌های شسته شده را به کمک رنده، رنده کرده و روی یک سینه پخش کنید و اجازه دهید تا خشک شوند. خشکی نباید به قری زیاد باشد که به‌های خلال‌ شده را بتوان مانند چوب کبریت شکست. در مرحله آخر باید به‌های خشک شده را تفت دهید که برای این کار باید یک تابه فلزی را روی حرارت گذاشته تا ماهیتابه به خوبی داغ شود. به‌های خلال شده خشک شده را همزمان در تابه بریزید و به سرعت با قاشق چوبی به‌ها را زیر و رو کنید تا حرارت به طور یکسان به همه به‌های خلال شده برسد. این کار را تا وقتی که رنگ به‌های خلال شده به قهوه‌ای پررنگ تغییر کند ادامه دهید. 

اگر حین تفت دادن به‌های خلال شده کمی دود بلند شد از  هیچ اشکالی ندارد و حتی این کار  به خوش‌رنگ‌تر شدن دمنوش به شما هم کمک می‌کند، بنابراین از برخاستن کمی دود و دم نترسید و نگران نباشید. بعد از اینکه رنگ به‌های خلال شده  تغییر کرد تابه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید به‌های بو داده شده خنک شوند. سپس آن‌ها را در ظرف دربسته شیشه‌ای و دور از رطوبت نگهداری کنید. سپس برای تهیه دمنوش به برای هر نفر به اندازه یک قاشق غذاخوری از به‌های بوداده را در یک قوری با یک لیوان آب جوش برای مدت زمان بیست دقیقه روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا به خوبی دم بکشد و سپس بنوشید. 

 

مضرات برگ به 

از برگ درخت به نباید به صورت خام استفاده کرد. مصرف برگ به برای افرادی که دچار یبوست هستند، توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است سبب تجدید و تشدید یبوست شود. مصرف دمنوش برگ به ممکن است در برخی افراد موجب بروز حساسیت شود. 

 

خواص برگ به برای کبد 

 برگ به برای عملکرد صحیح کبد و پاکسازی کبد مفید است. 

مصرف برگ به و دمنوش آن باعث می شود که از کبد شما در برابر سموم محافظت شود. 

با توجه به اینکه باعث پاکسازی کبد می شود برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید است. 

 

PicsArt_02-17-03.23.19

 

 

آشنایی با دیگر خواص برگ به 

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص برگ به آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم. 

درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . 

گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . 

میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است 

و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است. 

این گیاه به دلیل داشتن عناصر مغذی دارای مزایای سلامتی است که هرکدام برای سلامت بدن نیازی مهم است که شامل: 

ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین C، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس و منگنز. 

بسیاری از افراد نمی دانند که برگ به هم خواص دارویی دارد و برای درمان بیماری ها از آن استفاده می شود. 

کاهش اضطراب و استرس، نرم شدن مخاط ریه و سینه، ضدعفونی کردن انواع زخم ها از خواص برگ به می باشند. 

این دمنوش طبیعتی گرم و معتدل و مصرف آن نشاط آور می باشد. 

 

خواص برگ به برای قلب 

برگ به از سلامت قلب پشتیبانی می کند همچنین به حفظ سلامت قلب کمک می کند. 

همانطور که می دانیم آنتی اکسیدان ها می توانند قلب را در برابر برخی بیماری ها مانند بیماری انسداد عروق قلب محافظت کنند. 

کمک های بهداشتی باید با ورزش روزمره یا فعالیت های سالم پشتیبانی شود. 

در تحقیقات خاص با استفاده از عصاره برگ درخت انگور ، ثابت شده است که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد. 

این مطالعه با عصاره برگ درخت به برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی انجام شد. 

برای تقویت سیستم قلب و عروق ترکیبات موجود در برگ به بسیار موثر است. 

برای رفع گرفتگی های رگ ها و عروق قلب از جوشانده برگ به استفاده نمایید و هر روز به مدت ۲۰ روز یک لیوان از چای برگ به بخورید تا گرفتگی کرونر قلب رفع شود. 

برای کاهش فشارخون و کلسترول و پیشگیری از به وجود آمدن لخته های خونی مصرف جوشانده برگ به بسیار موثر است. 

 

خواص برگ به برای کبد 

 برگ به برای عملکرد صحیح کبد و پاکسازی کبد مفید است. 

مصرف برگ به و دمنوش آن باعث می شود که از کبد شما در برابر سموم محافظت شود. 

با توجه به اینکه باعث پاکسازی کبد می شود برای درمان بیماری کبد چرب نیز مفید است. 

 

خواص برگ به برای زن باردار 

به اعتقاد پزشکان طب سنتی در دوران پریود، بعضی اخلاط و مواد زائد بدن به وسیله خون قاعدگی از بدن به صورت ماهانه خارج میشود. 

همانطور که میدانید در دوران بارداری پریود صورت نمیگیرد و این اخلاط در بدن میمانند. 

این موضوع موجب تحریک دریچه مری و دهانه معده در خانم‌های باردار می‌شود. 

وقتی این تحریک صورت میگیرد دهانه معده قادر نیست تا به صورت عادی به فعالیت خود ادامه دهد 

پس همین مسئله موجب بروز مشکلات گوارشی مثل حالت تهوع و استفراغ در زنان میشود. 

 

خواص برگ به برای غلظت خون 

چای و دمنوش برگ به برای کسانی که غلظت خون دارند مفید است و باعث رقیق شدن خون انها و جلوگیری از سکته می شود. 

 

خواص برگ به و گلابی 

جوشانده برگ به و گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. 

از این رو مبتلایان به عفونت ادراری حتماً باید آن را مصرف کنند. 

سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور ۱۰۰ گرم برگ جوان درخت گلابی و به را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید 

و آن را در سه وعده به میزان ۱ تا ۲ استکان تناول کنید. 

دم کرده برگ به و گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند. 

انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد 

و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در قاعدگی مفید است. 

زمان چیدن برگ به 

بهترین فصل برای چیدن برگ به اواخر بهار و در تابستان است. 

چگونه برگ به را خشک کنیم 

برای این کار به وسایل زیر نیاز داریم. 

روزنامه یا مقوای نازک 

دو تخته‌ چوب‌ سنگین 

طناب یا تسمه (کتاب یا آجر سنگین) 

برگ‌هایی که هنوز دارای انعطاف هستند را انتخاب کنید. 

برگ‌های ترد و خشک هنگام پرس می‌شکنند. 

برگ‌ها را بین روزنامه یا مقوای خشک‌کن قرار دهید. 

دقت کنید لبه‌ آن‌ها به طرف بالا برنگردد یا با هم تماس پیدا نکند. 

برگ‌های داخل روزنامه را بین دو لایه چوب صاف قرار دهید و با طناب یا تسمه محکم به هم فشار دهید. 

به جای پیچیدن با طناب می‌توانید روی تخته، چند جلد کتاب یا آجر سنگین بگذارید. 

مجموعه را ۱۰ روز در جای خشک و تاریک قرار دهید. 

گهگاه تسمه را محکم کنید تا رطوبت خارج شده و برگ‌ها صاف‌تر خشک شوند. 

می‌توانید برگ‌ها را آلبوم کنید، به صورت تابلو درآورید، 

داخل ویترین نمایش دهید یا بین دفترچه خاطرات خود قرار دهید. 

برای محافظت برگ‌ها در برابر هوا و رطوبت، آن را روی یک کاغذ سفت مانند کارت قرار دهید و سطح آن را با برچسب شیشه‌ای بپوشانید. 

هنگام چسباندن دقت کنید با فشار دادن از بالا به پایین، حباب‌های هوا را خارج کنید. 

 

رنگ دمنوش برگ به 

رنگ این دمنوش سرخ است و از چای خوشرنگ تر است. 

 

طرز تهیه دمنوش برگ به 

دمنوش به طبیعتی گرم و معتدل و مصرف آن نشاط آور است.برای تهیه دمنوش برگ به 

۱۰ تا ۱۵ عدد برگ را در ۲۰ دقیقه بخیسانید و بشویید. 

در یک قوری یا ظرف مسی یک لیتر آب بریزید و سپس برگ ها را اضافه کنید. 

ظرف را روی حرارت بگذارید تا آب جوش آید. 

پس از جوش آمدن زیر حرارت را کم کنید تا آب دیگر نجوشد. 

گاهی برگ ها را بر هم بزنید. 

 

 

PicsArt_02-17-03.22.41

 

پس از بخار شدن یک سوم آب چای آماده است. 

برای معطر کردن دمنوش از هل یا چوب دارچین استفاده نمایید. 

برای شیرین کردن دمنوش از عسل یا نبات استفاده نمایید. 

 

خواص به برای لاغری 

یکی از خواص به، تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن است. به یک میوه کم کالری است. به حاوی مقادیر بالای فیبر است و به همین علت موجب احساس سیری شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. همچنین به حاوی چربی اشباع شده، سدیم و کلسترول کم و با داشتن این‌ها تبدیل به یک ماده غذایی مناسب برای کاهش شده است. همچنین به دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که این‌ ترکیبات منتج به افزایش متابولیسم انرژی می‌شود. 

  • پزشکان تغذیه معتقدند که میوه به به دلیل برخورداری از فیبر بالا و کالری کم، می‌ تواند به عنوان یک میوه مناسب برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد. 

  • کلسترول‌های مفید موجود در این میوه می‌ تواند با کلسترول مضر خون جایگزین شود. 

  • فواید به؛ در جلوگیری از افزایش وزن باعث شده است تا در رژیم غذایی افرادی که قصد لاغر شدن دارند، میوه به به عنوان یک گزینه مناسب پیشنهاد شود. 

۱۰۰ گرم از نوع خام به، حاوی ۵۷ عدد کالری است و به علت چربی اشباع شده و کلسترول کم، بهترین گزینه برای کاهش وزن و لاغری محسوب می‌شود. هنگام ناشتا بودن به هیچ عنوان از میوه «به» استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است به دستگاه گوارش انسان آسیب بزند. 

 

 

اینجا بخوانید:

خواص حیرت آور هویج

 

طبع به در طب سنتی: 

در طبع سنتی برای به، طبیعتی گرم و معتدل عنوان شده است. همین امر باعث شده است تا تقریبا همه افراد با هر طبعی بتوانند از خواص آن بهره‌مند شوند. در کتب طب سنتی برای به، خواص بسیار زیادی ذکر شده است. همچنین در طب سنتی از دانه‌های به نیز به عنوان یک داروی پرخاصیت یاد می‌شود. این دانه‌ها برخلاف میوه آن، دارای طبیعتی سرد و‌تر هستند. در ادامه در مورد خواص به دانه نیز نکاتی را عنوان خواهیم کرد. 

 

به پخته پرخاصیت‌تر است یا به خام؟ 

این که مصرف به، به صورت خام بهتر است یا پخته، سوالی است که می‌ تواند در ذهن افراد شکل بگیرد. در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که به خام خواص متعددی دارد اما نباید از مصرف آن به صورت پخته نیز غافل شد. خاصیت به، با پختن آن همچنان حفظ می‌شود و این یکی از مهمترین نکات در مورد این میوه است. 

به پخته می‌ تواند به رفع مشکلات گوارشی کمک کند. مصرف این میوه به صورت پخته همچنین می‌ تواند ویار دوران بارداری را کاهش دهد. از آنجایی که هضم به خام ممکن است برای برخی افراد سخت باشد، مصرف آن به صورت پخته به آن‌ها توصیه می‌شود. در طب سنتی برای به پخته خواصی مثل تقویت حافظه و تقویت عملکرد قلب نیز عنوان شده است. 

 

خواص دانه‌ های به: 

علاوه بر میوه به، دانه‌ های آن نیز دارای خواص بسیاری هستند. از دانه‌های به برای درمان سرفه‌های شدید استفاده می‌شود. دم کرده دانه‌های به می‌ تواند در بهبود بیماری‌هایی همچون ذات الریه و گلو درد بسیار موثر باشد. با توجه به فواید به دانه، امروزه از روغن آن نیز برای پیشگیری و درمان برخی مشکلات استفاده می‌شود. 

 

خواص به در دوران کرونا: 

با توجه به خواص متعددی که برای به و دانه‌ های آن ذکر شد، می‌توان از آن به عنوان یک میوه مفید در پیشگیری از ابتلا به کرونا یاد کرد. با مصرف روزانه دمنوش به یا مصرف میوه آن به صورت خام یا پخته می‌توان سیستم ایمنی را تا حد زیادی تقویت کرد. در افراد مبتلا به کرونا نیز مصرف به می‌ تواند توان از دست رفته بدن را بازگرداند. همچنین مصرف به دانه برای تسکین سرفه‌های خشک ناشی از این بیماری بسیار موثر خواهد بود. 

 

انواع مختلف میوه به: 

میوه به دارای ارقام گوناگونی است. اما رقم‌ های به معطر و به آناناسی دو نمونه پر فروش به در بازارهای جهانی هستند. به معطر از نظر شکل ظاهری تقریبا بیضی شکل است؛ در حالی که به آناناسی، ظاهری نزدیک به گلابی دارد. به معطر معمولا دارای پوستی زرد رنگ و گوشتی سفید رنگ است اما به آناناسی پوست و گوشتی زرد دارد. خواص به؛ در این دونوع رقم تقریبا یکسان بوده و از این حیث درست شبیه به هم هستند. 

 

کاشت درخت به در چه مناطقی از ایران صورت میگیرد؟ 

نهال به برای رشد و نمو نیاز به آب و هوایی نسبتا گرم و معتدل دارد. گلدهی این میوه در فصول گرم سال اتفاق می‌افتد و به همین جهت برداشت آن در پاییز انجام می‌شود. با توجه به این مسئله، میوه به اغلب در مناطق مرکزی کشور مثل نطنز و اصفهان انجام می‌شود که شرایط آب و هوایی مناسبی برای رشد این میوه دارند. خاک مناسب و آبیاری به موقع همراه با کوددهی و سم پاشی دورهای نیز در رشد و کیفیت این میوه موثر خواهند بود. 

 

جمع بندی نهایی در رابطه با خواص به: 

با توجه به مطالبی که در مورد فواید به، و خواص شگفت انگیز آن عنوان شد، بهتر است تا مصرف این میوه را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز، این میوه در دسترس همه خواهد بود. توصیه ما به شما این است که از خوردن این میوه به خصوص در فصول سرد سال و در دوران طغیان ویروس کرونا، غافل نشوید. 

 
خواص دمنوش به و هل 

درخت به ارتباط نزدیکی با سیب و گلابی دارد. نام علمی آن Cydonia oblonga است. درخت به برگ‌ریز و نسبتاً کوچک است ، درحالی‌که میوه رسیده آن به رنگ طلایی مایل به زرد است و ازنظر شکل و فرم تا حدی شبیه گلابی است. فواید واقعی درخت میوه در خوردن پوست و میوه‌های گوشتی است ، زیرا دارای مواد مغذی مفیدی ازجمله ویتامین‌ها ، مواد معدنی ، ترکیبات فنلی ، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی است. هل با نام جهانی Elettaria cardamom یکی از معطرترین دانه‌ها به شمار می‌رود که مصارف زیادی دارد. بسیار یاز افراد آن را برای خوش عطر نمودن غذا و یا چای مورد مصرف قرار می‌دهند . هل نوعی گیاه (و اصطلاحاً درخت) و جزو ادویه‌ها است که در درون آن دانه‌هایی سیاه‌رنگ وجود دارد. هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه‌ای در طب سنتی است و می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را با آن درمان کرد. دم‌نوش به و هل نه‌تنها معطر و خوش‌طعم است بلکه خواص و مزایای بسیار زیادی نیز دارد. 

به و هل همان‌طور که توضیح داده شد دارای خواص بی‌شماری هستند و ترکیب این دو گیاه دم‌نوشی عالی را فراهم کرده که عطروطعم بی‌نظیرش افراد را ترغیب به مصرف این مخلوط می‌کند. ترکیب طبیعی این دو دم‌نوش بدون هیچ مواد افزودنی سلامتی به همراه داشته و خواص بسیاری دارد. این خواص عبارت‌اند از: 

  •  دارای مواد مغذی فراوانی است 

هل و به حاوی فیبر، مواد معدنی و چندین ویتامین دیگر بوده که آن را به یک ماده مغذی مفید تبدیل می‌کند. 

  • دم‌نوش به مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد. 

تحقیقات نشان داده که دم‌کرده به می‌تواند از بافت روده در مقابل آسیب‌های بیماری‌های چون کولیت اولسراتیو محافظت کند. دم‌نوش به علائم مربوط به رفلکس (اسید) معده رو کاهش داده و به خاطر غلظت عصاره‌ای مانندش ترشح زیاد اسید معده و برآمدگی آن را کنترل می‌کند. 

  • از بدن در برابر واکنش‌های آلرژیک محافظت می‌کند 

همچنین دم‌نوش به به دلیل وجود ترکیبات ضد حساسیت باعث از بین رفتن آثار حساسیت و آلرژی‌ها در بدن شده بدن را در مقابل حساسیت‌ها مقاوم می‌کند. 

  • دم‌نوش هل خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد 

هل به خاطر خاصیت مدر بودن و وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها فشارخون را پایین می‌آورد. 

  • دم‌نوش هل خواص ضد سرطانی دارد 

برخی از ترکیبات موجود در هل ممکن است رشد تومورهای سرطانی رو متوقف و مانع سرطان شود ، یعنی هل فعالیت آنزیم‌های کشنده‌ی تومور سرطانی را افزایش می‌دهد. 

  • دم‌نوش هل بوی بددهان را از بین می‌برد. 

هل می‌تواند میکروب‌ها را از بین برده، مانع تکثیر آن‌ها شده و ایجاد حفره‌های میکروبی را متوقف کند. 

  • دم‌نوش هل اثرات ضد باکتریایی دارد 

دانه‌ی هل دارای یک سری روغن‌هاست که ترکیبات این روغن با باکتری‌های سالمونلا جنگیده و عفونت ها را کاهش می ده. 

به در طب سنتی دارای طبع سرد و خشک بوده و برای افراد با طبع گرم گیاه مناسبی است. از قدیم برای رفع اختلالات معده، سخت ادراری، اسهال و استفراغ و بی‌اشتهایی استفاده می‌شده، همچنین در طب اسلامی گفته‌شده که بوییدن به‌موجب شادی و افزایش نشاط بدن می‌شود. 

 

PicsArt_02-17-03.21.25

 

 

هل  دارای طبع گرم و خشک است و درنتیجه برای تنظیم مزاج افراد سردمزاج مفید بوده و درگذشته به‌عنوان دارویی برای رفع تهوع، استفراغ و نفخ استفاده می‌شده، همچنین در طب اسلامی جویدن دانه‌ی هل برای تمیز کردن و خوشبو شدن دهان و دندان توصیه‌شده است. در طب سنتی هند از هل برای تمیز کردن مجاری و رفع اختلالات جاری ادراری استفاده می‌کردند. ترکیب این دو گیاه با طبع‌های متضاد به‌عنوان مصلح هم بوده و تأثیرات متفاوتی بر بدن می‌گذارد چراکه تعادل بدن با تنظیم طبع عملکرد بیشتری پیدا می‌کند. 

 

خواص به دانه برای سرماخوردگی 

قبل از اینکه به طرز تهیه به دانه برای گلو درد بپردازیم، بهتر است با خواص این دانه‌ آشنا شوید. دانه‌های میوه به خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی را درمان کند. البته باید دانه‌ها لعابی شوند تا تاثیر خود را روی بیماری بگذارند. برای طرز تهیه لعاب به دانه می‌توانید آن را با مقدار زیادی آب بجوشانید. 

 

طرز تهیه دمنوش به دانه 

برای درست کردن این دمنوش ابتدا ۳۰ گرم به دانه را در یک لیتر آب جوش بریزید. برای اینکه دمنوش سریع‌تر بدست آید، آن را روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب حالت لعابی پیدا کند. با قاشق مقداری از آب را بردارید و از بالا داخل قابلمه بریزید. اگر لعابی شده باشید می‌توانید به راحتی تشخیص دهید. حالا یک لیوان از این دمنوش را میل کنید. 

 
از جویدن دانه‌های به خودداری کنید 

طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی  این است که آن با مقدار زیادی آب بجوشانید تا سیانوریک این دانه‌ها از بین برود. جویدن مقدار زیادی دانه‌های به باعث مسمومیت می‌شود. به هر حال سیانور یک سم مضر برای بدن است. برای همین از له کردن یا جویدن این دانه‌ها خودداری کنید. 

 

مصرف به دانه برای گرفتگی صدا 

اگر به دلیل سرفه‌های بیش از حد در اثر سرماخوردگی، کرونا و یا هر بیماری دیگری، صدایتان گرفته، دمنوش دانه‌های به را مصرف کنید. برای این منظور می‌توانید خود میوه به را بخارپز کنید. ابتدا آن را پوست بگیرید و خرد کنید. به اندازه دو لیوان آب روی به بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از یک ساعت به پخته می‌شود. 

در این روش دانه‌های به هم پخته می‌شوند. برای رفع عفونت ریه و درمان سرماخوردگی می‌توانید دانه‌های پخته شده به را داخل آب جوش بریزید و صبر کنید تا لعابی شود. با خوردن میوه و دانه بیماری شما سریع‌تر درمان می‌شود. جالب است بدانید مصرف به بخارپز می‌تواند اسید اوریک و کلسترول خون را نیز کاهش دهد. 

ریختن دانه‌های به در آب جوش باعث آزاد شدن موسیلاژ (ماده لعابی) می‌شود. وقتی قبل از خواب یک فنجان دمنوش به دانه را مصرف کنید، التهاب ریه و تارهای صوتی سریع‌تر درمان می‌شود. 

مصرف بهِ بخارپز می‌تواند برای تقویت سیستم تنفسی و عفونت ریه مفید باشد. پس با آموزش طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی  می‌توانید سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کنید. 

 

مضرات به دانه برای نوزاد 

همانطور که گفتیم دانه‌های به حاوی ماده‌ای سمی به نام سیانوریک هستند. خوراندن دمنوش به دانه به نوزادان خطر مسمومیت را به همراه دارد. بنابراین بهتر است از دادن این دمنوش به نوزادان خودداری کنید. البته مصرف به پخته برای کودکان و نوزادان (بزرگتر از ۶ ماه) منعی ندارد. 

 
چطور دانه‌های به را تهیه کنیم؟ 

برای طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی  شما می‌توانید دانه‌های میوه به را از عطاری تهیه کنید. روش دیگر این است که میوه به را تهیه و سپس دانه‌های آن را جدا کنید. البته برای نگهداری دانه‌ها باید آن را در مقابل نور آفتاب و یا با کمک حرارت غیرمستقیم بخاری خشک کنید. البته از سولاردام هم می‌توانید برای خشک کردن دانه‌های به استفاده کنید. 

روش دیگر فریز کردن دانه‌هاست. هر زمان که به دمنوش به دانه نیاز پیدا کردید، به اندازه نصف قاشق غذاخوری دانه‌های خشک شده را داخل مقداری آب جوش (یک لیوان) بریزید و روی حرارت کتری یا سماور دم کنید. 

 

به دانه را چگونه مصرف کنیم ؟ 

برای طریقه مصرف به دانه برای سرماخوردگی نوشیدن این دمنوش بلافاصله بعد از غذا منعی ندارد. فقط در این صورت باید دمنوش شما لعابی‌تر و غلیظ‌تر باشد. برای تقویت سیستم گوارش دمنوش غلیظ‌تر مفیدتر خواهد بود. جالب است بدانید این دمنوش علاوه بر درمان سرماخوردگی و التهاب ریه و گلو می‌تواند به تقویت مغز هم کمک کند. 

 

 

اینجا بخوانید:

درمان فوری فشارخون بالا در خانه

 

 

به در طب سنتی 
از نظر طب قدیم ایران بهِ شیرین، گرم و تر و بهِ ترش، سرد و خشک است. روغن به، سرد و تر و قابض و به دانه سرد و تر است. 
 
* به تقویت کننده قلب است. 
* ادرار آور است. 
* نرم کننده سینه است. 
* مقوی معده و دستگاه هاضمه است. 
* قابض است. 
* خونریزی را بند می‌آورد. 
* بهِ ترش مسهل است. 
* بهِ ترش برای تنگی نفس مفید است. 
* بهِ ترش استفراغ را بند می‌آورد. 

 

 

PicsArt_02-17-03.21.45

 


* اسهال‌های ساده و اسهال خونی را درمان می‌کند. 
* به، بهترین و مفیدترین میوه برای مسلولین است. 
* خونریزی از رحم را متوقف می‌کند. 
* اثر مفید روی بواسیر درد. 
* برای هضم غذا مفید است. 


خواص به دانه 

* داخل میوه‌ی «به» دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره وجود دارد. این دانه‌ها منبع بسیار خوبی از موسیلاژ (لعاب) هستند و حدود 20 تا 22 درصد وزن دانه را لعاب روی آن تشکیل می‌دهد. 

* دانه‌های «به» به دلیل وجود لعاب، در رفع التهابات مخاط‌ ها، سرفه و گرفتگی صدا نقش  بسزایی دارند. 

* به علاوه، آن‌ها در مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که از لعاب این دانه در محصولات آرایشی و مجعد کردن موها استفاده می‌شود.  البته یکی دیگر از موارد مصرف لعاب دانه «به» آهار دادن پارچه‌های گران‌قیمت است. 

* به دانه دارای خواص ضدباکتریایی قوی است. می توانید از آن برای رفع بوی بد دهان، گلو درد و آفت های دهان استفاده کنید. 
* لعاب به دانه به درمان سوختگی کمک می کند و می توانید آن را روی جای سوختگی بمالید. 
* لعاب موجود در به دانه به رفع گلو درد و سرفه های خشک کمک می کند. 
* به دانه باعث کاهش وزن هم می شود زیرا چربی، کالری و نمک کمی دارد. از طرف دیگر، به دانه سرشار از فیبر و ویتامین C است که هر دو به کنترل وزن کمک می کنند. زمانی که آن را به غذایی اضافه می کنید، طعم خوبی به آن می دهد. 
* به دانه سیستم گوارش را نیز تقویت می کند. به دانه برای درمان زخم معده مفید است، یبوست و اسهال را برطرف می کند و به این ترتیب، به گوارش بهتر کمک می کند که این به دلیل فیبر موجود در آن است. 
* نکته ی جالب دیگر این است که زمانی که با مواد غذایی ترکیب می شود، به گوارش آن ها کمک می کند؛ به عنوان نمونه، اگر به گوشت اضافه شود، باعث گوارش پروتئین می شود. 
* مصرف به دانه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. به دانه حاوی پکتین است که کلسترول خون را پایین می آورد. به دانه به استحکام بیشتر رگ ها و جلوگیری از تصلب شراین کمک می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد. 
* به دانه خاصیت دیگری هم دارد و آن مبارزه با سرطان است. سرطان معمولاً در اثر فعالیت رایکال های آزاد به وجود می آید. به دانه حاوی آنتی اکسیدان های خاصی است که با این رادیکال های آزاد سرطان زا مقابله می کنند.   

 

خواص به برای قند خون 

حسین خیر اندیش، استاد طب سنتی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان هنگام بالا رفتن قند خون آن را سریع کاهش داد؟»، بیان داشت: آنچه فوری می‌تواند قند خون را پایین بیاورد، «به» پخته شده در داخل سرکه است. 

وی با اشاره به طرز تهیه آن،گفت:‌ به این شکل که در منزل به را داخل سرکه قرار داده و بپزید و در منزل نگه داری کرده و مصرف شود. 

این استاد طب سنتی خاطرنشان کرد:عرق گزنه و عرق شنبلیله نیز کاهنده‌های فوری قند خون هستند. 

 

خواص دمنوش به و عسل چیست 

شما می‌توانید از معجون به و عسل برای درمان اسهال، یبوست و عفونت‌های روده و غیره استفاده کنید. 

مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج به، مصرف آن همراه انیسون یا عسل و مربا کردن آن با عسل است. 

این دمنوش برای درمان سرماخوردگی خیلی خوب است و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. 

برای آرامش اعصاب و رفع بی خوابی حتما این دمنوش را امتحان کنید. 

 

آشنایی با دیگر خواص دمنوش به 

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص دمنوش به آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم. 

به یک میوه ای است با خاصیت دارویی بالا که افراد از پودر، چای یا دمنوش به برای اختلالات گوارشی از جمله معده و روده درد-التهاب دستگاه گوارش- و همچنین اسهال استفاده میکنند. 

برخی افراد از به برای بهبود جراحات، مفاصل متورم و دردناک، درد نوک پستان و انگشت های بریده استفاده میکنند. 

لوسیون آن برای تسکین چشم ها استفاده میشود. برای مصارف غذایی از به برای تهیه ی مربا، ژله، خورشت، آبمیوه و… استفاده میشود. 

به ( Quince ) میوه ای زرد رنگ است که مربای آن بین ایرانیان که طرفداران بسیاری دارد. 

به در کتب طب سنتی ایران با نام «سفرجل» آورده شده است. 

 

خواص به برای کودکان 

به به دلیل سنگین بودن هضمش میوه ای مناسب برای کودکان و نوزادان نیست. 

 

معرفی بهدانه 

به دانه هسته ی میوه ی پاییزی به هست. 

ابتدا با میوه و مشخصات درخت به آشنا میشویم. 

درخت به یک درخت برگریز کوچک است که میوه ای از تقریبا شبیه سیب می دهد ، 

از لحاظ ظاهری شبیه گلابی است و رسیده اش زرد طلایی روشن است. 

در طول تاریخ از میوه به  پخته شده به عنوان غذا استفاده می شده است ، 

اما این درخت به دلیل شکوفه های جذاب صورتی کم رنگ و سایر خصوصیات زینتی نیز رشد داده میشود. 

میوه نارس سبز و دارای بلوغ سفید متمایل به خاکستری است که بیشتر آن قبل از رسیدن 

در اواخر پاییز با تغییر رنگ میوه به زرد با گوشت سخت و کاملاً معطر ، تبدیل میشود. 

گلهایی که در بهار بعد از برگها تولید می شوند ، سفید یا صورتی هستند. 

به دانه ها یا همان بذرها حاوی نیتریل هستند که در دانه های خانواده گل رز معمول است. 

در معده ، آنزیم ها یا اسید معده یا هر دو باعث هیدرولیز شدن برخی از نیتریل ها و 

تولید سیانید هیدروژن می شوند که یک گاز فرار است. 

دانه ها فقط در صورت خورده شدن به  مقدار خیلی زیاد سم لازم برای اسیب زدن 

به سلامتی را در بدن تولید میکنند. 

 

توزیع و زیستگاه درخت به 

درخت به بومی دامنه های صخره ای و حاشیه جنگل در جنوب غربی آسیا ، ارمنستان ، 

ترکیه ، جورجیا و ایران است.بهدانه 

اگرچه در مناطق مختلف آب و هوایی رونق دارد و می تواند در عرض های جغرافیایی 

تا شمال اسکاتلند با موفقیت رشد کند. 

به نباید با خویشاوندان آن ، کبنوی چینی ، Pseudocydonia sinensis یا شکوفه های 

گلدار تیره Chaenomeles که هر کدام از آنها بعضاً به عنوان جایگزین آشپزی استفاده می شود ،اشتباه گرفته شود. 

این میوه را آکادایی ها می دانستند ، آنها آن را سوپرگیلو می گفتند. 

 

استفاده از میوه به 

از میوه ی به دلیل عطر و طعم شدید آنها تمجید می شود.البته بیشتر از به دانه 

با این حال ، اکثر انواع میوه به  بسیار سخت و ترش است و 

نمی توان آن را خام مصرف کرد. 

حتی میوه های رسیده باید تحت یخ زدگی یا پوسیدگی قرار گیرند تا برای مصرف مناسب باشند. 

با این حال ، ممکن است آنها را پخته یا بو داده و برای مربا ، مارمالاد ، 

ژله یا پودینگ استفاده کنید. 

 

خواص به دانه 

به دانه از جمله داروهای گیاهی هست که در مجاورت با آب .موسیلاژ تولید میکند. 

مهمترین خواص به دانه در پایین آورده شده است. 

درمان سرفه خصوصا در نوزادان و کودکان 

درمان گرفتگی صدا 

ضد التهاب 

نرم کننده 

ملین و مسهل ملایم 

  بهبود سرفه نوزادان و کودکان با بهدانه 

از لیزاب حاصل از دم کردن بهدانه در آب جوش.برای بهبود سرفه مخصوصا 

برای نوزادان و کودکان استفاده میشود. 

بهدانه در کنار ورق ژلاتین تنها داروهای گیاهی مجاز برای مصرف نوزادان 

میباشند. 

برای این منظور حدود 10االی 15 عدد بهدانه را داخل یک چهارم استکان آب جوش 

بریزد و نعلبکی را بصورت برعکس روی استکان بگذارید و اجازه دهید تا مدت 20 دقیقه دم بکشد. 

دانه ها را جدا کرده و مایع لعاب دار را به آرامی با قاشق چایخوری 

به دهان نوزاد بریزید تا بخورد. 

 

خاصیت ضد التهابی بهدانه 

به دانه نیز مانند هم خاصیت هایش که تولید لیزاب میکنند.مثل کتان و دانه ریحان

و نیز کتیرا خاصیت ضد التهابی دارد. 

خوردن لیزاب بهدانه به رفع التهابات گلو و حنجره کمک میکند. 

خارش گلو را التیام بخشیده و سرفه های خشک رمان میکند. 

از لیزاب تولید شده از بهدانه میتوان برای درمان سوختگی های سطحی پوست 

مثل افتاب سوختگی و عرق سوز شدن استفده کرد. 

به این صورت که اجازه دهید به دانه بیشتر از یکساعت دم بکشد و لعاب غلیظی 

ایجاد کند. 

آن لعاب ژله ای را به آرامی و با احتیاط روی محل سوختگی بگذارید. 

نرم کننده 

نیاز به گفتن نیست که موسیلاژ تولید شده از به دانه نرم 

کننده میباشد. 

این خاصیت علاوه بر دفع خلط از ریه ها کمک میکند برای 

مقاصد دیگر نیز استفاده میشود. 

از این خاصیت برای درست کردن ماسک برای صورت و 

مو استفاده میشود. 

 

ماسک صورت با بهدانه 

برای این منظور طبق دستوری که در بالا داده شد.از بهدانه موسیلاژ با 

لعاب قوی تهیه کنیدو چند قطره هم گلیسیرین به آن اضافه 

نموده و بصورت ماسک روی صورت خود بگذارید. 

توجه داشته باشید که حتما 20 دقیقه قبل از ماسم حتما صورت را کاملا با 

صابون مناسب شسته و از هرگونه آرایشی پاک نمایید. 

ماسک را نیم ساعت روی صورت نگهداشته و سپس با آب و بدون صابون بشویید. 

ماسک بهدانه با تغذیه سلولهای پوست صورت.چروک را درمان میکند از 

پیری پوست پیشگیری میکند. 

پوست را سفید و شفاف کرده و لک و جوش را درمان میکند. 

 

ماسک برای مو 

برای ماسک مو مقداری بهدانه با مقدار مساوی کتیرا را بمدت 5 دقیقه 

با شعله کم بجوشانید . 

و سپس مایع را از صافی رد نمایید و اجازه دهید تا سرد شود. 

وقتی به اندازه کافی موسیلاژ بدست آمده ژله ای شد آنرا داخل یخچال بگذاری و بصورت روزانه از آن برای موها استفاده کنید. 

این ژل مو .موهایتان را مجعد و خوش حالت مینماید و نیز موخوره را درمان 

نموده و ریشه موها را تقویت مینماید. 

 

خاصیت ملین 

مصرف لیزاب بدست آمده از به دانه .دستگاه گوارش را تقویت نموده 

و التهابات ملایم حنجره گلو مری معده و دوازدهه را درمان میکند. 

همچنین به اجابت مزاج و عمل دفع کمک شایانی میکند. 

مصرف این لیزاب برای کودکانی که از شیرخشک استفاده میکنند 

و نیز برای  افرادی که با بواسیر یا همورویید درگیر هستند.توصیه میشود. 

 

درمان بواسیر و ترک های پوستی 

برای درمان بواسیر و ترکهای پوستی نواحی حساس بدن . 

مانند نوک پستانها.لعاب غلیظ از لیزاب بهدانه را در محلهای مورد نظر 

بگذارید و روی منطقه مورد نظر را با پنبه هیدروفیلی که قبلا 

بطور کامل به وازلین آغشته اید.بگذارید. 

اینکار را روزی دوبار صبح ها و شب ها قبل از خواب انجام دهید. 

 

احتیاط 

استفاده از به دانه برای خانمهای باردار ممنوع است و خطر سقط جنین 

را در پی دارد. 

خوردن مقدار بسیار زیاد بهدانه تولید سیانید یا همان سیانور میکند 

که میتواند مجر به مسمومیت شود. 

البته تولید اندازه از سیانید که به سلامتی لطمه بزند نیاز 

به خوردن حجمی از بهدانه دارد که خوردن آن مقدار بصورت یکجا عملا ممکن نیست. 

مصرف لیزاب بهدانه برای نوزادان مجاز است. 

به اندازه حد اکثر دو قاشق چایخوری در 24 ساعت. 

هم خشونت سینه و سرفه نوزادان را درمان کرده و هم مانع از یبوست نوزاد 

میگردد. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار