|
|
کدخبر: ۳۳۸۷

نگاهی به هزینه‌های سرسام‌آور آرایشگاه‌های زنانه

این روزها تب و تاب «آپدیت بودن» یا به قول خودمان به روز بودن حرف اول را می‌زند و افزایش بی برنامه نرخ قیمت‌ها توسط آرایشگران مختلف هم راهکاری برای کلاس گذاشتن بیشتر و البته کسب درآمد بیشتر است.

به گزارش امید به نقل از فارس:

• سلام خانم، ببخشید می‌خواستم قیمت آرایش عروس رو بدونم؟

- والا قیمت ما از ۲۵۰ هزار شروع میشه و تا ۴۵۰ هزار تومان هست

• یعنی بهترین عروس هم همین قیمت؟

- بله فرق نداره حالا شما تشریف بیارید حضوری با مسئولمون صحبت کنید…

نمی‌دانم قیمت حضوری با تلفنی چه تفاوتی دارد؟ اصلا می‌توان برای آن فرقی قائل شد، اینکه به گفته بعضی طبق نرخ اتحادیه آرایشگران کار می‌کنند و بارها شنیده‌ایم این موضوع فقط در حد حرف بوده است و گویا بعضی آرایشگران نگاهشان به تیپ و ظاهر افراد است و با توجه به آن قیمت تعیین می‌کنند و یا با وعده‌هایی مانند اگر این کار را انجام دهید بسیار زیباتر می‌شوید و فقط یک بار عروس می‌شوید و… سعی در بالا بردن قیمت‌ها دارند.

برگه‌های تعیین قیمت روی دیوارهای همه آرایشگاه‌ها نصب شده است البته بهتر است بگوییم باید نصب شده باشد، اما تا چه حد این قیمت‌ها رعایت می‌شود سوالی شده در درون یک حباب.

در کنار سختی‌های کار، پول‌های درون کشوی میز منشی بعضی آرایشگاه‌ها نشان از در آمد بالا و کسب و کار مساعد دارد.

این روزها تب و تاب «آپدیت بودن» یا به قول خودمان به روز بودن حرف اول را می‌زند همه آرایشگران به فکر رقابت و جذب مشتری هستند، شرکت در کلاس‌های گران قیمت گریم و … نشان از حس رقابت برای بهتر دیده شدن است. افزایش بی برنامه نرخ قیمت‌ها توسط آرایشگران مختلف هم دیگر راهکاری برای کلاس گذاشتن بیشتر و البته کسب درآمد بیشتر است.

مریم که ماه دیگر عروسی‌اش بوده و شوهرش هم کارگر است در خصوص قیمت آرایش عروس در آرایشگاه‌ها گفت: چند آرایشگاه رفتم بعضی قیمتی طبق نرخ اتحادیه آرایشگران می‌گویند و قیمت عده‌ای نیز سر به فلک می‌کشد، باید هزینه یک ماه حقوق شوهرم صرف هزینه آرایش شود.

آرایشگاه مکانی است قابل احترام که باید تلاش آرایشگران در صدد کسب درست و به دور از شائبه و مسائل اضافی باشد، رعایت نکات از بهداشتی گرفته تا دینی و اسلامی باید مد نظر همگان قرار گیرد. در کنار همه نکات مثبت این شغل و درآمدی قابل توجه، البته این قشر نیز مشکلات خاص خود را دارند.

* بیمه، دغدغه آرایشگران

به گزارش فارس، رئیس اتحادیه آرایشگران قم در خصوص شرایط کار در آرایشگاه گفت: علاوه بر داشتن تقریبا هفت مهارت یا حداقل سه مهارت اصلی، مکان مناسب، رعایت نکات بهداشتی و حفظ شئونات اسلامی برای گرفتن پروانه کسب آرایشگری بسیار اهمیت دارد.

رئیس اتحادیه آرایشگران قم با بیان وظایف اتحادیه صنف آرایشگران زنانه افزود: نظارت بر امور آرایشگاه‌ها و آرایشگران، قیمت‌ها، کرایه سفره عقد و عروسی و همچنین نظارت بر رسته دوخت، کرایه و فروش لباس عروس جزء وظایف اتحادیه صنف آرایشگران خواهد بود.

مهین ناز قره بیگلو ضمن اشاره به مشکلات قشر آرایشگران زنانه ابراز کرد: متاسفانه بسیاری از آرایشگران به عنوان سرپرست خانواده فعالند، اما هیچ گونه بیمه و وامی به این افراد تعلق نگرفته است و در واقع آینده نامعلومی دارند.

الماسی که از کارکشته‌های آرایشگری است و به قول معروف از هر انگشتش نه یک هنر بلکه هزار هنر تراوش می‌کند از آینده نامعلوم آرایشگران می‌گوید و ادامه می‌دهد: نداشتن بیمه دغدغه تقریبا همه آرایشگران است و کسی به این موضوع توجهی نمی‌کند.

* آرایش رایگان ۴۰۰ عروس زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی

طبق آماری که رئیس اتحادیه آرایشگران قم ارائه می‌دهد در حال حاضر حدود ۱۲۵۰ آرایشگاه در قم فعال هستند که از این تعداد ۳۰ آرایشگر ممتاز بوده، ۴۰ درصد آرایشگاه‌ها درجه یک و ۶۰ درصد آرایشگاه درجه دو هستند و نرخ قیمت‌ها نیز در هر سطح متفاوت است.

قره بیگلو ضمن اشاره به کمک هفت و نیم میلیون تومانی آرایشگران قم به سازمان بهزیستی اظهار داشت: آرایشگران برای آرایش رایگان ۴۰۰ عروس از افراد زیرپوشش کمک امداد امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: اتحادیه آرایشگران زنانه قم توانسته رتبه اول میان اتحادیه‌های استان و رتبه سوم در کشور را به خود اختصاص دهد.

وجود آرایشگاه‌های غیر مجاز معضلی است که به قطع گریبانگیر اکثر اتحادیه‌های آرایشگران زنانه در کشور است، استان ما نیز بر اساس گفته رئیس اتحادیه آرایشگران قم از وجود این مشکل مستثنا نبوده گرچه بررسی‌های لازم در راستای تعطیلی این اماکن اتخاذ شده است.

اینکه هر آرایشگاهی نرخ خاص خود را از مشتری دیافت می‌کند خلاف قانون اتحادیه آرایشگران زنانه است؛ قره بیگلو رفاه و آسایش مردم را مهم دانست و بر رعایت قیمت‌های مصوب شده تاکید داشت.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم برای آن دسته از آرایشگاه‌هایی که توان مالی قوی ندارند و در مناطق محروم‌تر هستند را در جرگه مالیات دهندگان قرار ندهیم.

رحمتی یکی از آرایشگران جوان است؛ او در خصوص مشکلاتش گفت: همسرم را از دست داده‌ام و به تنهایی خرج دو کودکم را در می‌آورم، کار آبرومندی دارم با وجود نداری کلاس‌های آموزشی را گذراندم اما یک وقت‌هایی گیرهایی می‌دهند که خسته می‌شوم و تصمیم به ترک کارم می‌کنم، اما نمی‌توانم چون چاره‌ای ندارم.

افزایش نرخ آرایش عروس و دیگر امور آرایشگاه‌ها تا حدودی غیر قابل قبول است و زمینه را برای ورود مشکلاتی از جمله ازدواج دیر هنگام مهیا می کند و به دنبال آن نیز مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به همراه خواهد داشت که شاید دیگر هیچ گاه فرصتی برای جبران پیش نیاید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار