|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۶۸

نکات روز قبل و روز جلسه کنکور سراسری

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری داوطلبان وارد مرحله ای حساس از زندگی خود شده که می توانند با استفاده از روش های صحیح به نتیجه دلخواه خود در اعلام نتایج نهایی نزدیک شوند. از عمده مشکلات ماه آخر کنکور می توان به استرس بالا، عدم توانایی مدیریت زمان سر جلسه آزمون و باور نداشتن توانایی های فردی اشاره کرد.

بارها با داوطلبانی مواجه شدیم که علی رغم داشتن آمادگی لازم برای شرکت در آزمون، نتوانستند به همه‌ سوال ‌ها پاسخ دهند در نتیجه موفق به کسب رتبه قبولی در رشته محل مورد علاقه نشده و سوالاتی همانند "چکار کنم که سر جلسه‌ کنکور وقت کم نیاورم؟" ،  "چگونه استرس خود را کم کنم تا از زدن پاسخ اشتباه جلوگیری کنم؟" و  یا سوالات مشابه استفاده می کنند.  به دلیل اهمیت این موضوع در این مطلب، نکاتی را ذکر کردیم که باید سر جلسه آزمون رعایت کنید.

 

« توصیه های موردنیاز که رعایت آن، یک هفته قبل آزمون ضروری است. »

۱-  تمرکز
تا می توانید از استرس دوری کنید، یکی از ویژگیهای طبیعی رویارویی با اتفاقهای ویژه و غیر قابل تکرار ظهور پدیده اضطراب است و هر چه میزان نامعلومی و ریسک در آن بیشتر باشد میزان اضطراب نیز به همان نسبت بیشتر است و از دیگر سو هر چه نتیجه قابل پیش بینی با نتیجه دلخواه فاصله بیشتری داشته باشد، باز هم به اضطراب منجر خواهد شد. با تمام مشکلاتی که در رقابت میلیونی کنکور در ایران وجود دارد، می توان با درایت، تأمل و تیز بینی تمام روزهای نزدیک کنکور را سپری کرد.

PicsArt_22-06-26_00-49-10-916
از استرس دوری کنید.

از تکنیک های زیر برای افزایش تمرکز استفاده کنید:

  •  به شکست فکر نکنید و برای شکست برنامه ریزی نکنید.

  • به جای سیر در رویاهای غیر واقعی ، با تکیه بر واقعیت خود سعی کنید کمی بهتر از آن در کنکور ظاهر شوید و برای همان میزان پیشرفت نیز تلاش کنید.

  • از دور باطل «اضطراب ← کم کاری ← اضطراب» پرهیز کنید و در صورت نگرانی از سیکل بازخورد منفی یعنی  « اضطراب ← تلاش ← کاهش اضطراب» بهره ببرید.

  • هر چند روز در یک کنکور خانگی شرکت کنید و می دانند که بالاخره کنکور سراسری هم یک آزمون مثل همین آزمونهاست.

  • به اصل «عادی بودن» معتقد باشید و با بی خوابی و شب بیداری یا فشرده کاری در چند روز تغییر زیادی در نتیجه حاصل نخواهد شد . بنابراین برنامه «آهسته و پیوسته» خود را ادامه دهید؛ حتی اگر در سطح متوسط یا پایین قرار داشته باشند.

  •  پراکنده کاری نکنید و حول برنامه خویش که بیشتر به آزمون اصلاح (try and true) تکیه دارد متمرکز شوید.

 

در اینجا باید یادآوری شود نقش اولیا در کاهش یا افزایش اضطراب و در مقابل آن تمرکز و توکل یک نقش هم افزا و مهم است.


۲-  ساعت خوابتان را منظم کنید، غذای خوب بخورید، ورزش کنید.
شاید تا این هفته برنامه خواب و استراحتتان را نسبت به برنامه‌ریزی درس خواندنتان تنظیم کرده باشید. بعضی از شما شب‌ها و در زمان خلوتی خانه عادت به درس‌خواندن داشتید و بعضی‌های دیگر درس خواندن در طول روز به خصوص صبح‌ها را ترجیح می‌دهند.

 

با این حال در هفته پایانی بهتر است همه عادت‌ها را کنار بگذارید و در یک ساعت مشخص بخوابید. پیشنهاد ما به شما این است که حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب حتماً بخوابید و حتی اگر خوابتان نمی‌آید روی تختتان دراز بکشید و با بستن چشم‌ها به مغزتان استراحت دهید. بهتر است صبح ساعت ۷ بیدار شوید چون ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا سیستم اعصاب مرکزی شما آماده سرویس‌دهی شود. بنابراین باید ساعتی بیدار شوید که سیستم عصبی‌تان حداکثر یک ساعت زمان برای آماده شدن داشته باشد. این تمرین خوبی است تا در روز آزمون آماده و سرحال باشید.


مطمئنا مغز شما در روز کنکور از انرژی استفاده می‌کند که شما آن را در روزهای قبل ذخیره کرده‌اید. در هفته پایانی مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خرما، عسل، انجیر و مغز گردو را حتما در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.


این را فراموش نکنید که در روز امتحان باید حدود ۴ تا ۵ ساعت روی صندلی سفت و سخت امتحان بنشینید. بنابراین از حالا باید فکری برای تقویت عضلات بدنتان کنید. لازم نیست بدنتان را در هفته پایانی با ورزش‌های سنگین خسته کنید. شما می‌توانید با چند حرکت کششی سبک و ساده در منزل عضلات خودتان را تقویت کنید. روانشناسان در تمام توصیه‌های خود تاکید ویژه‌ای بر تاثیر آب بر آرامش روانی داشته‌اند. بنابراین در هفته باقی‌مانده تا آزمون حداقل یک یا دو جلسه به استخر بروید و آرام شنا کنید.

PicsArt_22-06-26_00-52-08-683

۳-  درس نخوانید، مرور کنید و تست بزنید.

در اواخر هفته اول تا روز قبل از کنکور روزهای آرامی را پشت سر بگذارید و بیشترین تکیه خود را بر روی مرور خلاصه درسها و نوت هایی که قبلا برداشتید بگذارید در دروس عمومی، واژگان، تاریخ ادبیات، معانی و مفاهیم کلمات را مرور کنید. در قواعد دروس عربی، زبان انگلیسی و زبان فارسی نیمی از وقت خود رابه مروردرس ها و نیمی را به بررسی تست اختصاص دهید، در دروسی مثل زیست وشیمی ۷۰% وقت مطالعه باید صرف مرور درس و ۳۰% صرف تست زدن گردد. در ریاضی و فیزیک و مباحث محاسبه ای شیمی ۷۰% وقت برای تست و ۳۰% برای مرور مطالب و یادداشت های دروس اختصاص یابد در رشته ی علوم انسانی بهتر است خط کشی ها، خلاصه  ها و یادداشت های همه مطالب  مرور شود و کتاب ها کنار گذارده نشود.
 
در مرور دروس استفاده از مرور تست های کنکور سراسری ضروری است و به هیچ وجه درصد نگیرید. همچنین اگر نمره تراز دروس اختصاصی مساوی یا کمتر از نمره تراز عمومی باشد نشانه این است که ساعات مطالعه اختصاصی باید بیشتر شود؛ اما اگر نمره تراز اختصاصی به طور میانگین ۱۰۰۰ نمره بیشتر از عمومی ها باشد، یعنی برنامه شما خوب بوده و اگر این اختلاف بیش از این رقم باشد، بهتر است عمومی ها را بیشتر مطالعه کنید. اگر تراز اختصاصی تان مساوی یا کمتر از تراز عمومی باشد تا ۸۰ درصد از زمان مطالعه را به دروس اختصاصی بپردازید.


۴-  یک برنامه ریزی سبک و کارآمد داشته باشید.
 «برنامه ریزی، شرط لازم برای موفقیت در کنکور است.» این حرف، تکراری ترین و شاید اعصاب خردکن ترین جمله ای است که کنکوری ها در سال کنکورشان می شنوند، و گرچه درست است؛ آن قدر کلی است که به هیچ دردی نمی خورد. تا کنکور چند روز بیشتر باقی نمانده. چه با برنامه درس خوانده باشید چه بی برنامه، اگر در این فرصت باقی مانده برنامه درست و حسابی نداشته باشید، زحمتتان خدای ناکرده بر باد می رود. تابستان قبل از شروع پیش دانشگاهی، تعطیلات عید نوروز و این چند روز باقی مانده به کنکور؛ مشاوران آموزشی به این سه مقطع زمانی می گویند: مقاطع استراتژیک. کنکوری های حالا در سومین موقعیت استراتژیکشان قرار گرفته اند. بی برنامه بودن در هر یک از این سه مقطع، خطرناک است و در این سومی خطرناک تر. در این روزهای آخر باید چه کار کرد؟
درس جدید نخوانید. هر قدر خوانده اید، دیگر بس است. اگر شما ۸۰% از مباحث کنکور را با کیفیت ۱۰۰% خوانده باشید، بهتر است از داوطلبانی که ۱۰۰% مباحث کنکور را با کیفیت ۸۰% خوانده اند. خلاصه این که، ماه آخر وقت جدید خوانی نیست، وقت دوباره خوانی است. فقط باید مرور کنید. اما چگونه؟ جواب این سوال برمی گردد به این که شما موقع درس خواندنتان طی سال تحصیلی، چگونه درس خوانده باشید. اگر در طول سال، موقع درس خواندن و تست زدن، با علامت گذاری جلو می رفتید و مشخص می کردی که کجاها ضعفتان بیشتر است و کدام تست ها را اشتباه می زدید، خوش به حالتان. کارتان ساده می شود. برای "دوباره خوانی" می توانید از مرور همان تست های علامت خرده استفاده کنید. البته اهمیت تست زنی در دروس اختصاصی بیشتر از دروس عمومی است. دروس عمومی (و به ویژه دو درس ادبیات و معارف) را می توانید با خلاصه نویسی و یا نشانه گذاری هایی که در کتاب و جزوه تان ایجاد کرده اید، دوره کنید.
هنگام مرور - یا به اصطلاح دوره - مباحث درسی باید به دو نکته مهم توجه کنید. اول این که همیشه از درس ها و مباحثی شروع به دوره کنید که ضعف بیشتری در آن ها احساس می کنید و دوم این که اولویت را بدهید به مرور درس ها و مباحثی که مدت بیشتری از مطالعه شان گذشته است؛ اما حواستان به این نکته هم باشد که اگر بخواهید در مرور هم از همان روش های مرسوم مطالعه استفاده کنید، برای یک مرور جامع، لااقل به یک فرصت شش ماهه نیاز دارید و در این چند روز باقی مانده کاری از پیش نمی برید. پس باید به درک درستی از مفهوم مرور برسید.
مرور صرفاً به معنای تکرار مطالعه نیست. در انتهای مرور مطالب هر درس، باید بتوانید مطالب درسی را خلاصه تر و منظم تر به ذهن بسپارید، یعنی قرار نیست که در مرور هم روی تمام جزئیات بی اهمیت و یا مطالبی که از پیش آموخته اید، بی جهت تاکید کنید، بلکه باید سعی کنید با درک مفاهیم اصلی بین آموخته هایتان ارتباط برقرار کنید. با این حساب، هدف مرور عبارت است از جمع بندی مطالب، ایجاد پل های ارتباطی بین مباحث مختلف، سازماندهی و فراگیری مفهومی مطالب درسی.
همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور خواند و دقیقاً یه همین ترتیب، همه درس ها را نمی شود – و نباید – یک جور مرور کرد. در مرور درس هایی مانند ریاضیات و فیزیک، اهمیت تست زنی بیشتر از مطالعه متن کتاب و جزوه درسی است. برای مرور این دروس، بهتر است مفاهیم اساسی و حتی نکته های ریز را در قالب حل و تمرین تست های جامع درک کنید. حل مفهومی تست های کمتر و یادگیری عمیق تر مفاهیم درسی، ارجحیت دارد به حل سطحی و روخوانی تست های فراوان ، یعنی اگر شما ۱۰۰ تست فیزیک را ۱۰ بار بزنید و مرور کنید و با ریزه کاری های طرح تست آشنا شوید، خیلی مؤثرتر است از این که ۱۰۰۰ تست فیزیک را یک بار و یک جا بزنید و بگذرید.

در حل تست های این دروس ضرورت دارد که دست به قلم شوید و تا رسیدن به جواب نهایی، تست را دنبال کنید . اما در مرور درس هایی مانند معارف، ادبیات و زیست شناسی اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه درسی بیشتر است از حل تمرین یا تست های متعدد. البته در مباحثی از دورس شیمی یا زیست شناسی که با حل مسئله سر و کار دارید. در مرور درس هایی مانند عربی و زبان انگلیسی هم می شود گفت که اهمیت تست زنی با اهمیت مطالعه متن کتاب و جزوه تقریباً هم طراز است.

در این یک هفته ( به جز روزهای آخر )، در هر روز به کلیه سؤالات یک سال آزمون سراسری ، در یک نوبت پاسخ گویید و این توانایی را که به کلیه مباحث چهار سال از دروس مختلف بپردازید ، در خود تقویت کنید. ذهن خود را عادت دهید که بتواند از موضوعی خارج شده ، به موضوع دیگر بپردازد. این کار را حتما در ساعت مشخص وبا زمان بندی کنکور انجام دهید.منظور از زمان مشخص ، یعنی این که مثلا اگر رشته شما تجربی است و صبح امتحان دارید ، در این مدت ، رأس ساعت ۸ صبح کنکور را آغاز کنید.به این ترتیب قبل از کنکور ، شما عادت می کنید حدود ۴ ساعت در یک جا بنشینید و به ترتیب ذهن خود را از یک مطلب به مطلب متفاوتی معطوف کنید. 

 

« نکات ضروری برای روز و شب قبل از کنکور »

  • به خاطر داشته باشید که چند ساعت حضور شما در جلسه به اندازه کلیه سالیانی که شما به مطالعه منابع کنکور مشغول بوده اید ، در نتیجه نهایی تأثیر گذار است. شما هر چه قدر با سواد و مسلط باشید ، اگر در جلسه آزمون خسته وکسل باشید ، در اندازه های واقعی خود ظاهر نخواهید شد و به آن چه شایستگی آن را دارید ، دست نخواهید یافت.

  •  برای اینکه ۲۴ ساعت قبل از کنکور ذهنتان مشغول کنکور نشده ومضطرب نباشید ، بهتر است این اوقات را همراه خانواده و دوستانتان سپری کنید ، به پیاده روی رفته ویا ورزش سبک انجام دهید تا شب بتوانید راحت وبدون دغدغه و پریشانی بخوابید.

  •  روز قبل از کنکور اگر حوزه امتحان خود را نمی شناسید ، آن را شناسایی کنید ونیز مداد و مداد پاک کن خوب تهیه کنید. استفاده از مداد اتود جهت پر کردن خانه ها وقت گیر است. لذا مداد نرم و معمولی بهتر است.

  • عدم مصرف داروهای خواب آور: شب قبل از امتحان به هیچ عنوان دارو‌های خواب ‌آور مصرف نکنید و سعی کنید با دمنوش‌ ها درد‌های احتمالی مثل سردرد را تسکین دهید.

  • آماده کردن وسایل مورد نیاز: چند مداد مشکی نرم، پاک‌ کن، مداد تراش، کارت ورود به جلسه، سنجاق، کارت ملی، ساعت مچی، دستمال کاغذی یا پارچه ای، یک بطری آب کوچک در بسته، مواد قندی مثل شکلات را از روز یا شب قبل کنکور آماده کنید و یک جا قرار دهید و به ‌هیچ عنوان این کار را برای صبح نگذارید.

PicsArt_22-06-26_00-52-57-426
آماده کردن وسایل مورد نیاز
  • خوب است شب قبل از کنکور ، پس از خواندن نماز ، با خوردن یک غذای مقوی و کم حجم در حدود ساعت ۱۰، از سنگینی و رخوتی که غذای شب ایجاد می کند و از عادت قبلی یک ماه آخر خود که توصیه کردیم در ساعت ۱۰ شب بخوابید ، حسن استفاده را بکنید و با دعا و توکل به خدا و آرامش بخوابید. دیر خوابیدن کاملا به ضرر شماست.

  • بهتر است صبح ، با صدای زنگ ساعت بیدار نشوید و این کار را به یکی از اعضای مطمئن خانواده بسپارید تا شما را با آرامش بیدار کند و نیز تمام شب نگران این که صبح خواب نمانید نباشید . نماز صبح و صبحانه فراموش نشود. حتما در صبحانه از مواد دارای قند مثل کره و مربا یا عسل و چای شیرین یا آبمیوه شیرین استفاده کنید.اگر شیر سیستم گوارش شما را می آزارد ، از آن استفاده نکنید.

  •  کارت ورود به جلسه ، چند مداد مشکی خوب و ساعت مچی خود را قبلا آماده کرده و به موقع حرکت کنید.بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و گم کردن راه ، مسیر را قبلا برسی نمایید.

  • ​یکی از حالاتی که برای تعدادی از داوطلبان در ساعاتی قبل از برگزاری آزمون رخ می دهد«احساس فراموشی» مطالبی است که به خوبی فراگرفته اند . توجه بفرمائیدکه این «احساس» کاذب است و وقوع آن طبیعی است و معمولاً در همان دقایق اول شروع آزمون با گرم شدن ذهن از بین می رود.

« نکات مهم روز برگزاری کنکور »

  • با توجه به اینکه حدود ۴ ساعت باید سر جلسه کنکور بمانید و این فصل سال هم هوا گرمه ممکنه تشنگی به سراغ شما بیاد پس بهتره یک بطری آب کوچک در بسته با خودتون ببرید و کنار صندلی بگذارید که اگر تشنه شدین از این آب بنوشید. به هیچ وجه از نوشیدنی بدون درب استفاده نکنید.

 

  • با توجه به نیاز بدن شما به مواد قندی برای تنظیم قندخون باید یک ماده قندی مثل شکلات با خودتون ببرید که اگر لازم شد بخورید. اما دقت کنید چون کنکور در یکی از گرم ترین روز های سال برگزار میشه اگر شکلات شما آب بشه و بازش کنید ممکنه بریزه روی پاسخبرگ و کار رو خراب بشه. پس حتما از شکلات فریز شده استفاده کنید که ذوب نشه!
PicsArt_22-06-26_00-49-49-216
نکات مهم روز برگزاری کنکور
  • ممکنه اتاق یا سالنی که صندلی شما قرار گرفته ساعت دیواری نداشته باشه پس حتما یک ساعت مچی خوب داشته باشید. از قبل باتری ساعت مچی رو چک کنید که سر جلسه کنکور باتریش تموم نشه.

همچنین یاتون باشه که حتما باید تکنیک ضربدر و منها و زمان های نقصانی در جلسه کنکور استفاده کنید تا وقت کم نیارید.

 

  • خودتون رو اصلا درگیر مدل لباس و کفش و … نکنید. یک لباس خیلی راحت و نسبتا گشاد بپوشید. حتی الامکان از لنز استفاده نکنید. خانم ها بهتره از لوازم آرایشی زیاد استفاده نکنند. همه اینها برای این هستند که بتونید راحت حدود ۴ ساعت روی صندلی بنشینید و بدون خستگی سوالات کنکور رو جواب بدید.

 

  • حتما تخمین بزنید که از منزل شما تا حوزه برگزاری آزمون چقدر از نظر زمانی طول میکشه. مخصوصا در شهرهای بزرگ ترافیک این روز رو هم در نظر بگیرید. بهتره روز قبل از ازمون مسیر از خانه تا حوزه برگزاری رو برید ببینید چقدر طول میکشه. قبل از ساعت ۷:۳۰ صبح حتما اونجا باشید.

 

  • دفترچه سوالات کنکور داخل پاکت پلاستیکی مخصوصی کنال صندلیتون گذاشته میشه که محل خاصی برای پاره کردن و بیرون آوردن دفترچه داره. با آرامش از محل مخصوص پلاستیک رو آرام پاره کنید. مراقب باشید با عجله پاره کردن پلاستیک از محل نادرست ممکنه پاسخبرگ و دفترچه سوالات شما رو هم همراهش پاره کنه!

 

  • گاهی شاید برای شما پیش آمده که گزینه صحیح یک سوال رو در پاسخبرگ برای سوال قبلی یا بعدی وارد کرده باشید! برای جلوگیری از این اشتباه هر ۵ سوال یک بار گزینه ها رو با شماره سوالات تطبیق بدین. این کار چند ثانیه بیشتر وقت نمی گیره.

 

  • هیچ چیز مثل ذکر و یاد واقعی خداوند به انسان آرامش نمیده. هر چه که به خیر و صلاح انسان باشه اتفاق خواهد افتاد حتی اگر ظاهراً خوشایند نباشه. با امید و انگیزه و توکل به خدا سر جلسه کنکور حاضر بشین و تمام تمرکز و انرژی خودتون رو فقط روی جواب دادن به سوالات بگذارید. سر جلسه کنکور به هیچ وجه به مسائل حاشیه ای و اینکه نتیجه چه خواهد شد فکر نکنید.

PicsArt_22-06-26_00-50-19-673

« نکاتی در مورد کارت ورود به جلسه »

  •  محل توزیع، تاریخ و نحوه توزیع کارت ورود به جلسه داوطلبان کنکور سراسری از طریق ویژه نامه پیک سنجش و سایت اطلاع رسانی سنجش منتشر می‌شود.

  •  برای دریافت کارت ورود به جلسه حتماً به موقع اقدام کنید.

  • مشخصات ثبت شده روی کارت را با اطلاعات داوطلبی به طور دقیق کنترل کنید، در صورت عدم تطابق، آن را با سازمان سنجش درمیان بگذارید. اگر در این مورد اختلاف یا اشکالی مشاهده کردید ابداً مضطرب نشوید. این مسأله به سادگی قابل اصلاح است و مکانیسم اصلاح آن نیز از سوی مسئولان محترم سازمان سنجش تدارک دیده شده است.

  • شماره داوطلبی خود را قبل از شرکت در آزمون یادداشت کرده یا از آن یک کپی تهیه کنید و آن را نزد خود نگه دارید( بهتر است لای  شناسنامه تان بگذارید) زیرا از روی همین شماره محل حوزه امتحانی را پیدا خواهید کردو به هنگام اعلام نتایج، به آن نیاز خواهید داشت.

  •  زمان برگزاری آزمون گروه های آزمایشی مختلف فرق می‌کند. از روی کارت، زمان آزمون گروه خودتان را کنترل کنید.

 

« نحوه پاسخگویی سؤالات در جلسه آزمون »

۱- سؤالات را به همان ترتیبی که در دفترچه تنظیم شده است ، پاسخ دهید ، زیرا ترتیب سؤالات در آزمون ، امری حساب شده و سنجیده و دقیق است.

۲- ابتدا هر سؤال را مطالعه نمایید. اگر پاسخ و حل تست را می دانید به آن سؤال پاسخ دهید ولی اگر حل سؤال از حد متعارف تست ، وقت گیر تر است ، آن را با یک ضربدر (×) مشخص کنید و اگر سؤال برایتان مشکل است به طور قاطع آن را کنار بگذارید و با یک علامت منفی (-) آن را مشخص کنید.به این ترتیب شما یک بار سؤالات را تا پایان مطالعه کرده و پاسخ سؤالهای ساده تر را داده اید.

۳- حتی اگر سؤالات مشکل از همان سؤال اوّل شروع شد ، نگران نباشید ، چون سؤالات براساس فصول کتاب تنظیم شده اند در ادامه ، سؤالات ساده تری وجود دارد که به راحتی می توانید از عهده آن ها برآیید.

۴- پس از یک بارمروربه ساعت نگاه کنید ، اگر زمان دارید، به سراغ سؤال هایی بروید که با علامت (×) مشخص کرده اید و آن ها را حل کنید.

۵- به محض اتمام زمان پیشنهادی برای درس مورد نظر ، آن را رها کرده و به سراغ درس بعدی بروید. اگر هنوز سؤالهایی مانده که می توانید حل کنید نگران نباشید ، با اطمینان تست های آن درس را رها کرده و به مبحث بعدی بپردازید. در این صورت شما با وقتی که می توانستید صرف یک یا دو تست وقت گیر نمایید ، می توانید چهار یا پنج تست دیگر را پاسخ دهید.

۶- توصیه مهم: تمام صفحات دفترچه سؤالات را به خوبی بررسی کنید و مراقب باشید که بعضی از صفحات یا بعضی از سؤالات را فراموش نکرده باشید.

۷- کلمه ای را از سؤال حذف نکنید ،مثلا کلماتی از قبیل “معمولا” یا ” تا حدی” را که در جمله است نادیده نگیرید. به علاوه چیزی به سؤال اضافه نکنید. همیشه سؤال را جواب دهید نه جنبه های دیگری را که خودتان در ذهن پرورانده اید. بهتر است زیر کلماتی چون ” معمولا “،”گاهی”یا “همیشه” را خط بکشید که در پاسخ دادن به اصل سؤال به آنها توجه داشته باشید. این نوع کلمات در امتحانات چند جوابی اهمیت خاصی دارد. مراقب کلماتی از قبیل “همیشه” یا ” هرگز” باشید ، این قبیل کلمات اغلب نشانگر جواب غلط می باشند. کلماتی از قبیل کلمات “اغلب” ، ” به ندرت” و ” گاهی اوقات ” می تواند نشانگر جواب صحیح باشند.

۸-در عین سرعت در پاسخگویی ، از شتاب زدگی بپرهیزید و خونسردی خود را حفظ کنید. اگر جوابی در اولین لحظه مبهم به نظرتان می رسد ، چند لحظه وقت صرف آن کرده و سپس با استفاده از معلومات کلی خود بکوشید جواب درست را از میان آن استخراج کنید.

۹- همان طور که قبلا اشاره شد ، اگر باز هم رفع ابهام نشد ، آن سؤال را علامت زده و موقتا رها کنید ، چون ضمن پاسخ دادن به دیگر سؤالات نکات تازه ای به یادتان خواهد آمد وپس از رجوع به پاسخ در می یابید که نکات تازه ای می دانید و آنگاه جواب دادن به آن برایتان آسان خواهد بود.

۱۰- هیچ وقت روی سؤالی که نمی دانید ، زیاد درنگ نکنید و وقت خود را هدر ندهید ، چون بیشتر ناراحت و نگران می شوید و از جواب دادن به بقیه سؤالات نیز باز می مانید.

PicsArt_22-06-26_00-47-10-505

۱۱- پاسخنامه های سازمان سنجش به صورت ده تایی دسته بندی شده است. بنا براین برای جلوگیری از اشتباه ، در پایان هر ده تست شماره سؤال را با شماره هایی که در پاسخ نامه علامت زده اید ، مقایسه کنید تا اگر اشتباهی رخ داده باشد ، با تصحیح ده تست آخر ، آن را رفع کنید.

۱۲- چنان چه وقت هست پاسخ ها ی خود را به دقت مرور و اشتباهات را تصحیح کنید. گروهی از شاگردان هنگام مرور جواب ها ، آنها را عوض می کنند و مقدار زیادی از پاسخ های صحیح را تغییر می دهند که نا صحیح می شود به ندرت اشتباهی را تصحیح می کنند. البته همه شاگردان جواب های صحیح را تبدیل به نا صحیح نمی کنند بلکه سعی بر آن است که اشتباهات اصلاح شود. شما باید مواظب باشید که از این قبیل خطاهای مکرر ویکنواخت اجتناب ورزید.

۱۳- تذکر بسیار مهم: هرگز سؤالات را در دفترچه جواب ندهید تا بعدا آن را به پاسخنامه منتقل کنید. این روش بسیار خطرناک است و ممکن است وقت تمام شود و شما فرصت نکنید جواب ها را به پاسخنامه انتقال دهید.

۱۴- هیچ درسی را کنار نگذارید و در هر درس به دنبال سؤال هایی بگردید که جواب آنها را می دانید. اگر در یک درس فقط سه یا چهار سؤال را پیدا کردید که می توانستید جواب دهید ، امیدوار باشید.

۱۵- هرگز فکر نکنید که می توانید تمام سؤالات یک درس را جواب دهید. و اگر قصد جوابگویی تمام سؤالات را داشته باشید، با دیدن چند سؤال وقت گیر و ابتکاری ، مضطرب وآشفته خواهید شد. از همین حالا خود را آماده کنید که ممکن است به چند سؤال متوالی پاسخ ندهید. بنابراین با توکل به خداوند مهربان که در همه حال یاری کننده ماست :

۱- به نتیجه کنکور اصلا فکر نکنید.

۲- به چشم و هم چشمی دیگران نیندیشید.

۳- به مباحثی که فرصت نکرده اید خوب بخوانید فکر نکنید. این فقط مشکل شما نیست و اکثرا مباحثی را نظیر شما نخوانده باقی گذاشته اند.

فقط به این فکر کنید که:

” آموخته هایتان را با آرامش بر روی پاسخنامه منعکس کنید.”

 

« شرایط لباس برای کنکور »

توجه به شرایط لباس برای کنکور می تواند باعث آسایش خاطر داوطلبان شود که در کلاس کنکور مجازی نیز به آن اشاره شده است. کنکور در فصل گرم سال یعنی تابستان برگزار می شود و بهترین لباس برای پوشیدن در این فصل ، لباس های خنک و نازک است. اگر داوطلب در جلسه کنکور احساس راحتی نکند قطعا تمرکز او بهم خواهد ریخت و نمی تواند به درستی به سوالات پاسخ دهد. توضیح شرایط لباس برای کنکور به منظور آشنایی بیشتر داوطلبان توضیح داده خواهد شد.

  • پوشیدن لباس خنک

همان طور که می دانید کنکور در تابستان برگزار می شود و همین مساله باعث می شود که بسیاری از افراد دچار پریشانی شوند. زیرا گرما به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در بهم ریختگی ذهن داوطلبان محسوب می شود. اساتید کلاس آنلاین کنکور توصیه می کنند حد الامکان از لباس های خنک و تابستانی استفاده کنید. این لباس ها غالبا نازک تر از سایر لباس ها هستند و می توانند احساس خنکی را به شما عزیزان منتقل کنند. لباس های تابستانی هم برای خانم ها و هم برای آقایان توصیه می شود.

  • عدم پوشیدن لباس های تنگ

متاسفانه پوشیدن لباس های تنگ در خانم ها و آقایان رواج زیادی دارد. اگر شما هم عادت به پوشیدن این نوع از لباس ها دارید باید در جلسه کنکور آن را فراموش کنید. پوشیدن لباس های تنگ مانند شلوار و مانتو می تواند جریان گردش خون را در بدن شما دچار اختلال کند و علاوه بر دستپاچگی و کلافگی ، احساساتی از جمله عدم تمرکز را نیز برای شما به همراه می آورند. تا جایی که می توانید از لباس های آزاد و مقداری گشاد استفاده کنید. جواب دادن به سوالات کنکور به قدری انرژی ذهنی از داوطلبان می گیرد که دیگر توانی برای مقابله با احساسات ناشی از پوشیدن لباس نادرست باقی نمی ماند.

  • پوشیدن لباس طبق عرف

یکی از شرایط لباس برای کنکور این است که طبق عرف لباس بپوشید. به طور معمول آقایان از پیراهن و شلوار و خانم ها از مانتو ، شلوار و مقنعه استفاده می کنند. البته افرادی بوده اند که با پوشش های نا متعارف وارد جلسه کنکور شده اند و مشکلی از این بابت برای آن ها به وجود نیامده است. اما بهتر است که عرف را در نظر بگیرید  و طبق آن عمل کنید تا نگاه سایر داوطلبان شما را آزار ندهد.

 

« استفاده از سرویس بهداشتی در جلسه کنکور »

در مدت زمان طولانی کنکور احتمال بسیار زیادی دارد که نیاز به سرویس بهداشتی پیدا کنید و با توجه به تعداد سوالات بسیار بالای کنکور و زمان به نسبت کم آن بهتر است از شرایط دستشویی رفتن در کنکور مطلع باشید تا حداقل زمان کمتری را از دست بدهید.

  •  در وهله اول نیاز به سرویس بهداشتی در کنکور را با مراقب خود در میان بگذارید  و بپرسید آیا اجازه رفتن به سرویس بهداشتی را دارید یا خیر؟
  •  در صورت مجاز بودن دستشویی رفتن در کنکور، مراقب برگه ای را به شما می دهد که درخواست خود را پر کنید.
  •  سپس در کمترین زمان شما را تا مکان سرویس بهداشتی همراهی می کند تا از هرگونه تقلب جلوگیری شود.

 

* با توجه به پروسه طولانی و زمان بر رفتن به سرویس بهداشتی، در ادامه پیشنهادهایی برای حل مشکل رفتن به دستشویی در جلسه ی کنکور را ارائه می دهیم.

  1. در ابتدا سعی کنید از روز قبل از مایعات استفاده نکنید حتی میوه هایی مانند هندوانه خربزه طالبی و … را مصرف نکنید.

  2.  قبل از شروع جلسه کنکور حتماً چند بار به دستشویی بروید که تا حد امکان مثانه شما خالی باشد.

  3.  مواد غذایی با طبع سرد باعث تکرر ادرار می گردند. طبع غذاها را بشناسید و در روز کنکور و روزهای قبل از آن از خوردن آنها را بپرهیزید.

  4. از پوشیدن شلوار تنگ در جلسه کنکور خودداری کنید و سعی کنید یک شلوار نخی و گشاد بپوشید .به این شکل در صورت نیاز به دستشویی رفتن، با کاهش فشار وارده به مثانه بهتر می توانید تا انتهای آزمون صبر کنید.

  5. یک رویه مانند سویشرت نخی نازک سر جلسه کنکور با خود به همراه ببرید تا در صورت سرد بودن محیط که به دلیل روشن بودن سیستم تهویه و کولر می باشد، دچار سرمازدگی نشوید. یکی از مسائلی که باعث دستشویی رفتن زود به زود میشود سرد بودن هوا است. پس به این صورت این مشکل را نیز رفع کنید.

  6. استرس یکی از دلایل اصلی تکرر ادرار و نیاز به دستشویی رفتن است. دلایل استرس را بشناسید و آن ها را حذف کنید. دلیلی برای نگرانی و  استرس شما وجود ندارد. پس از یک سال درس خواندن شبانه روزی و تلاش های مکرر آمده‌اید تا مزد زحمات تان را بگیرید. مطمئن باشید هر چه کاشته را درو می کنید، پس داشتن استرس بی معنی است. اگر بیش از حد انسان پر استرس هستید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

 

 

« رتبه های برتر هفته آخر چه کار کردند؟ »

  • نگین یغمایی، رتبه‌ی ۲ ریاضی کشور: من هفته‌ی آخر ساعت مطالعه‌ام را کم کرده بودم و بیش‌تر سعی می‌کردم آرامشم را حفظ کنم. بیش‌تر کتاب درسی را ورق می‌زدم و بیش‌تر عمومی‌ها را می‌خواندم. یک آزمون تألیفی هم کار کردم.

 

  • امید چهره‌گشا، رتبه‌ی ۵ ریاضی کشور: من فقط مجموعه‌ی ۹۲ خارج از کشور را آزمون دادم و بقیه‌ی روزها به تورق سریع گذشت. ادبیات و شیمی و دین و زندگی را دو سه بار ورق زدم.

 

  • شایان پورمیربابایی، رتبه‌ی ۱ تجربی کشور: من یک آزمون سراسری تمرین کردم. سعی کردم نکاتی را که در دوران جمع‌بندی نوشته بودم مرور کنم. من در یک ماه آخر، زیست، زمین‌شناسی، دین و زندگی و نکات حفظی شیمی را یک دور کامل مرور کردم و سعی کردم از آن‌ها نکته‌برداری کنم تا در هفته‌ی آخر بتوانم از آن‌ها استفاده کنم. در هفته‌ی آخر کل آیات دین و زندگی را مجدداً مرور کردم. روی زمین‌شناسی هم وقت زیادی گذاشتم. سعی کردم مباحث حفظی زیست را مرور کنم. خلاصه‌هایی که از فصل‌های آخر کتاب‌های سال چهارم تهیه کرده بودم خواندم و در مورد تمام درس‌ها تورق سریع داشتم.

 

  • مهسا دولتشاهی، رتبه‌ی ۴ تجربی کشور: چند روز اول سعی کردم بعضی از مباحث عربی و ریاضی و زیست را که نیاز به توجه بیش‌تر داشت مرور کنم. من در یکی از آزمون‌های سنجش ثبت نام کرده بودم اما شرکت نکردم و آن آزمون را در منزل در هفته‌ی آخر از خودم امتحان گرفتم. تاریخ ادبیات و یک‌سری لغت را هم مرور کردم. سعی کردم نگاهی به کتاب زمین‌شناسی داشته باشم و به مرور آیات دین و زندگی نیز پرداختم.

 

  • احسان موهبتی، رتبه‌ی ۳ انسانی منطقه‌ی ۲: من هفته‌ی آخر مجموعه آزمون خارج از کشور سال ۹۲ را آزمون دادم و تصحیح کردم. من در این یک هفته خلاصه‌های تاریخ ادبیات را مرور کردم و منطق و عروض را هم دوباره مطالعه کردم.

 

  • امیر زارع،‌رتبه‌ی ۴ انسانی منطقه‌ی ۲: هفته‌ی آخر فقط کتاب‌ها را ورق می‌زدم و قسمت‌هایی را که علامت زده بودم بیش‌تر می‌خواندم. هر درسی که تمام می‌شد یک آزمون تک‌درس جامع کار می‌کردم. در بین درس‌ها، درس‌هایی که سخت بود تست‌های علامت‌دار کار می‌کردم. درکل ساعت مطالعه‌ام در هفته‌ی آخر کم شد و دو روز آخر به مطالعه‌ی مطالب فرّار پرداختم.

 

  • لادن خالوپور،  رتبه ۱ ریاضی منطقه ۳کنکور ۹۰، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف: من در یک ماه آخر که آزمون می دادم پشت پاسخ برگ همان آزمون نکات هر درس را جداگانه می نوشتم. هفته ی آخر دوباره آن ها را مرور کردم. برای درس ادبیات فارسی دوباره کلمات و اعلام را خواندم و برای دین و زندگی نگاه کوتاهی بر آیات داشتم. چون فکر می کردم جلسه ی کنکور ممکن است برای من ایده آل نباشد، هنگام آزمون دادن خود را به شرایطی مثل محیط پر سر و صداتر و گرم تر عادت دادم. روز آخر نیز همراه با خانواده بیرون رفتم و خودم را از دغدغه ی کنکور دور کردم.

 

  • مریم فرحناک غازانی:رتبه۹ ریاضی کشورکنکور۸۹، دانشجوی مهندسی برق صنعتی شریف: در هفته ی آخر همه ی کتاب ها حتی ریاضی و فیزیک را تورق سریع کردم و تقریبا تست کار نکردم. در ادبیات بیش تر روی واژگان و تاریخ ادبیات و در دین و زندگی روی آیات تمرکز کردم. در هفته ی آخر خیلی روی آرامشم کار کردم و سعی کردم به رتبه فکر نکنم چون به نظرم یکی از عوامل مهم موفقیت در کنکور داشتن آرامش است. از بعد از ظهر روز قبل از کنکور درس نخواندم و استراحت کردم. عصر هم به حوزه ی امتحانی رفتیم تا مسیر را شناسایی کنیم.

 

  • رستگار رحمانی، رتبه۱کنکور تجربی و زبان کنکور۸۸، دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران: در هفته آخر تقریبا نمی شود چیزی یاد گرفت؛ بنابراین از خواندن مطالب جدید که در طول سال تحصیلی نخوانده بودم، خودداری کردم. در هفته آخر آن چه را که تاکنون خوانده بودم، تقریبا ۲ بار روزنامه وار مرور کردم. از هر فصل یا مطلب، خلاصه ها، فرمول های مربوطه و تعدادی از تست های کنکورهای چند سال اخیر را تمرین کردم.همه چیز را برای یکی دو روز آخر نگذاشتم. این کار را حداقل از ابتدای هفته آخر شروع کردم. اجرا و کشف فلسفه تکنیک های متفاوت (* و–  و زمان های نقصانی) را برای سر جلسه کنکور نگه نداشتم و با اجرای آزمون های کتاب های زرد این تکنیک ها را تمرین کردم. چون نگران بودم به مرور تمام آن چه که باقیمانده است نرسم، آن ها را با توجه به بودجه بندی چند سال اخیر (کهn! بار در مجله آزمون چاپ شده ) اولویت بندی کردم.

بهتر است روز امتحان مقداری آب و مواد مغذی مانند خرما، فندق، بادام به همراه داشته باشید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار