|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۱۵

راه هایی برای پر کردن وقت در تنهایی

ممکن است شما با یک شخصی مدت طولانی بوده اید و به دلایی از او جدا شده اید یا طلاق گرفته ایده و حال قصد دارید از تنهایی خود لذت برید. در مقاله که از عنوان آن معلوم است در مورد چگونه از تنهایی خود لذت ببرید میخواهیم صحبت کنیم و راه حل هایی برای شما کاربران بگوییم.

آیا می توانیم از تنهایی لذت ببریم؟ 

تصور بسیاری از افراد این است که انسان زمانی تنها می‌ماند که اجتماعی نباشد و یا کسی مایل به معاشرت با او نباشد. هیچ یک از این دو وضعیت، مطلوب نیستند. شاید به همین دلیل است که تصور عموم درباره «تنها بودن» منفی و ناخوشایند است. اما حقیقت این نیست. تنهایی لزوما ناخوشایند نیست. در واقع تنها بودن مزایایی دارد که اگر با آن‌ها آشنا شوید، احتمالا هر از گاهی انتخاب می‌کنید که تنها باشید و از تنهایی‌تان لذت ببرید. 

البته هیچگاه نمی‌توان لذت و احساس خوشایندی که می‌توانیم از روابط اجتماعی و وقت‌گذراندن با دیگران به دست آوریم را نادیده گرفت. اما این بدین معنا نیست که از تنهایی نمی‌توانیم لذت ببریم و همیشه نیاز داریم که دیگرانی باشند تا ما احساس تنهایی نکنیم. در واقع هنگامی که با تنهایی بیشتر آشنا شویم و یاد بگیریم که تنها بمانیم و از تنها بودن لذت ببریم، می‌توان گفت که رشد کرده‌ایم. 

زمانی که بیاموزیم چگونه از تنها بودن لذت ببریم، اتفاقات شگفت‌آوری می‌تواند در زندگی‌مان رخ دهد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم: 

۱. می‌توانی با مدتی تنها بودن و وقت گذراندن با خودت، انرژی‌ات را بازیابی کنی 

ما معمولا هنگام معاشرت و وقت گذرانندن با دیگران، انرژی زیادی مصرف می‌کنیم. انرژی ما در روابط اجتماعی معمولا صرف تلاش برای خوشحال کردن دیگران، خنداندن آن‌ها، درک احساسات و هیجانات‌شان و چیزهای دیگری از این دست خواهد شد. 

اگر بی‌وقفه در کنار دیگران باشیم و در حال صرف انرژی برای ارتباط با آن‌ها، ممکن است بعد از مدتی، به شدت خسته و درمانده شویم. فاصله گرفتن از دیگران و تنها بودن برای مدتی کوتاه، می‌تواند به ما کمک کند تا خستگی در کنیم و انرژی‌های صرف شده در روابط اجتماعی را بازیابیم. 

۲. تنها بودن به تو کمک می‌کند بتوانی به خودت فکر کنی و بر درونت متمرکز شوی 

سرعت زندگی معمولا آن‌قدر زیاد است که ما به ندرت فرصتی برای اینکه مدتی با خودمان تنها باشیم و به خود و زندگی‌مان فکر کنیم، پیدا می‌کنیم. زمانی که انتخاب می‌کنیم برای مدت کوتاهی تنها باشیم و از دیگران فاصله بگیریم، فرصت بسیار مناسبی پیدا می‌کنیم برای اینکه کمی به امور درونی بپردازیم. زمانی که تنها هستیم، نیازی نداریم به افکار و احساسات دیگران بپردازیم؛ بنابراین می‌توانیم بر درون‌مان متمرکز شویم. 

 

 

PicsArt_03-07-12.27.32

 

 

۳. تنها بودن باعث می‌شود بهتر می‌توانی با احساسات و هیجاناتت ارتباط برقرار کنی 

هنگامی که به صورت مداوم در ارتباط با دیگران هستیم، به صورت ناخودآگاه دائم در تلاشیم که  احساسات آن‌ها را درک کنیم تا بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. هنگامی که زمانی برای تنهایی با خود نداشته باشیم، ممکن است همه انرژی ما صرف احساسات و هیجانات دیگران شود و ارتباط‌مان را با احساسات و هیجانات خودمان از دست بدهیم. 

اختصاص دادن زمانی برای تنها بودن با خودمان، به ما کمک می‌کند به دید وسیع‌تر و درک عمیق‌تری از هیجانات و احساسات خود برسیم. هنگامی که خودمان را بهتر درک کنیم، راحت‌تر می‌توانیم بفهمیم که چه نیازهایی داریم؛ مثلا چه چیزهایی ما را خوشحال یا ناراحت می‌کند و ... 

۴. می‌توانی در تنهایی به کارهایی بپردازی که واقعا از آن‌ها لذت می‌بری 

هنگامی که در گروه‌های متفاوت انسانی حضور داریم، همواره تلاش می‌کنیم به دنبال فعالیت‌هایی باشیم که همه اعضای گروه از آن لذت می‌برند. گاهی ممکن است آنچه ما می‌خواهیم و از انجام دادن آن لذت می‌بریم، با آنچه دیگران می‌خواهند متفاوت باشد و ما فرصت پیدا نکنیم که در گروه و در کنار دیگران، به فعالیت‌هایی بپردازیم که می‌خواهیم. 

تنها بودن، به ما این آزادی را می‌دهد که برای گذراندن وقت‌مان به تنهایی تصمیم بگیریم و بتوانیم کارهایی را انجام دهیم که واقعا ما را خوشحال می‌کنند. 

۵. تنهایی باعث افزایش کارآمدی‌ و خلاقیتت می‌شود 

بودن در اجتماع و معاشرت با دیگران می‌تواند سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد، اما با این حال هنگامی که در کنار دیگران هستیم، کارآمدی ما نیز کاهش یافته و کمتر از زمان‌هایی که تنها هستیم، می‌توانیم از توانایی‌های خود استفاده کنیم. گاهی حضور دیگران در کنارمان تنها باعث می‌شود نتوانیم کاملا روی کار و وظایف روزمره تمرکز کنیم.

 

 

اینجا بخوانید:

درمان انزوا طلبی به همراه تست گوشه گیری 

 

 

 

زمانی که به تنهایی می‌گذرانیم، می‌تواند بیشترین کارآمدی و خلاقیت را برای ما داشته باشد. 

۶. وقتی زمانی را به تنهایی با خود اختصاص می‌دهی، می‌توانی از روابطت بیشتر لذت ببری 

هنگامی که زمانی را در طول روز یا هفته به تنها بودن با خودمان اختصاص دهیم و یاد بگیریم که از تنها بودن با خود لذت ببریم، کم کم متوجه خواهیم شد که می‌توانیم از رابطه با دیگران و بودن در کنار آن‌ها نیز لذت بیشتری ببریم. 

تنها بودن و صرف انرژی و زمانی که فقط برای خودمان است، به ما کمک می‌کند که بیش از پیش قدردان خود باشیم و بتوانیم ارزش‌های خودمان را بهتر ببینیم. همچنین در تنهایی، می‌توانیم آنچه دیگران به ما می‌دهند و عشق، ارزش و انگیزه‌ای که از روابط اجتماعی، عاطفی، خانوادگی و غیره به دست می‌آوریم را نیز بهتر ببینیم و قدردان آن باشیم. زمانی که وقتی را به تنهایی با خود اختصاص نمی‌دهیم، احتمالا آنچه دیگران به ما می‌دهند و آنچه برای ما لذتبخش یا الهام‌بخش است را فراموش می‌کنیم. 

۷. تنها بودن باعث می‌شود بیشتر احساس استقلال کنی 

تنها بودن موجب می‌شود احساس استقلال بیشتری داشته باشیم، باور کنیم که می‌توانیم تنها باشیم، توانایی‌های خود را بهتر ببینیم و قلبا به این باور برسیم که بدون نیاز و وابستگی به دیگران هم می‌توانیم زندگی کنیم. 

زمانی که تنها بودن را یاد می‌گیریم، اضطراب، ترس از دست دادن و احساس وابستگی و نیاز شدید به حضور دیگران در ما کمرنگتر خواهد شد. احساس نیاز مداوم برای حضور دیگران و برقراری ارتباط با آن‌ها اضطراب‌آور است؛ چرا که حتی اگر نخواهیم، به هر حال گاهی ممکن است مجبور باشیم که تنها بمانیم.

اضطراب مداوم باعث خستگی و رخوت خواهد شد. اگر یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم از تنهایی لذت ببریم، این اضطراب در زندگی روزمره ما کم خواهد شد و حتی می‌تواند از بین برود؛ زیرا می‌دانیم حتی اگر مجبور به تنها ماندن باشیم، می‌توانیم تنها بمانیم. 

۸. تنها بودن کمک می‌کند یاد بگیری نیازی نداری که دائم اطرافیانت را خوشحال و راضی نگه داری 

بخشی از هویت ما انسان‌‌ها با روابطمان تعریف می‌شود. زندگی ما پر است از روابط اجتماعی مختلف. مثلا رابطه عاطفی، روابط خانوادگی، رابطه‌ای که با دوستانمان داریم، روابط شغلی و غیره.

روابط زمانی پایدار خواهند بود که طرفین آن برقراری ارتباط موثر را بلد بوده و از رابطه راضی باشند. هنگامی که تمام زمان ما در طول زندگی روزمره صرف روابط شود، از تلاش برای برقراری ارتباط موثر و راضی و خوشحال کردن افرادی که با آن‌ها در رابطه هستیم، خسته می‌شویم. 

هنگامی که با خود تنها هستیم، تنها کسی که لازم است برای خوشحال کردنش تلاش کنیم، خودمان هستیم. زمانی که تنها هستیم، می‌توانیم هر کاری که برایمان لذتبخش و شادی‌آفرین است انجام دهیم. بدون اینکه نگران باشیم دیگران را ناراحت کنیم یا آزار دهیم. 

۹. وقتی با خودت تنها هستی به دنبال تایید گرفتن از دیگران نخواهی بود 

ما در رابطه با دیگران معمولا به دنبال تایید گرفتن از آن‌ها برای انجام کارهای مختلف هستیم. زمانی که قرار است کاری انجام دهیم که به اطرافیان نیز مربوط می‌شود، سعی می‌کنیم از آن‌ها تایید بگیریم، با آن‌ها مشورت کنیم و به هر نحوی نظرشان را جلب کنیم.

شاید اگر تاییدطلبی در ما به شکل افراطی باشد، نیاز داشته باشیم که به آن توجه کنیم و با انجام اقداماتی خاص و کمک گرفتن از رواندرمانگر آن را کاهش دهیم. اما به هر حال حد معمول و سالمی از نیاز به تایید در همه انسان‌ها وجود دارد.

در بسیاری از شرایط پرسیدن نظر دیگران و تایید گرفتن از آن‌ها نه تنها اشکالی ندارد، بلکه لازم است. اما برخی شرایط هم وجود دارد که ما بدون نیاز به تایید دیگران یا پرسیدن نظر آن‌ها و تنها با تکیه بر اطلاعات و توانایی‌های خودمان، می‌توانیم از پس کارها برآییم.

زمانی که وقت بیشتری را برای تنها بودن با خود صرف می‌کنیم، یاد می‌گیریم که به دانسته‌ها، شهود و غرایز خود بیشتر اعتماد کنیم و تاییدی که برای انجام نهایی کارها به آن نیاز داریم، وابسته به حضور شخص دیگری نباشد. 

 

به خاطر داشته باشید که «تنها بودن» با «احساس تنهایی» متفاوت است. احساس تنهایی می‌تواند با غم، شرم، حقارت، ناامیدی یا احساسات دیگر همراه باشد. تنها بودنی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، گذراندن زمانی با خود و بدون حضور دیگران است.

اگر یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم تنها بمانیم و از تنهایی خود لذت ببریم، می‌توان گفت که یکی از قدم‌های مراقبت از خود را طی کرده‌ایم.

یکی از قدم‌های مهم مراقبت از خود و رسیدگی به سلامت روان، این است که بدانیم مهمترین رابطه‌ای که در زندگی داریم، رابطه ما با خودمان است و زمانی می‌توانیم با دیگران رابطه موثر و لذتبخشی داشته باشیم، که رابطه‌مان با خودمان را ترمیم کرده باشیم. 

 

 یاد بگیرید که عاشق موقعیت خود هستید 

تاکنون کتاب هایی زیادی با عنوان چگونه از تنهایی خود لذت ببریم منتشر شده است که اولین حرف آن این می باشد که بپذیرید تنها هستید. یاد بگیرید که می شود در تنهایی فکر و کارای بزرگی کرد و اینگونه به خود انرژی بدهید. 

سعی کنید خوشحال و خوش بین باشید. هرگز این فکر را نکنید که الان تنها هستید دیگر نمی توانید کاری کنید یا خوشحال باشید. به آینده و کار و زندگی خود خوش بین باشید. 

سعی کنید به اینکه چگونه تنهایی را تحمل کنیم زیاد فکر نکنید. خیلی انتقادی با خودتان برخورد نکنید اما یادتان باشد برای فکر کردن به خودتان و زندگی تان و آینده وقت بگذارید. این افکار می تواند در مسیر زندگی هدایتتان کند. 

بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید. این آسان است که به تجربیات، احساسات، افکار و نگرشهای دیگران بپردازید و قضاوت هایی را انجام دهید که پایه و اساسی ندارد و این کار باعث می شود، به یک فعالیت منفی تبدیل شود و شما حس تنهایی کنید. 

 
یکی از راههای دیگر برای لذت بردن از تنهایی خود این می باشد به بیرون بروید و کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید. برای مثال به سینما بروید و فیلم مورد علاقه خود را ببینید. 

راه مقابله با تنهایی ورزش می باشد. ورزش کردن یکی از بهترین راهها برای اینکه از فکر تنها بودن بیرون بیاید و انرژی خود را صرف ورزش کنید. بهتر است در خانه ورزش نکنید و به یک باشگاه در نزدیکی خانه تان بروید تا در آنجا با چند نفر دیگر هم صحبت شوید. 

  • اگر باشگاه رفتن برایتان سخت است می توانید به دوچرخه سواری بپردازید و هفته ای سه بار دوچرخه سواری کنید. پیاده روی نیز مناسب می باشد. 

با طبیعت در ارتباط باشید. یکی دیگر از راه مقابله با تنهایی آشتی کردن با طبیعت می باشد. طبیعت، زمین، هوا، آب، درخت، علف، کوه… دقیقا همان چیزی است که شما در خال حاضر بدان احتیاج دارید. زمانی که تنهایی به شما فشار می آورد، ارتباط خود را با طبیعت افزایش دهید. 

کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه انجام دهید. انجام برخی کارهای خیریه می تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. این نیز یک راه عالی برای بازگشت به جامعه و کمک به افراد نیازمند است. اگر به ذهنتان آمد که چگونه از تنهایی خود لذت ببریم، یک کار خیر یا داوطلبانه انجام دهید تا احساس آرامش کنید. 

 
مشارکت در فعالیت های خلاقانه 

1برای بیان احساسات خود یک داستان، مجله یا وبلاگ بنویسید. نوشتن نه تنها تخیل شما را افزایش می دهد، بلکه باعث خوشحالی شما می شود و خوشبینی شما را افزایش می دهد. 

 
کتاب خواندن یکی از بهترین راه حل ها برای پاسخ سوال چگونه تنهایی را تحمل کنیم، می باشد. همه ما بهانه مشابهی داریم: کاش وقت بیشتری برای مطالعه داشتم. خوب، وقتی کسی در زندگی تان نیست که وقتتان را بگیرد، آن وقت اضافه را با یک کتاب بگذرانید. 

به موزیک هایی گوش کنید که احساس شما را بهتر می کند. مهم نیست که چه نوع موسیقی را دوست دارید، می توانید لذت ببرید وقتی که به یک آهنگ عالی گوش می دهید. موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنید یا موسیقی که خاطرات مربوط به وقایع خاص را به ارمغان می آورد. 

یکی از بهترین راه مقابله با تنهایی، خواندن، رقصیدن و بازی کردن می باشد. اگر آواز خواندن را دوست ندارید، برای خودتان برقصید. رقصیدن کمک می کند تا ذهن شما شود و تحقیقات نشان می دهد که تمرین یا رقص احساسات بد را از شخص دور می کند. 

5نقاشی کشیدن نیز یکی از روش های خوب تحمل تنهایی می باشد. نیاز نیست مثل پیکاسو نقاشی بکشید. فقط کافیست یه چیز ساده بکشید تا ذهن شما آرام شود. 

 استفاده از فرصت های یادگیری 

سعی کنید چیزهای جدید یاد بگیرید. برای مثال دوست دارید که کلاس تئاتر بروید و یا علاقه زیادی به موسیقی دارید. علاقه خود را دنبال کنید و سعی کنید کاری که دوست دارید در آن حرفه ای شوید را برید یاد بگیرید. می توانید با رفتن به کلاس های مورد علاقه خود، خودتات سوال چگونه از تنهایی خود لذت ببریم جواب دهید. 

 

 

PicsArt_03-07-12.26.55

 

ارتباط با دیگران برای تحمل تنهایی 

برای خودتان یک حیوان خانگی بیاورید و بزرگ کنید. حیوانات خانگی بخش مهمی از زندگی انسان ها را تشکیل می دهند و همنشین و دوست آن ها هستند. در ایفای این عملکردها، آن ها یک نقشی را بعهده می گیرند که برای سلامتی روان انسان ها جنبه درمانگر دارد. 

در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید. شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه کمک می کند که شما دوستان بیشتری پیدا کنید باعث می شود به تنهایی خود فکر نکنید و شما را سرگرم می کند. 

 

 

اینجا بخوانید:

راه های مقابله با افراد مغرور 

 

 

چگونه حس شادی را در تنهایی تامین کنیم؟ 

اکثر ما در زندگی خود تنهایی را تجربه کرده ایم. علت تنهایی تان هر چه باشد، شما باید از تنهایی خود نهایت لذت را ببرید. مطمئن باشید که به زودی شرایط تان به بهترین شکل تغییر خواهد کرد پس از لحظات خود نهایت استفاده را بکنید. 

علت تنهایی تان هر چه باشد، شما باید از تنهایی خود نهایت لذت را ببرید. مطمئن باشید که به زودی شرایط تان به بهترین شکل تغییر خواهد کرد پس از لحظات خود نهایت استفاده را بکنید. 

اما چگونه می توان تنهایی خود را لذت بخش کرد؟ در اینجا مهمترین نکاتی را که به شما کمک می کند تا از زندگی خود، حتی در تنهایی نیز، لذت ببرید، به شما معرفی می کنیم. 

  

با طبیعت در ارتباط باشید 

  

«به تنهایی به دل طبیعت بزن» این جمله ای بود که دوست روان شناسم، وقتی در بدترین شرایط روحی به سر می بردم، به من گفت.. 

  

طبیعت، زمین، هوا، آب، درخت، علف، کوه... دقیقا همان چیزی است که شما در خال حاضر بدان احتیاج دارید. زمانی که تنهایی به شما فشار می آورد، ارتباط خود را با طبیعت افزایش دهید. 

کارهایی که در اینجا به شما پیشنهاد شده، می تواند حال شما به بهترین شکل تغییر دهد: 

  

  • با پای برهنه قدم بزنید و به هر کدام از قدم هایتان و آنچه زیر پاهایتان احساس می کنید، بیاندیشید. 

  • درخت را در آغوش بگیرید، او را با دست لمس کنید، به تک تک شاخه های آن خیره شوید. 

  • به موجودات زنده ای که در اطراف تان هستند با دقت نگاه کنید. به گنجشک ها،کلاغ ها یا حتی سگی که در حال پارس کردن است. 

  • به گل طوری نگاه کنید که انگار شما یک زنبور هستید و می خواهید روی برگ های لطیف آن بنشینید و شهدش را بمکید. 

  • تن تان را به آب بزنید یا حتی با قایقی روی زلال آبی آن آرام بگیرید. 

  • زیرا دانه های باران یا آب زلال آبشار بایستید و پاکی آن را ستایش کنید. 

  

با انجام برخی یا حتی تمام این کارها، خواهید دید که طبیعت چه معجزه ای در روحیه شما خواهد کرد. طبیعت ارتباطی، حتی محکم تر از ارتباط بین آدمها، با شما برقرار خواهد کرد، تنها اگر بخواهید. 

  

برای غریبه ها نامه های عاشقانه بنویسید 

شما پس از گذراندن بحران ها، به عشق احتیاج دارید. عشق حال آدم را خوب می کند اما اگر فردی ایده آل و مناسب با روحیات شما پیدا نشد، چه باید کرد؟ یکی از موثرترین راهها نوشتن نامه ای عاشقانه برای غریبه هاست. 

  

نترسید..هیچ اتفاق ناخوشایندی اتفاق نخواهد افتاد. هر چیزی را که خود دوست دارید بشنوید، در نامه بنویسید. سپس آن را تا کنید و جایی بگذارید که مطمئن هستید شخصی آن را خواهد خواند. کتابخانه ها یا حتی کافی شاپ ها مکان های مناسبی هستند که می توانید نامه تان را در آنجا رها کنید. 

افراد بسیاری هستند که چون شما محتاج عشق اند، پس نه فرصت بیان زیباترین احساسات تان را از خود بگیرید و نه شانس خواندن تاثیرگذارترین کلام را از دیگران. 

  

اول از همه خودتان را دوست بدارید 

شاید فکر کنید که این جمله بسیار سطحی و کلیشه ای است، اما مفهوم عمیقی پشت آن نهفته است که هر کسی قادر به درک آن است. مسلما همه ما خودمان را دوست داریم اما واقعا چگونه می توان خود را دوست داشت؟  

  

پیشنهاد می کنیم که ساعت خود را سر زمانی معین کوک کنید. ساعت تان که زنگ خورد، برای چند دقیقه تمام حواس تان را روی خودتان متمرکز کنید. در آن لحظه چقدر خودتان را دوست دارید؟ در حال چه کاری برای خودتان و دل تان هستید؟ 

  

پس از مدتی خواهید فهمید که ارزش شما بسیار بیشتر از آنچه خودتان فکر می کنید، است. آن وقت رفته رفته شیوه زندگی و رفتارهایی که از خود نشان می دهید، تغییر خواهد کرد. با خودتان مهربان تر خواهید شد و یاد می گیرید که درست در راستای همان که آرزویش را دارید، همان که شاد و آرام تان می کند، قدم برخواهید داشت. 

 

از انجام این کارها غافل نشوید: 

  • خودتان را در آینه نگاه کنید، به چشم هایتان زل بزنید و بگویید: «من دوستت دارم، از ته قلبم می پرستمت، تو فوق العاده ای!» 

  • روش صحبت کردن خود را تغییر دهید. به جای جمله «من چقدر احمق بودم» بگویید «من بهترین تصمیم را گرفتم.» 

  • زیر دوش آب گرم به مدت زیادی بایستید. 

  • به بدن تان اهمیت دهید. ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس را در برنامه روزانه تان قرار دهید. مدیتیشن کنید. 

  • مواد غذایی ارگانیک مصرف کنید و موادی را که ارزش غذایی خاصی ندارند، از فهرست تان روزانه تان حذف کنید. 

  • برای مدتی بنشینید و هیچ کار انجام ندهید. 

  • عادات بدتان را شناسایی و عادات خوب دیگر را جایگزین شان کنید. 

  

در نهایت، هیچ کس جز خودتان مسئول شادی زندگی تان نیست. پس به توانایی هایتان ایمان داشته باشید و از تک تک لحظات تنهایی خود نهایت لذت را ببرید. 

 

تنهایی به معنای تنها بودن نیست 

ما برای پیوندها و تعاملات اجتماعی برنامه ریزی شده ایم. همانطور که علم بیان می کند، ما موجوداتی اجتماعی هستیم. با این حال تمایل به برقراری ارتباط با دیگران و پیدا کردن روابط، اغلب باعث می شود احساس تنهایی و غم و اندوه کنیم. وقتی در زندگیمان افراد برجسته ‌ای مثل دوستان نزدیک، یک شریک زندگی رمانتیک، والدین و یا جامعه‌ ای که ما را قبول دارند، نباشند احساس درد و رنج و طرد شدن می کنیم. 

 

حتی احساس می کنیم که غم و اندوه بر ما غلبه کرده است. ما به عنوان انسان تمایل به یافتن تعاملات اجتماعی برای یافتن شادی و خوشبختی داریم. هیچ مشکلی در لذت بردن از مصاحبت و گفتگو با دیگران وجود ندارد، با این حال یادگیری تنهایی و عدم اشتیاق و تمایل به تعلق پذیری حقیقتا می تواند نوعی آزادی باشد. 

وقتی فرد تنهاست، می تواند افکار و احساسات خود را بشنود. می تواند برای خودش وقت بگذارد. از یک همنشینی و مصاحبت لذت ببرد و خود را سرگرم کند. با تنها بودن می توانید با خود درد دل کنید و با روح خود ارتباط برقرار کنید. 

 

چگونه شادی را در تنهایی پیدا کنیم؟ 

تنها بودن معادل غم و اندوه و احساس نادیده گرفته شدن است، منتها تنهایی و خلوت احساس خوشبختی و شادی است. یافتن خوشبختی با وجود تنها بودن برای ما ضروری است. ما باید با زندگی رو به رو شویم و خود را از رنج و درد رها کنیم زیرا در زندگی هرگز نمی توانیم همیشه در کنار دیگران باشیم. 

 

 

PicsArt_03-07-12.26.35

 

مواقعی وجود خواهد داشت که تنها هستید؛ زیرا مجرد هستید و در یک رابطه نیستید در حالی که دیگران در اطراف شما با هم رابطه عاشقانه دارند یا ازدواج کرده اند و یا بچه دارند. مواقعی وجود دارد که شما بدون دوست خواهید بود زیرا افراد اطرافتان با پیشینه یا عقاید شما اختلاف نظر دارند. حتی ممکن است خانواده شما به دلایلی شما را جدا کنند. اما وقتی یاد بگیرید که حتی وقتی تنها هستید شاد باشید، واقعا قدرتمند می شوید. 

 

مدیتیشن انجام دهید 

خودتان را به اندازه کافی دوست داشته باشید تا به تنهایی به حرف خودتان گوش کنید. شما باید به اندازه کافی عاشق خودتان باشید تا بتوانید به خودتان زمان و سکوت هدیه بدهید. ذهن شما نیاز به استراحت دارد. بنابراین باید محاسبه اعداد و تفکر پیرامون تمام موضوعات روزانه متوقف شود. باید نفس بکشید. باید بتوانید ساکت بنشینید و به نفس خود گوش دهید. 

پس از مدیتیشن، وقت آن است که با خود صحبت کنید. به ذهن خود گوش دهید تا امیدها، رویاها، ترس ها و تاییدها و اظهارات مثبت خود را به شما بگوید. 

 

به خودتان انگیزه بدهید 

هیچ کس هرگز شما را انتخاب نخواهد کرد مگر این که بلند شوید و تصمیم بگیرید که روی پای خودتان بایستید. 

شما باید یاد بگیرید که زندگی کنید. شما باید یاد بگیرید که چگونه می توانید اهدافتان را بسازید و با اشتیاق و بلند پروازی روی آن ها کار کنید. شما یک بازنده نیستید. شما فوق العاده هستید و باید طوری زندگی کنید که در آینده از خودتان سپاسگزاری کنید. 

 

با خودتان قرار ملاقات بگذارید 

درست است که خنده دار به نظر می رسد، اما شما باید با خودتان قرار ملاقات بگذارید. فرقی نمی کند که ازدواج کرده باشید، رفیق داشته باشید یا مجرد باشید، شما باید برای یک بار هم که شده با خودتان قرار بگذارید. 

 

 

اینجا بخوانید:

افسردگی دشمن نامرئی

 

 

شما باید بیرون بروید و به تنهایی غذا بخورید و از غذای خود لذت ببرید. به خرید بروید یا یک فیلم را به تنهایی تماشا کنید. شما باید بدانید که تنها بودن و داشتن خودتان برای مصاحبت و همنشینی چندان هم بد نیست. 

 

یک سرگرمی داشته باشید 

بله، ممکن است کلیشه ای به نظر برسد “اما داشتن سرگرمی یک امر ضروری است. شما به فعالیتی نیاز دارید که بتوانید به تنهایی انجام دهید و از آن لذت ببرید. شما به یک سرگرمی نیاز دارید که باعث شود احساس کنید که تنهایی فوق العاده است. هم چنین شما باید بتوانید خود را در آن سرگرمی گم کنید و هنگام انجام این کار شادی پیدا کنید. 

شما باید یاد بگیرید که برای سرگرمی خود وقت اختصاص دهید. 

بسیاری از بزرگسالان فراموش می کنند که برای سرگرمی های خود وقت بگذارند، زیرا احساس می کنند زمان آن نیست. اما این اشتباه است. وقت صرف نکردن برای اشتیاق و سرگرمی های خود باعث می شود که احساس تهی بودن و خستگی کنید. 

 

 رسانه های اجتماعی را به حداقل برسانید 

استفاده بیش از حد از فیس بوک یا اینستاگرام می تواند موجب شود که احساس تنهایی و بدبختی کنید. وقتی به این نکته توجه می کنید که دیگران چگونه از زندگی خود لذت می برند در حالی که شما در این جا تنها نشسته اید و فقط زندگی سرگرم کننده آن ها را تماشا می کنید، ممکن است احساس حسادت، تلخی و حتی عصبانیت کنید. 

وقتی زمان زیادی را در رسانه های اجتماعی می گذرانیم، تمایل داریم احساس تنهایی کنیم و در بعضی مواقع ما را تا نقطه درد و استرس پیش می برد. 

وقت خود را در رسانه های اجتماعی تلف نکنید. به آن نگاه کنید و چند دقیقه آن را بررسی کنید اما آن را به یک سرگرمی تبدیل نکنید. به جای جست و جو در تلفن همراه، سرگرمی واقعی پیدا کنید. 

 

 دفترچه خاطرات 

مهم ترین راه برای خوشحال کردن خودتان، نوشتن افکار و احساسات خود است. 

دفترچه خاطرات یک گام اساسی برای یافتن شادی، خوشبختی و آرامش است. نوشتن افکار خود به شما این امکان را می دهد که آزادی و تمرکز پیدا کنید. هم چنین به شما کمک می کند تا اهمیت واقعی را درک کنید. یکی دیگر از مزایای دفترچه خاطرات این است که بتوانید در زمان به عقب سفر کنید و گذشته را از طریق صفحات خاطرات خود مرور کنید. 

 

  • تلاش نکنید که همه چیز را کنترل کنید. بیش از ۹۰ درصد اتفاقاتی که رخ می دهند خارج از کنترل ماست. 

  • خشم و ناراحتی تان را مدیریت کنید. با کمک این راهنما 

  • اشتباهاتتان را جبران کنید یا اگر قابل جبران نبود از آنها درس بگیرید! 

  • احساس افتخار کنید. حتی اگر شکست خورده اید بدانید که تلاش خود را کرده اید. 

  • از روابط بد و ناسالم دوری کنید. روابطی ناسالم هستند که افکار منفی را وارد ذهن شما می کنند. 

 

 

PicsArt_03-07-12.26.17

 

 

  • از شکست نترسید. اگر شکست نخورید موفق نمی شوید. 

  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. شما در واقع فقط ظاهر زندگی دیگران را می بینید. 

تنهایی می تواند جالب باشد 

تنهایی چیز بدی نیست و علی رغم سخت گیری های زندگی برای یافتن صلح و آرامش ضروری است. 

شما باید یاد بگیرید که از هم نشینی و مصاحبت با خود استقبال کنید و همواره به تایید دیگران احساس نیاز نداشته باشید. باید کشف کنید که چگونه خودتان خوشحال باشید. پیدا کردن شادی و لذت در تنهایی بهترین هدیه ای است که می توانید به خود بدهید. 

 

5 توصیه برای لذت بردن از تنهایی 

هنگام هیجان نفس عمیق بکشید 

شلوغی برای مابسیار طاقت فرسا است مثل حرکت کردن در مکانهای شلوغ ابتدا باید صبر خود را بالا ببریم تپش قلب عصبانیت را تشدید می کند ما همیشه هیجان زده هستیم به همین دلیل گاهی اوقات تمرین کنید تمرکز کنید و نفس های عمیق بکشید. 

پیدا کردن فضاهای مورد علاقه 

پیدا کردن فضای نزدیک خانه مثل کافی شاپ برای سفر کردن های تنهایی مناسب است محل آرامی را انتخاب و بنشینیدیک فنجان قهوه بنوشید یکی از بهترین راههای دیدن محیط و گفت و گو با خوداست به این ترتیب فرد احساس بهتری را در خود میابد. 

مطالعه کنید 

مطالعه کردن یکی از بهترین روش ها برای سرگرم کردن و آموزش دیدن است همه ما با بهانه های مختلف از مطالعه کردن دور میشویم در حالی که می توانیم زمانمان را به جای اتلاف کردن با خواندن کتاب خوب سپری کنیم . 

  

صرف زمان با کسانی که برایتان مهم هستند 

درست است می گوییم زمان تنهایی اما شما رد همین زمان هم می توانید فکر کرده و فردی را که بودن با او برایتان لذت بخش است را بشناسید . روابط می آیند و می روند اما دوستان و خانواده اغلب در اطراف هم هستند اکنون یک فرصت طلایی دارید که وقت و زندگی تان را با چه کیفیتی و با کسی که برایتان مهم است سپری کنید تا یک روز با نگاه به گذشته در حسرت نبودن زمان کافی برای همراهی کسی که برایتان ارزش داشته نباشید 

بیابید آن (چیز) را 

هرکس از یک چیز در لحظه لذت می برد آن را انجام دهید شما شانس تمرکز بر روی آن را دارید و لذت بردن از آن شروع کنید این قابلیت برای شماست و لازم نیست آن را باکسی شریک شوید. 

هر کدام از افراد تعاریف و توضیحات خاص خود را از خوشبختی دارند و برای هر شخصی، خوشحالی معنای خاصی دارد. مهم نیست که در زندگی با چه چالش‌هایی مواجه می‌شویم، مسیر زندگی‌مان به چه صورت است و حتی چه سبک زندگی را برای خود برگزیدیم، در پایان هر روزمان چیزی که بیشتر از هر چیزی برایمان حائز اهمیت است، خوشحالی و حس شادی در وجودمان خواهد بود، یا به زبان ساده‌تر، آن چیزی که به ما آرامش می‌دهد. 

چه تنها باشید، چه متاهل و دارای فرزند، تفاوتی ندارد، چرا که به هر حال باید بدانید که چطور می‌توانید تنها زندگی کنید و اوقات تنهایی را با نهایت لذت و شادی سپری نمایید. کافی است تمرین کنید تا خودتان را دوست داشته باشید و از خودتان مراقبت نمایید، چرا که این شما هستید که دقیقا باید بدانید از چه چیزی و از انجام چه کاری خوشحال می‌شوید، سپس متوجه خواهید شد که تنهایی به چه اندازه می‌تواند برایتان شادی آور باشد. 

بسیاری از افراد از اوقات تنهایی خود با عنوان ” بهترین زمان” یاد می‌کنند. شما چطور؟ آیا این موضوع در مورد شما نیز صادق است؟ آیا شما جزء افرادی هستید که دوست دارید اوقات تنهاییتان به سرعت به پایان برسد و نمی‌دانید در آن زمان‌ها چه کار باید انجام دهید تا لذت ببرید؟ باید اعتراف کرد که حتی فکر به دوران تنهایی برای اغلب آدم‌ها ممکن است بسیار هراس آور باشد، برای همین هم اغلب از این‌که تنها باشند ابراز تنفر می‌کنند. 

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از تنها بودن و تنها زندگی کردن لذت نمی‌برید، این مقاله قطعا برای شما تهیه شده است. چرا که در ادامه قصد داریم تا به شما راه‌‌کارهای بسیار مفیدی ارائه کنیم تا اوقات تنهایی خود را به بهترین نحو سازماندهی کنید و یاد بگیرید از لحظه لحظه‌های اوقات تنهایی خود لذت ببرید و خوشحالی واقعی را با تمام وجود احساس کنید.

 اوقات تنهایی را سخت نگیرید 

اولین قدم برای مقابله با ترس از تنهایی این است که مدام آن را به خاطر نیاورید و مدام در ذهنتان تکرار نکنید. اگر شما جزء افردی هستید که به شدت از تنها ماندن می‌هراسند و حتی فکر کردن به آن نیز باعث می‌شود تا تمام بدن‌تان از ترس یخ بزند، پس آهسته پیش بروید. با صبر و حوصله فعالیت‌هایی که از انجام آن لذت می‌برید را پیدا کرده و از انجام دادنشان احساس رضایت داشته باشید، بگذارید تا با این‌کار آرامش بیابید و در عین حال نیز فراموش کنید که تنها هستید. مطمئن باشید که از این کار نهایت لذت را خواهید برد. 

 به تنهایی از وجود خودتان تاییدیه بگیرید 

داشتن فضاهای مجازی و به اشتراک گذاشتن تصاویر و افکارتان با دوستان و حتی سایر افراد بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، این‌که مدام از سایر افراد پیام دریافت کنید و مدام برنامه بریزید بسیار فوق‌العاد است اما به شما توصیه می‌کنیم که کمی با خود رو راست باشید و از خودتان بپرسید که چرا به این نوع توجه به صورت 24 ساعته احتیاج دارید؟ آیا این نوع سبک زندگی به این خاطر است که شما برای دوست داشتن خود به تایید دیگران احتیاج دارید؟

 

 

اینجا بخوانید:

عوامل و راه های کاهش استرس 

 

اگر پاسخ شما به این سئوال مثبت است، پس سعی کنید که زمان تنهایی خود را بیشتر کرده و تبلت و گوشی همراه یا لپ تاپ را از خودتان دور کنید. این کار به شما بسیار کمک خواهد کرد و متوجه خواهید شد که شما برای خوشحالی و ادامه‌ی زندگیتان به هیچ‌کس جز خودتان احتیاج ندارید. 

 سرگرمی‌های جدید برای خودتان پیدا کنید 

بعضی از افراد علاقه‌ای به تنها ماندن ندارند زیرا خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود و نمی‌دانند که دقیقا باید چه کاری انجام دهند! اگر شما هم جزء افرادی هستید که این مشکل را دارند، به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید مشغولیت و سرگرمی‌های جدیدی برای خودتان پیدا کرده و آن‌ها را امتحان کنید. از سکوت دوران تنهایی خود برای مطالعه‌ی کتاب، نقاشی کردن و یا خیاطی استفاده کنید و یا حتی می‌توانید به تماشای چند فیلم خوب بپردازید یا حتی کمی به آشپزی و یادگیری آن مشغول شوید. این‌ها نمونه‌ی فعالیت‌های بسیار جذابی است که شما می‌توانید به عنوان فعالیت‌های جدید برای پر کردن اوقات فراغت خود در نظر بگیرید. 

گوشی همراه خود را به هیچ عنوان چک نکنید. 

اگر شما به زمانی که با خودتان می‌گذرانید متعهد هستید و به آن احترام می‌گذارید، زمانی را برای ترک کردن گوشی خود در نظر بگیرید و دیگر از آن استفاده نکنید. چک کردن گوشی همراه که امروزه نیز بسیار شایع شده، نه تنها باعث هدر رفتن وقت و هدف شما از زمان تنهاییتان می‌شود بلکه ممکن است دیدن یک نوشته یا عکس باعث شود که شما احساس درماندگی و تنهایی کنید. برای همین به شما توصیه می‌کنیم که گوشی خود را کنار بگذارید تا زمان تنهایی خود را به درستی و با کیفیت هر چه بیشتر سپری کنید. 

 به خاطر داشته باشید زمانی که به تنهایی سپری می‌کنید، بهترین وقت برای این است که بتوانید خود واقعیتان باشید 

در ابتدا ممکن است افراد از این‌که زمان خود را به تنهایی سپری کنند، بیزار باشند. اما به خاطر داشته باشید که در این زمان‌ها شما می‌توانید هر کاری که علاقه دارید به طور کامل انجام دهید. حتی فکر کردن به این موضوع هم می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. شما می‌توانید لباس‌های راحت خود را به تن کنید، کارتون‌های دوران کودکی خود را بدون کوچک‌ترین خجالتی تماشا کنید، چیپس و پفکتان را راحت نوش جان کرده و هر کاری که می‌خواهید بدون هیچ محدودیتی انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این دقیقا همان زمانی است که می‌توانید به راحتی و بی هیچ قضاوتی خودتان باشید. 

برای گردش به شهر بروید 

هیچ‌کس به شما نگفته است که برای سپری کردن زمان تنهایتان حتما باید درب خانه را به روی خودتان قفل کرده و در خانه بمانید. اگر شما جزء افرادی هستید که از اوقات تنهایی خودتان به این علت که نمی‌خواهید در خانه بمانید، متنفر است، می‌توانید به راحتی موقعیت مکانی خود را تغییر دهید. قهوه بگیرید و در سطح شهر به گشت و گذار بپردازید. شما حتی می‌توانید کتاب مورد علاقه‌ی خود را برداشته و داخل پارک مورد علاقه‌تان مشغول به مطالعه شوید. 

 از زمان خود، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید 

همه‌ی ما قبول داریم که تمیز کردن خانه و کارهای عادی و روزانه خیلی جزء فعالیت‌های جالب و هیجان انگیز به حساب نمی‌آیند، اما آخر هفته‌هایی که به تنهایی سپری می‌شوند، بهترین زمان برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه و تمیز کردن وسایلتان خواهد بود، پس برای راحتی بیشتر توصیه‌ی ما به شما این است که یک موزیک هیجان‌انگیر بگذارید و عملیات تمیز کردن خانه و یا اتاقتان را آغاز کنید! درست ظرف چند ساعت آپارتمان شما به طرز حیرت آوری تمیز خواهد شد و همین‌طور زمانتان هم به نحو احسن سپری شده است! 

 از زمان خود برای ارتقاء توانایی‌هایتان و حتی یادگیری توانایی‌های جدید استفاده کنید 

شما مدت‌هاست دنبال فرصتی می‌گردید تا وبلاگ خود را آپدیت کنید و یا حتی برای دویدن و ورزش کردن وقت بگذارید یا حتی پیانو تمرین کنید. چه زمانی بهتر از الآن؟ اوقات تنهایی درست زمانی است که باید روی خودتان و کارهایتان تمرکز کنید و تمام کارهایی که قبلا می‌خواستید انجام دهید را آغاز کنید. 

 سعی کنید در این زمان، ریلکس کنید و آرامش داشته باشید 

علاوه بر انجام فعالیت‌های تحرکی مثل ورزش و یا حتی دویدن، خوب است که بدانید زمانی را باید به کنسل کردن برنامه‌هایتان و ریلکس کردن و آرامش به خودتان بگذرانید تا از استرس به دور مانده و به روح و روانتان استراحت دهید. به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید دوش بگیرید تا بتوانید آرامش را جایگزین خستگی و استرس‌های درونی خود کنید. 

برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنید و به سرعت آن‌ها را به مرحله‌ی اجرا در بیاورید 

داشتن احساس خوب بدون این‌که هدف و جهتی داشته باشید، تقریبا غیر ممکن است. پس سعی کنید دفتر یادداشت کوچکی داشته باشید و در زمان تنهایی خود به کارها، اهداف در زمینه‌های مختلف، فعالیت‌ها و مهارت‌‌هایی که علاقه‌مند به آغاز آن‌ها هستید عمیقا فکر کنید. با برنامه‌ریزی پیش بروید تا اهداف خود را محقق سازید. هدف‌های شما لازم نیست که پیچیده یا خیلی خارق‌العاده، بزرگ و طاقت فرسا باشند، تنها کافیست تا در زمان حال به جریان بیفتند. به خاطر داشته باشید که بهتر است تا حد ممکن سریعا آن‌ها را دنبال کنید و هیچ‌گاه به فکر بهترین زمان برای انجام آن‌ها نباشید. هیچ وقت شنبه نمی‌آید! 

یاد بگیرید که چگونه با خودتان صحبت کنید 

همه‌ی ما دارای صدای درونی هستیم که در تمام طول روز با ما در حال صحبت کردن است. تنها کاری که شما نیاز است که انجام دهید این است که با شخص درونی خودتان که هر روز با شما صحبت می‌کند آشنا شوید و سعی کنید او را بیشتر بشناسید. هنگامی که زمانتان را با سایر افراد می‌گذرانید گوش دادن به حرف شخص درونتان بسیار سخت‌تر می‌شود و اکثرا او را نادید می‌گیرید. همانطور که باید از افراد منفی در زندگی دور بمانید، صدای درونی منفی خود را نیز باید خاموش کنید. برای این کار کافیست در اوقات تنهایی خود با خودتان صحبت کنید، در ابتدا ممکن است کمی مثبت بودن در مورد این مسئله برایتان سخت باشد، تنها چیزی که نیاز است به خاطر بسپارید این است که با خودتان مهربان باشید

به نظر خود بیشتر از بقیه اهمیت دهید. 

توصیه‌ی ما به شما این است که تا زمانی که به نظر بقیه واقعا احتیاج ندارید، از آن‌ها نظر نخواهید. به جای این کار از خودتان درخواست توصیه و نصیحت کنید. اگر شما پاسخ مشکلتان را می‌دانستید، آن پاسخ چه می‌بود؟ 

پاسخ شما به این سئوال هر چه که باشد، پاسخ حقیقی برای مشکلتان است. به خاطر داشته باشید که هر چقدر بیشتر از خودتان این سئوال را بپرسید به همان میزان کمتر مداخله‌ی دیگران را پذیرا خواهید شد و سعی می‌کنید که در حین مواجه با مشکلات کمتر بقیه‌ی افراد را وارد آن کنید. در نهایت وقتی که به خودتان در هنگام حل مشکلات اعتماد داشته باشید، قوی‌تر و با اعتماد به نفس‌تر خواهید شد و همچنین خودتان را وارد چالش‌هایی خواهید کرد که قبلا قادر به انجام آن نبودید! 

به خاطر داشته باشید که به تنهایی، به اندازه‌ی کافی خوب هستید 

شما انسان با ارزشی هستید و برای اثبات آن نیز به تاییدیه‌ی سایر افراد احتیاج ندارید. وقتی که می‌خواهید زمانی را به تنهایی سپری کنید، به خودتان یادآوری کنید که این فقط به این علت است که شما می‌خواهید زمانی را برای خودتان اختصاصی داشته باشید و حقیقتا تنهایی یک انتخاب است.

پیدا کردن فردی که بتوان با وی زمانی را بدون تنهایی سپری کرد، بسیار ساده و راحت است اما وقتی که شما سطح استاندارد بالایی برای وارد کردن افراد به زندگی خود داشته باشید، مطمئنا ترجیح می‌دهید تا زمانی را به تنهایی سپری کنید تا با شخصی که به اندازه‌ی کافی شایستگی ندارد هم کلام و هم صحبت شوید. پس بدانید که اوقات تنهایی شما در واقع روی کیفیت زندگی شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود، از این موضوع به سادگی نگذرید. 

حالا که می‌دانید چطور باید اوقات تنهایی خوشحال کننده‌ای داشته باشید، زمان آن رسیده تا کسی که هستید را تماما قبول کنید و نسبت به هر موضوع و هر چیزی که برایتان در زندگی روی می‌دهد مثبت نگر و مثبت اندیش باشید.

در واقع، چیزی که شما را از سایر افراد متمایز و خاص می‌کند تغییرات فکری و نگرش شما است. زمانی که این تفکر را بپذیرید، زندگی هم به شما روی شادی نشان داده و موقعیت‌های جدید و متفاوتی را پیش روی شما قرار می‌دهد که مطمئنا بی‌انتها خواهند بود. 

در نهایت به خاطر بسپارید که کیفیت اوقات تنهایی شما به تمرین و تجربه بستگی دارد، پس سعی کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید. در واقع این کار یک مهارت است که هر کسی در زندگی باید با آن رو به رو شود و سعی در این داشته باشد تا با مرور زمان به بهترین نحو آن را در زندگی خود به کار گیرد.

به همین علت به شما توصیه می‌کنیم تا گوشی همراه خود را زمین بگذارید، برنامه‌هایتان را لغو کنید و زمانی را با خودتان به تنهایی و با نهایت لذت سپری کنید و خلاق و شاد باشید. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار