|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۴۲

زیبایی دندان ها و سلامت آنها یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن چهره و لبخندی زیبا به شمار می رود. در گذشته چنانچه فردی دندان های خود را از دست می‌ داد، دیگر هرگز نمی توانست لبخندی زیبا داشته باشد و همواره باید جای خالی دندان را تحمل می کرد، اما خوشبختانه با پیشرفت علم، روش های گوناگونی برای درمان دندان ‌های از دست رفته و جایگزینی آن ها ایجاد شده است. یکی از محبوب ترین روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته، استفاده از ایمپلنت های دندانی است.

در صورتی که کسی تجربه استفاده از دندان مصنوعی را داشته باشد، می ‌داند که غذا خوردن و صحبت کردن با دندان های مصنوعی چقدر دشوار است، اما استفاده از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته، هیچ اختلالی در غذا خوردن و صحبت کردن بیمار ایجاد نمی کند. با این وجود بیماران باید همواره یک سری مراقبت های مخصوص از ایمپلنت‌ های دندانی خود داشته باشند تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری کنند.

در ادامه این مطلب عادت های نادرستی که موجب آسیب رسیدن به ایمپلنت های دندانی می ‌شود، به شما معرفی خواهند شد.

استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های الکلی

بیشتر افراد تاثیر استعمال دخانیات از جمله سیگار و تنباکو روی تغییر رنگ دندان ‌ها را می دانند، اما متاسفانه عده‌ ای نسبت به پیامدهای جبران ناپذیر استعمال دخانیات در صورت داشتن ایمپلنت‌ های دندانی بی اطلاع هستند. چنانچه بیمار پس از بهبود یافتن از دوران نقاهت کاشت ایمپلنت های دندانی، سیگار بکشد و یا سایر انواع دخانیات مانند تنباکوهای جویدنی را مصرف نماید، ممکن است دچار شکست در ایمپلنت ‌های دندانی شود.علاوه بر این استعمال دخانیات به دلیل داشتن مواد شیمیایی مضر، موجب بروز حفره در دهان و دندان و همچنین بیماری های لثه می شود.

مصرف نوشیدنی های الکلی در دوران بهبود کاشت ایمپلنت های دندانی و زمان پیوند خوردن استخوان فک به ایمپلنت می تواند روی فرایند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک تاثیر بگذارد و این فرایند را به تاخیر بیاندازد و حتی گاهی می تواند موجب شکست  کاشت ایمپلنت های دندانی شود. علاوه بر این مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی موجب خشکی دهان می شود. خشکی دهان خود عامل بروز بیماری ‌های لثه و در نتیجه شکست ایمپلنت های دندانی است. بنابراین توصیه می شود حتی الامکان از مصرف نوشیدنی ‌های الکلی خودداری کرده و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

 پرخوری و مصرف خوراکی های چسبناک

پس از جراحی ایمپلنت دندان، مدت زمانی طول می کشد تا زخم های دهان و دندان و فک بهبود پیدا کند. در این مدت بهتر است از مصرف غذاهای سفت و چسبناک اجتناب شود، زیرا ممکن است این غذاها به روکش ایمپلنت دندان بچسبد و باعث حرکت دادن آن و یا شکستن ایمپلنت ‌های دندانی شود. علاوه بر این توجه داشته باشید چنانچه در طول روز عادت به پرخوری کردن دارید، دهان و دندان شما فرصت استراحت نخواهند داشت، بنابراین به طور مداوم باکتری های موجود در دهان از مواد غذایی تغذیه کرده و باعث تولید اسید ضعیف می ‌شوند. این اسید می‌ تواند مینای دندان ها را خراب کرده و باعث افزایش پوسیدگی دندان می شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا انجام نادرست مراقبت های بهداشتی

عده‌ ای تصور می‌کنند ایمپلنت های دندانی نیازی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ندارند، زیرا دچار پوسیدگی نمی ‌شوند، اما این کاملاً اشتباه است! ایمپلنت های دندانی هم همانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارند، زیرا پلاک ها و باکتری‌ ها می‌ توانند در داخل دهان و دندان و لا به لای آنها ایجاد شده، به لثه ها آسیب برسانند. در نتیجه ممکن است باعث بروز انواع بیماری های عفونی در لثه بشوند. برای از بین بردن پلاک ها و باکتری ها لازم است حتماً دو مرتبه در روز مسواک زده و نخ دندان بکشید.

توجه داشته باشید مسواک زدن نیز باید به شیوه صحیح انجام شود. چنانچه با شدت زیاد و محکم مسواک بزنید، ممکن است به مینای دندان آسیب برسانید و یا باعث خونریزی لثه شوید. توجه داشته باشید حتما از مسواک نرم استفاده کنید و با وارد کردن فشار ملایم، سطح دهان و دندان را از وجود پلاک ها پاک کنید.

مراجعه نکردن به دندانپزشک

برخی از افراد تصور می کنند پس از کاشت ایمپلنت های دندانی دیگر نیازی به مراجعه به دندانپزشک نخواهند داشت. این کاملا نادرست است. برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی باید هر ۶ ماه یک بار و یا نهایتاً سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کرد. در این مراجعه ها دندانپزشک دندان ها را پاکسازی کرده، سطح ایمپلنت ها را معاینه می کند تا در صورت وجود مشکل، پیش از پیشرفت آن نسبت به رفع مسئله و درمان اقدام کند.

دندان یا ابزار؟!

متاسفانه برخی از افراد عادت دارند برای باز کردن گره ها از دندان استفاده کنند. حتی ممکن است عده ای برای باز کردن درب بطری و یا آجیل های در بسته از دندان به عنوان یک ابزار استفاده نمایند. توجه داشته باشید ایمپلنت های دندانی تنها برای جویدن غذا مناسب هستند نه گره‌گشایی و مغز کردن آجیل ها! بنابراین استفاده از آن ها حتی برای جویدن یخ نیز می‌ تواند موجب شکستن ایمپلنت ‌های دندانی شود.

جویدن ناخن ها یا مداد و خودکار و …

علاوه بر این که جویدن ناخن می تواند باکتری‌ها و ویروس ‌ها را وارد بدن افراد نماید، این کار می‌ تواند به ایمپلنت های دندانی نیز آسیب بزند و آن ها را بشکند. حتی گاهی اوقات در صورتی که فشار وارد شده زیاد باشد، می ‌تواند به بافت لثه نیز آسیب برساند. جویدن مداد، خودکار، پاک کن و … نیز می‌ تواند باعث وارد شدن فشار به ایمپلنت های دندانی و در نتیجه شکستن آن ها شود.

عدم استفاده از محافظ های دندان

پس از قرار گرفتن تحت درمان با استفاده از ایمپلنت های دندانی، ممکن است بیمار مجبور شود شب ها یا در طول روز از محافظ های مخصوص دندان استفاده نماید. این مسئله خصوصاً برای افرادی که عادت به دندان قروچه دارند، بسیار حائز اهمیت است. عدم استفاده از محافظ های دندان می‌ تواند باعث ورود آسیب به ایمپلنت های دندانی و شکستن آن ها شود.

سخن نهایی

ایمپلنت های دندانی یکی از راه‌ های جایگزین کردن دندان های از دست رفته است که افراد می توانند با استفاده از آن ها زیبایی و سلامت دهان و دندان خود را مجدداً به دست آورند، اما برای داشتن لبخندی زیبا مراقبت از ایمپلنت ‌های دندانی بسیار حائز اهمیت است. جویدن ناخن و اشیای گوناگون، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی از جمله اقداماتی است که می ‌تواند سلامت ایمپلنت های دندانی را به خطر بیندازد.

منبع:  سایت رسمی دکتر عباس گشاده رو، متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت در تهران (tehranimplantteam.com  )

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار