|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۶۴

چگونه هوای داخل خانه را تصفیه کنیم؟

در روزهای آلوده معمولا به افراد توصیه می‌شود که از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند و در خانه بمانند. اگر قرارست هوای خانه سالم و پناهی برای در امان ماندن از آلودگی بیرون باشد، این هوا لزوما و خودبه‌خود از آلودگی بَری نیست و ما باید با فراهم کردن شرایط لازم، این محیط را هم از آلودگی‌های مختص به خود تا جای ممکن پاک کنیم. در ادامه با ما همراه باشید و با روش هایی برای این نوع پاکسازی آشنا شوید.

در سال های اخیر، همزمان با سرد شدن هوا، آلودگی هوا در برخی از روزها ‌آنقدر شدید می شود که کارشناسان از شرایط هشدار و اضطرار می گویند. 


آلاینده های مختلف موجود در هوا، هر کدام به گونه ای بر هر ‌یک از اعضای بدن تاثیر می گذارند و باعث اختلال در عملکرد مطلوب ‌دستگاه های مختلف در بدن می شوند. ‌ 


در چنین شرایطی، باید قدرت دفاعی بدن در مقابل بیماری ها را افزایش داد.

نوع تغذیه و اینکه از چه غذاهایی بیشتر استفاده کنیم، می تواند تا حدی از ‌عوارض خطرناک آلاینده های موجود در هوا بر بدن بکاهد‎.‎ مصرف بیشتر آب، انواع نوشیدنی های طبیعی،آب میوه، انواع سبزی، سوپ و آش می تواند در ‌زمان آلودگی بسیار موثر باشد. ‌ 

 

 

آلودگی-هوا

 

 

همچنین هنگام آلودگی هوا، مصرف شیر بیش از همیشه توصیه می شود. 


برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین مثل سرب که در ‌هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد. 

 

 

اینجا بخوانید:

خواص شیر 

 


خوراکیهای با آنتی اکسیدان بالا(سبزیجات و میوه ها) بخورید. 


سبزیجات و صیفی‌جات با رنگ سبز پررنگ مثل بروکلی و اسفناج و گشنیز و … مصرف کنید. 


از مصرف موادی که باعث فشار به کلیه و کبد می شوند مثل غذاهای سرخ‌کردنی، غذاهی فست فود و آماده… پرهیز کنید. 


 

رادیکال های آزاد چه هستند؟ 

رادیکال های آزاد، مولکول های بسیار ناپایدار هستند که وقتی ورزش می کنید و بدنتان غذا را به انرژی تبدیل می کند، به طور طبیعی تشکیل می شوند. 

با این حال بدن شما می تواند در معرض رادیکال های آزاد حاصل از منابع زیست محیطی مثل دود سیگار، آلودگی هوا  نورآفتاب قرار گیرد. رادیکال های آزاد می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند.

 

 

آلودگی-هوا

 

 

 

استرس اکسیداتیو، فرایندی است که موجب آسیب به سلول می شود. استرس اکسیداتیو در انواع بیماری ها مثل سرطان، بیماری های قلب و عروق، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و بیماری های چشمی مثل آب مروارید و تحلیل ماکولار مرتبط با کهولت سن نقش دارد. 
  

ویتامین های ای و سی: بهترین دشمن آلودگی هوا 

خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و کاهو را در هرجا هستید، در ماشین، خانه یا در اداره فراموش نکنید.

 این موادغذایی سرشار از ویتامین ث هستند و طبق مطالعات، این غذاها اثرات مضر آلودگی هوا را کمتر می کنند.ویتامین ای در جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ های سبز یافت می شود.

شیر، کره و زرده تخم مرغ نیز منابع خوبی از ویتامین ای هستند.   

 
خوردن یک سیب در روز، مسمومیت با سرب را از شما دور می کند 

هر روز یک سیب بخورید زیرا پکتین موجود در آن از شما در برابر مسمومیت با سرب ناشی از آلودگی هوا محافظت می کند.   

 

ویتامین C  این ویتامین قوی‌ترین آنتی اکسیدان برای بدن ماست. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن ما وجود دارد و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می‌کند.

 ویتامین C کافی در رژیم غذایی روزانه ما برای حفظ سطح آن در ریه‌ها بسیار مهم است. بزرگسالان به 40 میلی‌گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند. سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، چاولای کا ساگ، چوب طبل، جعفری، کلم و سبزی شلغم منابع خوبی هستند که باید از آن‌ها استفاده کنید. میوه‌هایی مانند آملا، پرتقال و گواوا سرشار از ویتامین C هستند.

ساده‌ترین راه برای دریافت دوز روزانه ویتامین C این است که آب 2 لیمو را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. مرکبات نیز به محتوای ویتامین C غذا می‌افزایند.

ویتامین E  این ویتامین محلول در چربی، اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت‌های انسان است. ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولا از روغن‌های پخت و پز گیاهی به دست می‌آید.

روغن آفتابگردان، گلرنگ و سبوس برنج سه منبع اصلی هستند و پس از آن روغن کانولا، بادام زمینی و زیتون قرار دارند. بادام و تخمه آفتابگردان نیز از منابع خوب این ویتامین هستند.

 

 

آلودگی-هوا

 

 

دانه‌ها و آجیل‌ها نیز کالری بالایی دارند، بنابراین حدود ۲۸گرم در روز کافی است. در بین ماهی‌ها، ماهی آزاد، قلیه و مارماهی به دلیل داشتن ویتامین E توصیه می‌شود. ادویه‌ها و گیاهانی مانند پودر فلفل قرمز، پاپریکا، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری حاوی مقدار مناسبی از ویتامین E هستند.

با این حال، بیشتر آن‌ها در مقادیر بسیار کم مصرف می‌شوند. قرار دادن آن‌ها به بخشی از پخت و پز روزانه کمک می‌کند تا به کل غذا اضافه شود. بتاکاروتن به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی ، نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب دارد. همچنین در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود.

سبزیجات برگ‌دار مانند آمارانت (chaulai ka saag)، گشنیز، متی (شنبلیله)، کاهو و اسفناج غنی‌ترین منابع بتاکاروتن هستند.

 

 

اینجا بخوانید:

تغذیه در هوای آلوده تهران

 

 

برگ تربچه و هویج نیز منابع خوبی هستند. چربی‌های امگا ۳  این چربی‌ها از بدن در برابر اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت قلب و پروفایل لیپیدی محافظت می‌کنند.

منابع این روغن‌های سالم قلب عبارتند از: آجیل و دانه‌هایی مانند گردو، دانه چیا و دانه کتان. آن‌ها را به ماست اضافه کنید، اسموتی درست کنید یا فقط آن‌ها را همان‌طور که هستند میل کنید.

دانه‌های متی، دانه خردل، سبزیجات برگ سبز، کالا چانا، راجما و باجرا غذاهای رایجی هستند که امگا ۳ را تامین می‌کنند. ادویه‌ها  گیاهان و ادویه‌های خاصی برای درمان بیماری‌های تنفسی رایج پیشنهاد شده است.

زردچوبه یک آنتی اکسیدان شناخته شده است و گفته می‌شود که به محافظت از ریه‌ها در برابر اثرات سمی آلاینده‌ها کمک می‌کند. زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به لطف خواص ضدالتهابی خود از ریه‌ها در برابر اثرات نامطلوب آلودگی هوا محافظت می‌کند.

این یکی از دلایلی است که وقتی از سرفه یا سرماخوردگی رنج می‌برید استفاده از زردچوبه توصیه می‌شود.

برای تسکین سرفه و کمک به هنگام آسم، زردچوبه و گیلاس را مخلوط کنید. در طول حمله آسم، ممکن است زردچوبه همراه با دمنوش و کره برای تسکین علائم مصرف شود. گفته می‌شود که ترش مخلوط با آب پیاز دارای اثر خلط‌آور است و در سرفه‌های مرطوب و خشک مفید است.

هریتکی همراه با دمنوش قبل از خواب و صبح برای رفع بلغم مفید است. همچنین رژیم غذایی غنی از غذاهای تلخ و قابض را به جای غذاهای ترش یا شیرین در هنگام آسم تجویز می‌شود.

اعتقاد بر این است که گندم و شیر گاو برای بیماران مبتلا به آسم مفید است. زنجبیل، فلفل سیاه، تولسی، شیرین بیان، جوز هندی، نعناع و گالنگال نیز برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید هستند.

 

 

آلودگی-هوا

 

 

برای غلبه بر هر ناملایمتی به بدن سالم نیاز است علاوه بر غذا، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید. 

 

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدان قوی لیکوپن است که به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک می‌کند. گوجه فرنگی خطر مشکلات تنفسی مانند آسم را که با هوای آلوده تشدید می‌شود، کاهش می‌دهد. همچنین حاوی بتاکاروتن است که به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند.

 اسفناج به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می‌شود، برای محافظت از بدن در برابر اثرات آلودگی هوا نیز مفید است. این گیاه حاوی منیزیم، بتاکاروتن، زآگزانتین و لوتئین است که همگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

اسفناج همچنین حاوی کلروفیل است، یک آنتی اکسیدان که دارای خواص ضد جهش‌زایی و ضد سرطان است. دانه کتان بذر کتان حاوی دو ترکیب است که به مقابله با آلودگی هوا کمک می‌کند.

اول اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که با کاهش اثرات دود از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌کند.

دوم اینکه حاوی فیتواستروژن است که خواص آنتی اکسیدانی آن علائم واکنش‌های آلرژیک در ریه‌ها را کاهش می‌دهد. ساقه کلم بروکلی محتوای غنی ویتامین C موجود در کلم بروکلی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و سپس می‌تواند به طور موثرتری با ذرات مضر مبارزه کند.

بروکلی همچنین حاوی سولفورافان است، ترکیبی که به دفع مواد سرطان‌زا از طریق مدفوع کمک می‌کند. آووکادو ویتامین E برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر روی ریه‌ها و همچنین بهبود عملکرد ریه شناخته شده است.

آووکادو سرشار از ویتامین E است که ترکیبی مفید برای مقابله با اثرات آلودگی ذرات معلق است.

لبنیات را فراموش نکنید! در زمان آلودگی هوا تا می‌توانید شیر، ماست و سایر لبنیات مصرف کنید. آن‌ها حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما در مبارزه با اثرات آلودگی هوا بر بدن کمک می‌کنند.

پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند که در نتیجه از جذب سرب و همچنین حذف آن از بدن جلوگیری می‌کند. کلسیم و آهن میزان جذب سرب را کاهش می‌دهند و به این ترتیب از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کنند. 
 

لبنیات را فراموش نکنید 

در طول آلودگی هوا، شیر، ماست و سایر محصولات لبنی را تا آنجا که می توانید مصرف کنید. لبنیات حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما در مقابله با اثرات آلودگی هوا بر بدنتان کمک می کند. 
پروتئین شیر می تواند سرب را به یک ترکیب محلول تبدیل کند و مانع جذب سرب به بدن شود و سرب را از بدن خارج کند. 
کلسیم و آهن، جذب سرب را کمتر می کنند و از این طریق شما را از آلودگی هوا مصون نگه می دارند. 

 

 

آلودگی-هوا

 

سیر و پیاز بهترین دوستان شما هستند 

سیر و پیاز به شما کمک می کنند تا ریه های سالمی داشته باشید. آلسین در سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و قدرتمند در بدن عمل می کند و می تواند به نابودی عفونت های تنفسی که باعث انسداد ریه ها می شود، کمک کند.  

 

غذاهای آماده و فست فود ممنوع 

غذاهای آماده، همه تلاش های شما را برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا به باد می دهد. بنابراین لبنیات و سبزیجات را جایگزین غذاهای آماده کنید تا سلامتیتان را بهبود دهید.   

هوایی که ما تنفس می‌کنیم به سطوح خطرناک آلودگی رسیده است. افرادی که هیچ مشکل تنفسی شناخته شده‌ای ندارند، در اورژانس بیمارستان دیده می‌شوند. هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با برخی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی طبیعی است که می‌توانند به بدن در مقابله با این مشکل کمک کنند.

هوای آلوده‌ای که ما استنشاق می‌کنیم، ازن، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق، ذرات اگزوز گازوئیل و غیره را به ریه‌های ما تزریق می‌کند. آنتی اکسیدان‌های محافظ موجود در پوشش ریه‌های ما، با آن‌ها مبارزه می‌کنند تا زمانی که تعداد آن‌ها بیشتر شود، پس از آن، آلاینده‌ها شروع به حمله به سلول‌های ایمنی و بدن می‌کنند و رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند که در نهایت باعث التهاب می‌شوند.

آیا می‌دانستید که آنتی اکسیدان‌های موجود در غذاهایی که می‌خورید می‌توانند از بدن شما در برابر اثرات مضر ناشی از آلاینده‌های هوا محافظت کنند؟ 

تعداد زیاد خودروها و موتورسیکلت‌های با آلایندگی بالا، ماشین‌های قدیمی کهنه، خودروهای سنگین با استانداردهای ضعیف که عمدتا با موتورهای دیزلی کار می‌کنند از یک سو و صنایع آلاینده واقع در حومه پایتخت از سوی دیگر همراه با زیرساخت‌های ضعیف برای توسعه حمل و نقل از جمله عوامل اصلی آلودگی شدید و خفگی هوای تهران است.

 

 

اینجا بخوانید:

با سبزیجات با آلودگی هوا مقابله کنیم 

 

 

 

تهرانی‌هایی که ممکن است کیفیت هوای بهتری را در فصل بهار و تابستان تجربه کنند، در روزهای سرد، خشک و بی‌باران پاییز و زمستان با بدترین کابوس خود مواجه می‌شوند.

به عنوان شهروندان مسئول، وظیفه ماست که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، انجام تست‌های معاینه خودرو و یا حتی کاشت درخت در جلوی منازل، راه حلی برای تشدید آلودگی هوا پیدا کنیم.

اما ما نیز مسئول سلامتی خود هستیم و باید بدانیم که در آلودگی هوا چی بخوریم. با این دانش خواهیم دانست که چگونه به کمک رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کنیم؟

 

 

آلودگی-هوا

 

 

 

آنتی اکسیدان‌ها را تا جایی که می‌توانید ذخیره کنید! آنتی اکسیدان‌ها شامل سلنیوم هستند و بتاکاروتن بهترین دوستان شما در روزهای آلودگی خواهند بود طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل دلمه ای، اسفناج، کلم و زردآلو سرشار از بتاکاروتن هستند سلنیوم در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات کامل یافت می‌شود غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، بهترین دشمن رادیکال‌های آزاد خواهند بود 

 

چگونه هوای داخل خانه را تمیز نگه داریم؟ 

 

کمتر پیش می‌آید که کسی با دیدن گل‌های رنگارنگ در گل فروشی‌ها، محل کار، منزل و غیره به وجد و سرذوق نیاید و سپری کردن لحظاتی در کنار گل‌های زیبا احساس نشاط، سرزندگی و آرامش را در وجودش ایجاد نکند.

امروزه یکی از بخش‌های مهم در طراحی ساختمان‌های سبز(دوستدار محیط زیست) اختصاص بخشی از فضای ساختمان چه در قسمت داخلی و خارجی به فضای سبز است. 

امروزه با زندگی در کلانشهرها، شهروندان روزهای زیادی از سال را با هوای آلوده و ناسالم می‌گذرانند. در این روزها معمولا به افراد توصیه می‌شود که از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند و در خانه بمانند.

اما این به معناست که در خانه‌ آلودگی وجود ندارد و هوای خانه به دور از آلودگی بیرون است؟ به نظر اینگونه نمی‎آید.

اگر قرارست هوای خانه سالم و پناهی برای در امان ماندن از آلودگی بیرون باشد، این هوا لزوما و خودبه‌خود از آلودگی بَری نیست و ما باید با فراهم کردن شرایط لازم، این محیط را هم از آلودگی‌های مختص به خود تا جای ممکن پاک کنیم. 

 

آلودگی هوای داخلی 

در اداره ها، خانه‌ها و دیگر محیط‌های داخلی کیفیت پایین هوا می‌تواند موجب مشکلاتی برای سلامتی و بدتر شدن مشکلات بهداشتی موجود شود. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اخیرا آلودگی هوای محیط های داخلی را به عنوان یکی از پنج تهدید موجود در حوزه بهداشت عمومی رتبه بندی کرده است.

 

 

آلودگی-هوا

 

آلودگی هوای محیط‌های داخلی حاصل از آزادسازی بخارهای شیمیایی و ذرات موجود در هوا مانند گرد وغبار و موجودات تک سلولی مثل ویروس‌ها و تک یاخته‌ها و... است. بیشتر اداره‌ها و خانه‌های جدیدی که نقشه‌های تنگ‌تری دارند از ورود هوای خارجی به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند و این باعث می‌شود که شرایط برای حضور آلاینده‌های خطرناک در محیط‌های داخلی آسان‌تر شود.

انسان‌هایی که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از وقتشان را در محیط‌های داخلی می‌گذارنند، در طولانی‌مدت در معرض آلودگی‌های هوای محیط داخلی قرار می‌گیرند. 

آلودگی هوا می‌تواند در هر فضای محدودی محبوس شود، ولی گازهایی که از مواد ترکیبی یا مواد مصنوعی حاصل می‌شوند امروزه در ساختن یا مجهزکردن محیط‌های اداری و خانه‌ها استفاده می‌شوند.

آنها می‌توانند در بین فاکتورهای دیگر عامل چیزی شوند که به آن سندرم ساختمان بیمار می‌گویند.

نشانگان بیماری ساختمان یا «سندرم ساختمان بیمار» ­به شرایطی در یک ساختمان گفته می‌شود که ساکنین آن نشانه‌هایی از بیماری‌هایی را دارا هستند که به سپری کردن زمان زیاد در آن ساختمان نسبت داده می‌شود، اما مصداق خاصی از بیماری را به سبب آن نمی‌توان نام برد. معمولاً وجود اشکال در گرمایش، تهویه و تهویه‌مطبوع از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری می‌باشد.

از دیگر عوامل می‌توان به خروج گازها از مواد ساختمانی استفاده شده در ساختمان، ترکیبات آلی فرار، کپک، خروج نامطلوب مولکول‌های ازون (تولید جانبی دستگاه‌های اداری)، مواد شیمیایی صنعتی و جریان هوای کم اتاق نام برد. 

در عین حال بعضی افراد که تحت تاثیر (سندرم ساختمان بیمار)  قرار نمی‌گیرند از حساسیت بالایی نسبت به آلاینده ها برخوردارند که نشانه های آن شامل(سوزش چشم، بینی، گلو، حساسیت، آسم، تاری دید، سرگیجه، خستگی، سردرد، سوزش پوست، اختلالات دستگاه عصبی ودستگاه تنفس فوقانی و انباشتگی سینوس‌ها) می‌باشد. 

اما معمولا به علت اشکال در سیستم گرمایش، تهویه مطبوع، خروج گاز از مصالح استفاده شده در ساختمان، کپک، خروج مولکول اوزون از دستگاه های جانبی اداری، مواد شیمیایی صنعتی وکم بودن جریان هوا در محیط به وجود می‌آید. 

 

 

 

اینجا بخوانید:

علت بروز حساسیت فصلی چیست؟

 

 

آلوده‌کننده‌های هوای داخل خانه 

۱- مواد شیمیایی به‌کاررفته در وسایل تهیه کاردستی: هنگامی که می خواهید کاردستی درست کنید بهتر است در هوای آزاد این کار را انجام دهید.

نوع وسایل لازم برای درست کردن کاردستی و مدت زمان قرار گرفتن در معرض دود، بوی چسب و... باعث مشکلاتی مانند سردرد، سوزش چشم، بینی و گلو می‌شود.

 

 

آلودگی-هوا

 

 

همچنین پختن بیش از حد خاک رس می‌تواند موجب آزاد شدن ماده شیمیایی سمی در هوا شود. حتی برخی از این اقلام که سمی نیستند نیز دارای حلال‌هایی می باشند که برای تنفس خطرناکند. 

۲- اسپری خوشبو کننده هوا: خوشبوکننده‌های هوا در برخی افراد باعث ایجاد مشکلات تنفسی و سردرد می‌شوند. یک سوم بیماران مبتلا به آسم هنگام تماس با این مواد دچار حملات آسم می شوند. برخی از این خوشبو کننده ها دارای فتالات هستند. فتالات ماده شیمیایی است که باعث ایجاد مشکلات رشد و هورمونی در کودکان می‌شود. 

۳- رنگ کردن در و دیوار خانه: رنگ کردن خانه نیز باعث انتشار گازهای خطرناک در داخل خانه می‌شود. 

۴- فرش و قالیچه: افراد در خانه ای که فرش دارد بیشتر دچار سردرد، بُثورات پوستی(جوشهای ریز روی پوست) ، سوزش چشم وگلو می‌شوند. فرش، موکت و قالیچه گازهای خطرناکی را در فضای داخل خانه ایجاد می‌کنند. 

۵- مواد تمیز کننده خانگی: اگر بوی مواد شیمیایی را که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌شوند استشمام کنید یا به آنها دست بزنید می‌تواند موجب بُثورات پوستی و ناراحتی تنفسی گردد. این خطرات در افراد مبتلا به بیماری تنفسی و پوستی شدیدتر می باشد. 

۶- لباس‌های گرفته شده از خشک شویی: خشک شویی ها غالبا از پروکلرواتلین استفاده می‌کنند( پروکلرواتیلن نوعی ماده‌ی شیمیایی است که موجب سرطان در حیوانات می‌شود) 

۷- دود سیگار: در خانه ای که یکی از افراد آن سیگار می‌کشد کودکان دچار عفونت گوش، ذات الریه، برونشیت و سرفه می‌شوند. در این خانه‌ها کودکانی که دارای آسم هستند غالبا دارای حملات مکرر آسم می‌شوند، چرا که دود سیگار باعث می‌شود حتی کودکانی هم که دارای علائم آسم هم نیستند به علائم آسم دچار شوند. 

۸- دود ظروف تفلون: پختن غذا در ظروف تفلون در دمای بسیار بالا ممکن است باعث آزادسازی دودهای سمی گردد. اگردما بیشتر از ۲۶۰ درجه سانتی گراد باشد و ظرف مورد استفاده تفلون باشد می تواند مواد شیمیایی را از خود آزاد کند. 

۹- مشکلات اجاق گاز: اجاق گازی که به طرز نادرستی نصب شده است می‌تواند گازهای خطرناکی مثل مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن را در خانه منتشر کند. مونوکسیدکربن در غلظت کم می‌تواند باعث خستگی شود و در غلظت بالا باعث تهوع، سردرد، سرگیجه و حتی مرگ شود. دی اکسید نیتروژن باعث مشکلات تنفسی به خصوص در کودکان می‌شود. 

 

 

آلودگی-هوا

 

 

۱۰- گاز رادون: ما قادر به دیدن، استشمام و مزه کردن گاز رادون نیستیم. هنگامی که اورانیوم وارد سنگ، خاک و یا آب می‌شود گاز خطرناک رادون تشکیل می‌شود.

این گاز از طریق شکاف‌ها و یا سوراخ‌های دیوار و یا لوله‌های گاز وارد خانه می‌شود.

رادون موجود در خاک به تدریج در زیر ساختمان انباشته می‌شوند و فشار آن بالا می‌رود و چون فشار هوا در داخل ساختمان معمولاً کمتر از فشار در داخل خاک است باعث می‌شود که رادون موجود در خاک از طریق کف و دیوارها به داخل ساختمان منتقل شده و مقدار آن زیاد شود.

بیشترین مقدار رادون در زیرزمین و سپس در طبقات اولیه ساختمان وجود دارد. به‌طور خلاصه راه‌های ورود رادون به داخل ساختمان را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

۱. شکاف‌ها در کف ساختمان

 ۲. اتصالات ساختمانی

۳. شکاف‌ها در دیوارها

۴. درزها در اطراف لوله‌های سرویس‌های بهداشتی

۵. فضاهای خالی داخل دیوارها

۶. آب‌های مصرفی در داخل حمام و آشپزخانه. رادون در آب قابل حل می‌باشد، و بخصوص درآب چاه احتمال وجود آن بیشتر است.

 

 

آلودگی-هوا

 

 

معمولاً در صد بسیار کمی از رادون موجود در آب (۰۱/۰ درصد) رها شده و وارد هوا می‌شود. گاز رادون دومین علت ایجاد سرطان ریه است. 

۱۱- شومینه: این وسیله باعث انتشار گازهای خطرناکی مثل مونوکسید کربن در فضای خانه می‌شود. 

۱۲- فرمالدئید: فرمالدئید ماده‌ای شیمیایی است که در چوب مبلمان، پرده و لباس به کار می‌رود. کودکانی که در معرض این ماده قرار می‌گیرند بیشتر دچار مشکلات تنفسی می‌شوند چرا که فرمالدئید گازهای گلخانه ای را هم تولید می‌کند.

گازهای گلخانه‌ای گازهایی هستند که به طور طبیعی در جوکره زمین وجود دارند اما فعالیت های بشری باعث افزایش غلظت آن در جو شده است مثل: کربن دی اکسید، متان، دی نیتروژن مونوکسید، اوزون و... . 

 

گیاهان؛ نجات‌دهنده ما از آلودگی هوا 

یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا در محیط بسته استفاده از گیاهان است. گیاهان مواد شیمیایی فرار را از هوا به داخل برگ‌هایشان جذب می‌کنند و بعد آنها را به قسمت ریشه جایی که میکروب‌ها نابود می‌شوند منتقل می‌کنند.

 

 

 

آلودگی-هوا

 

موجودات زنده موجود درخاک می‌توانند مقدار اندکی از آلاینده ها را به عنوان منبع غذایی استفاده کنند. 

 

 

اینجا بخوانید:

خوراکی های خونساز را بشناسید

 

 

وقتی که گیاهان به فضاهای داخلی اضافه می‌شوند رطوبت نسبی افزایش پیدا کرده و انباشتگی یا تراکم گردوغبارهای ریز کاهش می‌یابد.

افزایش رطوبت نسبی که تاثیر آرامش‌بخشی بر افراد دارد با کاهش بالقوه ذراتی که باعث ایجاد آلرژی می‌شوند به رفع گردوغبار کمک می‌کند.

کاهش گردوغبار ریز در یک اتاق همچنین می‌تواند با محدود کردن مقدار گردوغبار جمع شده بر روی صفحه مدارها و گرفتگی دریچه‌های هوا برای کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی هم سودمند باشد. 

 

شمع های موم زنبور عسل 

شمع های موم زنبور عسل به عنوان تصفیه کننده هوا طبیعی عمل می کنند. اگر دوست دارید خانه خود را با شمع های معطر پر کنید، از شمع های پارافین که مشتقات نفتی هستند پرهیز کنید و بنزن، تولوئن و دوده را در هوا آزاد می کنید. 

  

از آنجا که این شمع ها آسیب بیشتری نسبت به خوبی دارند، از شمع موم زنبور عسل که هوا را یونیزه می کند و ترکیبات سمی و سایر آلاینده ها را خنثی می کنند، استفاده کنید. علاوه بر بهبود کیفیت هوا در خانه، شمع های موم زنبور عسل به آرامی می سوزند، بنابراین نیازی به تعویض آنها نیست. 

 

 

آلودگی-هوا

 

 

در حقیقت، شمع های موم زنبور عسل خالص تقریباً بدون دود و بو می سوزند. آنها به ویژه برای آسم و از بین بردن آلرژن های رایج مانند گرد و غبار از هوا بسیار مفید هستند. 

 

لامپ های نمکی 

لامپ نمکی یکی دیگر از دستگاه های تصفیه هوا عالی طبیعی است. "نمک محصولات کریستال تمایل به کاهش محرک موجود در هوا، عوامل بیماری زا و آلرژن با کشیدن بخار آب از هوا. نمک صورتی هیمالیا یک تصفیه کننده هوا یونی طبیعی است که سموم را از محیط زیست از بین می برد و آن ها را خنثی می کند.

به سادگی اضافه کردن یک چراغ نمکی صورتی هیمالیا در اتاق خود و یا در نزدیکی میز کار خود در دفتر، دکوراسیون شما را هم زیباتر می کند.

شما می توانید آن را در شب نیز ترک کنید، زیرا درخشش طبیعی نارنج باعث هورمون خواب نمی شود. توجه داشته باشید که : لامپ های نمکی هنگام روشن شدن، تصفیه هوا را بسیار بیشتر می کنند. 

 

 ذغال فعال 

از ذغال فعال به عنوان یک دستگاه تصفیه هوا طبیعی استفاده کنید. یک روش خارق العاده برای تصفیه هوای داخلی با ذغال فعال، که به آن کربن فعال نیز گفته می شود. بی بو، بسیار جذاب است و با از بین بردن سموم موجود در هوا باعث شگفتی می شود. روش خارق العاده دیگر برای تصفیه هوا در خانه به طور طبیعی ذغال بامبو است. 

 

 

اینجا بخوانید:

چگونگی و روش درمان سرفه خشک 

 

 

 گل های آپارتمانی 

ناسا مطالعه ای را انجام داده است که گفته است: "گیاهان آپارتمانی می توانند هوای درون خانه ها و محل های کار را تمیز و جوانسازی کنند، از ما در برابر هرگونه عوارض جانبی مرتبط با سموم شایع مانند آمونیاک، فرمالدئید و همچنین بنزن محافظت می کنند."

این بهترین راه برای مقابله با تأثیر آلودگی در داخل خانه است، به خصوص اگر شما یک عضو خانواده با بیماری تنفسی دارید.

پیشنهاد می شود برای تمیز کردن هوای کارآمد حداقل یک گیاه در هر 100 فوت مربع از خانه داشته باشید.

 

 

آلودگی-هوا

 

 

 

بهترین گیاهان برای فیلتر کردن سموم از هوا صلح لیلی است که نور خورشید معتدل، لیدی پالم یا لیدی پال را با نور غیر مستقیم ترجیح می دهد. قبلا گیاهان مناسب برای تصفیه هوا را برای شما آورده ایم از آنها انتخاب کنید. 

گیاه عنکبوتی در آشپزخانه های دارای اجاق گاز مفید است زیرا به کنترل مونوکسید کربن کمک می کند. 

  

روغن های اساسی 

در حضور روغن های اساسی مانند دارچین، پونه کوهی، رزماری، آویشن، لیمو گریپ فروت، میخک، درخت چای.

ویروس ها، قارچ ها، باکتری ها و حتی قالب نمی توانند زنده بمانند. مطالعات دانشگاه ایالتی وبر نشان می دهد که روغن های فرار 99.96٪ باکتری های موجود در هوا را کاهش می دهند.

این ترکیب ضد عفونی کننده اسانس های خالص شامل سوزن کاج، دارچین، آویشن، اکالیپتوس، لیمو و گریپ فروت است که به سالم ماندن خانه از میکروب ها و پاکسازی هوا کمک می کند.

می توانید آن را به صابون ها و مواد شوینده اضافه کنید تا هوای تازه تر و تمیزتری داشته باشید. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار